Advies plaatsen druk reduceer ventiel elektrische boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R121
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-05-2024
De inlaatcombinatie van de elektrische boiler van de kokend waterkraan blijft continu druppelen vanwege een waterdruk van 4 bar, wat resulteert in voortdurend waterverlies. Een mogelijke oplossing hiervoor zou het gebruik van een drukreduceerventiel zijn.

Heeft iemand advies over hoe dit eenvoudig zelf te doen? Het liefst zou ik het drukreduceerventiel direct vóór de inlaatcombinatie van de boiler willen plaatsen, zodat ik de leiding van de hoofdwaterleiding niet hoef aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgLLsXjDOHSFjb902YGH_Xs3s3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afBnPDm8lbSVlrhBCfBBV1wz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHePt-uMPzFHIwG13Q1YcnIqtZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xG6Rj4M9Nwfb9lj2x19Nlqlr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKUmURUQ6aIfN94-6lfabQ5mmOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFYHPtqyhBCdrd7NQvDkDzj4.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via R121 op 09-05-2024 18:35)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Wat hierboven gezegd wordt, kijk wat er in het boekje van je boiler staat. Het is namelijk de bescherming van de maximale werkduk van je boiler, de inlaatcombinatie zorgt dat je daar niet over heen gaat.

Dus als je een inlaatcombinatie neemt die een hogere druk heeft dan je boiler aankan zou theoretisch je boiler kunnen ontploffen ipv dat ie de druk laat zakken door er water water uit te laten lopen via de inlaatcombinatie.

Het ding moet er puur voor zorgen dat de druk in de boiler niet teveel oploopt bij opwarmen, het is een overdrukventiel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is de inlaatcombinatie niet stuk? 6 of 8 bar inlaatcombinatie is het meest gebruikt en zou geen probleem moeten zijn voor 4 bar waterdruk. (Heb je dat gemeten?)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Moet vervangen worden, als je inzoomt dan zie je 600kpa staan, 6 bar.

Als hij blijft lekken nadat boiler opgewarmd is dan is dat niet normaal. Tijdens opwarming en geen waterverbruik is het normaal dat hij wat lekt. (Moet juist om boiler te beschermen)

Drukreduceer is niet de juiste oplossing.

Een waterdruk van 4 bar is heel normaal, tenminste, aan de wal heb ik nooit gemeten, maar hier aan boord draaien we tussen de 4 en 5 bar.

[ Voor 26% gewijzigd door Stokertje op 08-05-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R121
edsandje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:13:
Is de inlaatcombinatie niet stuk? 6 of 8 bar inlaatcombinatie is het meest gebruikt en zou geen probleem moeten zijn voor 4 bar waterdruk. (Heb je dat gemeten?)
Dank voor je antwoord.
De waterdruk is op het punt van de boiler gemeten op 4,5. Maar ik woon in een appartementen complex, ik begreep dat de hoeveelheid bar soms kan fluctueren
De boiler leverancier heeft al een keer de inlaatcombinatie vervangen, alleen het waterverlies blijft terug komen. Ze geven nu aan dat het door een te hoge waterdruk komt, maar 4,5 lijkt mij oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R121
Stokertje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:22:
Moet vervangen worden, als je inzoomt dan zie je 600kpa staan, 6 bar.

Als hij blijft lekken nadat boiler opgewarmd is dan is dat niet normaal. Tijdens opwarming en geen waterverbruik is het normaal dat hij wat lekt. (Moet juist om boiler te beschermen)

Drukreduceer is niet de juiste oplossing.

Een waterdruk van 4 bar is heel normaal, tenminste, aan de wal heb ik nooit gemeten, maar hier aan boord draaien we tussen de 4 en 5 bar.
Dank voor je antwoord.
Is het verstandig om dan meteen een type te kopen die 8 bar aan kan zoals deze?
https://www.cvkoopjes.nl/...15mm-knelsets-pentec.html
Dat lijkt me te doen om die zelf te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
R121 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Dank voor je antwoord.
Is het verstandig om dan meteen een type te kopen die 8 bar aan kan zoals deze?
https://www.cvkoopjes.nl/...15mm-knelsets-pentec.html
Dat lijkt me te doen om die zelf te vervangen
Je boiler moet die druk ook aankunnen. Dus je koopt een inlaatcombinatie die bij je boiler past. Dat is normaal in de handleiding van het ding te vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
Wat hierboven gezegd wordt, kijk wat er in het boekje van je boiler staat. Het is namelijk de bescherming van de maximale werkduk van je boiler, de inlaatcombinatie zorgt dat je daar niet over heen gaat.

Dus als je een inlaatcombinatie neemt die een hogere druk heeft dan je boiler aankan zou theoretisch je boiler kunnen ontploffen ipv dat ie de druk laat zakken door er water water uit te laten lopen via de inlaatcombinatie.

Het ding moet er puur voor zorgen dat de druk in de boiler niet teveel oploopt bij opwarmen, het is een overdrukventiel.
Pagina: 1