HomeWizard zonnepanelen: kWh meter of extra P1 meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Sinds kort heb ik in mijn huurappartement drie zonnepanelen aangesloten (per appartement 3). Dit is aangesloten met micro-omvormers van AP-Systems. In mijn meterkast is een extra Kwhiq meter geplaatst (MN200-e) achter mijn hoofdmeter zodat de verhuurder/beheerder centraal deze meters kan uitlezen voor beheer etcetera. Deze Kwhiq meter heeft netjes een P1-poort.

Om de opbrengst te kunnen uitlezen krijg ik een login voor 1 of ander portaal waarin ik dan dus mijn drie panelen kan monitoren. Ik wil dit echter ook kunnen met HomeWizard.

Nou heeft HomeWizard een Wifi kWh meter (1-fase):
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Ik kan er echter ook gewoon een extra P1-meter aan hangen:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

Deze P1-meter hangt nu al aan m'n hoofdmeter en die geeft nu netjes aan dat ik 300 watt teruglever. De Kwhiq meter geeft nu 450 watt aan dus mijn huis doet nu (blijkbaar) 150 watt. Allemaal prima.

Ik wil dus echter graag de opbrengst van mijn panelen bijhouden met HomeWizard. De vraag is nu wat het beste geschikt is. Op zich heb ik weinig bezwaar tegen een HomeWizard kWh-meter aanschaffen en inbouwen, maar het is huur, dus het is de vraag of een P1-meter niet makkelijker is.

Heeft iemand input?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Wellicht een verduidelijking, ik ben op zoek naar het inzicht wat je met de kWh meter ook kan krijgen, dus in 1 grafiek het volgende:

https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/

De vraag is nu: kan een P1-meter hetzelfde als de kWh meter en kan je in de app aangeven: "neem maar van mij aan dat deze P1-meter de panelen zijn en doe je ding zoals je dat zou doen met een kWh meter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:16
Met de kwh meter kan je de opbrengst van je panelen bijhouden.
Met de p1 meter kan je bijhouden wat je terug levert aan het net.

Dat is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
ChrisM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:54:
Met de kwh meter kan je de opbrengst van je panelen bijhouden.
Met de p1 meter kan je bijhouden wat je terug levert aan het net.

Dat is niet hetzelfde.
Daarom mijn suggestie om die P1-meter aan de aparte meter te hangen die er nu hangt voor de panelen. Dan hangen er dus twee P1-meters. Op de hoofdmeter die bijhoudt wat je levert en teruglevert en op de zonnepaneelmeter die alleen maar zal 'terugleveren' aldus de P1-meter. De vraag is nu of Homewizard in de software support heeft om dit te zien als kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:16
Korvaag schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Daarom mijn suggestie om die P1-meter aan de aparte meter te hangen die er nu hangt voor de panelen. Dan hangen er dus twee P1-meters. Op de hoofdmeter die bijhoudt wat je levert en teruglevert en op de zonnepaneelmeter die alleen maar zal 'terugleveren' aldus de P1-meter. De vraag is nu of Homewizard in de software support heeft om dit te zien als kWh meter.
Ah, ik zie nu dat je Kwhiq meter een P1-poort heeft. Is het deze? https://xemex.eu/nl/producten/meters-sensoren/kwhiq/

Die heeft ondersteuning voor DSMR 5.0, dat is volgens mij een standaard die normale hoofdmeters ook gebruiken. Dus het is het proberen waard. Ik denk dat Home Wizard dan wel gaat denken dat het de hoofdmeter is, maar in principe maakt dat voor jou niet uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
ChrisM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Ah, ik zie nu dat je Kwhiq meter een P1-poort heeft. Is het deze? https://xemex.eu/nl/producten/meters-sensoren/kwhiq/

Die heeft ondersteuning voor DSMR 5.0, dat is volgens mij een standaard die normale hoofdmeters ook gebruiken. Dus het is het proberen waard. Ik denk dat Home Wizard dan wel gaat denken dat het de hoofdmeter is, maar in principe maakt dat voor jou niet uit, toch?
Nee het is die niet. Het is de MN200-e. Een P1-poort heeft ie ja. Dat is dus de overweging. Ga ik een P1-meter in die Kwhiq steken of een kWh-meter in de groepenkast.

Wat ik graag wil zijn die 'automatische' grafieken met verschil opbrengst en teruglevering zodat je weet wat je huis verbruikt op moment x. Ik ben bang dat ik dat met een extra P1-meter zelf moet gaan uitrekenen tenzij HomeWizard ondersteunt dat je aangeeft dat dit een 'kWh-meter' is van de panelen.

Nouja, ik bestel denk ik wel gewoon een kWh meter. Dat is het veiligste. Helaas wel 2x zo duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 12:10
Wat voor omvormer heb je?

Als je een Energy+ abonnement neemt kun je de opbrengst ook met API inzien indien de omvormer ondersteunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
dark_angel1969 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:42:
Wat voor omvormer heb je?

Als je een Energy+ abonnement neemt kun je de opbrengst ook met API inzien indien de omvormer ondersteunt wordt.
AP-systems. Het is huur dus ik heb geen toegang.

Pagina: 1