Frezen in draagmuur met ijzeren pinnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceVN
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-06 15:53
Hi

Momenteel zijn ze mijn badkamer aan het renoveren en moeten ze de leiding in de muur frezen. De muur is van hard beton (buitenmuur). Er zitten echter "ijzeren draden" in. Daardoor willen ze nu niet zomaar doorgaan met frezen.

Kan zo'n stalen staaf gewoon doorgezaagd worden? Wat is het gevaar? Kan ik problemen met mijn verzekering krijgen?

Andere oplossing is een voorzetmuur, maar daar komen weer extra kosten mee.

Groet
Maurice

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:28
Hoe diep gaan ze frezen, dan?
Mijn buitenmuren zijn 24 cm dik
Een waterleiding is 15mm?
Dus wellicht een sleuf van 2 cm diep frezen?
Ik kan met niet voorstellen dat je daarmee de ijzerendraden (rebar) in je muur gaat tegenkomen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
tuurlijk kan dat niet zomaar worden doorgezaagd. Het zit er niet voor niets.

De vraag is idd of je met een paar cm al op de wapening zit. Zo ja, dan niet doen en andere oplossing zoeken zoals voorzetwand.

Sowieso niet grote stukken horizontaal frezen in een muur. Dat is nog weer slechter dan een stuk verticaal waarbij je misschien een keer een stukje wapening raakt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceVN
Ze zeggen 5 cm nodig te hebben. Ze waren zelf ook verrast dat het staal zo "ondiep" zit. Ze hebben nu andere halve cm gefreest en daar zien ze de staaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceVN
Ok... antwoord is duidelijk ... niet doen dus.
Thanks. Dat wilde ik even zeker weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn buitenmuur (beton) zit de wapening (die ~10mm dikke stalen draden) ook vrij dicht op de binnenzijde, paar centimeter maximaal. Het komt dus vaker voor.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:19
Goed dat je het vraagt, wat frezen betreft geeft het Tweakers forum lang niet altijd het goede voorbeeld. Als je ziet wat voor gigantische sleuven men soms freest om de kabels voor de TV weg te kunen werken. :S

Succes met de klus verder, hoop dat de badkamer mooi wordt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Skynett schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:22:
Goed dat je het vraagt, wat frezen betreft geeft het Tweakers forum lang niet altijd het goede voorbeeld. Als je ziet wat voor gigantische sleuven men soms freest om de kabels voor de TV weg te kunen werken. :S

Tsja, Tweakers zien ook met enige regelmaat problemen waar geen problemen zijn.

Deze wapening wordt volgens mij heel vaak doorgezaagd bij frezen van sleuven. Hoe vaak hoor je in NL dat er een pand is ingestort, verzakt of dat dit anderzijds problemen geeft? En die partijen die die sleuven dan frezen zijn vaak gewoon gerenommeerde aannemers, slopers of betonboorders. Ik vraag me dan wel af of men zich hier niet aanstelt.

Hier hebben ze in de woonkamer ook zo'n grote sleuf gemaakt om bekabeling van de TV weg te werken. Dat levert verticaal echt geen problemen op. Ga je horizontaal vrezen dan klinkt dat wel als een slecht idee overigens :) En ik heb het idee dat daar hier sprake van is, dus terecht dat men dan op de rem trapt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
Glashelder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Tsja, Tweakers zien ook met enige regelmaat problemen waar geen problemen zijn.

Deze wapening wordt volgens mij heel vaak doorgezaagd bij frezen van sleuven. Hoe vaak hoor je in NL dat er een pand is ingestort, verzakt of dat dit anderzijds problemen geeft? En die partijen die die sleuven dan frezen zijn vaak gewoon gerenommeerde aannemers, slopers of betonboorders. Ik vraag me dan wel af of men zich hier niet aanstelt.

Hier hebben ze in de woonkamer ook zo'n grote sleuf gemaakt om bekabeling van de TV weg te werken. Dat levert verticaal echt geen problemen op. Ga je horizontaal vrezen dan klinkt dat wel als een slecht idee overigens :) En ik heb het idee dat daar hier sprake van is, dus terecht dat men dan op de rem trapt.
het ligt idd vooral aan hoe er wordt gefreesd. paar meter horizontaal (sowieso niet doen) door wapening heb je wel een pronleem.

2 meter verticaal moet wel goed gaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:00
Zijn het geen oude stuc profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
MauriceVN schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:17:
Ze zeggen 5 cm nodig te hebben. Ze waren zelf ook verrast dat het staal zo "ondiep" zit. Ze hebben nu andere halve cm gefreest en daar zien ze de staaf
Plak er een dikke gipsplaat op die muur en dan heb je voldoende dikte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
In buitenmuren zitten ook sparingen voor je kozijnen/ramen, waarom zou een sleuf dan niet kunnen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die worden specifiek ondersteund met liggers/lateien.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 08-05-2024 16:11 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zou gewoon met 5cm of 7cm of 10cm gasbeton/cellenboten er een muurtje voorzetten. Zo gepiept. Kun je er ook wat badkamernisjes in maken als je wilt, en een toiletrolvoorraadhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:58
c-nan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:07:
In buitenmuren zitten ook sparingen voor je kozijnen/ramen, waarom zou een sleuf dan niet kunnen?
Daar word rekening mee gehouden met het storten.
Bovenlangs loopt dan een latei.

Bewapening in beton kan je NIET zonder risico doorzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Skynett schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:22:

Dat is vaak in kalkzandsteen of gips.

Als je daar verticaal een sleuf in maakt van 10cm breed kan dat geen kwaad.
De last is loodrecht naar beneden.

Verticaal frezen kan meestal zonder problemen in kalkzandsteen muren en draagmuren.

Horizontaal is een ander verhaal, je verzwakt dan de muur doordat hij dan over een langere lengte niet meer 10cm is maar 8cm waardoor het draagvermogen aangetast word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
MauriceVN schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:12:
Hi

Andere oplossing is een voorzetmuur, maar daar komen weer extra kosten mee.

Groet
Maurice
Je kunt Qboard tegen de muur plakken.
Hierin kun je de de leidingen wegwerken, en hier kan direct op getegeld worden.

https://www.hornbach.nl/p...t-1200x600x50-mm/8398857/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
FRANQ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Daar word rekening mee gehouden met het storten.
Bovenlangs loopt dan een latei.

Bewapening in beton kan je NIET zonder risico doorzagen.
Is dat altijd zo?

Hier is geen latei te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSObtKZ2QyQvYxcH02aY_inRcOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gdma8LagC3ymmZkdeq2axskh.jpg?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
c-nan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Is dat altijd zo?

Hier is geen latei te zien.

[Afbeelding]
Die is meegestort.
Er zal daar extra bewapening zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Glashelder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Hoe vaak hoor je in NL dat er een pand is ingestort, verzakt of dat dit anderzijds problemen geeft? En die partijen die die sleuven dan frezen zijn vaak gewoon gerenommeerde aannemers, slopers of betonboorders. Ik vraag me dan wel af of men zich hier niet aanstelt.
Ook gerenommeerde slopers of aannemers zien soms niet goed hoe het qua wapeningsstaal in elkaar zit en juist dan checken ze even bij ons (constructeur) of die sleuf of dat gat wel kan daar. En juist dat zijn de goede partijen die je wilt hebben.

Ja, het gaat ook bij de roekelozen meestal goed maar je wilt niet het risico nemen dat je die ene keer bent dat er wel een scheur in komt. En dat komt vaak niet in de krant.
Hier hebben ze in de woonkamer ook zo'n grote sleuf gemaakt om bekabeling van de TV weg te werken. Dat levert verticaal echt geen problemen op.
Dat gaat op bij een standaard betonwand met een groot vlak waar gewoon een simpele vloer op ligt maar heb je een wand waar de onderliggende vloer aan hangt of heb je maar een smal stuk beton naast een kozijn dan kunnen horizontale staven ook heel belangrijk zijn.
Pagina: 1