Veiligheidsbeslag met of zonder kerntrekplaatje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 17:24
Hoi,
Ik ga binnenkort nieuwe cilinders in de buitendeuren plaatsen en ook nieuw deurbeslag.
De cilinders worden allemaal SKG*** met kerntrekbeveiliging en boorbeveiliging. Bij het deurbeslag twijfel ik. Normaal zou ik zeggen: beslag met kerntrekbeveiliging. Maar op de website van één fabrikant (M&C) word juist aangeraden om in het geval van kerntrek-beveiligde cilinders voor beslag zonder kerntrekbeveiliging te gaan.

https://m-c.eu/nl/deurbeslag/mc-adjustable-door-fitting-nl/
Uit meerdere testen blijkt dat de combinatie van een SKG *** cilinder met beslag zonder kerntrek vele malen sterker is dan beslag met kerntrek. Bij kerntrek beslag ga je namelijk materiaal verwijden om het kerntrekgedeelte te plaatsen, hierdoor verzwak je de veiligheidsplaat.

Ik ben geen andere bron tegengekomen die dat zo adviseert en kan er verder niet veel over vinden. Is beslag met kerntrekplaatje daadwerkelijk zwakker? Hebben andere tweakers zich eerder in deze materie verdiept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29
Ze bedoelen dat je plaat waar je deurhendel aan zit minder massief wordt doordat het anti kerntrekgedeelte minder strak om de cilinder zit -dat is beweegbaar. Uiteraard alleen als je een SKG*** cilinder hebt, want bij een SKG** kun je kerntrekken en bij een *** niet.

Dus als je dan de beweegbare plaat weg kan krijgen kan je er makkelijker achter komen of het geheel is minder sterk. Ook vraag ik me toch af of het inderdaad waar is wat er wordt gezegd (een makkelijkere inbraak), maar het zou kunnen. Zou ook kunnen dat ze geen patent hebben op anti kerntrek deurbeslag en het daarom zo verkopen.

Allergrootste nadeel is dat een M&C cilinder nogal herkenbaar is achter een normale deurplaat. Mocht je dan je sleutels verliezen (ook zeer herkenbaar model) is het een kwestie van checken wie er een M&C cilinder in de buurt heeft en bingo. Met een anti kentrek deurbeslag zit de cilinder immers verborgen achter de plaat.
Daarom alleen al zou ik het niet doen net als het stickertje van M&C plakken op je deur.

Foto cilinder (bij mij de binnenkant uiteraard) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE2NwwlN54BrHPMNAqFv2x6jebY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImAJDAdUKgtabBFhSrN9hnyF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Barre_Code op 08-05-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen antwoord op de vraag, mogelijk wel een reden om voor Sk2 beslag te kiezen

Mijn M&C condor sleutels passen niet door de Sk3 kernbeveiliging van mijn beslag de sleutel is te dik (of het sleufje te smal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat ik ook wel lees is dat antikerntrekbeslag er wel voor zorgt dat het goed herkenbaar is. Zodat een inbreker niet alsnog gaat proberen te boren in je anti kern trek cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 17:24
Barre_Code schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:34:
Ze bedoelen dat je plaat waar je deurhendel aan zit minder massief wordt doordat het anti kerntrekgedeelte minder strak om de cilinder zit -dat is beweegbaar. Uiteraard alleen als je een SKG*** cilinder hebt, want bij een SKG** kun je kerntrekken en bij een *** niet. <snip>
Zo begrijp ik het ook. De cilinder wordt niet strak omsloten door het buitenschild omdat het roteerbare anti-kerntrekplaatje ruimte inneemt. Plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfLMx54PtGw34gHcXycfinJJ3t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy6unrUzEF4Ardl8Bep8i0vD.jpg?f=fotoalbum_large
Barre_Code schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:34:
Allergrootste nadeel is dat een M&C cilinder nogal herkenbaar is achter een normale deurplaat. Mocht je dan je sleutels verliezen (ook zeer herkenbaar model) is het een kwestie van checken wie er een M&C cilinder in de buurt heeft en bingo. Met een anti kentrek deurbeslag zit de cilinder immers verborgen achter de plaat.
Daarom alleen al zou ik het niet doen net als het stickertje van M&C plakken op je deur.
Goede reden want de meeste cilinders waar ik naar kijk zijn nogal herkenbaar (M&C, BKS Janus, Evva ICS).
twain4me schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:21:
Geen antwoord op de vraag, mogelijk wel een reden om voor Sk2 beslag te kiezen

Mijn M&C condor sleutels passen niet door de Sk3 kernbeveiliging van mijn beslag de sleutel is te dik (of het sleufje te smal)
Daar was ik ook al achter gekomen. Tenminste door kerntrekbeslag van het merk S2 past de M&C Condor niet (zie plaatje hieronder). Nemef of Hoppe beslag heeft een dikkere sleuf en zou moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5ZrdKnmwi_hXevURgSfxHH_XmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B86p4c0xevlPQ10uciHM85LE.jpg?f=fotoalbum_large
Mr_gadget schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:50:
Wat ik ook wel lees is dat antikerntrekbeslag er wel voor zorgt dat het goed herkenbaar is. Zodat een inbreker niet alsnog gaat proberen te boren in je anti kern trek cilinder.
Dat spreekt dan inderdaad voor beslag met kerntrekplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asschen-Sukar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 14:23
Verschillende M&C websites noemen dat cilinders met en beslag zonder kerntrekbeveiliging "sterker" zijn, maar er wordt niets (meer) genoemd over "testen", noch over het waarom. Ik zal eens wat mailtjes sturen.

https://www.mc-sloten.nl/m-en-c-deurbeslag-skg-3
https://mc-cilinder.nl/kerntrekbeveiliging/
https://m-c.eu/producten/deurbeslag/

Ik zie verder alleen dat, zoals hier al gezegd is, de optiek van de potentiële inbreker een rol speelt.'Het voordeel van deurbeslag met kerntrekbeveiliging is dat het ook zichtbaar beveiligd is. Geen inbreker gaat kijken hoeveel sterren cilinder je hebt', zei de nu offline profielcilinder.nl. Ik betwijfel echter of een inbreker niet naar het aantal sterren kijkt. Hij zit er immers met zijn neus bovenop. De implicatie dat het überhaupt geen overweging is, acht ik ook niet realistisch. Hooguit zal zo iemand er even snel de boor in zetten, om zich vervolgens, als hij er niet doorheen komt, voor zijn kop te slaan omdat hij die drie sterren niet eerder opgemerkt heeft. Zo heb je een hypothetisch grotere kans op beschadigde cilinders. Het prijsverschil is afhankelijk van de cilinder. Daartegenover staat een zeer onduidelijk groter risico van een "minder sterk" beslag.

Het enige wat ik wel regelmatig voorbij zie komen is, zoals bij Slotenwereld: 'Slotenwereld raadt bij veiligheidsbeslag zonder kerntrekbeveiliging SKG 3 sterren gekeurde cilindersloten aan. Op deze manier bent u ook beveiligd tegen de kerntrekmethode.'
Dit advies impliceert een voldoende beveiliging tegen kerntrekken. Immers, zowel beslag als cilinder heeft SKG3. Maar ik heb al gemerkt dat de "slotenmakers" van het land nogal erg sterk leunen op het keurmerk. Inhoudelijk hebben we daar dus niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asschen-Sukar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 14:23
Ik heb enkele reacties binnen die ik hieronder zal delen. Het ziet ernaar uit dat niemand het echt weet (te vertellen). En men leunt ook weer expliciet op het keurmerk. We komen dus eigenlijk op hetzelfde uit. De adviseur van het CCV heeft echter wel een geruststellende boodschap.
Wij hebben hier zo geen informatie voor maar deze info klopt, voor verdere vragen of als je het product zou willen zien dien ik je door te verwijzen naar een van onze verkooppunten.
Internal Sales www.m-c.eu
De 3 oplossingen; Veiligheidsbeslag SKG**® en SKG***® alsmede de cilinder SKG***® zijn door SKGIKOB alle 3 getest op de trekkracht van minimaal 15kN. Dat is de echte objectieve waarneming op basis van het testprotocol. Het uitgangspunt van het Politiekeurmerk Veilig Wonen is de gelegenheidsinbreker met regulier gereedschap, en ten aanzien van het cilindertrekken zijn de 3 oplossingen voldoende. Ik kan de opmerking van M&C leveranciers niet helemaal plaatsen, immers is de bevestiging van het beslag hetzelfde en ook de sparing van een europrofielcilinder slechts een klein beetje. Daarnaast kunnen we vaststellen dat inbraken waarbij goed gemonteerd SKG goedgekeurd veiligheidsbeslag geheel wordt verwijderd niet plaatsvinden, of het nu met of zonder het plaatje is.
Voor de gelegenheidsinbreker is het op afstand zichtbaar dat het plaatje er is, en kan het zo zijn dat een poging (en dus schade) wordt voorkomen. Maar ook dat is geen exacte wetenschap.
Dubbele zekerheid kan uiteraard worden bereikt door beiden toe te passen, maar voor het PKVW is dat geen eis.
Adviseur Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (hetCCV.nl) via Politiekeurmerk.nl
Alle producten waar je naar verwijst – zowel cilinders als deurbeslag met kerntrekbeveiliging – zijn SKG3-gecertificeerd. Dit betekent dat ze zijn getest en goedgekeurd volgens de hoogste veiligheidsnormen die momenteel gelden voor inbraakwerende producten.
Het idee dat beslag zonder kerntrekbeveiliging beter zou zijn, kan niet worden aangetoond met testen, maar is wel een 'logisch' verhaal. Aan de andere kant kan een kerntrekschild juist voor een afschrikkende werking zorgen, omdat het duidelijk laat zien dat de deur tegen kerntrekken beveiligd is.
Klantenservice Doorax.nl
De claim dat het beslag verzwakt wordt is een aanname en kan nergens bewezen worden. Als dit het geval is zouden de kerntrekbeslagen geen SKG3 krijgen.
Een SKG3 beslag zonder kerntrek is echter ook prima zeker in combinatie met SKG3 cilinders.
Het is zeker waar dat kerntrekbeslag 'afschrikt' gezien het van verder af al gezien kan worden.
Veel klanten kopen dus de combinatie. Dit is echter dubbelop dus niet noodzakelijk.
In veel gevallen kiezen mensen eerder cilinders in SKG3 gezien deze tegen meer dan alleen kerntrekken beveiligd zijn. Beide kan natuurlijk ook zeker.
Medewerker Slotenwereld.nl
Pagina: 1