Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Topicstarter
Beste medetweakers,

Wij (partner en ik) staan op het punt om een vakantiewoning op een recreatiepark te kopen. Het doel is om deze deels zelf te gebruiken (buiten de vakanties door de weeks) en deels te verhuren (in weekenden en tijdens schoolvakanties).

Ik ben benieuwd naar ervaringen van tweakers die dit ook doen of hebben gedaan. Zijn er valkuilen waar ik op moet letten? Leuke anekdotes of minder leuke anekdotes zijn uiteraard ook welkom.

Mijn bijdrage alvast:
We zijn op dit moment bezig met het fiscale deel ervan. Omdat de woning deels voor eigen gebruik is, is de huur helaas niet belastingvrij*, maar valt het in box 3. Jammer - maar het is nu eenmaal zo.

We kopen uit eigen middelen - dus we gaan geen lening aan om de woning te bekostigen. We zijn met de parkeigenaren in gesprek om tot een mooie overeenkomst te komen, zodat wij voldoende over houden aan de verhuur om in onderhoud van de woning te voorzien (en er ook nog wat aan overhouden om de investering op termijn terug te verdienen).

Het ene park is het andere niet op dit vlak - het maakt ook erg uit of het een klein particulier park is of dat het park onder een grotere organisatie valt. Ik ben wat huiverig voor kleinere paritculiere parken, omdat die nog wel eens worden opgekocht waarbij de grondcontracten worden opgezegd. Daarom gaan wij voor een park dat al onderdeel is van een grote partij.

Het park waar we mogelijk gaan kopen is een populaire camping met voorzieningen voor jong en oud. Naast koopchalets, standplaatsen voor jaargasten en stacaravans, zijn er ook velden voor campers en caravans. Als je nu (vandaag) een plekje wil boeken voor iets in het lopende jaar, ben je al te laat - alles is volgeboekt. En dat is de afgelopen jaren ook steeds zo geweest - dus we maken ons niet al te veel zorgen over leegstand.

Financieel is het verhuren voor ons bijzaak. We kopen uit eigen middelen en hoofdzakelijk omdat we gewoon zelf graag een vakantiehuisje willen hebben. Het verhuren zien we meer als extraatje om de plaatskosten (zo'n 3k per jaar) en het onderhoud van het chalet te bekostigen. Alles wat er dan overblijft is een leuk extraatje.

En om het toch een beetje Tweakers-waardig te houden: ik ben voornemens om een Starlink-schotel met abo neer te zetten - de 4G ontvangst is matig en de WIFI van het park is niet snel genoeg om te streamen. Uiteraard met een gastnetwerkje voor de huurders.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!

*alleen als je een recreatiewoning voor 100% van de tijd verhuurt, is dat niet zo

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Ik kan geen ervaringen delen van t bezitten van een huis of binnenkort :D , maar kan je wel nageven dat goed internet erg gewaardeerd wordt. Afgelopen weekend nog in particuliere vakantiewoningen gezeten als ''klant'' zeg maar. Internet zou ''erg'' goed zijn, maar viel echt tegen ,blijf uitvallen en bereik in slaapkamers is klote. Niet dat een weekendje weg in t teken van internet zou moeten staan, maar als je uiteindelijk denkt na een vermoeiende dag in een mooie kamer nog even Netflix aan te zetten en t werkt allemaal niet, kan je daar toch behoorlijk chago van worden. (zijn allemaal oplossingen voor ik weet t)
En veel huisjes etc. kunnen echt behoorlijk warm zijn, wellicht een optie voor airco/goede raamwering zodat je huisje niet met een april/mei zonnetje en 20 graden direct 30 graden wordt. (ook voor je eigen plezier zodra je daar vakantie gaat vieren :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 21:02
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:34:
Beste medetweakers,

Wij (partner en ik) staan op het punt om een vakantiewoning op een recreatiepark te kopen. Het doel is om deze deels zelf te gebruiken (buiten de vakanties door de weeks) en deels te verhuren (in weekenden en tijdens schoolvakanties).

Ik ben benieuwd naar ervaringen van tweakers die dit ook doen of hebben gedaan. Zijn er valkuilen waar ik op moet letten? Leuke anekdotes of minder leuke anekdotes zijn uiteraard ook welkom.

Mijn bijdrage alvast:
We zijn op dit moment bezig met het fiscale deel ervan. Omdat de woning deels voor eigen gebruik is, is de huur helaas niet belastingvrij*, maar valt het in box 3. Jammer - maar het is nu eenmaal zo.

We kopen uit eigen middelen - dus we gaan geen lening aan om de woning te bekostigen. We zijn met de parkeigenaren in gesprek om tot een mooie overeenkomst te komen, zodat wij voldoende over houden aan de verhuur om in onderhoud van de woning te voorzien (en er ook nog wat aan overhouden om de investering op termijn terug te verdienen).

Het ene park is het andere niet op dit vlak - het maakt ook erg uit of het een klein particulier park is of dat het park onder een grotere organisatie valt. Ik ben wat huiverig voor kleinere paritculiere parken, omdat die nog wel eens worden opgekocht waarbij de grondcontracten worden opgezegd. Daarom gaan wij voor een park dat al onderdeel is van een grote partij.

Het park waar we mogelijk gaan kopen is een populaire camping met voorzieningen voor jong en oud. Naast koopchalets, standplaatsen voor jaargasten en stacaravans, zijn er ook velden voor campers en caravans. Als je nu (vandaag) een plekje wil boeken voor iets in het lopende jaar, ben je al te laat - alles is volgeboekt. En dat is de afgelopen jaren ook steeds zo geweest - dus we maken ons niet al te veel zorgen over leegstand.

Financieel is het verhuren voor ons bijzaak. We kopen uit eigen middelen en hoofdzakelijk omdat we gewoon zelf graag een vakantiehuisje willen hebben. Het verhuren zien we meer als extraatje om de plaatskosten (zo'n 3k per jaar) en het onderhoud van het chalet te bekostigen. Alles wat er dan overblijft is een leuk extraatje.

En om het toch een beetje Tweakers-waardig te houden: ik ben voornemens om een Starlink-schotel met abo neer te zetten - de 4G ontvangst is matig en de WIFI van het park is niet snel genoeg om te streamen. Uiteraard met een gastnetwerkje voor de huurders.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!

*alleen als je een recreatiewoning voor 100% van de tijd verhuurt, is dat niet zo
toon volledige bericht
Hoe kom je bij dit verhaal van box 3 en huurinkomsten? Box 3 is inkomen uit vermogen en daar zou dit vakantiehuisje sowieso ondervallen (geen permanente eigen bewoning dus geen box1 woning) en dan komt de waarde in box 3. Box 3 werkt nog steeds met fictieve vermogensrendementheffingen (dus naar het vermogen en niet daadwerkelijke inkomsten) wel nu naar rato van spaargeld en alles daarbuiten

Vraag me af waar je gevonden hebt wat je nu beweert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Topicstarter
jsuijker schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Hoe kom je bij dit verhaal van box 3 en huurinkomsten? Box 3 is inkomen uit vermogen en daar zou dit vakantiehuisje sowieso ondervallen (geen permanente eigen bewoning dus geen box1 woning) en dan komt de waarde in box 3. Box 3 werkt nog steeds met fictieve vermogensrendementheffingen (dus naar het vermogen en niet daadwerkelijke inkomsten) wel nu naar rato van spaargeld en alles daarbuiten

Vraag me af waar je gevonden hebt wat je nu beweert
Ah, kijk... nuttig!

Deze informatie is mij verteld door een ervaringsdeskundige die blijkbaar minder deskundig is dan ik dacht. We zijn op dit moment met dit stuk bezig, dus ik moet me hier nog meer in verdiepen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zorg dat je zeer goed inzicht hebt in de kosten die het park aan jullie gaat doorberekenen, die vallen soms nogal fors uit. Kijk ook goed naar overige voorwaarden die het park heeft naar bezitters van huisjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Het park verkoopt de huisjes niet voor niks lijkt mij, als je er een behoorlijk rendement op zou maken dan zouden ze het wel zelf verhuren. Al pakken ze nu waarschijnlijk ook een percentage?

Los van park kosten en onderhoud moet je ook denken aan bijvoorbeeld schoonmaakkosten elke keer als er bezoek is geweest, flinke energiekosten in de winter, etc

[ Voor 5% gewijzigd door President op 08-05-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Homeland schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:09:
Zorg dat je zeer goed inzicht hebt in de kosten die het park aan jullie gaat doorberekenen, die vallen soms nogal fors uit. Kijk ook goed naar overige voorwaarden die het park heeft naar bezitters van huisjes.
Er zitten vaak nogal wat haken en ogen aan inderdaad. Zo moet je vaak bepaalde faciliteiten (zoals schoonmakers etc) verplicht afnemen via de beheerder tijdens verhuur en zo zijn er nog wel meer dingen die je graag vooraf duidelijk op papier wilt hebben.

Nu gaat het hier in eerste instantie om een huisje voor eigen gebruik en verhuur is bijzaak, dus wat dat betreft zou ik me daar inderdaad niet al te veel zorgen om maken. Zo lang de opbrengst hoger is dan de kosten is het alleen maar mooi meegenomen!

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:48
Bij welk label ben je aan het kijken? Over het algemeen zijn juist de kleinere parken interessanter. Bij grote merken betaal je ook voor de tv reclame/voetbalshirtsponsoring en zit je doorgaans contractueel vast aan verplichte 'upgrades' die geen rekening houden met de staat van de woning. Denk aan een nieuwe keuken terwijl de oude nog prima is, terwijl juist de badkamer aan vernieuwing toe is. Daar valt dan verder ook niet over te praten.

Ik ken best wat mensen met een recreatiewoning - iedereen die bij een groot label zit is negatief, en iedereen die bij een los park zit juist positief.
President schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:27:
Het park verkoopt de huisjes niet voor niks lijkt mij, als je er een behoorlijk rendement op zou maken dan zouden ze het wel zelf verhuren.
Sommige parken houden een deel in eigen beheer, maar over het algemeen willen ze vaak woningen verkopen om vermogen vrij te maken voor uitbreidingen en/of risicospreiding. Daar is niks vreemds aan. Je vraagt ook niet waarom bedrijven aandelen verkopen als ze zo succesvol zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:49
@Heroic_Nonsense Een jaar of 2/3 geleden (tijdens corona) zijn wij een 6-tal parken gaan bekijken om een vakantiehuis te kopen.

Ik heb me er toen ook flink in verdiept en een collega had er 3 waar ik veel informatie van kreeg. Belangrijkste uitgangspunten voor ons waren toen:
- Eigen grond
- Stenen huis (liefst zo nieuw mogelijk)
- Kunstof kozijnen

Wij zijn alleen bij Landal parken geweest. Je zit dan helaas wel vast aan keuken/badkamer/inventaris vernieuwingen die verplicht zijn vanuit het park. Via de landal verkoop site kun je de brochure per huisje downloaden en vaak ook het rendement uitrekenen. Deze kwam meestal tussen de 3 en 4% uit.

Helaas is het bij ons toen niet doorgegaan omdat m'n vriendin het huisje wat het meest interessant was niet zag zitten. De waardes zijn ook aardig gestegen dus daar kun je ook nog wat op verdienen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ69
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Bulder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:44:

Ik ken best wat mensen met een recreatiewoning - iedereen die bij een groot label zit is negatief, en iedereen die bij een los park zit juist positief.
Ik zit al jaren bij een aantal parken van een groot label (Landal) met woningen voor alleen belegging. Bevalt me uitstekend.
Zou wel altijd een woning op eigen grond kopen en een park met een actieve VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Topicstarter
Dank allen, alvast, voor de bijdragen.

Even wat antwoorden op vragen die links en rechts langskomen:

- We kijken op dit moment naar huisjes bij Landal-parken, en naar twee huisjes bij kleinere parken van Ardoer en Roan.

- Bij Landal heb je inderdaad een standaardhuisje met een standaardinrichting waar je weinig aan mag veranderen. Landal bepaalt (zoals gesteld door anderen) wat er aan het huisje gedaan moet worden en wanneer, maar alles is wel op jouw kosten.

- Bij Ardoer en Roan heb je te maken met huisjes die door particuliere investeerders zijn neeergezet. Ieder huisje is anders. De parken stellen wel eisen aan de huisjes, maar veel minder verregaand dan wat de Landals van deze wereld doen. Schoonmaak kan worden afgenomen van het park, of regel je zelf.

Mij is (op dit moment) nog niet helemaal duidelijk hoe Roan en Ardoer dan met zaken als schoonmaak omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-05-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een woning zonder eigen grond. Dus een perceel waar je eigenaar van wordt.

Zoals ook al anderen hebben aangegeven. Zonder eigen grond kun je zomaar met niks komen te staan.

[ Voor 55% gewijzigd door DIJK op 08-05-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 22:39
Geen aandelen (wel grond :+ ) maar kijk ook eens bij hofparken.
https://www.hofparkenverkoop.nl/

Samen met een kennis hebben wij in het verleden grond aangeschaft in de opstartfase tot een vakantiepark. Mogelijk gaan we ook verder met een woning als de grond van ons terug gekocht word als het park ontwikkeld is en de huisjes gaan in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 22:39
DIJK schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:14:
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een woning zonder eigen grond. Dus een perceel waar je eigenaar van wordt.

Zoals ook al anderen hebben aangegeven. Zonder eigen grond kun je zomaar met niks komen te staan.
Klopt. Wij hebben recent ook een chalet gekocht.
Wat je veel ziet:
eigen grond: parkkosten rond de 1000 per jaar.
huurgrond: parkkosten rond de 3000 per jaar.

De grond houdt zijn waarde wel die je er voor betaald en daarnaast scheelt het best wel in de jaarlijkse kosten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnekeH.
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik lees graag even mee,
ook ik ben met mijn partner aan het kijken naar een recreatiewoning voor de verhuur,
niet voor eigen gebruik.

We kijken hier naar een park in de buurt omdat ik de schoonmaak zelf denk te gaan doen -kosten besparing en tijd over.
We wonen op de veluwe en het barst in de 10km omtrek van de parken met huisjes. Er staat niet veel te koop,
en mijn twijfel is vooral of we dit beter over de zomer heen moeten tillen
meer aanbiod, lijkt mij,
en rust en tijd om het huisje aan te passen naar wat wij willen verhuren.

Een vraag;
hoe gaat de verhuur zelf?
Het park waar ik kijk, verhuurt de particuliere huisjes niet,
die zitten voornamlijk -denk ik- via booking.com

Hoe is daar de ervaring mee?

Anneke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
AnnekeH. schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:47:
Ik lees graag even mee,
ook ik ben met mijn partner aan het kijken naar een recreatiewoning voor de verhuur,
niet voor eigen gebruik.

We kijken hier naar een park in de buurt omdat ik de schoonmaak zelf denk te gaan doen -kosten besparing en tijd over.
We wonen op de veluwe en het barst in de 10km omtrek van de parken met huisjes. Er staat niet veel te koop,
en mijn twijfel is vooral of we dit beter over de zomer heen moeten tillen
meer aanbiod, lijkt mij,
en rust en tijd om het huisje aan te passen naar wat wij willen verhuren.

Een vraag;
hoe gaat de verhuur zelf?
Het park waar ik kijk, verhuurt de particuliere huisjes niet,
die zitten voornamlijk -denk ik- via booking.com

Hoe is daar de ervaring mee?

Anneke
toon volledige bericht
Alles wat in de zomer populair is, moet je in de herfst of winter kopen als je zo'n goed mogelijke prijs wilt. Dat geld voor vakantiehuisjes, boten, cabrio's en zomerkleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Als iemand die is opgegroeid in een familie met meerdere vakantiehuisjes die niet bij een park hoorden:
- Hoe gaat men om met kosten voor water, elektra, etc?
- Onderhoud, schoonmaak, etc? Moet je dat zelf doen, doet een ander dat. Zorgt een schoonmaker bijvoorbeeld ook dat de stoelen weer allemaal aan de eettafel staan, dat alle bedden weer op de juiste plek staan, etc? Als er moet worden geschilderd, regelen zij dat of moet je dat zelf doen?
- Zijn de huisjes uniform of heb je ruimte voor je eigen spullen?

Mijn grootouders hadden dus huisjes die gewoon echt los stonden, niet van een park waren. Ze stonden wel op een complex, maar met een VVE, etc. Als jij geen TV in jouw huisje wilde, kon dat. Wat ik daarvan heb geleerd is dat je altijd aan het werk bent. Niet erg, als je zoals mijn grootouders in de zomer 8-9 weken in je huisje in Zuid Frankrijk zat, in het najaar anderhalve week en in het voorjaar een week. Dan had je de tijd. Als je, zoals jij, werkend bent, heb je helemaal geen zin om op werkvakantie te gaan. Dan wil je kunnen relaxen. Dan heb je geen zin om het dak op te gaan om de nokvorsten opnieuw vast te leggen. Of om de kozijnen te schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnekeH.
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-05-2024
Heeft iemand een goede ervaring qua verzekeren?

Voor de kosten baten analyse ben ik nog op zoek naar een opstal/ inboedel verzkering.
Verder dan 'de meeste verzakeraars vinden dit moeilijk' of 'een zakelijke inboedel verzekering' kom ik niet.

Hoe wordt dit in de praktijk gedaan?
Incasseren dat er eens wat stuk gaat en daar een potje voor houden, of zijn er verzereraars die dit toch verzekeren?

---------
WB 'werken in de vakantie' lijkt me iets om juist uit te besteden.
Onze bedoeling is een huisje en daarbij zelf het onderhoud te doen inc de schoonmaak.
We zoeken iets binnen 10km van onze eigen woning dus dat zou te doen moeten zijn.
Maar de schoonmaak, controle en het opmaken van de bedden, daar kan ik vast wel iemand voor vinden...

Anneke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Road-runner83 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:53:

Wij zijn alleen bij Landal parken geweest. Je zit dan helaas wel vast aan keuken/badkamer/inventaris vernieuwingen die verplicht zijn vanuit het park. Via de landal verkoop site kun je de brochure per huisje downloaden en vaak ook het rendement uitrekenen. Deze kwam meestal tussen de 3 en 4% uit.
Als je de kwaliteit van dat spul ziet zitten daar niet de hoge kosten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:49
Frame164 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Als je de kwaliteit van dat spul ziet zitten daar niet de hoge kosten in.
Dat zou je verwachten inderdaad maar gaat toch om een fiks bedrag (durf niet meer precies te zeggen maar dacht 5K+ voor nieuwe keuken of badkamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:01
denk ook even aan de fiscale effecten.
een tweede/recreatie woning(overige bezittingen) valt in box3 en heeft een forfaitaire inkomenscomponent van ca 6% van de woz waarde (wat weer belast wordt tegen 31%)

edit: aanvulling
-als je een huisje met een woz waarde van €200k met eigen geld koopt, moet je naast de overige lasten fiscaal 31% van ca €12k dus €3720 aan inkomstenbelasting aftikken.
ook dit moet je dus wel terugverdienen met eventuele verhuur

[ Voor 38% gewijzigd door peter-rm op 19-05-2024 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos1981
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-04 08:41
Ik heb hier zelf ook naar gekeken en als investering zou ik het zelf niet doen.
1) fiscale behandeling is zeer ongunstig: hoge overdrachtsbelasting en daarnaast hoge box 3 belasting
2) de vakantie woning markt is op een hoogtepunt en momenteel zie je dat woningen lang te koop staan, omdat er door punt 1 weinig interesse van kopers is.
3) vaste kosten van het park lopen door en worden vaak met meer dan inflatie verhoogd. Het is ook onduidelijk of je kosten fiscaal mag aftrekken van je verhuur opbrengst. Voor gewone woningen in verhuur mag dit volgens de rechterlijke uitspraak van juni niet. Aangezien voor vakantiewoningen de vaste kosten zeer hoog zijn kan dit erg ongunstig uitpakken voor je nette rendement.
4) gedoe. Anders dan aandelen of obligaties is er altijd wel iets aan je vakantiehuis dat moet gebeuren of kapot gaat door huurders.

Enkel wanneer je de vakantie woning koopt voor eigen genot is het naar mijn mening de moeite waard. Anders kan je beter (vastgoed) obligaties kopen voor het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Topicstarter
Jos1981 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:13:
Ik heb hier zelf ook naar gekeken en als investering zou ik het zelf niet doen.
1) fiscale behandeling is zeer ongunstig: hoge overdrachtsbelasting en daarnaast hoge box 3 belasting
2) de vakantie woning markt is op een hoogtepunt en momenteel zie je dat woningen lang te koop staan, omdat er door punt 1 weinig interesse van kopers is.
3) vaste kosten van het park lopen door en worden vaak met meer dan inflatie verhoogd. Het is ook onduidelijk of je kosten fiscaal mag aftrekken van je verhuur opbrengst. Voor gewone woningen in verhuur mag dit volgens de rechterlijke uitspraak van juni niet. Aangezien voor vakantiewoningen de vaste kosten zeer hoog zijn kan dit erg ongunstig uitpakken voor je nette rendement.
4) gedoe. Anders dan aandelen of obligaties is er altijd wel iets aan je vakantiehuis dat moet gebeuren of kapot gaat door huurders.

Enkel wanneer je de vakantie woning koopt voor eigen genot is het naar mijn mening de moeite waard. Anders kan je beter (vastgoed) obligaties kopen voor het rendement.
Het oorspronkelijke plan (deels verhuur en deels eigen gebruik) is inderdaad fiscaal minder interessant. De overeenkomst die we voorgelegd kregen van de parkexploitant maakte het financieel nog minder aantrekkelijk.

De conclusie is dat we het niet hebben gedaan. We gaan nu kijken naar een andere invulling en gaan dit jaar met de caravan op stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos1981
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-04 08:41
Lijkt me zeer verstandig en van het geld dat je anders was kwijt geweest aan overdrachtsbelasting en parkeerkosten kun je een hele poos op vakantie met de caravan.

Zelf denk ik dat als de overheid de fiscale maatregelen niet aanpast/terugdraait dat de prijzen van vakantiehuizen echt gaan dalen. Veel babyboomers hebben zo’n huisje maar worden nu ook geconfronteerd met hoge belastingen naast de toch al hoge park kosten. Op een gegeven moment wegen de vaste lasten niet meer op tegen het genot en besluit men te verkopen. Helemaal als de gezondheid minder wordt op deze leeftijd.
Daarnaast lijkt de rente structureel wat hoger te blijven dan de ultra lage rentes van voor 2022. Tenslotte hadden we natuurlijk een COVID run op vakantie woningen en die lucht moet er ook nog uit.

Wie weet dat er in de toekomst weer koopjes zijn op de vakantie woningen markt.
Voor nu lekker genieten op vakantie met de caravan!
Pagina: 1