Is deze verkeersboete terecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.322 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemsis
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-05-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een verkeersboete van 309 euro gekregen, voor het rijden door rood licht. Ik ben altijd voorzichtig met rijden en ga nooit door rood licht. Dit is dan ook de eerste keer.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik door rood licht gereden ben, maar op de foto’s is dat toch te zien. Kan ik hier nog wat tegen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A8Nhjhe7drQKPkG5MmVS8Yyvvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cfMmO7mvLB6yw1ecP7YOIdx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZBWmwHdVmMwDwR6cfNE3CML7qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0JKcKeQqWTLn8zHMoEaSTQD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• tweaker_ab2b1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 13:19
Nee.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ben je serieus?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nemsis schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:46:
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik door rood licht gereden ben, maar op de foto’s is dat toch te zien. Kan ik hier nog wat tegen doen?
Zeker! Je kunt je perceptie aanpassen aan de objectief vastgestelde waarheid.

En daarna de terechte boete betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hallo allemaal,

Ik heb een verkeersboete van 309 euro gekregen, voor het rijden door rood licht. Ik ben altijd voorzichtig met rijden en ga nooit door rood licht.
Dus wel. Op de foto's is toch heel duidelijk te zien dat je door rood reed.

Einde discussie. ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk afgeleid doordat rechtdoor nog op oranje stond.

Maar nee, hier is niemand die niet het bewijs gaat volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Klopt het kenteken van de auto? Dan lijkt het me redelijk duidelijk.

Zelfs als je zegt ik heb het rood niet gezien, dan zou je door donker oranje zijn gereden. Hij stond op rood voor je over stopstreep reed, zoals foto 1 al ziet. Je reed 36 km/u , dus kon MAKKELIJK remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kpz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 15:13

Kpz

Ergens wel lullig dat het net 0,2 sec rood was toen je er doorheen reed. Maar dan nog: rood blijft rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
in je handjes wrijven dat 'rechtdoor met groen' aan de overkant er niet is. lesgeld/aflaat betalen en door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraag of de meter wel geijkt is volgens de regels.
De tijd op de onderste foto klopt niet, dit zou een seconde later moeten zijn dan de eerste foto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
Kpz schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:50:
Ergens wel lullig dat het net 0,2 sec rood was toen je er doorheen reed. Maar dan nog: rood blijft rood.
Bij oranje moet je al stoppen indien mogelijk...Gezien zijn snelheid was dat het geval, dus dit is een duidelijk gevalletje van door rood rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Hallo allemaal,

Ik heb een verkeersboete van 309 euro gekregen, voor het rijden door rood licht. Ik ben altijd voorzichtig met rijden en ga nooit door rood licht. Dit is dan ook de eerste keer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je stelt hier 2 vragen:
1)is de boete terecht? Wat denk je zelf? je rijdt door het rode licht. Hoe zou die dan niet terecht zijn?
2)kan ik hier nog iets aan doen? Weerom: wat denk je zelf? je rijdt door het rode licht. tenzij je een teletijdsmachine hebt om terug naar het verleden te gaan dien je die boete te betalen ja. Je bent namelijk door het rode licht gereden,

Verder zeg je nog zaken als: ik ben altijd voorzichtig, ga nooit door rood, dit is de eerste keer, ik kan met niet voorstellen dat...
Da's allemaal ruis: de feiten zijn er, die spreken jou tegen en dat is dus de realiteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:48

eagle00789

Est. November 2005

Niet tegen in gaan. gaat je niet lukken. op de 2e foto staat dat het rood al 1,3 seconde was. Als het nou zou gaan om 0,3 seconde, dan had de rechter je gelijk gegeven (eigen ervaring) maar met 1,3 seconde niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45
Kan ik hier nog wat tegen doen?
Beter opletten de volgende keer, wees blij dat het geen ongeluk geworden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

Dido

heforshe

Je rijdt achter een andere auto aan langs een verkeerslicht dat al enkele seconden op oranje staat.

Ik heb geleerd dat je hoort te stoppen voor oranje, als dat veilig kan - en aangezien je 36 km/u reed, en er niemand achter je zat, had je prima veilig kunnen stoppen.

Je rijdt dus dwars door heel donker oranje, en je kunt je niet voorstellen dat dat verkeerslicht wel eens op rood zou kunnen springen terwijl jij er langs rijdt, zodat jij dus door rood rijdt?

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij door rood rijdt, en de foto's lijken m eheel duidelijk dat je dat ook echt gedaan hebt.

Op basis waarvan zou je in hemelsnaam die boete willen aanvechten?

Gewoon betalen, en voortaan een oranje licht niet meer als koningsdagversiering beschouwen. En blij zijn dat je 309 euro mag lappen voor een bijles in plaats van leven met een door jou veroorzaakt ongeluk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Het was al meer dan 3 seconden oranje, terwijl hij met 36 k/u komt aantuffen zonder mensen achter zich.

Je hoort gewoon te stoppen voor oranje als dat kan (en dat kon hier prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 19:33
Dit is waarom je dus bij oranje al moet stoppen. Ik snap het hoor, volgens mij rijdt iedereen wel eens door met oranje. En je hebt zelf waarschijnlijk meer dan 0.2 seconde nodig om het rode licht te verwerken. Wellicht was die toen al niet meer te zien, waarvoor TS terecht denkt het oranje was.

Maar dat was het dus niet. Om precies te zijn 0.2 seconden niet. Pijnlijk voor de portemonnee en tevens een les voor iedereen (mij inclusief) die wel eens door oranje rijdt. Dit kunnen de gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
eagle00789 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:54:
Niet tegen in gaan. gaat je niet lukken. op de 2e foto staat dat het rood al 1,3 seconde was. Als het nou zou gaan om 0,3 seconde, dan had de rechter je gelijk gegeven (eigen ervaring) maar met 1,3 seconde niet.
Op het moment dat hij het stoplicht nog ziet is de brandijd roodlicht 0,2s. Die 1,3s is pas een meter of 6 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:57
Gevalletje gegokt en verloren. Overkomt velen, maar hier ga je niet meer onderuit komen. Heb wel eens een boete gehad voor 4km te snel, dan denk je echt, het kost meer om dat boete te innen dan dat ze eraan verdienen. Maar helaas ik reedt net te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
eagle00789 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:54:
Ook bij 0.3 (of 0.2 in dit geval) zou de rechter je geen gelijk moeten geven. De regel is dat je stopt zodra het oranje is. Goed, dat half Nederland dat niet doet snap ik ook wel. Maar dat oranje licht is er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
Het is heel zuur maar de feiten zijn duidelijk, je verlies pakken er van leren en door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:18

Reptile209

- gers -

Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:50:
De tijd op de onderste foto klopt niet, dit zou een seconde later moeten zijn dan de eerste foto.
Op de foto's staat ook: interval tussen foto's: 1,041 s. Dus dan is het prima mogelijk dat op foto 1 de rood-tijd 0,2s is, en op foto 2 1,3s. Klein beetje afronden, het is geen Formule-1 timing op de duizendste :>.

@Nemsis Als dit jouw auto is en jij op het aangegeven moment op die plaats was/kunt zijn geweest, dan is het jouw fout en jouw boete. Als het niet jouw auto is of als je kunt aantonen (!) dat je daar niet kan zijn geweest, dan kan je hem aanvechten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:29
Zenomyscus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Ook bij 0.3 (of 0.2 in dit geval) zou de rechter je geen gelijk moeten geven. De regel is dat je stopt zodra het oranje is. Goed, dat half Nederland niet doet snap ik ook wel. Maar dat oranje licht is er niet voor niets.
Hij bedoelt denk ik dat de eerste foto orange is, en de tweede foto 0.2 sec rood. Dan valt er wel te beargumenteren dat je niet door rood bent gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Niks lullig aan, daarvoor was het ruim 3 seconden oranje dus was er ruim gelegenheid om te stoppen. Terechte prent. Mooi bedrag ook. Dus betalen, lesje leren en voortaan normaal doen op de weg.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
sjaakwortel schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:58:
[...]

Hij bedoelt denk ik dat de eerste foto orange is, en de tweede foto 0.2 sec rood. Dan valt er wel te beargumenteren dat je niet door rood bent gegaan.
Beide fotos laten toch het stoplicht duidelijk op rood zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
[...]

Ik verwacht ook niet dat je een boete krijgt in dat geval. Beide zullen op rood moeten staan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:16
Zenomyscus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Dit is waarom je dus bij oranje al moet stoppen. Ik snap het hoor, volgens mij rijdt iedereen wel eens door met oranje.
Sommigen leven in de veronderstelling dat oranje mag als het nog nét kan ipv andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45
Zenomyscus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Ook bij 0.3 (of 0.2 in dit geval) zou de rechter je geen gelijk moeten geven. De regel is dat je stopt zodra het oranje is. Goed, dat half Nederland dat niet doet snap ik ook wel. Maar dat oranje licht is er niet voor niets.
Precies. Dit is hetzelfde als zeuren over een boete van 1km/h te hard bij 120km/h. Maar dan ben je gewoon geflitst met 6 km/h te hard. Ja ik zou het ook vervelend vinden, maar ik zou wel ook begrijpen dat die grens ergens moet liggen. Rood is rood, 0.1 sec, 1 minuut of een half jaar. Het oranje licht is de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dus:
- stoplicht staat op oranje. Al 3 seconden.
- Jij komt aan en denkt: dat red ik nog wel
- Je redt het dus niet
- Stoplicht staat op rood als je over de lijn rijdt

Wat verwacht je precies? Volgende keer gewoon stoppen met oranje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Tsja, als iemand de tekst niet kan lezxen die onder de foto's staat wordt het sowieso lastig discussieren, natuurlijk. Die 0,2 seconden rood is op de eerste foto, dus voordat de auto over de streep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dido schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:54:
Ik heb geleerd dat je hoort te stoppen voor oranje, als dat veilig kan - en aangezien je 36 km/u reed, en er niemand achter je zat, had je prima veilig kunnen stoppen.
Dat is niet per se waar, het kan zijn dat TS hier maximaal aan het remmen was om op die 36 km/u uit te komen. Maar gezien het daar 50 km/u is, zou die dan andere fouten gemaakt hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
[...]

Euh, de eerste foto oranje? Op beide foto's is toch echt een rood licht voor linksaf te zien...

Dit is gewoon betalen. Oranje betekent dat je moet stoppen tenzij dat niet meer lukt. Dus je had al 3,1 seconden om te stoppen. Maar tegenwoordig wordt gedacht dat oranje betekent dat je nog mag proberen er snel door te rijden. Dat is het dus niet.

Betalen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-05-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:50:
Even mijzelf quoten omdat dit topic ondergesneeuwd wordt door allerlei reacties.

Je kan ook nog aanvoeren dat de oranje tijd te kort is, dit zou voor een 50km/h weg 3,5s moeten zijn.
Verkeerslichten zullen binnenkort langer op oranje blijven staan. Dat gebeurt om de veiligheid op de weg te vergroten. Op kruispunten op wegen waar je 50 kilometer per uur mag rijden, blijft het licht voortaan 3,5 seconden oranje in plaats van 3.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dehardstyler schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Precies. Dit is hetzelfde als zeuren over een boete van 1km/h te hard bij 120km/h. Maar dan ben je gewoon geflitst met 6 km/h te hard. Ja ik zou het ook vervelend vinden, maar ik zou wel ook begrijpen dat die grens ergens moet liggen. Rood is rood, 0.1 sec, 1 minuut of een half jaar. Het oranje licht is de marge.
Dat bestaat trouwens niet, je krijgt pas een boete voor minimaal 4 km/u te hard. zie: https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:40
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stomste vraag ooit gesteld op Twakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Even mijzelf quoten omdat dit topic ondergesneeuwd wordt door allerlei reacties.

Je kan ook nog aanvoeren dat de oranje tijd te kort is, dit zou voor een 50km/h weg 3,5s moeten zijn.

[...]

Bron
Volgens mij geldt voor 'afslaand gemotoriseerd verkeer' nog gewoon de 3 seconden.

edit: en daar is volgens hier: https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:GHARL:2018:10686 ook nog iemand in beroep op nat gegaan >:)

[ Voor 13% gewijzigd door True op 08-05-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een verkeersboete van 309 euro gekregen,
Dan ben je er nog bekaaid vanaf gekomen :)

Zie op de eerste foto ook je (3e) remlichten branden en toch besloot je om door te rijden?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
True schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Volgens mij geldt voor 'afslaand gemotoriseerd verkeer' nog gewoon de 3 seconden.

edit: en daar is volgens hier: https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:GHARL:2018:10686 ook nog iemand in beroep op nat gegaan >:)
Elke zaak is anders, het is altijd belangrijk om argumenten aan te dragen ook al lijken ze kansloos. Draag je ze namelijk niet aan dan worden ze sowieso niet meegenomen in de beoordeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:29
Homeland schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Beide fotos laten toch het stoplicht duidelijk op rood zien staan.
Was een reactie op de ervaring dat de rechter gelijk gaf bij 0.3sec (dat was 1x orange, en daarna 0.3 sec rood voor de tweede):
op de 2e foto staat dat het rood al 1,3 seconde was. Als het nou zou gaan om 0,3 seconde, dan had de rechter je gelijk gegeven (eigen ervaring) maar met 1,3 seconde niet.
Niet op de TS, dat is gewoon 2x rood dus jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Elke zaak is anders, het is altijd belangrijk om argumenten aan te dragen ook al lijken ze kansloos. Draag je ze namelijk niet aan dan worden ze sowieso niet meegenomen in de beoordeling.
Ja leuk, maar het advies voor geeltijd is volgens mij niet aangepast naar aanleiding van het CROW onderzoek naar geeltijden. Dat is alleen voor rechtdoorgaand gemotoriseerd verkeer: van 3 naar 3,5. Niet voor afslaand gemotoriseerd verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Offtopic: Waarom noemen ze het eigenlijk geel als het oranje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:17:
Volgens mij omdat je anders twee kleuren hebt die beginnen met de g

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online

Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ik door rood licht gereden ben, maar op de foto’s is dat toch te zien.
typisch een symptome van een dag 1 account. altijd iets merkwaardigs te melden. blijven mijn favo's.

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 08-05-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:17:
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden.

Bron: ANWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic gaat nergens heen. @Nemsis graag even overleggen als je toch hier een topic over wilt openen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.