Toon posts:

Beinvloed taal de fysiek van de mens?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken over het volgende:
Elk volk (ras) heeft een bepaalde taal om metelkaar te communiceren. Elk taal heeft bepaalde woorden die anders klinken, anders uitgesproken moet worden. Iemand die Chinees spreekt gebruikt zijn kaak, tong en spieren anders dan iemand die Engels spreekt.

Nou dacht ik. Zou het niet mogelijk zijn dat na het uitspreken van een taal, na honderden (of duizenden) jaren, de mensen anders uit gaan zien. Dus dat niet alleen de omgeving een rol heeft gespeelt dat rassen anders uit gaan zien. Ik bedoel, aanzicht van je gezicht.

En is het niet mogelijk dat elk taal een ander psychisch beinvloeding heeft op je bewustzijn? Kan iemand die Japans spreekt zich anders voelen dan iemand die Frans spreekt?

Denk ik raar, of is dit mogelijk? :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat zou alleen maar zo zijn als bv iemand in Japan minder kinderen zou krijgen als hij geen algemeen beschaafd Japans zo spreken. En In Frankrijk zou dat dan gelden voor Frans. Maar talen veranderen per jaar. Dus dat kan nauwelijks invloed hebben op een langdurig proces zoals erfelijke eigenschappen. Bovendien zou je dan moeten merken dat als je een Frans kind in Japan zou laten opgroeien dat het per definitie slechter Japans zou spreken. En dat is niet zo. Dat zie je bij adoptie kinderen.

Ik kan me voorstellen dat je taal wel invloed heeft op je geestelijke instelling. Als je in een taal een bepaald begrip niet hebt, kan je je haast ook zo niet 'voelen' Omdat je het dan eerst moet gaan omschrijven. Het Nederlandse 'gezellig' schijnt daar een voorbeeld van te zijn. Andere talen hebben wel verwante begrippen, maar die zijn toch qua gevoelswaarde een tikje anders. Het Duitse Gemutlich is toch anders dan 'Gezellig he?' En in het Engels kom je niet dichterbij dan een soort van 'comfortabel op je gemak'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Ik weet niet of het ooit wetenschappeljk is onderzocht
maar gevoelsmatig meen ik te kunnen constateren dat
ook het klimaat een rol speelt :? !

Hoe 'hoger' je komt -ik ben de taal nog rijk van
groep I-; hoe Noorderlijker je dus komt; hoe
'hoekiger' de taal.

De Fries (zo ben ik opgevoed) spreekt met korte
zinnen waarin woorden die kortaf klinken.
Hij woont (ver) onder de zeespiegel en in de
winter kan het behoorlijk koud zijn zodat hij
z'n mond liever niet te lang open heeft ;) .

In het Zuiden waar we zelfs een 'berg' hebben
en het (enigszins) warmer is, merk je dat direct
aan de taal;
de 'g' kan er klinken als een héééél lange 'gjjéééé,
omdat -je raadt het al- er een zwoelere wind waait :* .

Zou dat kunnen kloppen denk je ?

Denk 'es aan Zweden versus Frankrijk en
houdt Alaska 'es tegen -pakweg- de Boliviaaanse taal
aan -niet dat ik die ken maar ik weet het bijna zeker!-

Let wel in lichaamshouding en mimiek is het verschil
navenant :)

Verwijderd

Is grappig dat je het erover hebt ik zat er laatst over te denken.Kijk nou in bv. europa en echte rus, duitser of zweed herken je zo, dit vind ik dan persoonlijk de duidelijkste! Maar ja zou dat idd.te maken kunnen hebben met de taal,dat dus de gezichtsspieren door de steeds verschillende klanken cq talen een en dezelfde kenmerken gaan vertonen in de loop der 'evolutie'!?

Verwijderd

Taal verandert zo snel dat evolutie het nooit bij zal kunnen houden. Dus nee, dat kan niet.

1000 jaar geleden bijvoorbeeld werd in het duitse taalgebied bijna dezelfde taal gesproken als in het nederlandse. Te korte tijd voor welke vorm van evolutie dan ook... Je kan genetisch dan ook geen onderscheid maken tussen Duitsers en Nederlanders.

Genetisch gezien heeft Nederland ook geen echt volk. Bijna geen enkel land trouwens... Grappig statistisch feitje: Iedere Nederlander heeft meer genen in overeenkomst met de gemiddelde Afrikaan dan met de gemiddelde Nederlander.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het 'uiterlijk' van mensen wordt vnl bepaald door het klimaat. Even ene paar heel kort door de bocht voorbeeldjes, er zijn er meer en er zijn ook uitzonderingen.

In de poolstreken is het een fors nadeel om een hoekige ver uitstekende 'Griekse' neus te hebben. Die zou te vaak bevriezen. Eskimo's hebben ook erg ronde gezichten kleine oren en een platte neus. Dat is makkelijk warm te houden.

Volkeren die op grote hoog vlaktes leven hebben erg veel last van UV licht. Tibettanen, Mongolen etc... Daar vind je meer spleetvormige ogen. Dat houdt het intense licht weg.

Blauwe ogen zijn een nadeel bij fel licht, door het 'blauw' van de iris komt meer 'strooi' licht naar binnen dan door bruine ogen. Strooilicht is licht wat wel binnenkomt, maar niet bijdraagt aan het vormen van het beeld. Het stoort dus als 'ruis'. Blauwe ogen zie je ook niet rond de evenaar. Tenzij het import is :)

Vrouwen hebben een vetvoorraad nodig. Meer dan mannen. Dat hebben ze nodig voor het krijgen van kinderen. Vet isoleert prima, Eskimo vrouwen zijn dus 'rondom' vet, een dubbel voordeel. Maar in Afrika zou dat een nadeel zijn. Daar wil je niet geisoleerd zijn. Vet hoopt zich daar op bij de billen. Je krijgt dus een andere verdeling en dus een andere lichaamsbouw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 04:54 schreef didaaf1 het volgende:
Is grappig dat je het erover hebt ik zat er laatst over te denken.Kijk nou in bv. europa en echte rus, duitser of zweed herken je zo, dit vind ik dan persoonlijk de duidelijkste! Maar ja zou dat idd.te maken kunnen hebben met de taal,dat dus de gezichtsspieren door de steeds verschillende klanken cq talen een en dezelfde kenmerken gaan vertonen in de loop der 'evolutie'!?
...leuk ;) ;
ik denk van wel al is het waarschijnlijk niet
de 'hoofd'-oorzaak (let op woord hoofd!) :) ;

Ook die factoren zullen een rol meespelen denk ik ;)

Verwijderd

[b]
...............
Denk 'es aan Zweden versus Frankrijk en
houdt Alaska 'es tegen -pakweg- de Boliviaaanse taal
aan -niet dat ik die ken maar ik weet het bijna zeker!-

Let wel in lichaamshouding en mimiek is het verschil
navenant :)
In Alaska spreken ze Engels, niet echt goed voorbeeld lijkt me

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 14:08 schreef TheRock het volgende:

[..]

In Alaska spreken ze Engels, niet echt goed voorbeeld lijkt me
Denk 'es mee Henk en geef 'es een beter...? :?

Verwijderd

Nee

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk weet ik dat de omgeving, opvoeding, natuur, klimaat e.d. een rol speelt. Maar wat ik eigenlijk bedoel is, of iemand zich psychisch anders voelt dan iemand die een ander taal spreekt.

Kunnen klanken, bewegingen van de mond, iemand beter laten voelen bij het uitspreken van bijv. Duits dan iemand die Frans spreekt? Kan een taal je bewustzijn beinvloeden?

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 15:53 schreef AyyO het volgende:
Natuurlijk weet ik dat de omgeving, opvoeding, natuur, klimaat e.d. een rol speelt. Maar wat ik eigenlijk bedoel is, of iemand zich psychisch anders voelt dan iemand die een ander taal spreekt.

Kunnen klanken, bewegingen van de mond, iemand beter laten voelen bij het uitspreken van bijv. Duits dan iemand die Frans spreekt? Kan een taal je bewustzijn beinvloeden?
Dat lijkt me niet,ga zelf maar na als je de hele dag engels spreekt voel jij je dan anders!?
Als het wel zo is zou ik dat te gek vinden,handig tegen mijn winter depressie ga ik gewoon engels lullun cq denken ;)

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 15:53 schreef AyyO het volgende:
Natuurlijk weet ik dat de omgeving, opvoeding, natuur, klimaat e.d. een rol speelt.

'K wist ook niet AyyO dat je zo lichtgeraakt was... :?

En wat je laatste vraag aangaat nou dat zou 'k niet weten nee....
'k denk het niet... :?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zondag 09 september 2001 23:04 schreef AyyO het volgende:
Ik zat te denken over het volgende:
Elk volk (ras) heeft een bepaalde taal om metelkaar te communiceren. Elk taal heeft bepaalde woorden die anders klinken, anders uitgesproken moet worden. Iemand die Chinees spreekt gebruikt zijn kaak, tong en spieren anders dan iemand die Engels spreekt.

Nou dacht ik. Zou het niet mogelijk zijn dat na het uitspreken van een taal, na honderden (of duizenden) jaren, de mensen anders uit gaan zien. Dus dat niet alleen de omgeving een rol heeft gespeelt dat rassen anders uit gaan zien. Ik bedoel, aanzicht van je gezicht.

En is het niet mogelijk dat elk taal een ander psychisch beinvloeding heeft op je bewustzijn? Kan iemand die Japans spreekt zich anders voelen dan iemand die Frans spreekt?

Denk ik raar, of is dit mogelijk? :)
Volgens mij is het juist andersom. Het vogeltje zingt zo het gebekt is. Een aziaat heeft iets andere stembanden, keel, tong, mondholte enzovoorts dan een westerling, en zal dus bepaalde klanken makkelijker en andere moeilijker kunnen uitspreken, waardoor de taal verandert om zich aan de fysieke eigenschappen aan te passen - niet andersom. Taal evolueert namelijk veel sneller dan mensen. Baskisch bijvoorbeeld is een volledig onbegrijpelijke taal waar moderne linguisten hun hersens nog dagelijks op breken, hoewel dat slechts een taal uit de steentijd is, toen Homo sapiens dus al net zo was als nu.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 10 september 2001 08:31 schreef Captain Proton het volgende:
Genetisch gezien heeft Nederland ook geen echt volk. Bijna geen enkel land trouwens... Grappig statistisch feitje: Iedere Nederlander heeft meer genen in overeenkomst met de gemiddelde Afrikaan dan met de gemiddelde Nederlander.
Bijna. Waar deze uitspraak waarschijnlijk op doelt is het feit dat binnen de "rassen" de genetische spreiding groter is dan tussen de rassen. Zegmaar, neem een willekeurig punt A en een willekeurig bunt B binnen het kaukasische "ras", dan kan je hoogstwaarschijnlijk een punt C binnen het afrikaanse, mongoolse of whatever ander "ras" vinden dat genetisch dichter bij A ligt dan B. Rassenverschillen zijn puur uiterlijk. Genetisch gesproken is er geen sprake van rassen. Het moge immers duidelijk zijn dat het verschil tussen een Europeaan en een Afrikaan veel kleiner is dan het verschil tussen een Deense Dog en een Chihuaua :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1