Processor gekregen in doosje zonder beschermfolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 15:51
Ik heb zojuist een AMD Ryzen 5 5600 processor 3,5 GHz 32 MB L3 tray versie ontvange via *knip*

Echter zat het in een blauw doosje, zonder plastic bescherming of iets dergelijks. Ik heb ervaring met Intell processoren en die zitten altijd in goede bescherming.

Op de website: *knip*
Staat niks over of het refurbished is.

Kunnen jullie mee oordelen? Ik overweeg nl. om het terug te sturen, voelt niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrhjTpfW8Ugal337cZ-zT4Htg2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ME944pFlq7Blvqx1nEw1sbGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa38zOSc5vPjLLm2XuCzSs5FpHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KDLF31WeAFhrcyfame7SfRq.jpg?f=fotoalbum_large

Modbreak:Dit heeft niks te me maken met nieuws over AMD of hardware. Schopje naar SF.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 08-05-2024 08:04 . Reden: winkelnamen doen we niet ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Je hebt een tray versie besteld. Die worden niet in een retail verpakking geleverd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inderdaad. Zowel AMD als Intel verkopen retail-versies van hun processoren met een koeler erbij en tray-versies die meer zijn bedoeld voor OEMs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFX1FtrdUFHOb2t1wWSmG-LgMi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lg21WWYxhIPIhrRr2Ra8CWZ.png?f=fotoalbum_large

De tray-versie worden geleverd in op elkaar gestapelde trays. Nu verkopen winkels die ook wel los, wat voordelig kan zijn en ook beter voor het milieu, als je de stock-koeler toch niet wilt gebruiken. Maar dan moet de winkel het dus zelf verpakken. Maar met de hedendaagse CPUs zonder pins op de CPU is dat relatief makkelijk.

Bij Intel werkt dit dus hetzelfde, zie bijvoorbeeld hier: https://www.reddit.com/r/...rived_like_this_in_a_big/

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wonkbonko schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:10:
Ik heb zojuist een AMD Ryzen 5 5600 processor 3,5 GHz 32 MB L3 tray versie ontvange via knip

Echter zat het in een blauw doosje, zonder plastic bescherming of iets dergelijks. Ik heb ervaring met Intell processoren en die zitten altijd in goede bescherming.

Op de website: knip

Kunnen jullie mee oordelen? Ik overweeg nl. om het terug te sturen, voelt niet goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat soort doosjes heb ik ook al ontvangen, omdat ik die boxed AMD koeler toch niet hoefde, en dat is prima te vertrouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 08-05-2024 09:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tray processors is eigenlijk meer bedoeld voor OEMs, computerzaken e.d. die er later toch een aftermarket koelertje op zetten. Ik mag immers hopen dat winkels als Azerty en Alternate niet honderden boxed koelers weg smijten omdat ze zelf prebuilds maken. (Laat staan wat HP, Dell en Lenovo doen)

De link die je stuurt geeft ook een kruisje aan bij "Box" en "Koeler". Omdat je er 1 hebt besteld is die herverpakt in een anti-ESD kartonnen doosje met schuim. Zo worden ook losse chips geleverd als ik bij Mouser/Digikey. In dat opzicht helemaal in orde... maar alles behalve retail verpakking en accessiores (wat handig kan zijn bij 2e hands verkoopwaarde).
Maar *knip* Winkel is eigenlijk ook een winkel die zich meer op bedrijven richt.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 08-05-2024 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Wonkbonko schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:10:
Ik heb zojuist een AMD Ryzen 5 5600 processor 3,5 GHz 32 MB L3 tray versie ontvange via knip

Op de website: knip

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doet me aan vroeger denken als je naar de computer winkel ging dan kwam er een hele tray met processoren achter de toonbank vandaan 8) . die kreeg je dan mee op een stukje schuimrubber geprikt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 08-05-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 21:59
Zit er ook niet een verschil in garantieperiode op een tray versie t.o.v. een retail boxed?

Dacht dat je dan ineens naar 1 jaar teruggaat i.p.v. 3 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 19:03
Bij deze webwinkel hoef je toch niet al te veel after sales te verwachten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Bintzak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Doet me aan vroeger denken als je naar de computer winkel ging dan kwam er een hele tray met processoren achter de toonbank vandaan 8) . die kreeg je dan mee op een stukje schuimrubber geprikt :+
Inderdaad. En harde schijven in een anitstatisch zakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
[...]

Inderdaad. En harde schijven in een anitstatisch zakje.
Toen ik mijn laatste moederbord, geheugen en processor bestelde, had de webshop alles al op het moederbord geprikt en het zo in de doos van het moederbord gestopt. Dat was wel handig. Ook netjes dat ze voor het opsturen alles op die manier hadden getest en een foto daarvan appten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

grimson

domeingrommer

*knip* Offtopic. Dit voegt niets toe in een probleemtopic.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 08-05-2024 18:12 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

John767 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:47:
Zit er ook niet een verschil in garantieperiode op een tray versie t.o.v. een retail boxed?

Nederlandse wet heeft geen periode van garantie, maar verwachte levensduur: product mag alleen verkocht worden onder het noemen van lagere garantie als de prijs daar ook naar is cq hoge korting.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

John767 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:47:

Als het B2C verkoop is dan heb je altijd tenminste 2 jaar garantie en binnen Nederland mogelijk meer, afhankelijk wat je van het prodct mag verwachten. Een leverancier mag dit niet inperken als het om een nieuw product gaat of een product welke als nieuw wordt verkocht.

Mogelijk verwijs je naar fabriekgarantie, echter is dit niet direct van toepassing voor de consument. Misschien op terug te vallen als de leverancier failiet is gegaan, maar verder claim je garantie altijd bij of via de leverancier.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 08-05-2024 13:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
_Dune_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Als het B2C verkoop is dan heb je altijd tenminste 2 jaar garantie en binnen Nederland mogelijk meer, afhankelijk wat je van het prodct mag verwachten. Een leverancier mag dit niet inperken als het om een nieuw product gaat of een product welke als nieuw wordt verkocht.

Mogelijk verwijs je naar fabriekgarantie, echter is dit niet direct van toepassing voor de consument. Misschien op terug te vallen als de leverancier failiet is gegaan, maar verder claim je garantie altijd bij of via de leverancier.
Fabrieksgarantie is zeker wel van toepassing. En kan ook zeker je nek redden als je gewoon een werkend product wilt waar de winkel moeilijk doet. En ja je hebt dan recht op .... maar als je dat niet direct krijgt heb ik liever dat de fabrikant het voor mij oplost ipv de verkoper te dagvaarden. Wat kosten tijd risico en hoofdpijn met zich mee brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

loki504 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Fabrieksgarantie is zeker wel van toepassing. En kan ook zeker je nek redden als je gewoon een werkend product wilt waar de winkel moeilijk doet. En ja je hebt dan recht op .... maar als je dat niet direct krijgt heb ik liever dat de fabrikant het voor mij oplost ipv de verkoper te dagvaarden. Wat kosten tijd risico en hoofdpijn met zich mee brengt.
Fabrieksgarantie is een gunst geen gegeven, garantie dien je altijd te behalen bij de verkoper van het gene niet de fabrikant, verkoper mag het uitzoeken met de fabrikant. Je sluit namelijk een koopovereenkomst met de verkoper niet de fabrikant.

Overigens ga je naar fabrikant en repareert die het gene vervalt de verdere aanspraak van garantie bij de verkoper die heeft immers niet de kans gehad het voor je op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door 42dpi op 08-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:39
Dit doos is een antistatische verpakking. Daar worden heel veel elektrische componenten in verkocht (ik heb er hier thuis behoorlijk wat liggen)

Het zorgt dat er geen elektrische spanning kan opbouwen en is dus prima geschikt voor een CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
42dpi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Fabrieksgarantie is een gunst geen gegeven, garantie dien je altijd te behalen bij de verkoper van het gene niet de fabrikant, verkoper mag het uitzoeken met de fabrikant. Je sluit namelijk een koopovereenkomst met de verkoper niet de fabrikant.

Overigens ga je naar fabrikant en repareert die het gene vervalt de verdere aanspraak van garantie bij de verkoper die heeft immers niet de kans gehad het voor je op te lossen.
En op het moment dat de fabrikant met aangeeft dat er fabrieksgarantie op zit is er ook een commerciële overeenkomst tussen koper en fabrikant. Dus het is zeker geen gunst maar gewoon een garantie waar je ze ook aan kan houden.
https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf1_Artikel230g

Sectie k.

En als je garantie bij de verkoper al blijkbaar niet geweldig is heb je er later ook niets aan. En heb je ook een bron dat je je garantie dan verliest?

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 08-05-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

loki504 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:44:
[...]

En op het moment dat de fabrikant met aangeeft dat er fabrieksgarantie op zit is er ook een commerciële overeenkomst tussen koper en fabrikant. Dus het is zeker geen gunst maar gewoon een garantie waar je ze ook aan kan houden.
https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf1_Artikel230g

Sectie k.

En als je garantie bij de verkoper al blijkbaar niet geweldig is heb je er later ook niets aan. En heb je ook een bron dat je je garantie dan verliest?
Gewoon simpel als jij een overeenkomst hebt is dat tussen twee partijen de verkoper en koper, betrekt de koper een derde partij voor reparatie zonder mede weten van de verkoper wijk je af van de overeenkomst. Koopovereenkomst stelt dat mocht er een defect zijn meld je dit bij de verkoper eerst.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Dus spreek altijd de verkoper aan niet de fabrikant doet de verkoper niks is dit ook niet volgens de koopovereenkomst en kun je de koop ontbinden rechten plichten werken beide kant op.

Fabrieksgarantie is vaak ter inpertatie dat de garantie nog steeds via de verkoper loopt dat de fabriek zegt na 2 jaar mag je bij ons melden doet niks af aan de wettelijke bepaling van verwachte levensduur.

*kanttekening 2 jaar garantie adverteren zegt niks als je een koelkast koopt van bijvoorbeeld 2000 euro mag je verwachten dat die langer mee gaat dan 2 jaar de levensduur, koelkast van 300 euro heeft natuurlijk een lagere verwachte levensduur.

Indivuele ervaring of situaties doen niks af aan wat er in de wet staat.

*we raken beetje offtopic met dit

[ Voor 34% gewijzigd door 42dpi op 08-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
42dpi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Gewoon simpel als jij een overeenkomst hebt is dat tussen twee partijen de verkoper en koper, betrekt de koper een derde partij voor reparatie zonder mede weten van de verkoper wijk je af van de overeenkomst. Koopovereenkomst stelt dat mocht er een defect zijn meld je dit bij de verkoper eerst.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

[...]

Dus spreek altijd de verkoper aan niet de fabrikant doet de verkoper niks is dit ook niet volgens de koopovereenkomst en kun je de koop ontbinden rechten plichten werken beide kant op.

Fabrieksgarantie is vaak ter inpertatie dat de garantie nog steeds via de verkoper loopt dat de fabriek zegt na 2 jaar mag je bij ons melden doet niks af aan de wettelijke bepaling van verwachte levensduur.

*kanttekening 2 jaar garantie adverteren zegt niks als je een koelkast koopt van bijvoorbeeld 2000 euro mag je verwachten dat die langer mee gaat dan 2 jaar de levensduur, koelkast van 300 euro heeft natuurlijk een lagere verwachte levensduur.

Indivuele ervaring of situaties doen niks af aan wat er in de wet staat.

*we raken beetje offtopic met dit
We dwalen zeker af. En ja ik zou als eerst contact op nemen met de verkoper.(heb ook nooit gezegd dat je het niet moet doen) Maar een goede fabrikant achter de hand houden is wel fijn. En waar de overheid op doelt is dat niet elke fabrikant fabrieksgarantie geeft. Of ergens in China zit waarvan je weet dat je het nooit meer terug ziet. Maar als er gezegd wordt dat er fabrieksgarantie is dan kan je wettelijk gezien de fabrikant er aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 21:59
_Dune_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Vanwege mijn recente ervaring met een winkel die zelfs tot een uiterst dieptepunt ging (2 maanden aan het lijntje gehouden, en beledigingen) voor een defect en incompleet geleverd product van 3,5 maand oud, zou ik eerder gaan voor een langere garantie vanuit een fabrikant.

Zou zelf ook een boxed variant willen hebben, omdat je dan zeker weet dat het een nieuw product is. Een tray versie kan ergens aangeraakt zijn zonder ESD veilige maatregelen. Zeker bij een gevoelig product als een CPU is dat van belang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:19

Lordy79

Vastberaden

[...]
Klopt. Wij hadden trays waar er 10 op gelegd konden worden en die hadden we dan gewoon in een lade. Meestal werden ze samen met een mobo verkocht en dan plaatsen we de processor meteen op het mobo omdat dat toch moet en het een zeer veilige manier was om omgebogen pootjes te voorkomen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1