Koolmonoxide-melder standaardwaarde nul ppm juist?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Vandaag waren de batterijen van mijn drie jaar oude koolmonoxide-melder toe aan vervanging. Het ding hangt op de gang bij het stookhok en de slaapkamers.

Naast de temperatuur geeft deze het gehalte koolmonoxide in de lucht weer maar die waarde is altijd 000 ppm.
Is dat wel de juiste score? Is een Waarde van > 0 niet logischer en is deze kapot?

Een zoektocht gaf een standaard gehalte in de lucht van 0,1 algemeen of 0,5 tot 5 voor in huis. Wij hebben een CV ketel van 4 jaar oud en geen andere verbrandingsbronnen in huis.Dus ik verwacht dan toch wel enige uitslag boven 0
Wikipedia: Carbon monoxide
Concentration (ppmv) Source
0.1 Natural atmosphere level (MOPITT)[28]
0.5–5 Average level in homes[29]

Het betreft een Smartwares RM370, volgens het test knopje is alles ok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqdI13dXOt5L0TtKy-MzDqOSK7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wk1bP0hJe0yZ3bxBWzNeKF5u.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 07-05-2024 23:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:06
Ik heb hetzelfde model van een ander merk en deze geeft ook 000 aan, dus het lijkt me correct.

https://alectohome.nl/pro...der-met-7-jaar-sensor-wit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Een koolmonoxide sensor geeft standaard altijd 0 PPM weer, ook in huis. Daarbij komt dat bepaalde fabrikanten met een deadband werken waardoor schommelingen rond het nulpunt weggefilterd kunnen worden.

Ik neem aan dat de voorgeschreven range van 0,5-5 PPM in huis gehanteerd wordt vanwege het feit dat bijvoorbeeld bij het uitademen van rook (sigaret, sigaar etc.) en/of andere bronnen van onvolledige verbranding een uitlezing geeft.

Zelf zit ik inmiddels 12-jaar in het vak Gasdetectie, dit ter informatie.

Zoals altijd meten is weten, elke gerenommeerde fabrikant in de Gasdetectie schrijft voor: “ Prior to use with a certified gas”. M.a.w. als je echt zeker wil zijn dan moet je het toestel testen met CO.

Bij Koolstofdioxide (CO2) is het anders, dit hangt áltijd in de lucht. Dit wordt in de volksmond altijd verward/verwisseld met CO.

[ Voor 8% gewijzigd door Nicklazzz op 07-05-2024 23:40 . Reden: Toevoeging CO2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 12:39
Gelukkig is die 0, anders is er iets aan de hand. Co melders hebben ook een levensduur van een paar jaar, als het goed is staat er ergens een sticker met een houdbaarheidsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:48
bjorn1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:47:
Gelukkig is die 0, anders is er iets aan de hand. Co melders hebben ook een levensduur van een paar jaar, als het goed is staat er ergens een sticker met een houdbaarheidsdatum.
Klopt, ik heb volgens mij hetzelfde model als TS en die gaat volgens de sticker 10 jaar mee.
Staat bij mij ook 0 trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 08-05-2024 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb de handleiding er even bij gepakt, heb hetzelfde model (Alecto COA-28) hangen:
Tussen 0PPM en 25PPM zal de meter 0PPM aangeven.
Dus ja, dit klopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Aardedraadje op 08-05-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

bjorn1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:47:
Gelukkig is die 0, anders is er iets aan de hand.
Nou ja, niet per se: een CO-concentratie onder de 5 ppm binnen is normaal, en het kan zelfs iets hoger zijn als je je gasfornuis of kaarsen hebt branden oid. Het zal nooit helemaal 0 zijn.

Maar fabrikanten van deze melders zullen wel een deadband hebben ingesteld onder de 25 ppm (zoals @Aardedraadje aangeeft) omdat gebruikers anders denken dat er iets aan de hand.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Laatst online: 23-05 11:03
Mijn koolmonoxide melder staat ook altijd op 000. Toen mijn vorige CV-ketel stuk ging, heeft de installateur bij zijn diagnose e.e.a. losgekoppeld en toen ging de melder direct af. Reden genoeg voor mij om aan te nemen dat de 000-waarde klopt en de melder naar behoren functioneert. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Laatst online: 08-05 12:39
Compizfox schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Nou ja, niet per se: een CO-concentratie onder de 5 ppm binnen is normaal, en het kan zelfs iets hoger zijn als je je gasfornuis of kaarsen hebt branden oid. Het zal nooit helemaal 0 zijn.

Maar fabrikanten van deze melders zullen wel een deadband hebben ingesteld onder de 25 ppm (zoals @Aardedraadje aangeeft) omdat gebruikers anders denken dat er iets aan de hand.
Dan hangt dat denk ik van de melder/meter af en waar je meet, direct boven de kaars geloof ik je direct maar gewoon in de open ruimte heb ik daar mijn twijfels over, voor mijn werk heb ik een persoonlijke melder die moet alles meten en weergeven en die staat toch echt nagenoeg altijd op 0. Ook mijn jaarlijks gekalibreerde rookgas analyser meet nagenoeg altijd 0 in een omgeving. Ook in stookruimtes waar meer dan 100kw aan ketel vermogen opgesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:26
In een pand heb ik die ook gehad. Bij gebruik van een oude geiser daar in de buurt kon je hem prima testen. In dat geval bleef ie niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Aardedraadje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:42:
Ik heb de handleiding er even bij gepakt, heb hetzelfde model (Alecto COA-28) hangen:

[...]

Dus ja, dit klopt.
En dat zal voor meerdere redenen zo zijn. Ten eerste de nauwkeurigheid van de sensor. Het moet maar nauwkeurig genoeg zijn om een gevaarlijke situatie te melden. Ten tweede verwachten veel consumenten misschien wel dat hij 0 aangeeft als veilige waarde. Een beetje zoals sommige autofabrikanten niet de werkelijke koelwatertemperatuur weergeven maar die wijzer standaard op 90°C laten zetten bij een normale temperatuur en een beetje boven 90°C bij verhoogde last. Als er echt een probleem is laten ze de wijzer wel wat omhoog gaan en een lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Nu wil je eigenlijk zo'n meter ook testen. Een rookmelder kun je immers testen met een lucifer (of aangebrand eten :X ), en een CO2 sensor in huis is makkelijk te testen door er tegen te blazen (uitgeademde lucht bevat immers vel CO2) Maar hoe kun je een CO meter veilig testen zonder gelijk het huis vol met CO te hebben? Hoe weet je dat de '000' die de sensor weergeeft impliceert dat deze nog goed werkt?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Theo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:40:
Nu wil je eigenlijk zo'n meter ook testen. Een rookmelder kun je immers testen met een lucifer (of aangebrand eten :X ), en een CO2 sensor in huis is makkelijk te testen door er tegen te blazen (uitgeademde lucht bevat immers vel CO2) Maar hoe kun je een CO meter veilig testen zonder gelijk het huis vol met CO te hebben? Hoe weet je dat de '000' die de sensor weergeeft impliceert dat deze nog goed werkt?
Hou hem in de buurt van een gasfornuis, dan gaat ie vanzelf af. Barbecues (buiten!) produceren ook veel CO. Het zal geen geijkte waarde zijn maar als ie begint te piepen weet je dat ie het doet.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Hou hem in de buurt van een gasfornuis, dan gaat ie vanzelf af. Barbecues (buiten!) produceren ook veel CO. Het zal geen geijkte waarde zijn maar als ie begint te piepen weet je dat ie het doet.
Bij een gasfornuis ontstaat wel heel weinig CO. (Of je hebt standaard oranje vlammen.)
Barbecues zijn inderdaad wel een betere bron van CO.
Pagina: 1