Warmtepomp nieuwe buren rijhuis Vlaanderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AprilF
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
Hai,
Ik woon centrum Antwerpen in een rijhuis (1900) met enkelsteense muur.
De nieuwe buren hebben hun huis helemaal gestript en energiezuinig gemaakt met zonnepanelen en een warmtepomp.
Deze staat op hun plat dak bovenop hun 2de verdieping op een luttele meter van onze zijgevel en schoorsteen.
Sinds vorige week staat dat onding aan en horen we op de eerste en tweede verdieping in de slaapkamers continu gebrom.
Nuttig om weten: hun incapabele dakman heeft onze asbestleien gebroken waardoor die verwijderd moesten worden (ter hoogte van onze zolder aan de buitenkant). Dit is vervangen door kalei en hij heeft hun rubber dak aan gewerkt tegen onze muur.
De gedeelde muur eindigt op het tweede, vanaf het derde (zolder) is er aan hun kant geen bebouwing.
De unit zou nu op betonnen balken gezet worden, berichtte de buurman ons zondag. Dit doet me denken dat het geluid in huis aan hun kant ook niet te doen is? Ze wonen er nog niet in.
Iemand advies? Ik ga niet voor de rest van mijn leven met oordoppen slapen.

Alvast bedankt!

Iets voor WON=> schopje

[ Voor 1% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2024 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
Neem een flesje wijn mee en ga bij je buren langs, stel je voor en leg het probleem uit. Goed moment om je nieuwe buren te leren kennen.

Mocht je inhoudelijk advies willen post dan even foto's die schijnen meer te zeggen dan duizend woorden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Betonnen balken zijn een goed begin, als ze dan vervolgens de warmtepomp eens op verende poten zetten om de trillingen te isoleren als het ware.
Verder geen idee wat de regels zijn in België omtrent geluidseisen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
@mr.DJ95 Zit nog niemand in.

Even afwachten wat de betonnen balken doen?
Intussen kun je even wet en regelgeving ophalen bij een Juridisch loket?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Dan kun je toch alsnog alvast met je buren in gesprek gaan?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AprilF
Helaas is de relatie al verzuurd. De buurman en zijn werkvolk werken al maanden 7 op 7. Het is een klusser… en zijn Oost-Europese onderaannemers zien geen graten in boren in de muur op een zondag om 8u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AprilF
mr.DJ95 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:49:
Neem een flesje wijn mee en ga bij je buren langs, stel je voor en leg het probleem uit. Goed moment om je nieuwe buren te leren kennen.

Mocht je inhoudelijk advies willen post dan even foto's die schijnen meer te zeggen dan duizend woorden.
Ik ga een van de volgende dagen even bij mijn buurvrouw een foto trekken. Door de manier waarop onze huizen zijn gebouwd kan ik dit namelijk niet zien, tenzij met een drone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:45
Dus je dacht ik maak een nieuw account aan om dit verhaal te posten op een techsite?

Of is dit een anoniem dubbel account?

Voor de rest is het belangrijkste ga in dialoog met de eigenaren met de inwoners. Als dat niet kan, dan een jurist. Let wel de verzuring wordt dan mogelijk erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AprilF
Neen, ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat de opties zijn om dat geluid weg te werken.
Of dat beton zal werken. Er was ons beloofd dat de unit op trilmatten zou staan, dat de muren deftig geïsoleerd zouden worden.
Momenteel stellen we ons toch vragen bij dit alles.
Omdat ik zelf geen techneut ben, vraag ik mensen die er meer over weten om input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Dus de buren geven zelf aan dat ze zelf ook niet tevreden zijn, dat ze betonnen balken toevoegen om het te verbeteren (naast de trilmatten die al gepland waren).
Ik zou er niet te hard in gaan, even de kans geven om het op te lossen. Als ze zelf onder dat dak slapen hebben ze zelf veel meer last dan jij, dus ze zullen het wel willen fixen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AprilF
Huidige situatie. Het is moeilijk inschatten hoeveel geluid hij maakt vanwege de bouwdrogers die momenteel 24/7 draaien en herrie maken.

[ Voor 58% gewijzigd door AprilF op 07-06-2024 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 22:27

TeeDee

CQB 241

Wat wil je hier nu mee zeggen? Je kan over de huidige situatie niks, maar dan niks, over het geluid zeggen omdat de bouwdrogers draaien. Logisch toch dat deze dingen herrie maken. :?
Je gaat/ging volgens mij vanaf dag 1 (week 1) al met een gestrekt been erin...
Sinds vorige week staat dat onding...
Fijne insteek inderdaad om de relatie met je nieuwe buren op te starten.

Kijk het gewoon even aan, hou je gemak en als de bouwvakkers "klaar" zijn nog eens goed bekijken/beluisteren of het allemaal echt zo erg is.
zijn Oost-Europese onderaannemers zien geen graten in boren in de muur op een zondag om 8u.
Al komen ze uit Japan, is het niet relevant om dat te vermelden. Als jij er last van hebt dat ze om 8u op een zondag aan het boren zijn, kleine moeite om er even wat van te zeggen.... Toch? Wellicht ook een mooie opening om eens rustig met de buren, onder het genot van een bakkie, een praatje te maken. (Als je boven de herrie uit kan komen ;))

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

nouja, geen idee wat de regels in Belgie zijn kwa erfgrens, maar de warmtepomp staat zowat tegen de gevel van TS aan. Met deze opstelling kun je het in Nederland wel vergeten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AprilF
TeeDee schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:10:
Wat wil je hier nu mee zeggen? Je kan over de huidige situatie niks, maar dan niks, over het geluid zeggen omdat de bouwdrogers draaien. Logisch toch dat deze dingen herrie maken. :?

— de warmtepomp stond al een week op voordat de bouwdrogers erin gingen. Op 100%, dus we hebben het al mogen ondervinden.

—- bedoel je de nieuwe buurman die ongevraagd zonnepanelen monteerde op de gemene muur/zijgevel van de buren aan de andere kant? En die ongevraagd een stalen trap tegen de gemene muur met twee andere buren installeerde? Ik kan nog wel even doorgaan, hoor. De lijst is lang.

Al komen ze uit Japan, is het niet relevant om dat te vermelden. Als jij er last van hebt dat ze om 8u op een zondag aan het boren zijn, kleine moeite om er even wat van te zeggen.... Toch? Wellicht ook een mooie opening om eens rustig met de buren, onder het genot van een bakkie, een praatje te maken. (Als je boven de herrie uit kan komen ;))

—- hebben we ook wat van gezegd om de heel eenvoudige reden dat je in België op zondag enkel mag werken in de bouw omwille van noodzaak. Lees: als een gebouw op instorten staat of zo. De reactie was een dreigement aan ons adres.
En hij deed gewoon elk weekend door.

Sinds dag 1 is hun standpunt: wij maken van dit gebouw een plaatje. Dankzij ons gaat jullie huisprijs omhoog. De consensus is dat ze gewoon hun zin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TeeDee schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:10:

[...]

Kijk het gewoon even aan, hou je gemak en als de bouwvakkers "klaar" zijn nog eens goed bekijken/beluisteren of het allemaal echt zo erg is.

[...]

Je kunt het wel even aankijken, nadat je direct je zorgen hebt geuit. Anders krijg je op een later moment het verwijt niets gezegd te hebben toen de werkmannen er nog waren en er direct iets aan gedaan had kunnen worden.

Sterker nog, ik had die zorgen al geuit toen de nieuwe buren kwamen praten over al hun geplande werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Geen idee hoe dit in België is geregeld, maar gewoon de gemeente of aangewezen instantie inschakelen.

De oplossing voor de warmtepomp is zowel massa als ontkoppeling toevoegen in de vorm van goede dempers. Daarnaast een isolatie scherm aan de achterzijde om geluid vanaf de muur (achterzijde unit) te weren.

Overigens met dit weer zou de warmtepomp relatief gezien niet zoveel geluid moeten produceren. Het probleem lijkt dus eerder op foute instellingen en resonantie… Waarschijnlijk zelfs al onder de 40 dB door de demping van de enkelsteense muur.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Je zoekt technische kennis op dit forum? Ik zou je hele woning her-isoleren met geluiddempende glaswol. Dat is technisch waarschijnlijk een hele goede oplossing. Of verhuizen is technisch ook top.

Op een forum vragen hoe je geluid laat verdwijnen lijkt me wat hoopvol :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:13
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:49:
Je zoekt technische kennis op dit forum? Ik zou je hele woning her-isoleren met geluiddempende glaswol. Dat is technisch waarschijnlijk een hele goede oplossing. Of verhuizen is technisch ook top.

Op een forum vragen hoe je geluid laat verdwijnen lijkt me wat hoopvol :+
Laten we het gehele forum maar opdoeken. Echt dom al die mensen die online vragen stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:21
Warmtepomp op een houten dak dichtbij een leefruimte is altijd een uitdaging door de resonantie in de constructie.

De basis is vaak om veren te plaatsen. Daar komt dan veel massa bij. Dan weer extra demping. En voor de finishing touch een flink frame om het over een zo groot mogelijk oppervlak te spreiden.

En dit allemaal met trial en error waardoor het potentieel eindeloos duurt en vaak alsnog niet perfect. Als bewoner valt daar nog mee te leven maar als getergde buur niet.

Wat niet helpt is isolatie van de woning of een suskast. Het wordt namelijk niet doorgegeven als geluid door de lucht maar via de constructie die vervolgens binnen als bron is waar te nemen.

Op een houten dak opstellen moet je laatste keuze zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 01-06-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat dat werken op zondag betreft, het algemeen verbod op lawaai op Zon- en feestdagen is in Belgie al weer enkele jaren afgeschaft. Sindsdien is het aan elke gemeente om zelf te beslissen of zij dit wel of niet toestaan. Heel wat gemeenten hebben dat verbod in stand gehouden maar er zijn er ook velen waar dat niet meer het geval is. Je vindt dit terug in het politiereglement van je eigen gemeente.

En als ik zo snel even door de Politiecodex van de Stad Antwerpen ga, dan zie ik niet direct dat er een verbod in is opgenomen. Dus ja, die werkmensen mogen op Zondag, om 8u in de ochtend gewoon verderwerken, ongeacht wat jij daar van vindt. Enkel 's nachts moet het stil zijn, maar dat is dan weer gedefinieerd van 22:00 tot 07:00

En als je er echt niet uitgeraakt met de buren kan je altijd aan 't stad vragen om het hen eens te laten proberen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Videopac

Rommelt wat aan.

AprilF schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:52:
[Afbeelding]

Huidige situatie. Het is moeilijk inschatten hoeveel geluid hij maakt vanwege de bouwdrogers die momenteel 24/7 draaien en herrie maken.
Is dat een Daikin? Die zijn berucht om hun herrie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AprilF
Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:34:
Wat dat werken op zondag betreft, het algemeen verbod op lawaai op Zon- en feestdagen is in Belgie al weer enkele jaren afgeschaft. Sindsdien is het aan elke gemeente om zelf te beslissen of zij dit wel of niet toestaan. Heel wat gemeenten hebben dat verbod in stand gehouden maar er zijn er ook velen waar dat niet meer het geval is. Je vindt dit terug in het politiereglement van je eigen gemeente.

En als ik zo snel even door de Politiecodex van de Stad Antwerpen ga, dan zie ik niet direct dat er een verbod in is opgenomen. Dus ja, die werkmensen mogen op Zondag, om 8u in de ochtend gewoon verderwerken, ongeacht wat jij daar van vindt. Enkel 's nachts moet het stil zijn, maar dat is dan weer gedefinieerd van 22:00 tot 07:00

En als je er echt niet uitgeraakt met de buren kan je altijd aan 't stad vragen om het hen eens te laten proberen.
De bouwfederatie zegt dat je geen 7 dagen of 7 mag werken. In dit geval ging het om dezelfde twee mannen in dezelfde wagen die al 14 dagen elke dag voor mijn deur stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AprilF
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:50:
[...]

Sterker nog, ik had die zorgen al geuit toen de nieuwe buren kwamen praten over al hun geplande werk
Deden we toen we de plannen onder ogen kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

Blokker_1999

Full steam ahead

AprilF schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:32:
[...]

De bouwfederatie zegt dat je geen 7 dagen of 7 mag werken. In dit geval ging het om dezelfde twee mannen in dezelfde wagen die al 14 dagen elke dag voor mijn deur stond.
Dat kan goed zijn, maar jouw opmerking ging in de eerste plaats over het feit dat zij geen probleem zien met het boren van gaten op een Zondagochtend. Nu verschuif je het probleem van verstoring van de zondagsrust, naar inbreuken op de sociale wetgeving. Zo kan je natuurlijk alles blijven herkaderen om toch maar aan te tonen hoe slecht de buurman is. Hij kan uiteindelijk er ook voor kiezen om verschillende mensen 7 daen op 7 te laten werken en dan is dat probleem ook al weer van de baan en ben je nog geen stap vooruit in het wegwerken van de overlast.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Videopac schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Wat een onzin.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 20:23
Videopac schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Heb je daar een bron van? Hier draaien 4 Daikins in de buurt, 2 Mitsubishi, 2 Bosch en een LG unit. De twee laatste maken de meeste herrie waarbij de laatste de Daikin zelfs over stemt op vol vermogen. De Daikin is 3 jaar ouder.

Denk dat het behoorlijk meevalt daar hier in de buurt installateurs aangeven dat Daikin toch wel 1 van de stillere merken is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
nodri2000 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Heb je daar een bron van? Hier draaien 4 Daikins in de buurt, 2 Mitsubishi, 2 Bosch en een LG unit. De twee laatste maken de meeste herrie waarbij de laatste de Daikin zelfs over stemt op vol vermogen. De Daikin is 3 jaar ouder.

Denk dat het behoorlijk meevalt daar hier in de buurt installateurs aangeven dat Daikin toch wel 1 van de stillere merken is.
Het ligt er ook aan welke functie ze draaien. Een LG maakt veel meer herrie met verwarmen en is daar ook minder goed in dan de Mitsubishi bijvoorbeeld ( over het algemeen ). Een LG ( die ik heb iig ) is dan weer iets beter in koelen en is daar dan ook weer stiller in dan de Mitsubishi ( Mitsubishi was ook een stuk duurder )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1