Stereo versterker en maar 1 draad naar speakers. Oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukassss
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-05 11:00
Goedendag, ik heb een vraag die waarschijnlijk niet dagelijks voorkomt. Ik heb deze versterker besteld op Amazon met daarbij 1 draad die naar de 2 speakers in de achtertuin loopt. Als ik dus nu alleen rechts of links kies dan mis ik uiteraard veel geluiden vanwege de stereo. Is het daarom mogelijk om bijvoorbeeld de + draad op links aan te sluiten en de - op rechts waardoor ik dit dan kan compenseren (als dit überhaupt zo werkt ;), of is dit een schadelijk voor de versterker of speakers?

Alvast bedankt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye3S04e4TJWJXGmpnAlJ_kE3z1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTHCKsg9OBY4tRZuFJBmLNj7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Dat kan niet zomaar. (Je zou dan alleen het verschil tussen L/R horen)
Je kunt beter je bron op mono zetten, of dat op signaalniveau al mixen.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 07-05-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 11:40
Nee. Voor stereo heb je vier aders nodig. Je zou de bron het wel kunnen downmixen naar mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je de plussen combineert en de minnen combineert ben je er ook Maar ik weet niet direct wat dat voor gevolgen heeft voor het vermogen. Als de amp bv 50w is en de speaker 100w gaat dat niet direct mis lijkt me. Dat gaat dus niet.

Maar ik heb hier alleen ervaring mee de andere kant op, dus meerdere speakers achter 1 mono bron hangen. dat kan je gewoon splitten, maar moet je er wel rekening mee houden dat de impedantie voor de versterker halveert.

Google gaat je vriend zijn, denk ik ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Jheroun op 08-05-2024 10:23 . Reden: Volgens mij ben ik line level en speaker level door elkaar aan het halen op de late avond. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 07:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jheroun schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:20:
Als je de plussen combineert en de minnen combineert ben je er ook
Als je als doel hebt om de magic smoke uit de versterker te laten ontsnappen is dit inderdaad een uitstekende en doeltreffende manier. Niet doen dus.

Het signaal moet aan de ingang mono worden gemaakt en dat kan veilig en goed met de juiste onderdeeltjes zonder dat je kans hebt dat er ergens rook uit ontsnapt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
@Jheroun dan gaat de versterker kapot. Dus doe dat maar niet.

Misschien kan drie-draads, maar dat hangt af van de binnenkant van de versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Lukassss
Deze kabel bestellen:
https://www.allekabels.nl...tml?mc=nl-nl&gad_source=1

De zwarte kant gaat in de L ingang. De R ingang en R uitgang blijft vrij.
Aan de L uitgang sluit je je speaker aan.

Je stereo bron sluit je nu aan op de rode en witte pluggen van dit kabeltje.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 07-05-2024 22:34 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukassss
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-05 11:00
Bedankt allemaal voor het meedenken, de oplossing van @remco_k lijkt mij inderdaad de manier waar je maar net op moet komen ;). Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 16:37

Jag

remco_k schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:32:
@Lukassss
Deze kabel bestellen:

Zo sluit je de outputs van de bron kort. Ook voor het mono maken van een bron heb je een schema met weerstanden erin nodig

Wat je nog zou kunnen overwegen als je stereo wilt behouden is de twee beschikbare aders als plus te gebruiken (eigenlijk is het een fase draad) en dan de nul van de versterker naar de aarde te leiden en de nul van de speakers ook. Hele experimentele oplossing wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:42
Heb je een 4-aderige speakerkabel overwogen? Dan heb je ook nog stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Welke speakers heb je? De enkele draad kan duiden op een 70V- of 100V-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

als de kabel uberhaupt de beperkende factor is, moet je overwegen om van de ene naar de andere kant van de kabel SPDIF te gebruiken. Is een digitaal signaal die je over koper kan sturen. Ik neem aan dat je namelijk in je tuinhuis wel stroom hebt. hoe je setup wordt weet ik zo niet, maar is wel een richting waar je over kan denken.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@mmniet Heeft de TS 75 Ohm coax liggen dan? Dat lijkt me niet, het zal gaan om gewoon 2 aderige kabel, daar kan je geen S/PDIF overheen transporteren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

als ik TS was, had ik een oplossing als sonos gekozen, die via het wifi netwerk uitstekend samenwerken.

@remco_k : je hebt gelijk over het type draad, maar het proberen waard? of gaat het sowieso niet werken?

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Gaat niet werken. Heel misschien als je maar 10cm doet. Dat zou mij al verwonderen. Dit soort dingen luistert heel nauw.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb ooit in een verleden in onwetendheid icm een basis houding dat het vast allemaal mee zal vallen, een spdif signaal op een 14m 2 aderige kabel 0.75 mm2, non coaxiaal, gehad. En dat werkte op en af, zeker niet perfect. Een klein stukje zal waarschijnlijk wel gaan. Verder was het een demonstratie van waarom een coaxiale kabel nodig is voor hoog frequente signalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
remco_k schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:32:
@Lukassss
Deze kabel bestellen:

Voor zover ik kan nagaan zit er geen weerstandsnetwerk in de kabel die je voorstelt. Om een stereo signaal 'netjes' naar mono te mengen heb je weerstanden nodig. Door het linker en rechter kanaal van de bron hard met elkaar te verbinden sluit je ze kort waardoor de uitgangen defect kunnen raken.

Onderstaand een snelle schets van hoe het zou moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLcb3LOYM_fineuQvKCsfAXnkMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UGEIrakwRDeJHG01lYVpTquy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Aanvulling op het voorgaande.

De gemakkelijkste manier om dit te doen is een chassis deel kopen en daar vervolgens weerstanden achter solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf34QMVXYhZmsDpduJgVspH4VSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o5NlzPtm7ZNfNl4RRTgBP5fp.jpg?f=user_large

Een koud kunstje!

Zo ben je verder vrij in de keuze van je kabels. Op deze manier is het ook simpel om twee gemengde mono uitgangen te maken. Maar dit kun je natuurlijk ook in een kabel solderen, net wat je wilt, al is dit wel iets meer gepriegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:27
Iedereen is hier nu in de riching aan het denken van het aanpassen van de inputs, en dat is een prima mogelijkheid natuurlijk, (zolang je de bovenstaande oplossing met weerstanden gebruikt dan wel) maar over de speakers lees ik nog vrij weinig opmerkingen.

Allereerst:
De allerbeste oplossing is natuurlijk gewoon een tweede speakerkabel voor die tweede speaker neerleggen.. Dan heb je ook meteen volwaardig stereo. Waarom is dat geen optie eigenlijk?

Mocht dat dus echt niet gaan, dan hangt het maar van de speaker af, en hoe deze aangesloten zijn, of het uberhaupt een goed idee is om die versterker erop aan te sluiten..
Je versterker kan speakers handlen van 4-16 ohm.

Dus:
Welke speakers heb je precies, wat is de impedantie daarvan, en HOE zijn die twee speakers precies aangesloten op die ene enkele kabel..

Als je speakers 2-6 ohm zijn, dan kan het gaan werken, maar alleen als je de speakers in serie hebt aangesloten.

Als je speakers 8 ohm zijn, dan zou het moeten werken ongeacht of je ze nu in serie of parallel op elkaar hebt aangesloten.

Als je speakers meer dan 8 ohm impedantie hebben, dan kan het gaan werken, maar alleen als je ze parallel aangesloten hebt op de kabel.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bij één kabel en twee of drie luidsprekers zou ik ze in beginsel allemaal in serie zetten. Bij vier luidsprekers kun je serie-parallel doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k6iY2MLLvhP0gYvLW_PE9i0tak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R1K2azonCggSs8ItZiUIDcvg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Ik vind het mooi dat we het gelijk technisch benaderen en allerlei suggesties doen hoe stereo te laten werken met 1 draad. Maar laten we eens bij het begin beginnen: @Lukassss waarom wil je maar 1 draad naar de tuin leiden, en kun je daar geen twee draden van maken? Dan hoef je helemaal geen aparte toestanden te bedenken, en heb je gewoon stereo :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat is inderdaad een goede vraag, aan de hand van OP ging ik er van uit dat er al en kabel met twee aders ligt en dat dit een gegeven is. Maar als dit niet zo is dan zou je inderdaad met vier aders alles prima in stereo aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
alex3305 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:11:
Nee. Voor stereo heb je vier aders nodig. Je zou de bron het wel kunnen downmixen naar mono.
Voor stereo signaal heb je 3 aders nodig als analoog en 2 als digitaal, met glas maar een.

Voor de versterker bedoel ik met bovenstaand.

Na de versterker idd 2 per speaker(s) (+-) waar met de speakers in serie het ohm verdubbeld en parallel het halveert

[ Voor 25% gewijzigd door TweakerCarlo op 19-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:14
Voor analoog heb je 4 aders nodig, de - is geen gedeelde aarde of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De nul kan je delen. Dat is intern in een versterker ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Jag schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:50:
Met de huidige generatie versterkers zou ik daar niet automatisch van uitgaan.

Bij de vroegere klasse A/B push-pull versterkers kun je er inderdaad vergif op innemen dat de luidspreker uitgang 'min' van een stereo versterker onderling met elkaar zijn verbonden. Bij klasse D / pulsbreedtemodulatie (PWM) versterkers is het mogelijk dat een circuit in brug-configuratie wordt gebruikt. Zie bijvoorbeeld de schematische weergave van de populaire TPA3116D2 chip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR9333OGjli4E-W70Z7rTmxpGnE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GtboOf4DetjgWxGjy3Juol3O.gif?f=fotoalbum_large

Bij de uitgangen met aanduidingen OUTPR, OUTNR, OUTNL en OURPL is duidelijk te zie dat deze geen gezamenlijke verbinding hebben maar allemaal de uitgang zijn van een versterker circuit.

Dus nee, ik zou de 'min' van de beide uitgangen niet met elkaar verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Jag schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:50:
Nee dat kan zeker niet zomaar. Dan moet je eerst weten wat erin zit.
Sommige goedkope versterker chips werken zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE29DQxCSOTPT00_zhwxPxmX3nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmlcRwNPQUsI8Vbg6QUE566s.png?f=fotoalbum_large
(https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda7297.pdf)

Op basis van wat ik kan vinden over dit vergelijkbare ding (YouTube: Baru Beli Amplifier Mini 20 Watt Langsung Di Bongkar || HI-FI STEREO...) lijkt er een TDA7057 in te zitten. Die werkt ook op bovenstaande methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@jeroen3 Twee posts met dezelfde inhoud! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@FrankHe ha, ja soms gebeurt dat.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-05-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
In de datasheet van de TDA7057AQ staat dat het een 2 x 3 Watt versterker is. Die 20 Watt uitgangsvermogen is overduidelijk marketing bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt hetzelfde ding kopen met 400 aliexpress Watts.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 24-05-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

FrankHe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Met de huidige generatie versterkers zou ik daar niet automatisch van uitgaan.

Bij de vroegere klasse A/B push-pull versterkers kun je er inderdaad vergif op innemen dat de luidspreker uitgang 'min' van een stereo versterker onderling met elkaar zijn verbonden. Bij klasse D / pulsbreedtemodulatie (PWM) versterkers is het mogelijk dat een circuit in brug-configuratie wordt gebruikt. Zie bijvoorbeeld de schematische weergave van de populaire TPA3116D2 chip.

[Afbeelding]

Bij de uitgangen met aanduidingen OUTPR, OUTNR, OUTNL en OURPL is duidelijk te zie dat deze geen gezamenlijke verbinding hebben maar allemaal de uitgang zijn van een versterker circuit.

Dus nee, ik zou de 'min' van de beide uitgangen niet met elkaar verbinden.
Goed punt, dat kan idd zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jeroen3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:17:
Je kunt hetzelfde ding kopen met 400 aliexpress Watts.
"Klinkt" als een goede deal, meer watten voor mindâh duâh.
Pagina: 1