i9 14900ks BSOD probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeln86
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 12:04
Mijn vraag

Beste mede tweakers!

Een bekende van mij heeft een pc samen gesteld (zie specs hieronder) wat mij opviel is dat Windows 11 erg erg moeizaam wou installeren. Bij het installeren kregen wij met regelmaat foutmelding '0xC000005'

wat het vreemde is, is het feit dat hij bij elke nieuwe poging een stap verder kwam. Crashde hij voorheen op 20% kopieren ging hij daarna tot 30 --> 50 etc tot vervolgens een probleemloze installatie.

Drivers zijn keurig netjes geinstalleerd echter wat wij maar niet stabiel krijgen blijven de BSOD meldingen. Dit gebeurd heel random zonder verklaarbare redenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord : Asus TUF gaming Z790 WIFI
Processor : i9 14900ks
Geheugen : G. Skill 96 GB (2x 48 GB) DDR5 5600
Videokaart : GiBy 12 GB D6X RTX 4070 WF3 OC
Voeding ; MSI MPG A850G PCIE5, 850 Watt
SSD : Samsung 990 Pro 1TB
Besturingssysteem : WIndows 11 pro

Systeem is water gekoeld

Error logboek verschilt, hier is dus helaas geen pijl op te trekken

voorbeeld : Tijdelijke opslag van metagegevens is mislukt, resultaat=0x80070490 voor container {ED82616E-4A55-50B1-A161-DC8289AEB8F0}

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bios update
getest met 1 ram stick (beiden geprobeerd)
verschillende videokaart drivers
Windows 10 ipv 11 (10 was gek genoeg helemaal niet stabiel te krijgen)

Mijn gevoel zegt dat het geheugen geen match is maar verschillende forums zeggen (timing geheugen verkeerd of terugklokken processor
mijn vraag: Iemand hier ervaring mee of een gouden tip:)

ik heb het systeem niet zelf samengesteld en heb niet genoeg ervaring met dit type hardware

Mijn dank vast:)
Danny
...

[ Voor 11% gewijzigd door vandeln86 op 07-05-2024 21:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:40
vandeln86 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:34:

Geheugen : G. Skill 96 GB (2x 46 GB) DDR5 5600

...
:? Ik neem aan dat dat 64 moet zijn?
Staat het geheugen in de QVL van het moederbord?

[ Voor 19% gewijzigd door donnie1992 op 07-05-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeln86
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 12:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Misschien even je mobo-instellingen nakijken, want die kunnen voor instabiliteit van met name de 14e generatie zorgen. Met name controleren waar de stroomlimieten op staan. Mobo-makers willen die wel eens letterlijk onbeperkt zetten (hogere benchmarks zijn beter!) waarna de kloksnelheden, de voltages en het stroomverbruik door het dak vliegen. De 14900KS is met zijn extreme boost-clocks extra vatbaar.

Mobo-bakkers zouden nieuwe BIOSsen moeten uitbrengen die niet meer standaard buiten spec draaien, maar dat is recent nieuws, waarschijnlijk heeft het mobo van die bekende die nieuwe versie nog niet, voor zover die versie al uit is. Maar handmatig de instellingen nalopen is ook goed.

Dat er al BSODs zijn bij het installeren is trouwens wel extreem, dus het zou ook gewoon aan een hardware-defect kunnen liggen of zo. Maar dan nog is het goed om eerst de bekende problemen uit te sluiten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:01
donnie1992 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:36:
[...]

:? Ik neem aan dat dat 64 moet zijn?
Staat het geheugen in de QVL van het moederbord?
Bij G.Skill wordt dit moederbord wel genoemd op de QVL: https://www.gskill.com/qv...-5600J4040D48GX2-RS5K-QVL
Moederbord fabrikanten werken de QVL lijst na introductie vaak niet meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:25
Even Googelen leert dat of je SSD of je RAM problemen heeft, https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Instabiel RAM kan ook een symptoom zijn van een instabiele CPU. Dus ook daarom: eerst de CPU-instellingen controleren.

Zie ook het artikel van vandaag: nieuws: Intel geeft statement over stabiliteitsproblemen 13th en 14th Gen-cpu's

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1