Risico eigenaar/kentekenhouder deelaanhanger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Een groep collega's deelt een kleine aanhanger (<750kg, uit '91, enkelassig, om praktische reden wel eigen kenteken). De aanhanger wordt ook wel verder uitgeleend aan vrienden en kennissen. In de praktijk wordt het onderhoud gedeeld, in natura of een kleine bijdrage. Technische staat is goed. Dit gaat al decennia zo.

Huidige situatie:
• kentekenhouder: een van de collega's
• eigenaar: werkgever (waarschijnlijk, strikt juridisch nooit expliciet overgedragen)

Nieuwe situatie:
• kentekenhouder: andere collega
• eigenaar: te bepalen

Welk (groot) risico loopt de 1) kentekenhouder en/of 2) eigenaar als deze door een ander wordt gebruikt (collega of derde)?
• schade aan een derde tijdens deelname aan het verkeer terwijl de aanhanger getrokken wordt -> verzekering trekkend voertuig
• schade aan een derde terwijl de aanhanger niet getrokken wordt -> aansprakelijkheidsverzekering gebruiker
• schade aan een derde of gebruiker door gebrek aan aanhanger -> ... ?
• boetes op kenteken / voertuig -> beperkt risico voor gebruiker / eigenaar / kentekenhouder
• ...?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Naar mijn weten krijgt de kentekenhouder de boetes. Aansprakelijkheid valt onder de verzekering van de trekkende auto.

Wel is het zo dat als je de aanhanger uitleent en diegene crasht dat ding, is diegene niet aansprakelijk voor schade aan de aanhanger zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52
Maar mijn vermoeden is dat schade aan de aanhanger zelf Rukapul weinig interesseert.

Het punt is of je grotere problemen kunt krijgen dan een boete van een paar honderd waarvoor je dan even achter iemand aan moet, of de aanhanger zelf vervangen.

Bijvoorbeeld een miljoen moeten betalen omdat er een wiel afbreekt dat een voetganger doodt. Maar die casus is al genoemd: verzekering trekkende auto?

Ik kan niet veel extra bedenken dan bv. de aanhanger wordt in verband gebracht met een misdrijf, dan heb je als eigenaar en/of kentekenhouder iets uit te leggen want komen ze natuurlijk eerst bij jou uit.

Lijkt me ook een beperkt risico, je weet je wie het ding had, dus dat is vrij snel rechtgezet zou je mogen verwachten.

Ik neem aan dat iemand een sleutel heeft en dus enig idee wie wanneer dat ding heeft. Is ook voor boete's wel handig om tenminste dat vast te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die schade aan de aanhanger zelf is ook iets wat je onderling wel regelt. Ik heb destijds die van de buurman gecrasht, was volgens de officiele regels niet aansprakelijk want zelf uitgeleend. Maar wil je dan die buurman zijn die de aanhanger leent en hem door de berger weer thuis laat bezorgen? Ik heb dus zelf een vervangende aanhanger geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wilke schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:31:
Maar mijn vermoeden is dat schade aan de aanhanger zelf Rukapul weinig interesseert.

Het punt is of je grotere problemen kunt krijgen dan een boete van een paar honderd waarvoor je dan even achter iemand aan moet, of de aanhanger zelf vervangen.

Bijvoorbeeld een miljoen moeten betalen omdat er een wiel afbreekt dat een voetganger doodt.
Precies. Dit gaat niet om kale kippen, maar mensen met een baan, huis, etc. waar eventueel wat te halen valt. Dan wil je dus vooraf een risicocalculatie maken.

Tot zover lees ik vooral bevestiging en nog geen onvoorziene grote risico's :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Witte plaat is 25€.
"Jongens, iedereen die 'm nog wil gebruiken moet vanaf volgende week zelf met een witte plaat komen."

Risico gemitigeerd ✅
En weer door met de orde van de dag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:17
Ja ik zie het punt van een eigen kenteken <750 kg ook niet, kan dat zelfs wel? Op kenteken is het maximaal toegestane gewicht dan minimaal 751 kg lijkt me. Vage situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dimi_v schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:10:
Ja ik zie het punt van een eigen kenteken <750 kg ook niet, kan dat zelfs wel? Op kenteken is het maximaal toegestane gewicht dan minimaal 751 kg lijkt me. Vage situatie
Volgens mij bepaald het model het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger. Volgens mij kun je zelfs zolang de aanhanger <750kg weegt (massa rijklaar) eigenlijk altijd de plaat vervangen voor een witte plaat (die gelijk is aan de auto). Op de wat nieuwer (na 2012) zul je altijd een typegoedkeuringsplaatje op de aanhanger moeten hebben die de technisch toegestane maximum massa en aslasten weergeeft.

Omdat dit een '91 <750kg model betreft met één as, denk ik dat die eigenlijk niet veel meer hebben dan een kilo of 850 à 900. Voor die laatste paar kilo's vraag ik mij het af of de gele plaat en de lastig te duiden risico's het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Volgens de papieren:
Laadvermogen: 794kg
Massa ledig voertuig: 206kg
Maximum massa voertuig: 1000kg

Zo'n aanhanger kun je dus beetje willekeurig omhoog en terug keuren.

Voor een deelvoertuig is het voordeel van een eigen plaat evident :+

De juridische vraag omkeren is ook wel interessant: wat is er wezenlijk anders als het niet op eigen kenteken staat.
Dat leidt tot de vraag wat een kenteken eigenlijk betekent. Een kenteken komt met tenaamstelling. En tenaamstelling wijst naar de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:29:
Volgens de papieren:
Laadvermogen: 794kg
Massa ledig voertuig: 206kg
Maximum massa voertuig: 1000kg

Zo'n aanhanger kun je dus beetje willekeurig omhoog en terug keuren.

Voor een deelvoertuig is het voordeel van een eigen plaat evident :+

De juridische vraag omkeren is ook wel interessant: wat is er wezenlijk anders als het niet op eigen kenteken staat.
Dat leidt tot de vraag wat een kenteken eigenlijk betekent. Een kenteken komt met tenaamstelling. En tenaamstelling wijst naar de eigenaar.
Wat je nog kunt doen is een modelcontract maken voor verhuur en dat die altijd bij ophalen en terugbrengen getekend wordt met begin en eind datum & tijd. Dan kan degene die 'm op naam heeft daar mee schermen als er een boete of dergelijke op het gele kenteken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02:10
True schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:45:
Witte plaat is 25€.
"Jongens, iedereen die 'm nog wil gebruiken moet vanaf volgende week zelf met een witte plaat komen."

Risico gemitigeerd ✅
En weer door met de orde van de dag.
https://kentekenwinkel.nl/product/witte-plaat/

Tientje hier :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:26

inhico

pw

Zolang iedereen te goeder trouw handelt zal het vast goed gaan. Als er een rotte appel tussen zit kan het alsnog vervelend worden. Daar zijn talloze scenario's voor te bedenken. Daarom lijkt het me verstandig om een aantal zaken vast te leggen, vooral inderdaad om eigenaar/kentekenhouder te beschermen.

Als de aanhanger achter een auto hangt (of onverhoopt los schiet...) is de eigenaar van de trekkende auto in principe verantwoordelijk voor alles wat er dan gebeurt. Je kunt voor de zekerheid onderling expliciet vastleggen dat dat ook geldt in geval de aanhanger een technisch mankement heeft. Dus gebruiker moet zich er dan zelf van vergewissen dat er geen mankement is (of het risico nemen).

Zoals @True al aangeeft: Om te voorkomen dat iedereen naar elkaar kan wijzen als er een schade is aan derden of een boete op kenteken van de aanhanger is het verstandig de gebruiker te laten tekenen voor ingebruikname en dat eigenaar/volgende gebruiker tekent voor ontvangst. In tussenliggende periode is gebruiker dan verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Betekent wel een administratie bijhouden.

Restrisico is voor eigenaar/kentekenhouder: als de aanhanger niet in gebruik is door een ander is alle risico voor hem. Kan niet veel bedenken wat dat dan zou moeten zijn: een luchtband die explodeert terwijl net een fietser passeert??? Niet op de handrem en gaat dan aan de rol???

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik zou ook voor de optie met de witte platen gaan, dan heb je nooit discussie wie de aanhanger op dat moment heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FrankHe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:30:
Ik zou ook voor de optie met de witte platen gaan, dan heb je nooit discussie wie de aanhanger op dat moment heeft gebruikt.
Behalve als er schade is aan de aanhangwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Accretion schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Behalve als er schade is aan de aanhangwagen.
Met een aanhanger die 33 jaar oud is dat nog wel te overzien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Illusion

(the art of)

Ik zou ook voor de witte platen gaan. Met de juiste klemmen met veertje is platen wisselen echt maar 10seconden werk:
https://www.aanhangwagend...ekenplaat-houder-rvs.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1