Vraag over versterker (noob)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 15:58
De eerste keer dat ik me serieus probeer te oriënteren op een nieuwe versterker en speakers (en cd speler op een later moment).

Vanwege long covid kan ik niet meer werken en probeer ik m'n leven leuker te maken door me te richten op dingen die ik nog wel kan en dingen waarvan ik geniet.

Ik zou graag een betere hifi ervaring willen hebben zonder hier duizenden euro's aan uit te moeten geven (wat al gauw het geval is als je je een beetje verdiept in hifi).

Ik was dan ook geïntrigeerd toen ik bij een bekende winkel een goedkope buizenversterker zag staan voor een bescheiden prijs. Omdat ik echter huiverig ben voor de kwaliteit heb ik gevraagd of zij de versterker hadden getest en iets over de kwaliteit konden zeggen, vooral omdat ik een filmpje zag van een replica (rebranding?) die geluid liet horen zonder dat de buizen erin zaten.

Het antwoord van de winkel was het volgende:
De Fenton TA60 stereo hybride buizenversterker die wij aanbieden is een bescheiden, veelzijdige versterker die verlichte buizen combineert met een AB-versterker van 2x 25 Watt RMS-vermogen @ 8 Ohm. Het resultaat hiervan is een aangenaam warm en helder geluid. De versterker heeft ook aansluitingen voor CD- en DVD-lijningangen, Bluetooth en USB.

Ik ben een totale noob op dit gebied maar wordt hier nu gezegd dat de buizen alleen dienst doen als verlichting of lees ik het niet goed?

Ik zou graag een buizenversterker willen hebben zonder daar de hoofdprijs voor te betalen. Nieuw is niet noodzakelijk, luisterplezier wel. Als jullie tips hebben voor een dergelijke (2e hands) versterker en speaker combinatie hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fenton lekker links laten liggen. Goedkope meuk. Kost niet voor niks heel weinig, en zelfs dat is nog teveel.

Zou mezelf echt op tweedehands richten. Versterker, cd speler en twee speakers. Buizen kan, maar de ervaring die je zoekt zal hem met name in de speakers zitten verwacht ik.

Verder: beter dan wat? Wat heb je nu staan waar je dus mee vergelijkt?

Last: wat wil je ongeveer uitgeven, en wat voor muziek luister je naar?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 03:46
Stel je zelf eerst de vraag waar je naar wilt luisteren, muziek of apparatuur.

Dan is de bron(?)(toekomst cd speler) en het soort muziek waar je graag naar luistert van belang. Dit bepaalt grotendeels wat je gaat horen. De speakers stem je hierop af, electrostaten of conventionele speakers e.e.a. afhankelijk van je luister ruimte.

De versterker moet de bron mooi zuiver weergeven en geen warmte o.i.d. toevoegen wat vaak als positief argument word gebruikt bij buizen versterkers. Het is een beetje een hype.

Zelf houd ik van de combinatie Marantz en Kef maar het is persoonlijk. Ga dan ook in de winkel luisteren, niet kijken of lezen. En dan ook nog eens thuis luisteren want je luisterruimte is uiteindelijk bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Versterkers zijn niet zo boeiend. Voor weinig geld heb je een ontzettend lineaire versterker die het gewoon prima doet.

Speakers, en de plaatsing in de ruimte zijn het lastigst.
Hier kun je ook tweedehands wel echt leuke dingen kopen. Maar dan komt het, wat wil je ? Hoe groot mag het zijn? Wat voor ruimte heb je?

Een simpele stereoversterker met een paar goeie bookshelves (150euro op marktplaats) kunnen echt al fantastisch klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@me23 Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is bij deze daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
Dank voor de reacties zover. Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden:

Ik heb op dit moment een Onkyo TX-8020 als versterker en Bose System 4 (geloof ik) dus dat is vrij oud spul. Kortgeleden heb ik daar een 2e hands Philips CD-speler bij gekocht en viel het me op dat ik bas miste bij het spelen van een CD. Het is me niet duidelijk of dat aan de versterker ligt, aan de speakers, of aan de nieuwe cd-speler (ik moet nog testen met een andere bron) maar dat is voor mij mede aanleiding om eens verder te kijken.

Ik neig naar een buizenversterker omdat ik jaren geleden eens erg onder de indruk ben geweest van het warme geluid van een oude buizenversterker (zo'n grote draairadio met een speaker aan de onderkant) en dat warme geluid is me altijd bijgebleven. Ja, ik weet dat het een vervorming is maar het gaat me echt om de beleving van muziek en niet hoe technisch perfect het geluid is.

Ik heb beperkt ruimte en een paar goede bookshelves zouden fijn zijn maar ik ben ook wel kritisch op kwaliteit van het geluid (daar kun je over discussiëren begrijp ik als ik een buizenversterker wil) dus ik ben dan wel benieuwd naar welk merk en type ik zou kunnen kijken voor die 150 euro op marktplaats?

Verder ga ik inderdaad binnenkort luisteren bij een hifi winkel maar ik weet nu al dat ik dan veel te verlekkerd naar buiten stap omdat ik gewoonweg niet het budget heb om duizenden euro's aan hifi uit te geven, vandaar de wens voor 2e hands.

Tenslote; mijn muzieksmaak is vrij breed maar een beetje in volgorde van waar ik van hou een paar voorbeelden: Radiohead / The Smile, Supertramp,Air, Muse, Prodigy, (oude) techno, The Orb, Alan Parsons, maar ook (modern) klassiek: Beethoven, Chopin en Canto Ostinato bv.

Edit: budget vind ik lastig te zeggen. Als ik in 1 koop klaar kan zijn (met bv nu een paar goede speakers en op een later moment nog eens naar een versterker kijken) dan zoui het 300 euro zijn. Op iets langere termijn is het een kwestie van een beetje sparen en de wens maximaal 800-1000 euro uit te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door me23 op 07-05-2024 20:16 . Reden: Aanvulling budget ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke Philips heb je en hoe is dat ding aangesloten? Als jij bas mist, vermoed ik simpelweg een slechte connectie. Maar dan had je veel minder gehoord. Of je instelling van je input op de Onkyo staat verkeerd :)

Een buizenbak die je in een hifi winkel hoort doet vaak duizenden euros. Oude radios klinken niet alleen zo vanwege de buizen, maar ook vanwege hoe hun speakers zijn.

Qua speakers kopen: die melkpakjes van Bose en hun sub matchen eigenlijk qua aansluiting niet met een 2.1 versterker zoals jij hebt (je gebruikt in weze 2.0), en die melkpakjes hebben ondersteuning van de sub nodig voor het midden. Was ooit high tech en bling, inmiddels weten we allemaal beter ;)

Koop een setje vloerstaanders tweedehands, en je gaat er allicht op alle vlakken op vooruit. Kan vanalles zijn (Kef, B&W, Klipsch, Philips, Yamaha, Driade, you name it). Als het tien jaar oud is is het vaak nog helemaal prima en betaal je echt de hoofdprijs niet voor :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Eagle op 07-05-2024 21:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me23
The Eagle schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:35:
Welke Philips heb je en hoe is dat ding aangesloten? Als jij bas mist, vermoed ik simpelweg een slechte connectie. Maar dan had je veel minder gehoord. Of je instelling van je input op de Onkyo staat verkeerd :)

Een buizenbak die je in een hifi winkel hoort doet vaak duizenden euros. Oude radios klinken niet alleen zo vanwege de buizen, maar ook vanwege hoe hun speakers zijn.

Qua speakers kopen: die melkpakjes van Bose en hun sub matchen eigenlijk qua aansluiting niet met een 2.1 versterker zoals jij hebt (je gebruikt in weze 2.0), en die melkpakjes hebben ondersteuning van de sub nodig voor het midden. Was ooit high tech en bling, inmiddels weten we allemaal beter ;)

Koop een setje vloerstaanders tweedehands, en je gaat er allicht op alle vlakken op vooruit. Kan vanalles zijn (Kef, B&W, Klipsch, Philips, Yamaha, Driade, you name it). Als het tien jaar oud is is het vaak nog helemaal prima en betaal je echt de hoofdprijs niet voor :)
Helder verhaal, dank je wel.

Ik ga me in eerste instantie maar eens op speakers richten dan.
Pagina: 1