Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRoelO
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01 12:04
Tweakers,

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht bij een projectontwikkelaar.
Zij geven aan dat er maar 3 panelen (430 wp) op hoeven om te voldoen aan de BENG norm (bijna energie neutraal gebouw).

Even mijn simpele gedachte:
Gemiddeld verbruik 2 persoons woning: 2000 kwh
Gemiddeld verbruik (volgens internet) lucht-water warmtepomp: 3000 kwh

De panelen komen op het westen te liggen, volgens internet ca. 1000 kwh opwek.

Dus kom ik nog wel 4000 kwh (ca. €1200) te kort en zullen dat dus mijn jaarlasten zijn. (terugleveringskosten niet meegerekend)

In de toekomst komt er vanuit mijn werk misschien nog een elektrische auto bij. (ca. 2500 kwh?)

Mijn vragen zijn:
Is mijn berekening te simpel en ga ik ergens de fout in?
Is het verstandig om extra zonnepanelen te laten leggen?

Groeten Roel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
de losse pols berekening klopt aardig.
De 3 panelen worden daarom vaak schaampanelen genoemd.
Beste is kijken of het ook zonder mag, en later zelf via een andere aanbieder dak volleggen.
Meestal vindt de aannemer dat niet leuk, alternatief is via hem, vaak veel duurder.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRoelO
Driek schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:55:
de losse pols berekening klopt aardig.
De 3 panelen worden daarom vaak schaampanelen genoemd.
Beste is kijken of het ook zonder mag, en later zelf via een andere aanbieder dak volleggen.
Meestal vindt de aannemer dat niet leuk, alternatief is via hem, vaak veel duurder.
Helaas is dat laatste geen optie... Voglens vergunning zijn ze verplicht het huis op te leveren met een A+++ label. En zonder de panelen redden ze dat niet. Met de huidige onzekerheid betreffende het terugleveren lijkt me een "zonnecentrale" in ieder geval helemaal over de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
DeRoelO schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Met de huidige onzekerheid betreffende het terugleveren lijkt me een "zonnecentrale" in ieder geval helemaal over de top.
Wat bedoel je met 'een zonnecentrale'? Aangezien je nu denkt op zo'n 4000 kWh per jaar tekort te komen, wil je sowieso véél meer dan 3 panelen, lijkt mij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
DeRoelO schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Helaas is dat laatste geen optie... Voglens vergunning zijn ze verplicht het huis op te leveren met een A+++ label. En zonder de panelen redden ze dat niet. Met de huidige onzekerheid betreffende het terugleveren lijkt me een "zonnecentrale" in ieder geval helemaal over de top.
Met hierboven, wat wil je nu? Kennelijk is 3 te weinig, maar is meer ook niet gewenst?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DeRoelO schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:52:

Mijn vragen zijn:
Is mijn berekening te simpel en ga ik ergens de fout in?
Is het verstandig om extra zonnepanelen te laten leggen?

Groeten Roel.
Prima berekening
Ja dat is verstandig

Het klopt dat hij het niet mag opleveren zonder. Dan heb je 2 opties:

1: meer laten plaatsen door de aannemer, vaak betaal je dan de hoofdprijs of willen ze dat niet
2: eraf halen als het eenmaal geplaatst is en je dak vol leggen door een ander.

Bij optie 2 kun je die panelen en omvormer soms nog kwijt op een schuur oid.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44
3000kWh voor een warmtepomp in een A+++ woning is ook veel te riant genomen. Even uitgaande van een normale rijwoning.

Hier op 120m2 uit midden jaren 80 met nagenoeg geen na isolatie buiten een recente uitbouw en beneden hr++ glas zitten we op 2500kWh, met de hele winter 21graden op de thermostaat.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt gewoon het dak vol leggen, hoe meer eigen verbruik je in het hele jaar kunt opwekken hoe beter. Voor nu bestaat salderen nog, en is het onder aan de streep nog steeds lucratief. Niet meer zo als 2 jaar geleden, maar nog steeds bespaard het veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRoelO
Hahn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Wat bedoel je met 'een zonnecentrale'? Aangezien je nu denkt op zo'n 4000 kWh per jaar tekort te komen, wil je sowieso véél meer dan 3 panelen, lijkt mij.
Sorry.. Met zonnecentrale bedoelde ik eigenlijk, meer opwekken dan ons gebruik is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRoelO
TerminalNL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:12:
3000kWh voor een warmtepomp in een A+++ woning is ook veel te riant genomen. Even uitgaande van een normale rijwoning.

Hier op 120m2 uit midden jaren 80 met nagenoeg geen na isolatie buiten een recente uitbouw en beneden hr++ glas zitten we op 2500kWh, met de hele winter 21graden op de thermostaat.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt gewoon het dak vol leggen, hoe meer eigen verbruik je in het hele jaar kunt opwekken hoe beter. Voor nu bestaat salderen nog, en is het onder aan de streep nog steeds lucratief. Niet meer zo als 2 jaar geleden, maar nog steeds bespaard het veel geld.
Dankjewel, fijne reactie. Helaas heb ik geen ervaring met warmtepompen, is het wel een lucht-water warmtepomp?

Waarschijnlijk kunnen we maar ongeveer 12 panelen kwijt ivm een dakkapel. Omgerekend zou dat ongeveer 4000 kWh zijn op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRoelO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44
DeRoelO schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Dankjewel, fijne reactie. Helaas heb ik geen ervaring met warmtepompen, is het wel een lucht-water warmtepomp?

Waarschijnlijk kunnen we maar ongeveer 12 panelen kwijt ivm een dakkapel. Omgerekend zou dat ongeveer 4000 kWh zijn op het westen.
Gaat inderdaad om een lucht-water warmtepomp, Mitsubishi ecodan 8kw. Ook veel gebruikt in de nieuwbouw.

Bedenk je dat je verbruik in de koude wintermaanden het hoogste is, maar je opbrengst het laagste. Dus hoe meer panelen je hebt hoe beter je ook dat verbruik kunt afdekken in de koude maanden zonder salderen straks.
Zelf had ik afgelopen jaar nog alleen maar 14 panelen op zuid. Afgelopen december 63kWh opgewekt, tegen 640kWh in augustus. Het verbruik van de warmtepomp was in december 470kWh.

En voor komend jaar proberen we nog de installatie wat verder te finetunen zodat het allemaal nog iets efficiënter word. Nu draaide we gemiddeld een cop van 3,9 inclusief warmwater. Is niet geweldig, maar voor de woning erg netjes. In een moderne woning kun je nog lager in aanvoer temperatuur waardoor je cop ook nog wat beter word. 4,5 moet zeker haalbaar zijn met juist inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans den Besten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
snip

[ Voor 114% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2024 02:27 ]

Pagina: 1