Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryansNL
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-05-2024
Goedemiddag beste Tweakers,

Na 2,5 jaar werkzaam te zijn in een industrie die naar mijn mening en de mening van mijn werkgever onder mijn niveau en potentie ligt heb ik besloten me aan te melden voor een deeltijdse HBO ICT studie.
Momenteel woon ik samen met mijn vriendin in een huurappartement en heb ik een lease auto. Al in al komen mijn vaste lasten uit op +\- €1500,-.
Ik werk 40 uur en en verdien netto €2500,- per maand.
Nu heb ik eerder in dienst gezeten en weet ik dat ik wel wat gewend ben qua extra studie met zware werktijden.
Momenteel krijg ik geen rijkostenvergoeding aangezien ik verhuisd ben terwijl ik al werkzaam was bij het bedrijf, hierdoor zit ik er over na te denken om eventueel in het nieuwe contract een dag minder te werken en dit weer te compenseren met reiskostenvergoeding en eventueel ander salaris omdat het niveau waarschijnlijk een stuk hoger gaat liggen bij de werkgever dan nu, dat is echt basisniveau.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier mee ervaring hebben en/of nog tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke vooropleiding heb je?
Welke werkzaamheden voerde je afgelopen 2 jaar uit?

Wat ga je straks uitvoeren?
Want omhoog in functie is mentaal zwaar. Als je dan ook gaat studeren is het dubbel zwaar. Ik zou eerst omhoog in functie, dan pas ernaast gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01
Ik ben vorig jaar afgestuurd voor een deeltijd HBO ICT studie.
Waar heb je vragen over?

Wil je dit bij je huidige werkgever blijven doen? En biedt deze hier ook ruimte voor?
Mijn ervaring is dat er wel gevraagd wordt om een werkgever die ruimte biedt om opdrachten binnen het bedrijf te doen.

En welke richting van HBO ICT wil je gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryansNL
@99ruud99
Vooropleiding is een MBO 3 dus ik zal voor toelating eerst een 21+ toelating moeten afleggen. Nu ben ik al bezig met voorbereiden hiervoor en merk ik uit oefentoetsen dat ik deze ruim boven de maat haal.
Het is niet zozeer omhoog in functie maar meer een andere functie, mijn huidige werkgever is geen ICT bedrijf dus ga dan een andere richting binnen het bedrijf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryansNL
@jordeeeh
Huidig werkgever is geen ICT bedrijf maar wil wel alles op alles zetten om dit mogelijk te maken.
Deeltijdse HBO ict is algemeen maar ik zal het software pakket gaan kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 10:51
BryansNL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:36:
en heb ik een lease auto.

Momenteel krijg ik geen rijkostenvergoeding aangezien ik verhuisd ben terwijl ik al werkzaam was bij het bedrijf, hierdoor zit ik er over na te denken om eventueel in het nieuwe contract een dag minder te werken en dit weer te compenseren met reiskostenvergoeding.
Dit is toch niet zo gek? Als je een (zakelijke) lease auto hebt krijg je vziw geen reiskostenvergoeding. Daar heb je toch je lease auto voor? Of lease je prive?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryansNL
@urk_forever
Ik lease privé zou inderdaad anders ook niet gek zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 18:33
Misschien dat mijn situatie anders was, maar ik zou je wel echt aanraden om er voor te zorgen dat je werkt binnen een ICT omgeving waar je ook vragen kunt stellen wat betreft je studie.

Ben zelf ook een tijd terug ICT Deeltijd begonnen zonder werkbaar te zien binnen het vlak.
De opleiding gaf vooraf al aan dat het geadviseerd werd wel werk te hebben binnen het vlak in het 2e jaar en dat heb ik achteraf ook wel geweten.

Werkte door de studie 32 uur niet ICT-gerelateerd en daarnaast dus de studie.

Het eerste jaar ging me op zich makkelijk af, de stof was op zich basis gericht en haalde de propedeuse eigenlijk zonder echt problemen (al merkte ik met projecten dat ik soms wat moeite had aan te haken vanwege het gebrek aan ervaring).

het 2e jaar heb ik halverwege besloten niet door te gaan met de opleiding omdat werk en studie te ver uit elkaar lagen en ik daardoor niet meer mee kon komen zonder mezelf in de stress kapot te werken.

Je zit waarschijnlijk bij de deeltijd veelal in de klas bij mensen die een MBO-ICT opleiding hebben afgerond en al werkzaam zijn in het vakgebied. Zij doen de opleiding in het verlengde van hun huidige werksituatie en dat is wat anders dan de opleiding doen omdat je van vakgebied wil wisselen :p

Daarom zegt die 21+ test of intelligentie ook niet alles in mijn ogen.
Eerste jaar ging mij makkelijker af dan de meeste studie genoten omdat ik alles sneller oppakte dan de gemiddelde. 2e jaar kwam ervaring en kennis om de hoek kijken en dan heb je gewoon echt grote achterstand ten opzichte van de rest.

Dit moet alsnog te doen zijn, begrijp me niet verkeerd.
Maar voor mij was dat het niet waard ten opzichte van de stress en gebrek aan vrije tijd erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryansNL
@FixDeluxe
Dat is ook inderdaad het punt ik hoop gewoon dat mijn huidige werk de goede omstandigheden voor de opleiding en begeleiding kan creëren.
Ik weet gewoon dat ik hier al in een goede schaal zit betreft salaris en dat soort dingen en dat het financieel een mega verschil gaat maken als ik me wil aanmelden en starten als nieuweling bij een specifiek IT bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxbyte
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-03 12:09
Gedurende mijn deeltijd HBO-ICT studie veel studenten zien komen en gaan, onder aan de streep zijn er maar weinig van overgebleven. Onderschat deze studie absoluut niet. Het is geen studie die je er zo maar even bij doet. De beste kans van slagen heb je mijns inziens wanneer je binnen het vakgebied als softwareontwikkelaar werkzaam bent, bij mijn lichting bleven na 4 jaar blokken enkel de softwareontwikkelaars over. Als je niet fulltime naast andere softwareontwikkelaars binnen je huidige organisatie ingezet kan gaan worden, dan is mijn advies om toch elders als ‘nieuweling’ bij bijv. een detacheerder binnen het vakgebied aan de slag te gaan. Zij bieden je in eerste instantie de benodigde training en certificeringen aan. Hierna ervaring op gaan doen, meters maken en het werkveld leren kennen. Dan pas starten met een HBO-ICT opleiding. Wat je zegt klopt dus helemaal. Dit ga je financieel voelen, inleveren is nooit leuk. Vergeet echter niet dat zij investeren in jou en dat jij investeert in jezelf. Als je niet bereid bent om deze investering te doen, dan moet je jezelf wat mij betreft gaan afvragen of je wel de juiste weg gaat bewandelen. De geïnvesteerde tijd krijg je immers niet meer terug, die misgelopen inkomsten verdien je op termijn wel weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:01
Ik sluit mij aan bij het advies om een ICT baan te hebben en bij deeltijd gaan ze daar ook wel een beetje vanuit.
Je kan dan veel makkelijker praktijkopdrachten doen en eventueel theorie relateren aan de praktijk.
Pagina: 1