franssie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:01:
De kans op inductie lijkt mij met schakelen op de nul draad vele malen groter dan bij schakelen op de fasedraad. Dus ik verwacht inderdaad zoals ik eerder schreef en ^^ nu ook oopert dat daat in de installatie iets is fout gegaan. Of er zijn twee fasedraden door dezelfde buis getrokken.
Buis , welke buis.
Er komen 3 draden uit de vloer, aarde, bruin en blauw. (Uit me hoofd) Of was het nou aarde blauw en zwart ?
Als ik het goed begrijp zou het zwart en blauw horen te zijn?
De aarde draad stopt bij het kroonsteentje. De blauwe en de bruine (of zwarte draad), gaan na het kroonsteentje weer verder.
Ik kan me niet voorstellen dat dit geinstalleed is door een professional.
Het zou dus zo maar kunnen, dat de draden eigenlijk verkeerd om zitten. (zeker na de schakelaar)
Los van dit probleem, was ik al van plan om dit minimaal netter te doen.
Netjes een pvc buis om de draden, als minimum. Dan misschien een verdeel doos, en weg met dat kroonsteentje..... (Al is dat kroonsteentje wel een voordeel, als ik een condensator wil gebruiken

)
Nou is elektriciteit niet mijn sterkste kant, maar ik moet toch uit kunnen vinden, of die draden omgedraaid zitten of niet.
Misschien eens me multimeter op dat kroonsteentje houden. (Ik heb gelukkig alleen maar aardlek schakelaars, en geen ouderwetse stoppen meer)
En dan meten tussen de beide draden en de aarde draad.
Ook kijken in de schakelaar op één hoog, of ik daar kan zien wat ze gedaan hebben.
Wat ik wel weet is dat mijn huis ooit gerenoveerd is, maar dat was al voordat ik er woonde.
Dat viel me op toen ik met de buren sprak die hier al veel langer woonden.
Die hadden nog wit rood ? (de ouderwetse kleuren van de elektrische bedrading) Het zijn huizen gebouwd tussen 1930 - 1932.
Wie weet wat er allemaal al gebeurd is, en wie die lamp op zolder zo aangesloten heeft.
Toen ik dat de eerste keer zag, kwam de naam beun de haas al bij me op.
Nier perse onveilig, maar zeker niet zoals dat hoort.