Led lamp blijft branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Ik heb een gewone ( ouderwetse gloeilamp) vervangen door een led lamp.

Als ik de schakelaar omzet, zou de lamp uit moet gaan, maar dat doet hij niet.
Hij blijft zacht branden.

Nu lees ik dat dit normaal is, maar dat wil ik dan graag bevestig zien.

Het gaat om een lamp op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Dat komt inderdaad voor. Waarschijnlijk inductie op de lange draden naar de lamp toe die net zoals radio golven als antenne werken. Beetje zoals je meer een TL buis onder een hoogspanningslijn kan staan (nooit geprobeerd nog)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:40
@Gps4l oplossing.

https://www.klusspullen.n...r-nagloeiende-led-lampen/

plus minus 15 euro ben je klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat je nooit terug verdiend want het minimale verbruik gaat dan naar die schakelaar, ook waarschijnlijk is het verbruik van dat apparaat groter dan dat van de lamp. Aangezien de lamp op zolder hangt, lekker laten zoals het is

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:40
@franssie zijn haar keuze.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
/spuit elf

[ Voor 92% gewijzigd door Homehub op 07-05-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:24:
Dat komt inderdaad voor. Waarschijnlijk inductie op de lange draden naar de lamp toe die net zoals radio golven als antenne werken. Beetje zoals je meer een TL buis onder een hoogspanningslijn kan staan (nooit geprobeerd nog)
TL armatuur die je in de nul schakelt en wel aard en alleen een balast en starter geeft (en geen ontstoringscap etc :P) krijg je ook wel aan het spoken :Y

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Deze condensator over de lamp aansluiten dan is het probleem opgelost:
https://www.electro-andij...30nf-pitch-22-5-mm-detail

€ 1,45

De oorzaak: Kleine lekspanning/lekstroom door capacitieve werking kabels en/of dimmer/schakelaar die een klein beetje lekt (wat vaker voorkomt c.q. hoort). Het komt dus vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
franssie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Wat je nooit terug verdiend want het minimale verbruik gaat dan naar die schakelaar, ook waarschijnlijk is het verbruik van dat apparaat groter dan dat van de lamp. Aangezien de lamp op zolder hangt, lekker laten zoals het is
Bedankt, ik ga het dus voorlopig maar zo laten.

En verder lezen en kijken naar een twee polige schakelaar.

Omdat het een huurhuis is, kijken of hun een twee polige schakelaar willen monteren.
Of dat ik dat zelf kan doen.

Op de zolder lopen er 3 draden naar een kroonsteentje dat aan de muur zit, de aarde draad stopt bij het kroonsteentje. Op de andere twee zit dus de lamp...
De schakelaar van de lamp, zit op 1 hoog.

Ik moet dus eerst kijken of ik uit kan vinden of het één of twee polige schakelaar is, en waar die aarde draad vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De schakelaar is bijna altijd enkelpolig. Wat je makkelijk kan meten is of ie op de 0/N of op de 230/L schakelt. Dat omdraaien schijnt ook wel eens te helpen (als ie op de 0/N schakelt dan blijft de Levende draad inductie veroorzaken op de afgeschakelde andere draad).
Maar ik zou er niet teveel energie in steken, dit is echt millicenten werk vwb verbruik en verder risico op brand oid is er ook niet. Leuk om uit te zoeken, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Dre schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:45:
Deze condensator over de lamp aansluiten dan is het probleem opgelost:
https://www.electro-andij...30nf-pitch-22-5-mm-detail

€ 1,45

De oorzaak: Kleine lekspanning/lekstroom door capacitieve werking kabels en/of dimmer/schakelaar die een klein beetje lekt (wat vaker voorkomt c.q. hoort). Het komt dus vaker voor.
Er is geen dimmer, dus dat valt af.

Hoe moet die condensator aan gesloten worden? (voordat ik electroboom ga imiteren)

Off topic
Misschien dat ik bij conrad ga kijken en dan meteen een condensator voor me Kreidler bestel.
Er gaan verhalen rond, dat de condensators die je kopen kan speciaal voor Kreidler, van matige kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
franssie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:17:
De schakelaar is bijna altijd enkelpolig. Wat je makkelijk kan meten is of ie op de 0/N of op de 230/L schakelt. Dat omdraaien schijnt ook wel eens te helpen (als ie op de 0/N schakelt dan blijft de Levende draad inductie veroorzaken op de afgeschakelde andere draad).
Maar ik zou er niet teveel energie in steken, dit is echt millicenten werk vwb verbruik en verder risico op brand oid is er ook niet. Leuk om uit te zoeken, dat wel.
Ja de techneut in mij is nieuwsgierig. Ondanks dat ik veel meer verstand heb van mechanische dingen.
(mts werktuigbouw)

Een multimeter heb ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Gps4l schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Er is geen dimmer, dus dat valt af.

Hoe moet die condensator aan gesloten worden? (voordat ik electroboom ga imiteren)

Off topic
Misschien dat ik bij conrad ga kijken en dan meteen een condensator voor me Kreidler bestel.
Er gaan verhalen rond, dat de condensators die je kopen kan speciaal voor Kreidler, van matige kwaliteit zijn.
Condensator parallel aan de lamp aansluiten. Hierdoor trekt de condensator de lekspanning/lekstroom naar zich toe en zal de spanning over de LED-lamp laag genoeg zijn waardoor deze geen licht geeft. Bestel er eventueel een paar extra, mocht 0,33µF net de weinig zijn. 0,47µF en 0,22µF zou je ook eens kunnen proberen. Verzendkosten is vaak het duurste ;) Ik zou wel X2 type condensatoren nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:08
Stekker andersom in het stopcontact doen!
Of bruin en blauw wisselen voor de schakelaar

Ouders hadden exact het zelfde.
Led lamp in fitting.
Schakelaar uit en toch bleef hij heel zacht branden.
Stekker er andersom ingedaan en toen was ie wel uit.

[ Voor 86% gewijzigd door 3dmazter op 07-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@3dmazter Stekker omdraaien kan alleen als die eraan zit natuurlijk. En voor vaste installatie is het omdraaien van L/bruin en N/blauw geen optie.

@Gps4l Overigens is mijn ervaring dat vooral de goedkope ledlampen hier gevoelig voor zijn. Het valt dus ook nog eens te proberen met een andere lamp. Wat dat betreft zijn Ikea lampen onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit. Maar weet niet hoe goed ze zijn met lekstroom. Ik heb er nooit issues mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 17:00
Gps4l schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:26:
Ja de techneut in mij is nieuwsgierig.
Omdat je Electroboom al noemde: hij heeft hier ook een video over gemaakt:
YouTube: Why Cheap LED Lights Keep Glowing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gps4l
Ik ga misschien eens testen of ik dit probleem ook heb op andere plekken in huis, of dat dit alleen op de zolder voor een "probleem" zorgt.

De draden omdraaien ga ik ook proberen.

Ook electroboom zegt dat het stroom verbruik zeer gering is.

Hoewel het lang geleden is dat ik op school zat, kon ik toch zijn uitleg en schema volgen.
Alleen is een weerstand inbouwen geen optie, want dan moet ik eerst de lamp open maken.
De ledlampen zijn overigens van de action.

In ieder geval allemaal bedankt, en ga maar eens op zoek naar betere ledlampen, hoe wel ik het voor me zolder niet echt een probleem vind. :)

Mocht ik dit probleem ook in me slaap kamer krijgen, dan kan ik dus een condensator plaatsen en of een betere ledlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Septillion schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:10:
@3dmazter Stekker omdraaien kan alleen als die eraan zit natuurlijk. En voor vaste installatie is het omdraaien van L/bruin en N/blauw geen optie.
Als je zowel voor als na de schakelaar bruin en blauw wisselt is dat prima toch?
Dan is blauw nog blauw en bruin nog bruin.
Enige wat je dan veranderd is welke draad door de schakelaar onderbroken wordt :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Als je zowel voor als na de schakelaar bruin en blauw wisselt is dat prima toch?
Dan is blauw nog blauw en bruin nog bruin.
Enige wat je dan veranderd is welke draad door de schakelaar onderbroken wordt :?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte, het komt wel eens voor helaas dat de nul geschakeld wordt ipv de fasedraad. En je wil juist niet dat er spanning op de zwarte lijn staat als de schakelaar uit staat (al is dat bij een hotelschakeling niet mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@YakuzA Technisch gezien is dat inderdaad geen probleem. Installatie technisch gezien is dat een no-no. Daar dient de fase geschakeld te worden of dubbelpolig. Niet alleen de N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Septillion schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:03:
@YakuzA Technisch gezien is dat inderdaad geen probleem. Installatie technisch gezien is dat een no-no. Daar dient de fase geschakeld te worden of dubbelpolig. Niet alleen de N.
Maar dan is de huidige situatie toch juist de no-no?
Bij TS wordt nu waarschijnlijk de nul geschakeld ipv de fase draad.

Door te wisselen ga je dan toch juist naar de yes-yes toe?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De kans op inductie lijkt mij met schakelen op de nul draad vele malen groter dan bij schakelen op de fasedraad. Dus ik verwacht inderdaad zoals ik eerder schreef en ^^ nu ook oopert dat daat in de installatie iets is fout gegaan. Of er zijn twee fasedraden door dezelfde buis getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@YakuzA Als de N nu echt geschakeld wordt is dat inderdaad een no-no. Dan is omdraaien goed om te doen.

Maar dat verwacht ik eigenlijk niet, dit is gewoon inductieve / capacitieve koppeling tussen de draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Gps4l schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:23:
Ik ga misschien eens testen of ik dit probleem ook heb op andere plekken in huis, of dat dit alleen op de zolder voor een "probleem" zorgt.

De draden omdraaien ga ik ook proberen.

Ook electroboom zegt dat het stroom verbruik zeer gering is.

Hoewel het lang geleden is dat ik op school zat, kon ik toch zijn uitleg en schema volgen.
Alleen is een weerstand inbouwen geen optie, want dan moet ik eerst de lamp open maken.
De ledlampen zijn overigens van de action.

In ieder geval allemaal bedankt, en ga maar eens op zoek naar betere ledlampen, hoe wel ik het voor me zolder niet echt een probleem vind. :)

Mocht ik dit probleem ook in me slaap kamer krijgen, dan kan ik dus een condensator plaatsen en of een betere ledlamp.
Die weerstand / condensator kun je ook bij je schakelaar erachter proppen als je genoeg ruimte hebt.

Bij mij was een condensator ook de oplossing bij nagloeiende led spots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat als de fase op het schroefdeel van een E14/E27 peertje beland is dat ze wel blijft gloeien.. en als deze keurig op het andere contact zit het niet gebeurt..

sowieso hoort de fase ook niet op het schroefdeel maar goed :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gps4l
franssie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:01:
De kans op inductie lijkt mij met schakelen op de nul draad vele malen groter dan bij schakelen op de fasedraad. Dus ik verwacht inderdaad zoals ik eerder schreef en ^^ nu ook oopert dat daat in de installatie iets is fout gegaan. Of er zijn twee fasedraden door dezelfde buis getrokken.
Buis , welke buis. ;)

Er komen 3 draden uit de vloer, aarde, bruin en blauw. (Uit me hoofd) Of was het nou aarde blauw en zwart ?
Als ik het goed begrijp zou het zwart en blauw horen te zijn?
De aarde draad stopt bij het kroonsteentje. De blauwe en de bruine (of zwarte draad), gaan na het kroonsteentje weer verder.

Ik kan me niet voorstellen dat dit geinstalleed is door een professional.

Het zou dus zo maar kunnen, dat de draden eigenlijk verkeerd om zitten. (zeker na de schakelaar)

Los van dit probleem, was ik al van plan om dit minimaal netter te doen.
Netjes een pvc buis om de draden, als minimum. Dan misschien een verdeel doos, en weg met dat kroonsteentje..... (Al is dat kroonsteentje wel een voordeel, als ik een condensator wil gebruiken :P )

Nou is elektriciteit niet mijn sterkste kant, maar ik moet toch uit kunnen vinden, of die draden omgedraaid zitten of niet.

Misschien eens me multimeter op dat kroonsteentje houden. (Ik heb gelukkig alleen maar aardlek schakelaars, en geen ouderwetse stoppen meer)
En dan meten tussen de beide draden en de aarde draad.

Ook kijken in de schakelaar op één hoog, of ik daar kan zien wat ze gedaan hebben.
Wat ik wel weet is dat mijn huis ooit gerenoveerd is, maar dat was al voordat ik er woonde.
Dat viel me op toen ik met de buren sprak die hier al veel langer woonden.
Die hadden nog wit rood ? (de ouderwetse kleuren van de elektrische bedrading) Het zijn huizen gebouwd tussen 1930 - 1932.
Wie weet wat er allemaal al gebeurd is, en wie die lamp op zolder zo aangesloten heeft.
Toen ik dat de eerste keer zag, kwam de naam beun de haas al bij me op.
Nier perse onveilig, maar zeker niet zoals dat hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 01:31
Gps4l schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:35:
[...]

..

Misschien eens me multimeter op dat kroonsteentje houden. (Ik heb gelukkig alleen maar aardlek schakelaars, en geen ouderwetse stoppen meer)
..
Ik denk dat je 'automaten' bedoelt. Zekering- of installatieautomaten, die schakelen af bij een bepaalde stroom. Aardlekschakelaars schakelen af als er stroom naar aarde lekt, vaak 1 aardlek die verdeelt naar 4 automaten. Er zijn ook nog 'Alamats' en dat zijn aardlekschakelaars en zekeringautomaten in één.

Met een multimeter of zo'n schroevendraaiertje met verklikker kan je 230V meten als het lampje aanstaat. Meet dan bv met één pen op het lampsnoertje en één pen op een verlengsnoer van een deugdelijk stopcontact.

Als je schakelaar op de nul zit dan blijft het verklikkertje branden als je de schakelaar uitzet, met de multimeter blijft je dan 230V meten ten opzichte van de aarde of nul van het verlengsnoer.

Dat gloeien geeft inderdaad helemaal niets. Soms helpt het al een stekkerdoos met zo'n neonlampje in de schakelaar ergens in de buurt in te pluggen. Je hebt het hier echt over microamperes die toch licht generen. Bij kinderspeelgoed zie je ook wel eens in het donker die ledjes die nog weken op leeg batterijtje nagloeien.

Ik zou zweren dat in Philips lampen die ik heb een piepklein relais afvalt een kwart seconde nadat ik de schakelaar omzet. Je hoort dan vrij duidelijk maar heel zacht zo'n klikje. Dat gloeien doen die lampen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Deze fietsen maker (mts werktuigbouw) is net aan het meten geweest.

Wat ik niet snap en dus even bevestigd wil hebben.

Is het normaal dat als de schakelaar uitstaat ik bijna 200 Volt meet tussen de aarde en de schakel draad ?

Tussen de nul en de schakeldraad meet ik nauwelijks spanning en ook nauwelijks stroom.

Het omdraaien van de draden (zwart en blauw) maakte niets uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gps4l op 16-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen: pak een dubbelpolige schakelaar en zet die er tussen. Op het moment dat je die uitschakelt gaat er geheel geen stroom lopen en dus ook geen lichtje branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Gps4l schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:52:

Is het normaal dat als de schakelaar uitstaat ik bijna 200 Volt meet tussen de aarde en de schakel draad ?

Tussen de nul en de schakeldraad meet ik nauwelijks spanning en ook nauwelijks stroom.

Het omdraaien van de draden (zwart en blauw) maakte niets uit.
Als de aarde spanning voert :
- aarde is niet verbonden met de centrale aarde/pin, en bouwt een lek - of inductieve spanning op. Dit geeft ook het gloeien van de lamp.
Samen met het kroonsteentje lijkt het mij zinnig om je hele installatie na te lopen , of je wel echt aarde hebt in alle WCDs . Zoek anders op 'zwevende aarde' .

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik ben iets verder, samen met een goede vriend even gekeken op één hoog naar de schakelaar voor de lamp op zolder.
Het is in ieder geval een enkelpolige schakelaar.

Nu voor mij wel even de vraag hoe ik dit aan ga pakken, want het is een huur huis.

Ga ik heel onnozel doen, en bel ik dan de woningcorporatie, en zeg dan dat er ineens een lamp blijft branden op zolder.

Of ga ik zelf aan de gang. Een dubbel polige schakelaar, twee centrale dozen en wat draad.
(Dan komt er op zolder gelijk een tweede lamp bij, en gaat het kroonsteentje weg)
Verder zou ik dan de bijna 200 Volt op zolder ook kwijt moeten zijn.

Ik wil wel toch ook even kijken naar een minder goedkope ledlamp, en overweeg om gewoon als test, in meerdere kamers, waar nu nog een ouderwetse gloeilamp gebruikt word ook een ledlamp in te schroeven.
Heb ik met deze lampen van de Action, dit probleem overal of is het alleen op de zolder een puntje.

Ik zou natuurlijk ook nog spaar lampen kunnen proberen, die lampen die zeg maar werken als een tl buis.
Van dat type lamp heb ik er al een paar in gebruik. Dit is mijn eerste ledlamp en het is gelijk feest. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26

Exigence

dnkroz

Die 200V is precies de reden waarom die lamp brandt. Dit is inductieve/capacitieve spanning op de schakeldraad. Kortgezegd: door een veld in de buurt van de schakeldraad (bijvoorbeeld een stroomvoerende fasedraad die parallel loopt) zal er iets van spanning op de schakeldraad staan. Dit zou je zelfs kunnen meten als je gewoon een losse draad ernaast legt.

Dit is echter spanning die niet tot nauwelijks belastbaar is. Er kan maar een hele kleine stroom lopen. De led-lamp gaat er heel zwak van branden. Het is milliampere of microampere werk.

Je hebt wel direct aangetoond waarom je bij het meten van dit soort situaties op een multimeter of spanningzoeker niet kunt vertrouwen.

Als je hem met duspol meet en de last inschakelt op de duspol zul je niks meer meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Probeer eerst eens een Ikea of Philips lamp ofzo. Heeele grote kans dat het dan gewoon al weg is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Gps4l Heb je de condensator al gekocht en geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 07:49
Septillion schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:10:
Gewoon wisselen aan de lamp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@D-Three Dat gaat niets doen, de lamp maakt polariteit geen fluit uit. Het gaat om de onderbroken geleider en hoe die loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Dre schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:07:
@Gps4l Heb je de condensator al gekocht en geprobeerd?
Nee, maar ik was het nog niet vergeten. :)

Met hulp van een winkel die zei, koppel de blauwe draad los (als de schakelaar uitstaat)

Gaat de ledlamp dan uit, dan lost een dubbel polige schakelaar het probleem ook op.

Zo als ik denk te begrijpen, zou ik dan op zolder wel die 200 Volt kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Exigence schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:37:
Die 200V is precies de reden waarom die lamp brandt. Dit is inductieve/capacitieve spanning op de schakeldraad. Kortgezegd: door een veld in de buurt van de schakeldraad (bijvoorbeeld een stroomvoerende fasedraad die parallel loopt) zal er iets van spanning op de schakeldraad staan. Dit zou je zelfs kunnen meten als je gewoon een losse draad ernaast legt.

Dit is echter spanning die niet tot nauwelijks belastbaar is. Er kan maar een hele kleine stroom lopen. De led-lamp gaat er heel zwak van branden. Het is milliampere of microampere werk.

Je hebt wel direct aangetoond waarom je bij het meten van dit soort situaties op een multimeter of spanningzoeker niet kunt vertrouwen.

Als je hem met duspol meet en de last inschakelt op de duspol zul je niks meer meten.
Ik deed ook een poging om de stroom te meten, en die was inderdaad heel laag.

Als ik een gewoon stopcontact meet is het ook geen 189 volt maar gewoon 230.

Ik ga nu googlen op een duspol. ( edit: gevonden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gps4l
Late reacties, maar probleem is voorlopig opgelost.

Ik heb net de ledlamp vervangen door een spaar lamp. ( zo een tl buis achtige lamp)

Die gaat wel gewoon uit.
Pagina: 1