• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:56
Hallo,

We hebben een kleine schuur van 3m * 1,95m groot, richting is zuid/oost. Nu wilde ik daar twee zonnepanelen opzetten maar weet niet of dat nu handig is met deze kleine afmetingen. Zonnepanelen die ik kan vinden zijn allemaal 1.70 breed. De dak van het schuur is niet vlak, maar voorzien van 15cm dakrand rondom (van ca 7cm hoog), dus ruimte binnen de dakrand is maar 1,65 breed. Zonnepanelen vallen dus niet binnen de dakrand.

Heb wat in sketchup zitten tekenen voor het idee.Panelen zijn de standaard 1.72 panelen van bv Jinko

Vraag dus:
- is het verstandig panelen te plaatsen die over die dakrand uitsteken? We zitten in stedeleijk gebied, omsloten door andere huizen in het midden van het land. Wind valt redelijk mee achter
- Montagesets die ik vind worden aan de zijkanten van de panelen bevestigd. Door de dakrand kan ik die dus niet kwijt. Zijn daar andere oplossingen voor?

groet
Stijn

PS: ik zie her en der ook wel kleinere panelen, maar die zijn echt schreeuwend duur per wp, dus dat is alleen plan b en ja, 1 paneel landscape kan ook maar dan blijft er qua opbrengst weinig over, dus plan c :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox7H90ZEvtHBav7R40drX3IH2TA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tDJDWTPYYTLsQNTxqy6CNtaM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g5-qWSqQ_DBm2GVty2dC4UKJqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k2LdazdFpvBFWcaRjK0qQF3y.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door styxz op 07-05-2024 15:48 ]

Het leven is hard...een stoeprand ook.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

styxz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:34:
- Montagesets die ik vind worden aan de zijkanten van de panelen bevestigd. Door de dakrand kan ik die dus niet kwijt. Zijn daar andere oplossingen voor?
Er zijn oplossingen waarbij je de panelen aan het dak vastschroeft. Wellicht heb je dan geen last van de dakrand?

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 07-05-2024 15:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verstandig? Mwa. Het word niet aangeraden, als ik sommige installaties zie dan zouden die allemaal van het dak af moeten.

Uiteindelijk steekt er altijd wel iets uit vanwege de plek van de gaten in de panelen en de benodigde beugels.
Zelf iets maken kan ook (als je daar trek in hebt).

Als je er niet uit komt: 1 grotere portrait plaatsen is misschien haalbaar

[ Voor 22% gewijzigd door DaWizza op 07-05-2024 15:52 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:56
Dank beiden. Ik denk dat ik zelf van hout een frame ga bouwen met daarop een clickfix systeem. Beetje zoals dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW9slpupJGnf2lHMkAigeFcVMvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y40G0pyiTQv8RFocemH3GFXN.png?f=user_large

Tips bij de bouw hiervan zijn altijd welkom :)

1 grote in portret is ook mogelijk, maar dan zijn de kosten per wp wel echt uit verhouding als ik het zo zie.

Het leven is hard...een stoeprand ook.