Deze zomer gaan we verhuizen naar een nieuwe woning. De nieuwe woning heeft een energielabel B en nog geen zonnepanelen. Deze wil ik, zodra ik de sleutel heb, er z.s.m. opleggen. De sleutel krijgen we in juli dus ik heb nog wat tijd om een en ander uit te zoeken en te bestellen.
Het is geen standaard dakvorm en daarom zou ik graag jullie visie willen op het legplan. Ik heb het dak verdeeld in 9 mogelijke dakvlakken.
Het huis staat met de achterkant op zuidwest 19 graden.
/f/image/4zNdOHEAh6BhcWyBEONmVWSA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WqyUvpbID5RUBRdoUD02dUiK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dronefoto van de achterkant
/f/image/uNbWCz2C4bef8v0HX4RnAYJu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xekajOsXpEChmPqwEL6HkLss.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakvlak 1
Dakkapel voorzijde
Bitumen Platdak
2.60x1.10m
Dakvlak 2
Origineel dak
Platdak met grind
4.50x1.25m
Dakvlak 3
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.17x1.50m
Dakvlak 4
Origineel dak
Platdak met grind
1.75x1.40m
Dakvlak 5
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.95x2.52m
Dakvlak 6
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.75x2.15m
Dakvlak 7
Garagedak
Bitumen platdak
4.60x2.00m ( het deel tussen dakvlak 7 en 8 komt in de toekomst nog een lichtkoepel)
Dakvlak 8
Uitbouw
Bitumen platdak
3.00x1.50m
Dakvlak 9
Dakkapel achter
Pannendak 67 graden
3.05x4.40m
De muur en dak van de buren rechts maakt schaduw op het schuine dak (dakvlak 9)
De eigen muur veroorzaakt schaduw op het garagedak (dakvlak 7)
Dakvlak 4 veroorzaakt schaduw op de dakvlakken 2,3 en 5
ik heb twee gifjes gemaakt van het 3d model van het huis wat ik gemaakt heb met daarin de schaduw analyse
:strip_exif()/f/image/AT5yFb1NkKIUKPVAZxfmNQIq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2lKDY2Hn5M9Of6JXt9BQU8C2.gif?f=fotoalbum_large)
Het doel is verminderen energievebruik. Er zijn veel grootverbruikers in huis, 2 quookers, 1 hoge druk stoomoven, 1 normale oven, sunshower, 2 airco's. In de toekomst wil ik elektrisch gaan rijden en mogelijk ook elektrisch koken. Ook een thuisaccu staat op mijn wensenlijst.
Dakvlak 1
Voorkeur voor oost/west icm dynamisch energiecontract ivm spreiding opbrengst in duurdere uren. Maar oost/west past niet, alleen 1 zuid.
Dakvlak 2
Hier zou ook oost/west kunnen, maar wel schaduw door het verhoogde dakvlak 4.
1.25m is te smal voor een paneel? Of is 2x 30cm marge te veel?
Dakvlak 3
Veel last van schaduw door muur/dak rechts. 1 paneel portrait op zuid zou kunnen, maar dan er niks op dakvlak 5.
Dakvlak 4
1 paneel oost of west zou kunnen of zuid portrait
Dakvlak 5
Veel last van schaduw door schoorsteen en dakvlak 4. Wat zou het beste zijn? 2 panelen op west? Gekoppeld aan die van dakvlak 2?
Dakvlak 6
Zuid landscape of west zou beide kunnen
Dakvlak 7
Lijkt mij veel te veel schaduw dat het niet rendabel is.
Dakvlak 8
lijkt het meest rendabel. Geen schaduw en veel en lang zon. Wel klein eigenlijk past er maar 1 op, tenzij ik ze portrait leg en iets van de dakrandmarge afsnoep.
Dakvlak 9
Hier passen 4 panelen landscape of 3 portrait.
:strip_exif()/f/image/TlOFRWDqunkh2QqTCFjcwX7L.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt dat een frame voor één paneel duur is en dus niet rendabel. Dan vallen dakvlakken 1,4,6 en 8 af. Hoewel 8 wel altijd veel zon vangt dus erg hoog rendement kan hebben. Hoe denken jullie hierover?
8 panelen op vlakken 5 en 9 is sowieso wel haalbaar en een goede optie.
Mijn voorkeur gaat uit naar Enphase.
Het is geen standaard dakvorm en daarom zou ik graag jullie visie willen op het legplan. Ik heb het dak verdeeld in 9 mogelijke dakvlakken.
Het huis staat met de achterkant op zuidwest 19 graden.
Foto's
Dronefoto van de voorkant/f/image/4zNdOHEAh6BhcWyBEONmVWSA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WqyUvpbID5RUBRdoUD02dUiK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dronefoto van de achterkant
/f/image/uNbWCz2C4bef8v0HX4RnAYJu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xekajOsXpEChmPqwEL6HkLss.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb rekening gehouden met 0.30m afstand vanaf dakranden bij de schuine daken en dakkapellen. Bij de grote hoogteverschillen tussen dak en grond en dak en garage heb ik 1/6 van de hoogte aangehouden als vrije ruimte.Dakvlak 1
Dakkapel voorzijde
Bitumen Platdak
2.60x1.10m
Dakvlak 2
Origineel dak
Platdak met grind
4.50x1.25m
Dakvlak 3
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.17x1.50m
Dakvlak 4
Origineel dak
Platdak met grind
1.75x1.40m
Dakvlak 5
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.95x2.52m
Dakvlak 6
Dakopbouw
Bitumen platdak
1.75x2.15m
Dakvlak 7
Garagedak
Bitumen platdak
4.60x2.00m ( het deel tussen dakvlak 7 en 8 komt in de toekomst nog een lichtkoepel)
Dakvlak 8
Uitbouw
Bitumen platdak
3.00x1.50m
Dakvlak 9
Dakkapel achter
Pannendak 67 graden
3.05x4.40m
Schaduw
De schoorsteen op het hoogste dak veroorzaakt schaduw op dakvlakken 2,5,6De muur en dak van de buren rechts maakt schaduw op het schuine dak (dakvlak 9)
De eigen muur veroorzaakt schaduw op het garagedak (dakvlak 7)
Dakvlak 4 veroorzaakt schaduw op de dakvlakken 2,3 en 5
ik heb twee gifjes gemaakt van het 3d model van het huis wat ik gemaakt heb met daarin de schaduw analyse
:strip_exif()/f/image/AT5yFb1NkKIUKPVAZxfmNQIq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2lKDY2Hn5M9Of6JXt9BQU8C2.gif?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Nog onbekend, want we wonen er nog niet. De huidige bewoners verbruiken 6000kWh, wij zitten in onze huidige nieuwbouw (2014) tussenwoning op zo'n 2300kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Budget nog niet over nagedacht maar voor €4000 moeten we het wel redden denk ik.Het doel is verminderen energievebruik. Er zijn veel grootverbruikers in huis, 2 quookers, 1 hoge druk stoomoven, 1 normale oven, sunshower, 2 airco's. In de toekomst wil ik elektrisch gaan rijden en mogelijk ook elektrisch koken. Ook een thuisaccu staat op mijn wensenlijst.
Wie gaat het project uitvoeren
Voorkeur dat ik het zelf doe, samen met iemand die het vaker gedaan heeft.Bijhouden van data
Enlighten/Home AssistantReeds verkregen offertes
GeenRegio
Groene hartWie kan mij helpen met een goed legplan?
Onderstaand hoe ver ik zelf gekomen ben. Ik ga uit van panelen van 400-450Wp van circa 1.70x1.10mDakvlak 1
Voorkeur voor oost/west icm dynamisch energiecontract ivm spreiding opbrengst in duurdere uren. Maar oost/west past niet, alleen 1 zuid.
Dakvlak 2
Hier zou ook oost/west kunnen, maar wel schaduw door het verhoogde dakvlak 4.
1.25m is te smal voor een paneel? Of is 2x 30cm marge te veel?
Dakvlak 3
Veel last van schaduw door muur/dak rechts. 1 paneel portrait op zuid zou kunnen, maar dan er niks op dakvlak 5.
Dakvlak 4
1 paneel oost of west zou kunnen of zuid portrait
Dakvlak 5
Veel last van schaduw door schoorsteen en dakvlak 4. Wat zou het beste zijn? 2 panelen op west? Gekoppeld aan die van dakvlak 2?
Dakvlak 6
Zuid landscape of west zou beide kunnen
Dakvlak 7
Lijkt mij veel te veel schaduw dat het niet rendabel is.
Dakvlak 8
lijkt het meest rendabel. Geen schaduw en veel en lang zon. Wel klein eigenlijk past er maar 1 op, tenzij ik ze portrait leg en iets van de dakrandmarge afsnoep.
Dakvlak 9
Hier passen 4 panelen landscape of 3 portrait.
:strip_exif()/f/image/TlOFRWDqunkh2QqTCFjcwX7L.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt dat een frame voor één paneel duur is en dus niet rendabel. Dan vallen dakvlakken 1,4,6 en 8 af. Hoewel 8 wel altijd veel zon vangt dus erg hoog rendement kan hebben. Hoe denken jullie hierover?
8 panelen op vlakken 5 en 9 is sowieso wel haalbaar en een goede optie.
Mijn voorkeur gaat uit naar Enphase.
[ Voor 0% gewijzigd door wautah91 op 30-05-2024 16:20 . Reden: hoofdaansluiting is bekend. ]