Probleem met losgekomen knikarmscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 12:17
Ik had al een poosje problemen met mijn zonnescherm, Ibiza model met vaste bevestigingsbeugels. Door eigen fout heb ik destijds een iets te breed scherm besteld (550cm) waardoor de beugel erg dicht op de erf grens zit en erger, het bevestigingsgat op een ongelukkige plek zit.

Ik moest één bout af en toe al opnieuw aandraaien, maar nu heeft de bout helemaal geen grip meer en moet ik een definiever oplossing implementeren.

Na het lezen van verschillende topics is mijn afdronk dat ik geen houtpluggen/keilbouten moet gebruiken, maar chemische ankers of muursteunen (liever niet).

Het scherm is gemonteerd op de gevel (geen aanbouw). De buren hebben hetzelfde model en door installateur laten plaatsen zonder steunen.

Kan ik dit herstellen middels een chemisch anker (bijv. fischer Injectiemortel FIS VS 300 T) en moet ik dan ook tot in de binnenmuur boren (koude brug, schuin omhoog)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8sSQnIs7ljc60mlEag4cPkTbVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvX1O1QgM4m6jBwlo3K4EkuP.jpg?f=fotoalbum_large.

Beste antwoord (via Gilgamesh2014 op 07-05-2024 14:51)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Met een anker (chemisch) kun je het gat waarschijnlijk gewoon hergebruiken. Mits je het gat goed voorbereid en de instructies goed volgt.
Wel vermoed ik dat de voeg een grote rol gespeeld heeft in het loskomen (ook gezien het omhoog staan op de foto). Een grotere plaat monteren op de plek waar je nu monteert kan de krachten over een groter gebied verdelen. eventueel kan je ook werken met een staander die je beneden in de grond zet en boven de huidige locatie vast zet in de muur. Dan op die staander het scherm hangen.

Koude brug kan, maar dat is wel een heel klein bruggetje dan, en weet je wat er aan de binnenkant zit? waar kom je in uit? hout? zandsteen? stalen ligger?

Dat ingevreten metaal op de foto, doet ook vermoeden dat het de beugel scheeft heeft gehangen, kan dat?
Als er eenmaal wat speling in het systeem komt gaat het vaak heel snel veel harder wiebelen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Met een anker (chemisch) kun je het gat waarschijnlijk gewoon hergebruiken. Mits je het gat goed voorbereid en de instructies goed volgt.
Wel vermoed ik dat de voeg een grote rol gespeeld heeft in het loskomen (ook gezien het omhoog staan op de foto). Een grotere plaat monteren op de plek waar je nu monteert kan de krachten over een groter gebied verdelen. eventueel kan je ook werken met een staander die je beneden in de grond zet en boven de huidige locatie vast zet in de muur. Dan op die staander het scherm hangen.

Koude brug kan, maar dat is wel een heel klein bruggetje dan, en weet je wat er aan de binnenkant zit? waar kom je in uit? hout? zandsteen? stalen ligger?

Dat ingevreten metaal op de foto, doet ook vermoeden dat het de beugel scheeft heeft gehangen, kan dat?
Als er eenmaal wat speling in het systeem komt gaat het vaak heel snel veel harder wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
Op het moment ondersteun ik het zonnescherm met een spanband aan de gevel zodat hij niet teveel naar voren helt zonder bevestiging aan de bovenzijde. Moest het even snel professorisch oplossen vanmorgen.

Aan de binnenkant zit vrijwel zeker baksteen met rockwool in de spouwmuur. Hij is inderdaad best ingevreten, ik vermoed dat dat komt door het af en toe weer moeten vastdraaien. Als het scherm vlak tegen de muur hangt zit de beugel ook mooi recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 15:19
Toevallig vandaag ook het scherm opnieuw vast gezet met chemische ankers van Fischer. Aan 1 kant kwam hij een cm uit de muur. Gelijk beide kanten maar chemisch vastgezet, en dat gaat geen kant meer op. Het gat heb ik niet verder uitgeboord. Nou had ik tevens niet te maken met een voeg direct boven het gat, dus ik durf niet te zeggen of dat nog een grote rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
Heb je die vast gezet met of zonder injectiehulzen en draadeinden M10/12 RVS/verzinkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Injectiehulzen zijn voor holle bakstenen. Gat goed uitblazen/borstelen/stofzuigen, injectiemortel er in en bout er in draaien.

RVS is niet nodig. Dan heb je ook anti seize nodig. Als je RVS vast draait dan vreet het vast en krijg je het zonder anti seize niet meer los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou zo’n plaat gebruiken om de druk over een groter stuk muur te verdelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilschaduw.nl/images/Aanhuiszonwerin%20zonnescherm%20knikarmzonnescherm%20Spijkenisse.JPG
Misschien iets minder fraai, maar is veel steviger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemm
Zonder injectiehulzen inderdaad. Plug erin geslagen, mortel erin, bout erin en aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
Top, dan probeer ik deze aanpak als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kijk wel even naar het grote plaatje. Zoals @CyBeRSPiN al zegt. Belangrijk dat de steunen ver genoeg omlaag komen. Vooral als er maar weinig rijen baksteen boven het knikarmscherm zitten. Anders kun je hele stukken muur afbreken.

Zit er nog een verdieping boven of is het plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
Het is inderdaad wel een goed idee, zoals Atomic en Cyber aangeven, om te oordelen of een stalen muurstrip handig is in jouw geval. Dat is wat lastig te oordelen aan de hand van je eerste foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
AtomicShockwave schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:01:
Kijk wel even naar het grote plaatje. Zoals @CyBeRSPiN al zegt. Belangrijk dat de steunen ver genoeg omlaag komen. Vooral als er maar weinig rijen baksteen boven het knikarmscherm zitten. Anders kun je hele stukken muur afbreken.

Zit er nog een verdieping boven of is het plat dak?
Er zit nog een verdieping boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjcMza4oMRhkM8Z-hFNBxs88bBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAFVmiMCkxpVrHhgPo82s4BL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Gilgamesh2014 op 07-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je hebt het scherm in de dilatatievoeg geschroefd?? Dat gaat zo nooit werken inderdaad.

Ik zou op zoek gaan naar een muurbeugel die de bevestigingspunten verder naar binnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
Chaos schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:45:
Je hebt het scherm in de dilatatievoeg geschroefd?? Dat gaat zo nooit werken inderdaad.

Ik zou op zoek gaan naar een muurbeugel die de bevestigingspunten verder naar binnen heeft.
Niet erin, maar wel te dicht erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oef... Dat wordt de hele voeg dicht ankeren dan :P Of je gebruikt natuurlijk gewoon een bevestigingsplaat zoals de rest van Nederland :+

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/oYgKYXQOBQAz/550x555.jpg

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
Gilgamesh2014 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:10:
Ik had al een poosje problemen met mijn zonnescherm, Ibiza model met vaste bevestigingsbeugels. Door eigen fout heb ik destijds een iets te breed scherm besteld (550cm) waardoor de beugel erg dicht op de erf grens zit en erger, het bevestigingsgat op een ongelukkige plek zit.

Ik moest één bout af en toe al opnieuw aandraaien, maar nu heeft de bout helemaal geen grip meer en moet ik een definiever oplossing implementeren.

Na het lezen van verschillende topics is mijn afdronk dat ik geen houtpluggen/keilbouten moet gebruiken, maar chemische ankers of muursteunen (liever niet).

Het scherm is gemonteerd op de gevel (geen aanbouw). De buren hebben hetzelfde model en door installateur laten plaatsen zonder steunen.

Kan ik dit herstellen middels een chemisch anker (bijv. fischer Injectiemortel FIS VS 300 T) en moet ik dan ook tot in de binnenmuur boren (koude brug, schuin omhoog)?

[Afbeelding].
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHE9EaViMiuLSJpr_5qZhyOFDYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFfdL2FRaSGICneaXi3PdCQC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Ibiza scherm heeft een ring ertussen en zit niet direct tegen de beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
Ik heb hem ondertussen vastgezet met een chemisch anker van Fischer. Het ziet er goed uit, maar tijd zal het leren. Heb er ook meteen ringen tussen gezet.

Werkt het niet, dan wordt het een bevestigingsplaat. Dank voor alle tips en reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door Gilgamesh2014 op 14-05-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:48
Gilgamesh2014 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:30:
Ik heb hem ondertussen vastgezet met een chemisch anker van Fischer. Het ziet er goed uit, maar tijd zal het leren. Heb er ook meteen ringen tussen gezet.
Eerste de beste windvlaag en het chemisch anker ligt er uit. Chemisch ankers hebben geen spreiddruk, dus ik ben zelf niet zo van chemische ankers in bakstenen. Een nylon plug met houtdraadbout voldoet imho beter dan een chemisch anker.

Gebruik een achterplaat en zorg dat de bevestigingspunten midden in de lagenmaat uit komen, zo dicht op een dilatatie is gewoon vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
@Analamoebe Mijn buurman werkt in de (hoog)bouw. Zo ongeveer ieder balkon wordt door hun vastgezet met chemisch anker (niet uit de dhz).

Ik zou overigens ook een bevestigingsplaat gebruiken om de krachten te verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:21:
@Analamoebe Mijn buurman werkt in de (hoog)bouw. Zo ongeveer ieder balkon wordt door hun vastgezet met chemisch anker (niet uit de dhz).

Ik zou overigens ook een bevestigingsplaat gebruiken om de krachten te verdelen.
Ik ben zelf engineer bij een trappen/balkon/hekken fabrikant en ik heb nog nooit een balkon met een chemisch anker vastgezet! Als jouw buurman trouwens balkons aan gevelmetselwerk bevestigd, dan sta ik niet graag op een dergelijk balkon. Nooit, maar dan ook nooit heb ik een balkon aan gevelmetselwerk bevestigd. Balkons(prefab beton) worden doorgaans met isokorven aan de hoofddraagconstructie bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Je houdt zelf aan een risico dus hij zit nu weer vast met een chemisch anker maar als je 5.5 meter overspant met een paar bouten zoals getoond, kan weer fout gaan en dan ligt je bak eraf. Bijvoorbeeld als er regen opkomt of een flinke windvlaag als die uitstaat. Bij mijn zus is dit gebeurt toen ze vergeten was het zonnedak in te klappen tijdens een sportschool bezoek, mooie avond die omslag in flinke regen/storm. In normale situaties zou die het wel houden denk ik maar wel goed opletten.

Beter zou zijn een montageframe zoals hierboven, niet mooi maar geeft wel wat meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
@Analamoebe Beton tegen beton, met ijzer zo dik als je duim. Maar wel chemisch anker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:28:
@Analamoebe Beton tegen beton, met ijzer zo dik als je duim. Maar wel chemisch anker :)
Goed, hele andere situatie dus :X
Pagina: 1