Advies gevraagd: vervanging van cv-ketel en installatie van

Pagina: 1
Acties:

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:52
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van gasloos maken mijn kantoorruimte in de tuin. de vorige eigenaar heeft in de tuin een bijgebouw laten bouwen (tussen 2007-2012). Dit gebouw is 25m2 groot, goed geïsoleerd en heeft vloerverwarming. Momenteel gebruiken we een oude HR cv-ketel om de ruimte te verwarmen. De reden dat ik daar vanaf wil is dat de ruimte maar 3 dagen per week gebruikt wordt, maar wel constant wordt verwarmd, als in altijd 15graden en op werkdagen 19. Ik weet niet precies het verbruik van deze keter, want ik heb maar 1meter/gasaansluiting en 2 cv's. De CV in het kantoor geeft momenteel ook warmwater in het keukentje van het kantoor, maar dat kan vervallen of middels een boilertje worden gedaan. Is geen vereiste.

wat ik zelf al had bedacht is om de cv-ketel te vervangen door een elektrische cv-ketel om de ruimte iig op +/- 12 graden te houden als deze niet in gebruik is. Om daarnaast een airco-unit te installeren voor extra warmte in de winter en als bijkomend voordeel koeling in de zomer.
Het kantoor zit aan de garage vast en heeft een plat dak, dus ruimte genoeg voor een buiten unit en evt extra zonnepanelen.

Ik zou graag jullie mening horen over mijn plannen:

1. Elektrische cv-ketel: Is dit een efficiënte en kosteneffectieve optie om de ruimte op een constante temperatuur te houden? of kan dit ook met een airco unit, in dat geval zal de vloerverwarming niet meer gebruikt worden waarschijnlijk

2. Airco-unit: wat voor airco unit zou hier het best passen? kan je een airco gebruiken om een ruimte constant te verwarmen.

Zijn er andere opties die ik zou moeten overwegen voor het efficiënter/gasloos verwarmen en koelen van de ruimte? Het liefst heb ik geen 2cv ketels meer 😉

Ik sta open voor alle suggesties en ervaringen!

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

eCV is simpel, maar wel erg hoge verbruikskosten. Airco is relatief betaalbaar (single split), maar zonde om een koude vloer te hebben, als er al buizen in liggen.

Een Panasonic J-serie monoblock warmtepomp van 5kW koop je momenteel voor (bijna) gratis na subsidie. Inclusief het aansluitmateriaal is dit bijna DHZ mogelijk nog steeds de goedkoopste optie. (Inbedrijfstelling nodig voor subsidie). Als je daarmee de vloer warm houdt en daarnaast eventueel een fancoil unit ophangt, kun je ook snel even de boel bijstoken wanneer nodig.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Je kantoor zit aan de garage vast…. Zit je garage ook aan het huis vast? Zo ja leidingen uit het huis doortrekken.

En anders? Warmteverliesberekening maken voor de capaciteit en dan kijken naar een kleine L/W warmtepomp of gelijk een grote om je woning ook te verduurzamen.
Wat ik mis is de positionering/afstanden van het huis, garage en kantoor om hier iets verder over te adviseren

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• -Jaap-io
De garage staat los van het huis. De hoek van de garage die het dichtsbij het huis staat, staat op zo'n 5 meter. Vandaar loopt de garage schuin weg van het huis en aan het eind van de garage is het kantoor aangebouwd. De verdeler van de vloerverwarming zit achter in de garage tegen de wand van het kantoor aan, ik schat zo'n 12-15 meter van het huis.

Nu je zegt heeft iemand dat inderdaad wel eens geopperd om geïsoleerde buizen in de grond te leggen en op die manier de vloerverwarming op mijn huis-cv aan te sluiten.
voordeel is dan wel dat ik de cv in de garage niet meer heb, maar het gas verbruik zal vermoedelijk alleen maar stijgen door de warmte die verloren gaat in de grond.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:12
Als je goed isoleert kan t door de grond. T scheelt je wel een aparte unit.

• -Jaap-io
De 2 units is maar een deel van het probleem.

Ik wil het gasverbruik naar beneden halen en in de zomer zou ik het graag koelen. Zodoende dat ik dacht aan een l/l warmtepomp.
Het enige wat dan jammer is, is dat de vloerverwarming niet meer wordt gebruikt voor de basis temperatuur.

• -Jaap-io
Cr3ator schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:55:
eCV is simpel, maar wel erg hoge verbruikskosten. Airco is relatief betaalbaar (single split), maar zonde om een koude vloer te hebben, als er al buizen in liggen.

Een Panasonic J-serie monoblock warmtepomp van 5kW koop je momenteel voor (bijna) gratis na subsidie. Inclusief het aansluitmateriaal is dit bijna DHZ mogelijk nog steeds de goedkoopste optie. (Inbedrijfstelling nodig voor subsidie). Als je daarmee de vloer warm houdt en daarnaast eventueel een fancoil unit ophangt, kun je ook snel even de boel bijstoken wanneer nodig.
Kan je met deze oplossing ook koelen?
Sluit je die fancoil aan op de warmtepomp? En wat is het verbruik van zo’n warmtepomp, lees moet die een eigen groep hebben?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een voldoende grote fancoil kun je, mits dampdicht geisoleerde leidingen, ook koelen inderdaad.
Afhankelijk vh model warmtepomp heb je inderdaad 1 of 2 groepen (extra) nodig ja.

Maar als je ook wilt koelen is airco wel echt veel makkelijker. Split airco ophangen, verwarmen én koelen klaar. Maar wel jammer van die koude vloer dan in de winter...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:18
Waarom zou je een elektrische ketel gebruiken om de temperatuur op 12 graden te houden als je ook een airco gaat ophangen? Die kan hetzelfde bereiken en gebruikt daarvoor minder energie. Daarnaast heb je niet twee apparaten die samen dezelfde ruimte bedienen. Anderzijds zou je ook nog kunnen kijken naar alleen die elektrische ketel, je kunt immers behoorlijk veel COP 1 stoken voor de kosten een airco. Maar ik vermoed dat je in de zomer ook graag wilt koelen, dus dan zou ik persoonlijk kiezen voor de airco en verder niets.

Hier heb ik dat ooit ook gedaan. Ik heb toen twee dagdelen ingesteld op 15 graden (minimum). Een dagdeel van 08:00 - 17:00 en de andere van 17:00 - 08:00. Het idee is dat beide dagdelen automatisch op 15 graden staan. Toen ik binnenkwam zette ik de temperatuur handmatig op 19.5 graden, dat gold dan voor het gehele dagdeel. Dan kon ik na het werk gewoon weglopen en ging het target van de airco vanzelf weer naar 15 graden (om 17:00 bij het nieuwe dagdeel). Ik werkte de ene keer op de ene dag, de andere keer weer op een ander. Anders had ik dat meegenomen in het programma.

• -Jaap-io
Helder, allen. Een airco is de makkelijkste oplossing om zowel te verwarmen en koelen.

Mijn grootste issue was de vraag of een airco ook efficiënt een constante minimum temperatuur kan hanteren

Pagina: 1