Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 21:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil beginnen met een NAS. Daarna wil ik een mijn eigen thuis server hebben voor games zoals Valheim, V rising, minecraft, palword. Deze games host ik niet allemaal tegelijkertijd! Het is meer wat me vrienden en ik willen spelen. We hebben max 6 man die spelen incl mij zelf

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een leuke tweedehandse p.c gevonden op marktplaats. dit zijn de onderdelen. De naam van de CPU koeler en Voeding weet ik niet, behehalve dat ze van cooler master zijn. Dit setje kan ik ophalen voor 200 euro

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8350K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 3TB€ 91,67€ 183,34
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 48,13€ 48,13
2Geheugen internHyperX Fury black HX424C15FB/4€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master MasterWatt Lite 500W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A400 M.2 240GB€ 48,69€ 48,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,16

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik heb niks wat ik mee neem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

NAS:
Nou wat ik wil doen is gewoon een kleine NAS hebben voor films en series op 4k. Ik doe nog niet aan raid want er komen alleen films op. Poept een HDD er uit dan download ik alles wel weer opnieuw. Ik wil hier voor graag Jellyfin gebruiken. Ik heb een sony bravia XR-77A80J 2021 waar ik vanaf wil spelen met mijn andriod telefoon (s21 FE).

Server:
Ik wil ook games hosten zodat mijn vrienden en ik niet 30/50 euro per maand hoeven te betalen om op een prive server Valheim te spelen ofzo. We spelen met maxiamaal 6 man. (de server files back ik up naar mijn onedrive)

Vitualizaite:
hier wil ik nog niks mee doen. Misschien in de toekomst met docker werken ofzo. Maar voor nu is dit prima. Je moet ergens beginnen ja

RAM:
Ik heb nu 8 GB ram (2x4). Dit kan ik voor 30/40 vergroten naar 16 (8x2) als het echt nodig is.

Trascoding:
Kan mijn huidlige set up die ik wil kopen wel trascoding doen?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Advies en wijsheid!

Is de set up die ik heb gevonden op Marktplaats het wel waard? (bang for your buck)
Kan deze set up wel doen wat ik hier boven heb bescherven?
Is mijn gedachten gang wel goed? Als is kan ik mijn idee wel uitvoeren?

Daarnaast heb ik nog een paar vraagjes:
Ik zit te twijfelen welke Os ik moet kiezen. Ik zit te denken aan ubuntu of aan proxmox (hier er rekenig mee dat ik nog totaal amateur ben hier in)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 09:15
Moet het echt een desktop pc zijn? Als je die machine continu wil laten draaien, wil je misschien ook aan het stroomverbruik denken, en dan is een 2dehands NUC (waar basically een laptop cpu in zit) meestal veel zuiniger (die van mijn verbruikt idle 3W).

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
spoonman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:58:
Moet het echt een desktop pc zijn? Als je die machine continu wil laten draaien, wil je misschien ook aan het stroomverbruik denken, en dan is een 2dehands NUC (waar basically een laptop cpu in zit) meestal veel zuiniger (die van mijn verbruikt idle 3W).
Ik heb net even onderzoek gedaan naar een NUC, want ik had geen idee wat een NUC was.
Ik zie de voordelen van een NUC (gewoon een kleine mini p.c). maar hier mee kom ik met het probleem dat ik weinig uitbreiding mogelijkheden heb voor veel opslag.

Of kan ik een NUC kopen en een oude NAS, en de NUC de trasecoding laten doen van de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-06 21:56
Ik zou hier geen 200 euro aan uitgeven om eerlijk te zijn. Systeem is al 6 jaar oud en niet heel interessant meer, schijf is mogelijk al redelijk versleten ook. 8 GB RAM en een 4c/4t cpu is gewoon niet heel geweldig.
Dan zou ik zelf eerder kiezen voor een NUC of andere merk MiniPC met een laptop processor zoals hierboven wordt aangeraden.

Nadeel van een NUC of iets soortgelijks is wel vaak de matige hoeveelheid aan ruimte voor opslag. In mijn NUC achtige optie (Minisforum UM 480) heb ik ook maar ruimte voor 2 SSDs en 1 HDD. Al ben je in jouw configuratie ook al beperkt tot 4 sata schijven zo te zien.

Let wel op dat je alles beveiligt wanneer je met gameservers aan de slag gaat. Mijn advies is ook om meteen te beginnen met virtualisatie. Je wil niet een keer Windows erop zetten en dan zoveel services daarop draaien.

Een andere optie is om te kijken naar een NAS en de gameservers (indien mogelijk) in een docker container te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
lamaa1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:12:
Ik zou hier geen 200 euro aan uitgeven om eerlijk te zijn. Systeem is al 6 jaar oud en niet heel interessant meer, schijf is mogelijk al redelijk versleten ook. 8 GB RAM en een 4c/4t cpu is gewoon niet heel geweldig.
Dan zou ik zelf eerder kiezen voor een NUC of andere merk MiniPC met een laptop processor zoals hierboven wordt aangeraden.

Nadeel van een NUC of iets soortgelijks is wel vaak de matige hoeveelheid aan ruimte voor opslag. In mijn NUC achtige optie (Minisforum UM 480) heb ik ook maar ruimte voor 2 SSDs en 1 HDD. Al ben je in jouw configuratie ook al beperkt tot 4 sata schijven zo te zien.

Let wel op dat je alles beveiligt wanneer je met gameservers aan de slag gaat. Mijn advies is ook om meteen te beginnen met virtualisatie. Je wil niet een keer Windows erop zetten en dan zoveel services daarop draaien.

Een andere optie is om te kijken naar een NAS en de gameservers (indien mogelijk) in een docker container te draaien.
Na zes jaar niet meer interresant, is dat niet een beetje te steng? Ik had voor een langetijd nog een game p.c die werkte op DDR3. die prima nog programmas aan kon.

Je wil niet een keer Windows erop zetten en dan zoveel services daarop draaien.
>> Dit lijkt me een perfect idee. Ik dacht zelf aan docker voor deze dingen

Kan je mij advies geven over wat voor soort NUC ik kan kopen? De minimale specs die ik zou moeten hebben bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:58
Het is natuurlijk een beetje wat je er voor uit wil geven maar ik vind zelf dit wel een mooie:
https://store.minisforum....0s?variant=41926267961527

Je kan hem natuurlijk ook als barebone kopen en dan je eigen geheugen en M.2 SSD erin zetten. Dan heb je wat meer vrijheid om bijvoorbeeld voor 16GB RAM te gaan met een 2 TB SSD.

[ Voor 35% gewijzigd door Arjant2 op 07-05-2024 14:27 ]

Pagina: 1