Verlies door uitval omvormer the hoge netspanning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 15:28
Ik had de vraag eerder in het 'Grote productie topic' gesteld, maar dat is natuurlijk ook niet de juiste plek om het te vragen.

Hoeveel is jouw verlies (kWh en/of €) door uitval?

Mijn omvormer heeft (afkloppen) tot nu toe een keer een dipje/uitval gehad door te hoge netspanning.
Ik ben wel bang dat dit vaker voor gaat komen, vooral als nog meer buurtgenoten ook zonnepanelen zouden nemen.

Maar in hoeverre heeft dit echt invloed op de productie en daarmee op salderen of netto teruglevering?
Hoe lang valt gemiddeld een omvormer uit en hoeveel kWh verlies je daarmee, over een jaar gezien?
En ik snap dat het afhankelijk is van hoeveel Wp je op je dak hebt liggen. Wellicht is het handig, om te vergelijken, dat dit getal dan omgerekend wordt naar (k)Wh/(k)Wp.

Ik ben vooral benieuwd, zijn die verliezen echt significant. Gaat het in totaal om kWh of zijn het over een jaar gezien toch maar Wh?
Hoe groter je installatie, hoe groter je verlies zal zijn, maar verhoudingsgewijs, valt het mee, of valt het tegen?

In mijn geval, tot nu toe, heb ik op 29-4 om 12:40 een dip gehad. Dit heeft hooguit 5m geduurd en het vermogen zat toen op zo'n 2900W. Dus mijn verlies is (2900/60*5=) 242Wh. (Oh, dat vind ik al best behoorlijk.) En met 4495Wp is dat 0,054Wh/Wp.
En op dit moment zou mijn verlies in Euro dan zijn (0,242*0,22=) €0,053. Dat valt dan wel weer mee. Maar ja, veel keer 5ct (als het dus vaker voor gaat komen) zou wel significant worden.

Ik heb zelf geen P1 meter, zelfs geen slimme meter, dus ik moet het doen met de gegevens vanuit de omvormer, GoodWe GW4200D-NS (SEMS portal). Mede daarom dat ik graag van anderen hoor wat hun verlies is.

(@de schompen, @Alvareth, @Ronald.42, @Soppyscroll, benieuwd naar jullie verlies, omdat jullie eea benoemden op 29-4.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 15:28
Een volgende vraag is natuurlijk, is er iets aan te doen?
Ik las ergens, maar ik weet helaas niet meer waar, dat je sommige omvormers kunt instellen dat hij niet direct bij iedere piek uitvalt. Ook ergens gelezen dat je zelfs kunt instellen dat er eerst 10min te hoge netspanning moet zijn, voordat die uitvalt, maar dat dat niet legaal is.
In hoeverre zit er nog verschil in tussen 1 of 3 fase? (Ik heb 1.) Ik las in ieder geval dat @marktweakt, het op de verschillende fases probeert te verminderen.
Zou schaduwmanagement nog iets helpen (of juist niet)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gister met elkaar een half uur uitval op één van de 5 omvormers.
Op die momenten een vermogen van circa 2000watt.
Dus dat was een verlies 1Kwh op een totaal van 54,3Kwh.
Ik schiet er niet van in de stress maar leuker als de boel mooi door draait natuurlijk.

Ik heb de omvormers zo goed mogelijk verdeeld op de fases naar gelang de hoogte van de spanning op de fasen.
De omvormers mogen hier allemaal 10 minuten op/boven de 253 bij een spanning van ergens rond de 260 gaan ze direct uit.

Dus met nu en dan een wolk zoals vandaag draait het mooi door.
Overigens kom ik bij de p1 meter soms aan de 253 maar nog nooit er over heen.
Het is meer het verlies in de kabels wat gecompenseerd wordt door die "niet legale" instelling...

Je zou mischien iets kunne met het vermogen beperken aan de hand van de gemeten netspanning dan valt hij niet uit maar je hebt evenzogoed niet de volle opbrengst die mogelijk was geweest met een lagere netspanning.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvareth
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-03 20:27
Tja, je verliest een beetje in het opwekken. Maar in de praktijk valt het wel mee vind ik. Op zonnige dagen kost het naar mijn schatting zo'n 10% en dat vertaald zich naar zo'n 3-4 kWh.

Hakuna Matata.

Friesland O 13° 1640 Wp, Z 13° 4100 Wp met schaduw, W 40° 2050 Wp met Solaredge omvormer en Astronergy panelen (PVoutput)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kennis van mij heeft Enphase micro omvormers, netspanning op de gebruikte fase in de meterkast is al snel 250V bij een zonnige dag. (Dit is een probleem in zijn hele wijk). Doordat zijn panelen en omvormers op een overkapping verderop in de tuin liggen, zit er een lang stuk (schat 20m) kabel tussen. Helaas is er maar 2,5mm2 gelegd. Dus door de spanningsval op de kabel loopt het bij hem sinds half april voor 11:00 al op tot 253V bij de omvormers. Gevolg: ongeveer de helft staat een groot deel van de middag uit en levert in deze tijd in totaal een verlies van c.a. 10% op. In de zomermaanden schat ik 20%.

Nou is deze situatie m.i. vrij extreem en leuk is het niet. Gelukkig kan 'ie van fase wisselen (gaat 'ie binnenkort doen), dat scheelt (onbelast
en belast gemeten) 3-5 Volt, kan heel misschien net de boel oplossen. En daarnaast overweegt hij de kabel te vervangen naar 4mm2 en dan meteen naar 3 fase om toekomstige uitbreiding op te vangen of als het dan echt moet, dan gaat hij zijn 11 panelen verdelen over 3 fasen.

Alles kan stuk.