Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Respar
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-04 17:58
Beste tweakers,

Ook ik ben een flinke verbouwing van mijn jaren 30 woning aan het uitvoeren. Nu is het volgende op de planning de badkamer en daar loop ik tegen wat vragen aan rondom de wtw en de aansluitingen.

Allereerst wat voorinformatie:

1) Ik wil gebruik maken van een electrische doorstromer voor mijn warm water. Ik heb een 3x35 aansluiting. Ik heb weinig ruimte voor een vat dus vandaar deze keuze.

2) in de toekomstige badkamer komt 1 douche, 1 bad en een wastafel. Aangesloten op deze doorstromer.

3) verder is er alleen een klein wastafeltje aangesloten bij de wasmachine.

4) Al het bestaande leidingwerk wordt vervangen.

Dan mijn vragen:

1) Ik lees veel over aansluit schemas. In het kort kan ik kiezen tussen vanuit de wtw naar de doorstromer of naar de doorstromer en de koude aanvoer van de douche. Direct naar de doorstromer zou een rendement verlies betekenen. Ik kan alleen niet vinden hoeveel verlies dit precies zou zijn. Het voordeel van direct naar de doorstromer is 1 minder leidingwerk en 2 koud kunnen afdouchen. Wat is wijsheid?

2) tot zover is mijn gedachte alles met 20mm buizen aan te leggen. Aangezien dat het bad fijn snel kan vullen. Is dat verstandig of kan ik beter aftakken naar 16mm voor de douche?

3) voor de afvoer wordt afgeraden om ook het bad op de wtw aan te sluiten. Ik snap dat het niets helpt wat betreft verbruik maar kan het kwaad om het bad aan te sluiten op dezelfde 50mm afvoer? Of moet ik toch een extra 50mm leggen voor de wastafel en het bad? Ipv bijvoorbeeld een 32mm voor alleen de wastafel?

Super bedankt alvast voor eventuele tips. Mocht je nou denken, ja leuk maar heb je al wel aan x-y-z gedacht? Dan hoor ik die punten ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Allereerst: is die 3x35A echt nodig? Dat kost ongeveer 1200 euro per jaar meer bovenop een std. 3x25A aansluiting namelijk. En bijna overal is in een normaal woonhuissituatie 3x25 voldoende met wat slim schakelen, zelfs met warmtepomp, inductiekookplaat en 2 EV's op de oprit.

Kun je echt niet een (kleine) (warmtepomp)boiler voorschakelen? Dat is een stuk vriendelijker qua netbelasting. Een simpele, kleine e-boiler op hoge temperatuur er voor, verwarmd op eigen zonnepanelen is natuurlijk een stuk duurzamer.

1) Zoek even in de documentatie van de WTW. Meestal is het ordegroote 40->55%. Beiden aansluiten is dus echt wel de moeite qua energiebesparing of meer warmwater beschikbaar hebben.
Koud afdouchen is inderdaad lastiger dan. Het duurt even voor het water echt kouder wordt.

2) Als je geen regendouche hebt is 16mm voldoende en heb je sneller warm water beschikbaar.

3) Bij mij loopt alles behalve de wc door de WTW. Het zal iets meer vervuiling in de WTW kunnen geven, maar soms is het niet anders. Als het kan zou ik de wastafel (tandpasta, etc) apart houden om die reden als het kan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 01-07-2024 17:29 . Reden: spam / werving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 09:59
Je stelt de vragen niet maar het heeft wel te maken met de topic header:
Wij hebben er voor gekozen om een douchegoot aan te leggen die een simpele haakse verbinding heeft bij de uitneembare sifon (onze is van EasyDrain misschien zijn er meer, maar Pflieger kom je met een veer of slang niet door), en met 45 graden stukken aangesloten op de verticale WTW, zo kunnen we indien nodig (vanwege familieleden met uitbunding haar) eenvoudig de afvoer schoonhouden/ontstoppen.
En daarom hebben we ook niet zo'n draaikolk of turbo hulpstuk als aansluiting op de WTW.

Mijn regendouche haalt maar net een aanvaardbaar debiet (tapwater warmtewisselaar op stadswarmte), ik zou wat betreft leidingdiameter en aansluiting voor doorstromer of op koudwater aanvoer voor de oplossing kiezen met de hoogste WAF.

[ Voor 0% gewijzigd door remotica op 03-07-2024 14:18 . Reden: Spelvout ]