Hoofdaansluiting / modem in kelder -> verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Hallo allemaal,

Wij hebben recent een jaren 50 huis gekocht waarbij de hoofdaansluiting/AOP en het modem zich in de kelder bevinden. Wij wonen er nog niet, aangezien er nog verbouwd moet worden, maar de elektricien is inmiddels al begonnen. Delta heeft recent ook al de bekabeling gelegd in de kelder.

Mijn vraag: is het mogelijk en handig om de hoofdaansluiting en dus het modem naar de begane grond te laten verplaatsen? De hele elektra moet worden vernieuwd, dus ook een nieuwe meterkast.

Of zouden jullie op de begane grond een router plaatsen en deze bekabeld vanaf het Ziggo modem laten werken?

Ik hoor graag wat jullie meningen zijn, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
Misschien even wat basis vragen vooraf:

1: wat voor netwerk wil je neerleggen
2: wat is je budget?
3: wil je fiber of ziggo? Hoever zitten deze van elkaar vandaan?

Naar mijn mening:

Netwerk lekker in de kelder laten liggen.
Vanaf daar alles netjes verdelen door het hele huis.

Mesh systeem (deco, omada, soortgelijk)
Bekabeld neerleggen op elke verdieping een meshpunt via power of ethernet laten lopen.

Daarnaast zou ik op elke kamer een netwerkpunt aanleggen zodat je zoveel mogelijk bekabeld kan aansluiten, werkt gewoon stabieler dan wifi.

Mooie patchpunten in de muur laten afwerken.

Zorg voor goede kabel en denk goed na over de punten.

Zeker met kinderen en tv’s op kamers die worden gelukkiger als ze hun PS5 bekabeld kunnen aansluiten dan via de WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
joke_name schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:46:
Misschien even wat basis vragen vooraf:

1: wat voor netwerk wil je neerleggen
2: wat is je busget?
3: wil je fiber of ziggo? Hoever zitten deze van elkaar vandaan?

Naar mijn mening:

Netwerk lekker in de kelder laten liggen.
Vanaf daar alles netjes verdelen door het hele huis.

Mesh systeem (deco, omada, soortgelijk
Bekabeld neerleggen op elke verdieping een meshpunt via power of ethernet laten lopen.

Daarnaast zou ik op elke kamer een netwerkpunt aanleggen zodat je zoveel mogelijk bekabeld kan aansluiten, werkt gewoon stabieler dan wifi.

Mooie patchpunten in de muur laten afwerken.

Zorg voor goede kabel en slimme punten.

Zeker met kinderen en tv’s op kamers die worden gelukkiger als ze hun PS5 bekabeld kunnen aansluiten dan via de WIFI.
Bedankt voor je reactie.

Om je vragen te beantwoorden een kort verhaaltje/idee:

Momenteel gebruik ik twee van deze apparaten: Linksys Atlas Pro 6 Velop Dual-Band-Mesh-WiFi 6-System (AX5400)
Eentje als main node gekoppeld aan mijn Ziggo modem en eentje als child node in mijn werkkamer. Ben zeer tevreden over het bereik in ons appartementencomplex hiermee. Zou deze dus mee willen nemen en blijven gebruiken.

Als ik het netwerk in de kelder laat liggen, is het dan handig om een modem in de meterkast te plaatsen (bijvoorbeeld ASUS TUF Gaming AX6000)?
En dan vanuit het modem alles bekabeld te regelen?

Afstand tussen meterkast en huidige AOP/modem zal een meter of 5 à 6 zijn (van kelder naar BG).
Vanuit modem zou ik dan dus een kabel kunnen trekken naar de router in de meterkast?

Boven de meterkast komt mijn werkkamer, daar wil ik in ieder geval mijn desktop bekabeld hebben.
Naar de slaapkamer wil ik een kabel laten trekken voor mijn Linksys node. Ook naar zolder wil ik alvast een kabel laten trekken voor een eventuele volgende linksys node.

Delta heeft glasvezel gelegd, dus dat is al ingeregeld.
Mijn huidige Ziggo abonnement is klaar voor glasvezel (1000 mb/s), dus die nemen we mee.
Edit: heb me er net een beetje in verdiept en zie dat Ziggo geen gebruik maakt van de Delta glasvezelverbinding :-(

Is dit voldoende informatie of mis je nog iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Stanno op 06-05-2024 23:14 ]