Wel zonnepanelen geen teruglevering doen ?(GVB)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-11-2024
Mijn vraag

Ik loop al een tijd met deze vraag rond en heb nog niet een goede oplossing gevonden.

Op de plek waar ik woon deel in een elektra aansluiting met een bedrijf. Het betreft t.b.v het bedrijf een 3 x 160 AMP aansluiting en dus een grootverbruik overeenkomst.

Helaas is het niet toegestaan voor een GVB om terug te leveren waar ik woon. Ik zou wel graag zonnepanelen aanschaffen maar vraag mij af of deze verplicht aangesloten moeten zijn op "het net". Het lastige is dat dit dus niet mag van Stedin 8)7

Is er een mogelijkheid om zonnepanelen te kopen en de opwek alleen voor eigen gebruik te gebruiken in combinatie met het normale net in die gevallen dat er te weinig zon/opwek is.

Dus in deze volgorde:
1. elektra via panelen
2. optioneel batterij (liever niet)
3. indien 1+2 te weinig "het net"

Ik mag dus niks terugleveren, dat moet dus uitgesloten zijn + het verbruik tussen wonen en werk zijn gescheiden (ik heb geen relatie met het bedrijf)

Ik verwacht dat het aantal panelen onder gedimensioneerd zal zijn aan het werkelijke verbruik (zakelijk en prive) op piek momenten. Is dat slim?

Dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:37
Als je helemaal geen accu neemt dan zul je relatief veel stroom weg gooien. Zelfs op dagen dat ik meer verbruik dan opwek is het directe gebruik minder dan 50%.

Dus in dit geval in een kleine accu wel rendabel denk ik.

Je zou kunnen kijken naar een paar grote gebruikers aan te sluiten op een “solar power supply". Daarop kun je naast de zonnepanelen ook een grid connectie aan sluiten voor als er te weinig zon is.

Bij deze manier met een kleine accu en de grid alleen als input hoef je je niet druk te maken dat je per ongeluk toch een beetje terug leverd omdat je snel niet snel genoeg kan schakelen oid.

Als het het iets groter wil doen kun je iets vergelijkbaars klussen met hybrid inverter of een een combinatie van Victron spullen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Ik zou even je verbruik over dag gaan bekijken.
Als je van een maand alle dag patronen over elkaar heen plot ga je kwartiergemiddeldes herkennen.

Zorg dat je omvormer daaronder blijft, en dus ook het aantal zonnepanelen daarop aanpast.

Feit blijft dat in deze hele specifieke situatie een accu juist WEL rendabel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Je hebt geen relatie met het bedrijf maar deelt wel de aansluiting? En betaald blijkbaar voor stroom??

Wat klopt hier niet?

Zero export is zeer eenvoudig te realiseren… kost alleen extra. Niet ongebruikelijk in een aantal landen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Gaat het bij het terugleveren om jouw verbruik, of om het totale verbruik op die 3x160A aansluiting?

Want als dat bedrijf een vast verbruik van zeg 3x10A continue 24x7 heeft, dan kun jij heel wat zonnepaneeltjes leggen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
Waarom mag het niet? Ik neem aan dat jullie gecontracteerde contractvermogen (GTV) voor teruglevering nu 0 kW is. Maar hoe veel zou het kosten om daar bijvoorbeeld 3kW van te maken? En mag je dan wel "gewoon" terug leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Yucon

*broem*

Misschien begrijp ik de situatie niet goed, maar kun je niet gewoon bij wijze van spreken 'salderen' met dat bedrijf? Als die 3x160A hebben slurpen ze alles wat je teruglevert gelijk op en komt het niet eens op het net terecht.

Van wie is de stroommeter? Is het een eigen tussenmeter dat door dat bedrijf geplaatst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:40

Blokker_1999

Full steam ahead

thunder7 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:26:
Gaat het bij het terugleveren om jouw verbruik, of om het totale verbruik op die 3x160A aansluiting?

Want als dat bedrijf een vast verbruik van zeg 3x10A continue 24x7 heeft, dan kun jij heel wat zonnepaneeltjes leggen.
Dan heb je nog altijd weekends en feestdagen waarbij het verbruik potentieel zeer laag zal zijn en je alsnog het risico loopt op teruglevering.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 16:48

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Als het minimum verbruik van het bedrijf minder is dan de maximale opbrengst van jouw zonnepanelen (én alles gaat via die ene aansluiting waarbij jij kennelijk een deel van verbruik) dan zal er nooit terug geleverd worden.

Toch?

Maar ik denk niet dat jij iets terug zal zien van hetgeen jij als het ware aan het bedrijf terug levert..... Je electriciteitsrekening (hoe verrekenen ze dat?) zal iets lager worden denk ik. Maar niet schokkend veel, want (als ik naar mijzelf kijk, ben volledig van het gas af) ongeveer 33 procent van je zelf opgewekte stroom verbruik je zelf en 66 procent lever je terug (even een globaal gemiddelde hoor, afhankelijk natuurlijk van hoe je situatie is). Dus heb je 6 kWh opwek, dan heb je "maar" 2 kWh dat je zelf verbruik.

[ Voor 53% gewijzigd door PeepPeepPeep op 07-05-2024 07:45 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 18:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Blokker_1999 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:25:
[...]

Dan heb je nog altijd weekends en feestdagen waarbij het verbruik potentieel zeer laag zal zijn en je alsnog het risico loopt op teruglevering.
Dat is exact mijn vraag; is het een groot complex met vriescellen, die continu stroom verbruiken, of is het een bedrijf dat onder werktijd lasapparaten aan heeft en verder niets.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Is er ook bekend wat er gebeurt als je toch teruglevert? Als je dat bv een boete van 5ct per kWh oplevert en de situatie komt vanwege het eigen gebruik van dat bedrijf vrijwel nooit voor is er natuurlijk nog steeds geen man overboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 13:21

mjl

Ugh

Hier in de straat een bedrijf met veel zonnepanelen en die mogen ook niet terugleveren, die hebben gewoon een installatie staan die dit automatisch regelt. Overdag wordt alle stroom van de zonnepanelen gebruikt en de opwek aangepast aan de energie behoefte (werkt gewoon dynamisch). ‘s nachts nemen ze ze af van het net.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TWBjorn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:29:
Ik mag dus niks terugleveren, dat moet dus uitgesloten zijn + het verbruik tussen wonen en werk zijn gescheiden (ik heb geen relatie met het bedrijf)
Een eigen meter met consumentenaansluiting aanvragen?
Hoe wil je überhaupt de opwek van de zonnepanelen verrekenen met een bedrijf waarmee je geen relatie hebt?

En je kunt een systeem nemen met 'Zero Export' en een grote boilertank om douchewater mee op te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat ik hier lees is dat je dus een Zero export kastje nodig hebt zoals dit:
https://www.elgris.nl/pro...e%20jaaropbrengsten%27%27.
Met de dynamische elgris ZERO EXPORT-controller of nulterugleveringsregeling kan een bepaalde vooraf ingestelde hoeveelheid opgewekte zonne-energie aan het net worden geleverd, kan een vooraf ingestelde hoeveelheid van het net worden ontvangen of kan een teruglevering van 0% worden gehandhaafd met veranderend eigen verbruik. De besturing kan één- of driefasige elektriciteitsnetten regelen en kan met maximaal tien omvormers van verschillende fabrikanten worden gebruikt. Het product is eenvoudig te installeren doordat het niet in de schakeling zit maar de meetgegevens registreert via een aparte stroomtransformator. De montageplaats is daardoor flexibel. Het ZERO EXPORT-systeem heeft real-time controles die kunnen worden gecombineerd met een gebruiksvriendelijke webinterface. Op de webinterface is het mogelijk om het huidige en verleden verbruik van net- en zonne-energie te controleren door middel van een grafiek. Alle door de controller verzamelde gegevens kunnen voor latere evaluatie op een USB-opslagmedium worden opgeslagen. Kenmerken:

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je een tweede aansluting vragen. En daarop de stroom gaan terugverkopen. Dan sta je los van het bedrijf.

De GVB betaalt waarschijnlijk niet per kwh maar per vermogen. Dus dan hebben de panelen qua teruglevering een totaal andere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
marcop23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:47:
Waarom mag het niet? Ik neem aan dat jullie gecontracteerde contractvermogen (GTV) voor teruglevering nu 0 kW is. Maar hoe veel zou het kosten om daar bijvoorbeeld 3kW van te maken? En mag je dan wel "gewoon" terug leveren?
Helaas niet, vanwege de netcongestie mogen aansluting met meer dan 3 x 80amp niet terugleveren, is grootverbruik aansluiting.
Per adres max 1 aansluiting mogelijk, terugschroeven van 160 naar 80 is niet mogelijk vanwege het bedrijf (en kost ook eenmalig 15K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
Yucon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:23:
Misschien begrijp ik de situatie niet goed, maar kun je niet gewoon bij wijze van spreken 'salderen' met dat bedrijf? Als die 3x160A hebben slurpen ze alles wat je teruglevert gelijk op en komt het niet eens op het net terecht.

Van wie is de stroommeter? Is het een eigen tussenmeter dat door dat bedrijf geplaatst is?
Dank jullie wel voor jullie goede vragen en antwoorden! Ik probeer mijn situatie nog iets meer te verduidelijken.

Het is inderdaad zo dat bedrijf en ik met elkaar via een tussenmeter het verbruik verrekenen. In die zin is er dus wel een relatie, alleen niet in de zin dat ik eigenaar van het bedrijf ben ofzo.
Maar het lijkt mij dus inderdaad ook een goed idee om als het ware te salderen met het bedrijf. Ik koop panelen, die wekken kWH op die zij overdag gebruiken. Die kWH trek ik af van mijn verbruik. Op die manier heb ik zelf (nog) geen batterij nodig……….. Het enige probleem is, ik moet voorkomen dat er iets terug geleverd wordt aan het net, want dat mag niet van Stedin (netcongestie).

Ter verduidelijking. Zij hebben de hoofdaansluiting en het contract met de energieleverancier, het is niet toegestaan om een extra aansluiting te realiseren omdat Stedin zegt dat je maximaal 1 aansluiting per adres mag hebben. Het omzetten van grootverbruik (3 x 160) naar KVB (3x80) kan helaas ook niet omdat het bedrijf de grotere aansluiting nodig heeft.

Het bedrijf is niet 24x7 actief, en dus zullen ze niet constant “alles opslurpen”, de elektra vraag schommelt over de dag i.v.m. laswerk, wel of geen verlichting aan etc. Ik kan qua opwek capaciteit hier natuurlijk wel rekening mee houden bij aanschaf om tot een optimale situatie te komen.

Mijn grootste uitdaging is dus vooral het zorgen dat er niks terug het net op gaat. Ik las in de comments van Ronald en Laurens0619 dat Zero export eenvoudig te realiseren is. Iemand daar nog tips over?

Ideale situatie zou zijn dat mijn warmtepomp in de winter kan draaien op het overschot wat in de zonnige maanden gecreëerd is zonder dat er iets het net op is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
Yucon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:41:
Is er ook bekend wat er gebeurt als je toch teruglevert? Als je dat bv een boete van 5ct per kWh oplevert en de situatie komt vanwege het eigen gebruik van dat bedrijf vrijwel nooit voor is er natuurlijk nog steeds geen man overboord.
Eens alleen de eventuele boete en verrekening daarvan gaat weer veel admin rompslomp opleveren. Dus dat zie ik niet als een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Maar het lijkt mij dus inderdaad ook een goed idee om als het ware te salderen met het bedrijf. Ik koop panelen, die wekken kWH op die zij overdag gebruiken. Die kWH trek ik af van mijn verbruik. Op die manier heb ik zelf (nog) geen batterij nodig……….. Het enige probleem is, ik moet voorkomen dat er iets terug geleverd wordt aan het net, want dat mag niet van Stedin (netcongestie).
Ik ben bang dat je het hier te complex mee gaat maken. Dan moet je dus in de meterkast van het bedrijf aan de slag om te zorgen dat stroom net terug het net op gaat.

Een kastje met zero export lijkt mij het meest haalbare maar de vraag is inderdaad hoe je rendement gaat zijn van zonnepanelen.

Ik speelde trouwens met hetzelfde idee.
Ik heb een chalet op een camping staan waarbij ik ook geen panelen mag gebruiken, om hetzelfde feit dat het een zakelijk (groot?) aansluiting is waar ze niet op mogen terugleveren.
Ik zou dus een paneeltje kunnen plaatsen voor mijn eigen meter met een zero export omvormer. Echter als ik naar die aanschafkosten kijk ga ik dat er never nooit uithalen.
Mijn grootste uitdaging is dus vooral het zorgen dat er niks terug het net op gaat. Ik las in de comments van Ronald en Laurens0619 dat Zero export eenvoudig te realiseren is. Iemand daar nog tips over?
Ja dat kastje kopen uit de link die ik gaf :P
Afbeeldingslocatie: https://www.elgris.nl/wp-content/uploads/2021/01/ZERO_functional_diagram_illustration.png

Als het goed is zorgt dat ervoor dat er niets het net terug op gaat

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 07-05-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TWBjorn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Het bedrijf is niet 24x7 actief, en dus zullen ze niet constant “alles opslurpen”, de elektra vraag schommelt over de dag i.v.m. laswerk, wel of geen verlichting aan etc. Ik kan qua opwek capaciteit hier natuurlijk wel rekening mee houden bij aanschaf om tot een optimale situatie te komen.
Hebben ze een redelijk aantal vierkante meters? In dat geval stel ik me rijen van TL buizen voor die al standaard voor een basisverbruik zorgen waar je paneeltjes niet tegenop kunnen.

Als je dan in het weekend op zonnige dagen automatisch straalkacheltjes aan laat gaan ben je er ook wel.

edit: Er is zo te zien wel wat nuance. Het mag blijkbaar standaard niet als er geen overleg geweest is, maar er is niet gezegd dat het perse evil is. Je moet het alleen even bij ze aankaarten. Misschien is het wel helemaal niet zo'n probleem als het eens incidenteel gebeurt.

Dit is weliswaar enexis, maar het geeft een idee. https://www.enexis.nl/zak...via-bestaande-aansluiting

[ Voor 23% gewijzigd door Yucon op 07-05-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-10 17:33
100% is niet mogelijk volgens mij, althans er zit een margin of error in.

Als die margin hoog is zou je eventueel een eigen systeem kunnen ontwikkelen met home assistant of zoiets dergelijks, dus dat je een externe load gaat gebruiken wanneer je te veel stroom maakt, dat kan boiler zijn die extra gaat opwarmen, heaters, airco of auto laden of zoiets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Even om het duidelijk te krijgen:
Als je 0 om de hoofdmeter wil hebben dan kun je veel meer zonnestroom verbruiken. Maar dan moet je ook daar meter om op 0 af te regelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
ice-T106 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:01:
Even om het duidelijk te krijgen:
Als je 0 om de hoofdmeter wil hebben dan kun je veel meer zonnestroom verbruiken. Maar dan moet je ook daar meter om op 0 af te regelen.
Hi ICE, dank voor je reactie.

Het is niet het doel 0 op de meter te hebben. Enige doel is voldoen aan de eis van Stedin (niet terugleveren) en mijn eigen wens om wel zonne energie toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
laurens0619 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Ik ben bang dat je het hier te complex mee gaat maken. Dan moet je dus in de meterkast van het bedrijf aan de slag om te zorgen dat stroom net terug het net op gaat.

Een kastje met zero export lijkt mij het meest haalbare maar de vraag is inderdaad hoe je rendement gaat zijn van zonnepanelen.

Ik speelde trouwens met hetzelfde idee.
Ik heb een chalet op een camping staan waarbij ik ook geen panelen mag gebruiken, om hetzelfde feit dat het een zakelijk (groot?) aansluiting is waar ze niet op mogen terugleveren.
Ik zou dus een paneeltje kunnen plaatsen voor mijn eigen meter met een zero export omvormer. Echter als ik naar die aanschafkosten kijk ga ik dat er never nooit uithalen.

[...]

Ja dat kastje kopen uit de link die ik gaf :P
[Afbeelding]

Als het goed is zorgt dat ervoor dat er niets het net terug op gaat
Ik zal mij inderdaad eens verder verdiepen in dat kastje, ik denk de aanschaf er wel uit te halen op termijn. Mijn gevoel zegt alleen dat dit niet 100% dekkend is om de opgewekte energie van het net af te houden.

Ook de toegang tot de meterkast is geen probleem, zijn goede afspraken over (lang verhaal maar ik ben eigenaar van de kast, zij van de meter en de aansluiting, heeft allemaal met regelgeving te maken :-))

Wellicht toch een combi met een batterij waarbij indien de stroomvraag kleiner is dan de opwek eerst de batterij geladen wordt en bij bijvoorbeeld 90% vol, dat dan de zonnepanelen uitschakelen. Zodoende hebben de panelen nog voldoende schakeltijd ?

Een slimmer boiler toevoegen voor heet water is ook een toekomstige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Wordt je eigen verbruik afgerekend aan de hand van een tussenmeter ? Dan eerst eens kijken of die überhaupt terug levering kan registreren/terug lopen. Anders lever je wel terug naar het bedrijf, maar heb je er zelf geen voordeel van. Je enigste voordeel is dan wat je direct verbruikt aan opbrengst van de panelen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
Erwin_83 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:19:
Wordt je eigen verbruik afgerekend aan de hand van een tussenmeter ? Dan eerst eens kijken of die überhaupt terug levering kan registreren/terug lopen. Anders lever je wel terug naar het bedrijf, maar heb je er zelf geen voordeel van. Je enigste voordeel is dan wat je direct verbruikt aan opbrengst van de panelen.
Zolang ik kan meten wat ik opgewekt heb en wat daarvan in totaal door iedereen op het adres verbruikt is zal ik dit tegen elkaar weg strepen.
Bijvoorbeeld mijn panelen leveren op dag X 25kWH op en het totaalverbruik op het adres is 100 dan trek ik die 25 af van mijn jaartotaal. Maar misschien denk ik wel veel te simpel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@TWBjorn
Is idd niet 100% dekkend. Zoals ik lees is het kastje tussen je P1 poort en je omvormer en schakelt het je omvormer terug adv wat je van het net afneemt/levert.

Daar zal met de vertragingen wel een marge ontstaan ben ik bang. De vraag is, is een paar kwh per ongeluk teruggeleverd erg?

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 07-05-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
TWBjorn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Zolang ik kan meten wat ik opgewekt heb en wat daarvan in totaal door iedereen op het adres verbruikt is zal ik dit tegen elkaar weg strepen.
Bijvoorbeeld mijn panelen leveren op dag X 25kWH op en het totaalverbruik op het adres is 100 dan trek ik die 25 af van mijn jaartotaal. Maar misschien denk ik wel veel te simpel
Zo registreer je niet je directe eigen verbruik. Dan zal je toch een (gecertificeerde) tussen meter moeten hebben die opwek en verbruik kan registreren.

Hoeveel stroom op jaarbasis verbruik je eigenlijk? Het klinkt nu als een forse investering voor weinig financieel voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 17:56
TWBjorn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:29:
Ideale situatie zou zijn dat mijn warmtepomp in de winter kan draaien op het overschot wat in de zonnige maanden gecreëerd is zonder dat er iets het net op is gegaan.
Waar wil je dat overschot dan tussentijds opslaan? Je geeft aan geen accu te willen...
Overigens, zelfs met accu kun je nooit genoeg opslaan. Denk bij zo'n buffer in eerder in dagen dan in maanden.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
laurens0619 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:25:
@TWBjorn
Daar zal met de vertragingen wel een marge ontstaan ben ik bang. De vraag is, is een paar kwh per ongeluk teruggeleverd erg?
Als het om afrekenen van vermogens gaat, kijkt de netbeheerder naar de gemiddelden over een kwartier. Ik neem aan dat zo'n kwartiergemiddelde dus nooit onder de 0 kW mag komen, en dat korte piekjes geen ramp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TWBjorn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:29:
Is er een mogelijkheid om zonnepanelen te kopen en de opwek alleen voor eigen gebruik te gebruiken in combinatie met het normale net in die gevallen dat er te weinig zon/opwek is.
Een groot deel van de string omvormers kan dit uit de doos, met hulp van een externe meter die je ergens plaatst. De omvormer zorgt er dan voor dat de stroom door die meter niet negatief wordt. Negatief is terugleveren.
De hele Growatt MIN serie kan dit en kost relatief gezien vrij weinig, Goodwe DNS hetzelfde, SMA kan dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
TWBjorn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Hi ICE, dank voor je reactie.

Het is niet het doel 0 op de meter te hebben. Enige doel is voldoen aan de eis van Stedin (niet terugleveren) en mijn eigen wens om wel zonne energie toe te passen.
Ik bedoel 0 export af te regelen.
Ik denk dat het handig is om even een plaatje te maken met wat je wil bereiken. En wie dan wat zou moeten betalen aan wie.
Wat voor de niet terug lever eis mooi zijn is dat je dus meet op de hoofdmeter en zorgt dat je daar niet onder 0 verbruikt komt.
Op deze manier kan als het verbruik bij elkaar werken voor de verbruiken van de panelen. Dit betekent dat het meten voor niet terug leveren in de buurt van de hoofdmeter moet gebeuren.

Hoe je dan het beste kan meten en verrekenen moet je zelf ook even mee denken.

Een optie zou kunnen zijn is dat de stroom van de zonnepanelen wel door jou meter loopt. En dus in de zomer ook voor jou negatief zou kunnen zijn.

Ook wel handig om in grote lijnen dan jou verbruik en die van het bedrijft te weten (en de ruimte op het dak). Dan kunnen we beter mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBjorn
ice-T106 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ik bedoel 0 export af te regelen.
Ik denk dat het handig is om even een plaatje te maken met wat je wil bereiken. En wie dan wat zou moeten betalen aan wie.
Wat voor de niet terug lever eis mooi zijn is dat je dus meet op de hoofdmeter en zorgt dat je daar niet onder 0 verbruikt komt.
Op deze manier kan als het verbruik bij elkaar werken voor de verbruiken van de panelen. Dit betekent dat het meten voor niet terug leveren in de buurt van de hoofdmeter moet gebeuren.

Hoe je dan het beste kan meten en verrekenen moet je zelf ook even mee denken.

Een optie zou kunnen zijn is dat de stroom van de zonnepanelen wel door jou meter loopt. En dus in de zomer ook voor jou negatief zou kunnen zijn.

Ook wel handig om in grote lijnen dan jou verbruik en die van het bedrijft te weten (en de ruimte op het dak). Dan kunnen we beter mee denken.
Ik denk dat ik heel wat goede suggesties heb gekregen van jullie allen. Ik ga eens met de zonnepanelen boer/elektro technieker in gesprek over de voorgestelde ideeën en apparatuur voor Zero Export.

Helaas kan ik niet op de hoofdmeter zelf meten, die is verzegeld en eigendom van een meetbedrijf (verplicht bij grootverbruik) dus ik zal er voor moeten zorgen dat ik alles af vang (en meet qua opwek) voor die hoofdmeter.

In grote lijnen het verbruik en de afreken structuur:

Bedrijf --> heeft hoofdmeter --> betaald aan Energiebedrijf --> verbruik kWh 50.000
Privé --> eigen tussenmeter --> betaald aan bedrijf per jaar --> verbruik kWh 12.000, kan oplopen bij nog verder elektrificeren.
totaal --> 62.000 circa

Indien ik opwek wat vervolgens door beide gebruikt wordt streep ik de gemeten opwek (en verbruik) weg tegen mijn eigen circa 12.000

ruimte voor panelen is er voldoende, circa 500m2 maar ik denk aan circa 30 panelen, anders .
Pagina: 1