Voeding voor 12v or 24v blower fans, evt. met regelaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 19:05
Graag zou ik voor mijn slaapkamer een ventilatiesysteem willen maken voor op de ramen met twee blower fans en een op maat gemaakt koppelstuk om de fans aan het ventilatierooster van het raam te koppelen. Één fan blaast via het ventilatierooster lucht naar binnen, de ander blaast of zuigt het naar buiten.
Ik heb weinig ervaring met elektronica, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Wat voor voeding heb ik nodig om twee blower fans (zoiets als op de foto) van 12 volt of 24 volt via het stopcontact van stroom te voorzien?

Zit er ook een regelaar op zo'n voeding om aan te sturen hoe hard de fans draaien?

Op termijn hang ik er misschien een Arduino of Raspberry Pi tussen met een CO2 sensor, maar in de tussentijd wil ik het zo simpel mogelijk houden zodat ik het zsm kan installeren.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQQFoiZL1nH21hFfQyIVxDFj3Xo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ITeHBBsKe5DAJWKSrvEG04oK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

SA007

Moderator Tweaking
Waarom 2 fans?
Als je lucht een ruimte uit of in blaast moet het altijd ook de andere kant op gaan, anders ben je de ruimte vacuum aan het trekken (of oppompen).
Dus 1 fan een rooster zou genoeg moeten zijn.

Qua regelen, je hebt regelbare voedingen, maar een fan pakken die een pwm input heeft is wellicht makkelijker als je er toch van plan bent een arduino oid aan te hangen.
Wat voor voeding dat moet zijn is simpel kijken wat er op de fan staat hoeveel ampere die nodig heeft en een voeding pakken die minstens dat kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

ourari schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:13:
Graag zou ik voor mijn slaapkamer een ventilatiesysteem willen maken voor op de ramen met twee blower fans en een op maat gemaakt koppelstuk om de fans aan het ventilatierooster van het raam te koppelen. Één fan blaast via het ventilatierooster lucht naar binnen, de ander blaast of zuigt het naar buiten.
Ik heb weinig ervaring met elektronica, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Wat voor voeding heb ik nodig om twee blower fans (zoiets als op de foto) van 12 volt of 24 volt via het stopcontact van stroom te voorzien?

Zit er ook een regelaar op zo'n voeding om aan te sturen hoe hard de fans draaien?

Op termijn hang ik er misschien een Arduino of Raspberry Pi tussen met een CO2 sensor, maar in de tussentijd wil ik het zo simpel mogelijk houden zodat ik het zsm kan installeren.

Dank!

[Afbeelding]
In principe heb je alleen een adapter nodig.
Of die 12 of 24 volt moet zijn, en hoe zwaar hangt af van welke fan je gaat kopen.

Als het geen te zware fan is kun je ook nog zo iets gebruiken,. heb je meteen een paar snelheids standen (mits je 12v fan ook werkt op 9 of 7.5 Volt

https://www.amazon.nl/Uni...259b93a8c81d1f57a01a79f72

Maar ik vraag me meer af waarom je dat op 12V wil doen ? Om wat fatsoenlijke airflow te krijgen heb je een behoorlijk grote fan nodig, en die zijn meestal gewoon 230V. Kijk eens naar iets van een badkamer ventilator ?

Let ook op dat als die 2 bij elkaar in de buurt zitten, dan ben je vooral bezig je net binnengehaalde lucht weer naar buiten te blazen

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 07-05-2024 12:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat dit topic al je antwoorden en mogelijk andere ideeën zal geven LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 19:05
heuveltje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:06:
[...]

In principe heb je alleen een adapter nodig.
Of die 12 of 24 volt moet zijn, en hoe zwaar hangt af van welke fan je gaat kopen.

Als het geen te zware fan is kun je ook nog zo iets gebruiken,. heb je meteen een paar snelheids standen (mits je 12v fan ook werkt op 9 of 7.5 Volt

https://www.amazon.nl/Uni...259b93a8c81d1f57a01a79f72
Dank! Dit is handig. Ik neem aan dat er een koppelstuk o.i.d. nodig is? Het ziet er niet naar uit alsof ik de plug van de ventilator in die voeding kan steken.
Maar ik vraag me meer af waarom je dat op 12V wil doen ? Om wat fatsoenlijke airflow te krijgen heb je een behoorlijk grote fan nodig, en die zijn meestal gewoon 230V. Kijk eens naar iets van een badkamer ventilator?
Bij het bouwen van een ander project zat een pakketje met onderdelen waardoor ik deze fan tegenkwam. Zo werd mijn idee geboren. Het vlakke formaat en de blaasrichting passen goed op het raam en de smalle ingang van het ventilatierooster. Als er een passende ventilator bestaat op 230V dan is dat natuurlijk makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:55
De blower in kwestie is de volgende:
https://www.amazon.com/Wa...irflow/dp/B07RMJC9NT?th=1

En één van de andere opties in dezelfde advertentie is om deze fan met een 100-220V adapter met snelheidsregeling erop te kopen:
https://www.amazon.com/Wa...irflow/dp/B08Q3Q2354?th=1

Uiteindelijk is dat gewoon nog steeds dezelfde 12V fan maar je krijgt er een adapter met een draaiknop bij waarmee die 12V wordt verlaagd naar je gewenste snelheid.
(Of ik een adapter met een meerprijs van $7 zou vertrouwen om zonder toezicht in het stopcontact te laten zitten is een tweede...)

Belangrijkere vraag is misschien: Wat is het probleem dat je wilt gaan oplossen met deze blowers?

[ Voor 9% gewijzigd door naarden 4ever op 08-05-2024 10:11 ]

Pagina: 1