Dak vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal!

Over een aantal weken krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. (Bouwjaar 1976)

Het huis heeft een houten dakbeschot (geen asbest) waar flink wat onderhoud aan nodig is, en betonnen dakpannen die ook hun beste tijd gehad hebben.
Aan de binnenkant zitten schrootjes en ontbreekt isolatie.

We zijn van plan aan de achterzijde een dakkapel te plaatsen. Daar kom ik mogelijk later nog op terug.

Het huis heeft een gordingendak en die zijn nog in goede staat.

Ik wil het dak vernieuwen en daarbij gelijk alles toekomstbestendig maken. Ik wil het dak dus helemaal terugbrengen naar de gordingen. Aan de buiten en binnenkant verder alles er af.

Voor zover mijn kennis reikt ben ik uitgekomen op de volgende opbouw, van buiten naar binnen bekeken.

Dakpannen
Pannenlat
Tengellat
Polytex of ander merk dampopen waterdichte laag
Osb3 18mm met tong en groef
Gordingen met daartussen isolatie (minerale wol)
Dampdichte folie op de gordingen aan binnenzijde (dank Jan Workum)
Gips
Stuc

Heb ik iets gemist of maak ik een fout?

Moet ik nog een lat op de gordingen plaatsen na het dampopen folie voor ventilatie zodat het gips er niet direct tegenaan zit?

Is het nuttig 9 of 12mm osb tegen de gordingen te schroeven voordat ik er gips op knal ivm ophangen van zaken? (Lijkt mij aan een plafond niet echt nodig)

Alvast bedankt voor de feedback en tips!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
ga je zelf klussen? isolatie aan de binnenzijde is wat zonde als je hele dak eraf gaat. lekker buitenop je dakbeschot isoleren aan de buitenkant, dat is koudebrugvrij.
je kan ook iets als een klapdak kiezen, dat wordt er zo inene opgetakeld. scheelt een boel werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
No Hands schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:08:
ga je zelf klussen? isolatie aan de binnenzijde is wat zonde als je hele dak eraf gaat. lekker buitenop je dakbeschot isoleren aan de buitenkant, dat is koudebrugvrij.
je kan ook iets als een klapdak kiezen, dat wordt er zo inene opgetakeld. scheelt een boel werk.
Gaan we zelf doen ja! 2 rechter handen present.

We kiezen voor isolatie aan de binnenkant omdat buitenlangs isoleren een vergunningsplichtige verbouwing is en we die rompslomp liever ontlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 22:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Aan de binnenzijde moet een dampdichte folie of klimaatfolie, dus geen dampopen folie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Fvleeuwen88 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Gaan we zelf doen ja! 2 rechter handen present.

We kiezen voor isolatie aan de binnenkant omdat buitenlangs isoleren een vergunningsplichtige verbouwing is en we die rompslomp liever ontlopen.
Zou nog maar eens informeren naar die vergunningsplicht, want isoleren aan de binnenkant is echt zonde.

Wij hebben ons dak aan de buitenkant laten isoleren en de aannemer had geen vergunning nodig.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
m-vw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Zou nog maar eens informeren naar die vergunningsplicht, want isoleren aan de binnenkant is echt zonde.

Wij hebben ons dak aan de buitenkant laten isoleren en de aannemer had geen vergunning nodig.
Bedankt voor je bericht,

Ik heb de gemeente maar eens een bericht gestuurd. De behandeltijd is 56 dagen.. even geduld hebben dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een volledig nieuw dak waarbij je 'van buiten' kunt gaan isoleren is natuurlijk altijd het beste maar als je met buren te maken hebt (2-onder-1 kap en/of rijtjeshuis) dan wordt het vaak al snel lastig(er) om die route snel te kunnen gaan bewandelen. Met een vrijstaande woning heb je sowieso alle opties nog open voor jezelf.

:o :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Fvleeuwen88 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:59:

Dakpannen
Pannenlat
Tengellat
Polytex of ander merk dampopen waterdichte laag
Osb3 18mm met tong en groef
Gordingen met daartussen isolatie (minerale wol)
Dampdichte folie op de gordingen aan binnenzijde (dank Jan Workum)
Gips
Stuc

Moet ik nog een lat op de gordingen plaatsen na het dampopen folie voor ventilatie zodat het gips er niet direct tegenaan zit?

Is het nuttig 9 of 12mm osb tegen de gordingen te schroeven voordat ik er gips op knal ivm ophangen van zaken? (Lijkt mij aan een plafond niet echt nodig)

Alvast bedankt voor de feedback en tips!
Precies zo heb ik het afgelopen jaar ook gedaan (jaren 50 woning, ook geen zin in gedoe met vergunning, toch geen bruikbare zolder).

Tips:
- Als je ruimte hebt, neem dikke tengels (15mm of dikker). Check goed hoeveel speling je kantpannen hebben of dit mogelijk is! (bij ons paste het niet)

-Tegenwoordig zijn de brede panlatten standaard (48mm), hoewel je de smalle soms nog ziet. Die smalle wil je niet. Geimpregneerde panlatten of niet is een hele discussie. In principe is het niet nodig.

- Tengels/panlatten schieten met een spijkerpistool is een must wat mij betreft. Hameren wil je niet. Goede ervaring met HBM perslucht spijkerpistool. Spijkerlengte ff goed uitrekenen!

-Qua dakbeschot zou ik geen OSB nemen, maar underlayment. Scheelt op een heel dak misschien paar honderd euro maar is wel de moeite waard. Aan de zijkanten/onderranden heb ik zelf gegrond WBP multiplex gezet. Gewoon voor de zekerheid ;)

-Lattenwerk aan de binnenkant om gips tegenaan te schroeven is zeker nodig. Gewoon paar bundels extra panlatten bestellen.

-Denk ook aan de afwerking van je nok/dakvoet. Monier heeft hele duidelijke detailleringen hiervoor online staan. Met name de ruiterbeugels plaatsen komt redelijk nauw als je een strakke nok wil (touwtje spannen).

-Bestel altijd +1 rol tape meer van elke soort die je denkt nodig te hebben.

-Er is speciale (smalle) butyltape om dakfolie luchtdicht te verkleven op metselwerk (dat was bij ons nodig bij de kantpannen).
Die is voor particulieren niet zo makkelijk te vinden, dus ff goed zoeken.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-07-2024
Mijn Advies:

Niet te veel met Gips gaan spelen op je dak want dit maakt je dak alleen maar zwaarder, en ze hoeven niet eens op het dak zelf.
Ga je de vloer ook doen? denk dan bijvoorbeeld aan waterafstotende platen die je gaat leggen vooral als je een houten tussenvloer hebt.

Ook zou ik het Dak zelf later gaan met wanneer je de Dakkapel gaat plaatsen anders ga je weer slopen.
Denk ook alvast na met de zonnepanelen die je missschien wilt hebben aan welke kant je die moet zetten, zodat je de dakkapel aan de andere kant kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 10:25
Twee dingen:
Als je van buiten gaat isoleren: sandwichpanelen.
Als je een dakkapel wilt, even nadenken wat handig is. Bij mij heeft mijn zwager/aannemer er een volledig nieuw dak op gezet (bij mij was het hele dak slecht, ook het hout) en toen heeft hij expres een zwaardere gording boven de dakkapel gezet om de krachten naar de spanten net naast de dakkapel over te brengen. Het spant wordt in een dakkapel namelijk natuurlijk onderbroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-06 23:05
Fvleeuwen88 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor je bericht,

Ik heb de gemeente maar eens een bericht gestuurd. De behandeltijd is 56 dagen.. even geduld hebben dus :+
Bij veel gemeentes kun je vaak ook een gesprek aanvragen. Dat kan meestal sneller en dan krijg je vaak ook gelijk antwoord of in ieder geval sneller dan 56 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Fvleeuwen88 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor je bericht,

Ook bij gemeentes geldt vaak, een beller is sneller. Even kort onderhoud met afdeling vergunningen en je weet gelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
Tegen alle verwachtingen in reageerde de gemeente binnen 24 uur.

Ons antwoord:
Op grond van artikel 22.27 onder i van Het Omgevingsplan Terneuzen heeft u vergunning nodig als het te veranderen bouwwerk een uitbreiding van het bouwvolume met zich meebrengt. U kunt meer informatie vinden over het indienen van een aanvraag als u de website van het Omgevingsloket Home - Omgevingsloket (overheid.nl) raadpleegt.

Een vergunning is dus helaas onvermijdelijk als we het buitenlangs willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Laatst online: 18:05

DIY

Osb is niet damp open. Met de osb onder de polytex en dampdichte folie aan de binnenzijde sluit je de constructie dus op, met alle risico's van dien.

Kijk eens voor een houtvezelplaat aan de buitenkant. Die heeft ook een isolatiewaarde zodat je koudebruggen wat beperkt.

Mocht je daar voor openstaan kun je cellulose of houtvezel isolatie kiezen. Deze kun je ook inblazen. Dat heeft een aantal voordelen:
- veel beter geluiddempend
- houd beter de warmte in de zomer buiten
- minder gedoe met installeren. Binnen een dag blaas je het dak vol.
- Co2 neutraal of zelfs negatief itt tot minerale wol waar juist heel hoge uitstoot bij productie is.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 09-05-2024 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Fvleeuwen88 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:09:
Tegen alle verwachtingen in reageerde de gemeente binnen 24 uur.

Ons antwoord:
Op grond van artikel 22.27 onder i van Het Omgevingsplan Terneuzen heeft u vergunning nodig als het te veranderen bouwwerk een uitbreiding van het bouwvolume met zich meebrengt. U kunt meer informatie vinden over het indienen van een aanvraag als u de website van het Omgevingsloket Home - Omgevingsloket (overheid.nl) raadpleegt.

Een vergunning is dus helaas onvermijdelijk als we het buitenlangs willen doen.
Nou dan zou ik die aanvragen, dat is een half uur werk. Kun je daarna wel isoleren op de beste manier, namelijk buitenom zonder koudebruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
DIY schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:44:
Osb is niet damp open. Met de osb onder de polytex en dampdichte folie aan de binnenzijde sluit je de constructie dus op, met alle risico's van dien.

Kijk eens voor een houtvezelplaat aan de buitenkant. Die heeft ook een isolatiewaarde zodat je koudebruggen wat beperkt.

Mocht je daar voor openstaan kun je cellulose of houtvezel isolatie kiezen. Deze kun je ook inblazen. Dat heeft een aantal voordelen:
- veel beter geluiddempend
- houd beter de warmte in de zomer buiten
- minder gedoe met installeren. Binnen een dag blaas je het dak vol.
- Co2 neutraal of zelfs negatief itt tot minerale wol waar juist heel hoge uitstoot bij productie is.
Ik ben even gaan zoeken of het klopt dat OSB dampdicht is maar vind nogal tegenstrijdige artikelen. Waar heb jij je informatie vandaan?

Bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoon de sd waarde van je product opzoeken, je hebt osb in alle soorten en maten en zijn dus in verschillende maten dampremmend.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 09-05-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:08
Ik heb wel eens gehoord dat osb al vanaf 12mm mes en groef kan hebben. Is misschien beter om buiten te gebruiken ivm je damp. Sowieso is het minder gewicht in je dak constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Fvleeuwen88 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:01:
[...]
Ik ben even gaan zoeken of het klopt dat OSB dampdicht is maar vind nogal tegenstrijdige artikelen. Waar heb jij je informatie vandaan?

Bedankt voor je bericht!
Zoals twain4me schreef, geeft de Sd waarde de dampdoorlatendheid aan. OSB is inderdaad niet volledig dampdicht, maar wel te dampremmend als je aan de binnenzijde ook een niet dampdoorlatende folie toepast. Als je aan de binnenzijde een klimaatfolie toepast kom je er misschien wel mee weg, want dan kan de constructie nog naar binnen uitdampen. Je kun je opbouw in Ubakus invoeren om het te checken.

Een artikel hierover: https://www.livios.be/nl/...uiken-bij-houtskeletbouw/

Het uitgangspunt is om van binnen naar buiten dampopener te bouwen. Op die manier kan het vocht altijd weg.

In de wereld van (hsb) damp open en biobased bouwen, word daarom aan de buitenzijde geen OSB meer toegepast, maar een damp open folie of houtvezelplaat. Aan de binnenzijde kan het wel om de dampstroom de constructie in, af te remmen.

Als alternatief kun je underlayment pakken, die heeft een gunstigere Sd waarde. Dit komt doordat in underlayment uit lagen fineer bestaat ipv snippers hout die aan elkaar gelijmt zijn zoals bij osb. De lijm remt de damp meer en osb bevat meer lijm.
Zowel underlayment als osb hebben een minimale isolatiewaarde, dus houtvezelplaat is ook op dat vlak gunstiger. Er zijn zelfs houtvezelplaat varianten waar je geen waterkerende folie op hoeft toe te passen.

[ Voor 23% gewijzigd door DIY op 09-05-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

_NvS_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:56:
Ik heb wel eens gehoord dat osb al vanaf 12mm mes en groef kan hebben. Is misschien beter om buiten te gebruiken ivm je damp. Sowieso is het minder gewicht in je dak constructie.
De damp komt van binnen of door inwateren van regen. Hiervoor heb je een waterkerende folie of membraan nodig. Naden van de platen moet je aftapen ivm luchtdichtheid (winddicht dus, niet dampdicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
DIY schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Zoals twain4me schreef, geeft de Sd waarde de dampdoorlatendheid aan. OSB is inderdaad niet volledig dampdicht, maar wel te dampremmend als je aan de binnenzijde ook een niet dampdoorlatende folie toepast. Als je aan de binnenzijde een klimaatfolie toepast kom je er misschien wel mee weg, want dan kan de constructie nog naar binnen uitdampen. Je kun je opbouw in Ubakus invoeren om het te checken.

Een artikel hierover: https://www.livios.be/nl/...uiken-bij-houtskeletbouw/

Het uitgangspunt is om van binnen naar buiten dampopener te bouwen. Op die manier kan het vocht altijd weg.

In de wereld van (hsb) damp open en biobased bouwen, word daarom aan de buitenzijde geen OSB meer toegepast, maar een damp open folie of houtvezelplaat. Aan de binnenzijde kan het wel om de dampstroom de constructie in, af te remmen.

Als alternatief kun je underlayment pakken, die heeft een gunstigere Sd waarde. Dit komt doordat in underlayment uit lagen fineer bestaat ipv snippers hout die aan elkaar gelijmt zijn zoals bij osb. De lijm remt de damp meer en osb bevat meer lijm.
Zowel underlayment als osb hebben een minimale isolatiewaarde, dus houtvezelplaat is ook op dat vlak gunstiger. Er zijn zelfs houtvezelplaat varianten waar je geen waterkerende folie op hoeft toe te passen.
Bedankt voor de informatie.

De houtvezelplaat zijn voor mij veelal te dik. De plaat van 22mm staat bij dat hij nog buigzaam is en dit zou bij mij de dragende plaat worden voor de dakpannen. Een dikkere plaat heeft hetzelfde nadeel als buitenlands isoleren, dat het vergunningsplichtig is.

Underlayment lijkt mij dan het beste alternatief. Wel alsnog een dampopen waterdichte laag aan de buitenzijde en dampdicht aan de binnenkant dus dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
No Hands schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Nou dan zou ik die aanvragen, dat is een half uur werk. Kun je daarna wel isoleren op de beste manier, namelijk buitenom zonder koudebruggen.
Ben maar een even in de aanvraag gedoken. Alle vragen zijn zo ingevuld, maar daarna begint de ellende pas. Bodemonderzoeken, situatietekeningen, voor en na beelden, informatie van de grondbank, kadastraal overzicht, natura-2000 verslagen, en nog veel meer.

We houden het denk ik lekker bij iets minder effectief, maar veel minder bureaucratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Fvleeuwen88 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor de informatie.

De houtvezelplaat zijn voor mij veelal te dik. De plaat van 22mm staat bij dat hij nog buigzaam is en dit zou bij mij de dragende plaat worden voor de dakpannen. Een dikkere plaat heeft hetzelfde nadeel als buitenlands isoleren, dat het vergunningsplichtig is.

Underlayment lijkt mij dan het beste alternatief. Wel alsnog een dampopen waterdichte laag aan de buitenzijde en dampdicht aan de binnenkant dus dan?
(y)

Zover ik weet worden je pannen gedragen door je tengels en pannenlatten. Dit was al zo bij oude ongeisoleerde daken. Later zijn ze een onderdak (dakbeschot) gaan toevoegen om bv stuifsneeuw en wind tegen te houden.

Er worden tegenwoordig genoeg daken gebouwd die onder de tengels geen plaatmateriaal hebben, maar alleen een waterkerende en dampopen folie.

Enfin, ik snap dat je niet omhoog wil ivm de vergunning, maar als het niet zichtbaar is (vrijstaande woning) zou ik niet zo zwaar tillen aan die paar cm. Zeker als er bij de gemeente geen goede tekeningen zijn.
het is uiteindelijk jou beslissing waar je voor kiest.

[ Voor 21% gewijzigd door DIY op 09-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:18
Ik mis nog de R waarde die je wilt bereiken met isoleren. Daar al naar gekeken?

Steenwol: wat is maximale dikte die je kan bereiken? En dus wat is je R waarde?
PIR kan namelijk ook. Heb je hoogte R waarde, wel minder geluid isolerend.
Of combinatie. Ik heb bv 4cm steenwol aan koude kant en dan 12cm pir. Steenwol gedaan ivm oneffenheden in t dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-06 14:26
Ik hoop dat ik even met mijn vraag in mag haken op de vraag van TS. Wij gaan ook ons dak vernieuwen. Aangezien ons dak aan de binnenkant al is geïsoleerd dachten wij er ook aan om alleen de pannen, dakbeschot en panlatten te vernieuwen. Maar na het lezen van dit topic twijfel ik toch of we niet gewoon nieuwe dak moeten voorzien van sandwich panelen aan de buitenzijde en de isolatie aan de binnenkant weg moeten halen. Ik vraag mij echter af of dat niet veel duurder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Sunri5e schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:52:
Ik hoop dat ik even met mijn vraag in mag haken op de vraag van TS. Wij gaan ook ons dak vernieuwen. Aangezien ons dak aan de binnenkant al is geïsoleerd dachten wij er ook aan om alleen de pannen, dakbeschot en panlatten te vernieuwen. Maar na het lezen van dit topic twijfel ik toch of we niet gewoon nieuwe dak moeten voorzien van sandwich panelen aan de buitenzijde en de isolatie aan de binnenkant weg moeten halen. Ik vraag mij echter af of dat niet veel duurder is?
Ligt er met name aan welke werkzaamheden je zelf wil/kan doen.

Destijds alle opties hier doorgerekend, hieronder mijn conclusies (uit 2023).
uitgevoerd icm nieuwe folies, nieuwe pannen, nieuwe binnenafwerking
De opties waren:
-Binnenuit isoleren (wol/PIR) tussen de gordingen
-Buitenaf isoleren (PIR renovatieplaten)
-Dakplaten (Kingspan, Isobouw etc.)

Van binnenuit isoleren versus buiten isoleren op bestaand of nieuw dakbeschot met renovatieplaten scheelt qua kosten niet veel en is goed zelf uit te voeren. Binnenuit is de goedkoopste optie, maar de renovatieplaten oplossing scheelde maar iets van 600,- op een heel dak. Nieuw dakbeschot kost ook de wereld niet.

Zodra je naar nieuwe dakplaten gaat kijken (Kingspan, Isobouw etc.) zit je voor een leuke RC waarde al gauw aan 100,- /m2 materiaalkosten voor alleen de platen.
Afhankelijk van je dak (hoogte, dakhelling, lengte) heb je al gauw een kraan nodig en zullen veel mensen het gesleep met grote platen op hoogte geen DHZ klus meer vinden.

Zelfs uitgaande van alles zelf doen en 1 dag mobiele kraan huren kwamen de dakplaten bij mij meer dan 3x zo duur uit de bus. Als je een aannemer laat komen worden het weer hele andere prijzen :P

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-06 15:42
Momenteel bezig met de afronding van ons jaren 50 dakrenovatie. Wij hebben er voor gekozen om het oude bestaande dakbeschot te laten zitten, dus niet te vervangen voor underlayment.

Na het plaatsen van de eerste rijen Monier Signy Finnez dakpannen was het ook pijnlijk duidelijk dat het dak zeker niet vlak is waarna wij het dak opnieuw hebben moeten uitvlakken dus dat is iets om ook rekening mee te houden.

Kijk ook naar de dragende constructie van het dak indien je vele extra kilo's in de vorm van isolatie, platen, binnenafwerking ect gaat toevoegen met name bij oudere woningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
We hebben de vergunningsaanvraag gedaan en die is zojuist vergeven! Koste iets meer moeite dan beschreven want hadden tekeningen van de bestaande en nieuwe situatie nodig maar uiteindelijk alles rond! Nu alles besteld (pir platen rd6.3 en nieuwe dakpannen)

Bedankt voor de hulp allemaal!
No Hands schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-06 20:15
Wij hebben dit ook gedaan, dak buitenzijde geïsoleerd met unilin pir platen. Paar dingen om evt rekening mee te houden:
Alle extras naast de dakplaten (schroeven, strips etc) wil zo’n dakplaat fabrikant jou graag verkopen voor veel geld… meeste dingen zijn ook ergens anders te koop voor minder.

Als je de platen direct op de gordingen legt doe er dan een dunne schuimband tussen om evt kraken in de toekomst te voorkomen.
Je zal veel tellerkop schroeven nodig hebben. Bij de dakplaat fabrikant wordt aangeven hoeveel per plaat. Mijn advies: koop deze schroeven bv in dld, daar zijn die vele malen goedkoper.
Bouw meteen luchtdicht. Controleer elke gording en muurplaat en hoe die aansluit op de muur. Evt afdichten voordat de platen erop komen.

Pur alle naden af met flexibele pur (Fm330). Heb zelf als extra nog illbruck ME407 tape over de plaat naden geplakt.

Huur een kraan met een platenklem om de platen op het dak te leggen. Platen wegen niet veel maar zijn onhandig groot om met de hand erop te leggen. Vb: in 2 uur hadden we met 2 man 10 platen gelegd waarbij er eentje telkens naar benden moest om de klem om de plaat te doen.
Pagina: 1