Hallo allemaal!
Over een aantal weken krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. (Bouwjaar 1976)
Het huis heeft een houten dakbeschot (geen asbest) waar flink wat onderhoud aan nodig is, en betonnen dakpannen die ook hun beste tijd gehad hebben.
Aan de binnenkant zitten schrootjes en ontbreekt isolatie.
We zijn van plan aan de achterzijde een dakkapel te plaatsen. Daar kom ik mogelijk later nog op terug.
Het huis heeft een gordingendak en die zijn nog in goede staat.
Ik wil het dak vernieuwen en daarbij gelijk alles toekomstbestendig maken. Ik wil het dak dus helemaal terugbrengen naar de gordingen. Aan de buiten en binnenkant verder alles er af.
Voor zover mijn kennis reikt ben ik uitgekomen op de volgende opbouw, van buiten naar binnen bekeken.
Dakpannen
Pannenlat
Tengellat
Polytex of ander merk dampopen waterdichte laag
Osb3 18mm met tong en groef
Gordingen met daartussen isolatie (minerale wol)
Dampdichte folie op de gordingen aan binnenzijde (dank Jan Workum)
Gips
Stuc
Heb ik iets gemist of maak ik een fout?
Moet ik nog een lat op de gordingen plaatsen na het dampopen folie voor ventilatie zodat het gips er niet direct tegenaan zit?
Is het nuttig 9 of 12mm osb tegen de gordingen te schroeven voordat ik er gips op knal ivm ophangen van zaken? (Lijkt mij aan een plafond niet echt nodig)
Alvast bedankt voor de feedback en tips!
Over een aantal weken krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. (Bouwjaar 1976)
Het huis heeft een houten dakbeschot (geen asbest) waar flink wat onderhoud aan nodig is, en betonnen dakpannen die ook hun beste tijd gehad hebben.
Aan de binnenkant zitten schrootjes en ontbreekt isolatie.
We zijn van plan aan de achterzijde een dakkapel te plaatsen. Daar kom ik mogelijk later nog op terug.
Het huis heeft een gordingendak en die zijn nog in goede staat.
Ik wil het dak vernieuwen en daarbij gelijk alles toekomstbestendig maken. Ik wil het dak dus helemaal terugbrengen naar de gordingen. Aan de buiten en binnenkant verder alles er af.
Voor zover mijn kennis reikt ben ik uitgekomen op de volgende opbouw, van buiten naar binnen bekeken.
Dakpannen
Pannenlat
Tengellat
Polytex of ander merk dampopen waterdichte laag
Osb3 18mm met tong en groef
Gordingen met daartussen isolatie (minerale wol)
Dampdichte folie op de gordingen aan binnenzijde (dank Jan Workum)
Gips
Stuc
Heb ik iets gemist of maak ik een fout?
Moet ik nog een lat op de gordingen plaatsen na het dampopen folie voor ventilatie zodat het gips er niet direct tegenaan zit?
Is het nuttig 9 of 12mm osb tegen de gordingen te schroeven voordat ik er gips op knal ivm ophangen van zaken? (Lijkt mij aan een plafond niet echt nodig)
Alvast bedankt voor de feedback en tips!