TS legt het een betje onduidelijk uit..
maar als ik die Openingspost analyseer
petermees schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:36:
Situatie :
Gemeenschappelijke grond waar een gebouw met handelspand en 2 appartementen opstaat van 3 eigenaars. (2 partikulieren , 1 winkeluitbater)
Achterliggend aan de gemeenschap : een aparte grond in eigendom van 1 van de eigenaars (winkeluitbater), deze is niet opgenomen in de gemeenschap.
situatie dus... twee verschillende kavels:
1) kavel in gemeenschappelijk bezit van meerdere (3) eigenaren: (2 partikulieren , 1 winkeluitbater)
2) apart kavel in prive-bezit van een van de (rechts)persoon, TS noemt zichzelf daarbij letterlijk de (winkeluitbater), soms noemt hij zichzelf de winkeluitbater, in een ander stuk noemt hij dat 'de vennootschap', waarbij hij ook een voormalige venoot noemt die voorheen de andere twee appartements bezat
verwarrend is misschien wie TS nu is, maar als ik het goed samenbreng is hij dus die winkel-uitbater...
helemaal duidelijk is dit niet, maar misschien moet TS dat dan beter uitleggen.
Ik heb een vermoeden dat de winkeluitbater oorspronkelijk een vennootschap was bestaande uit twee partner, maar dat de andere vennoot uitgestegen is,
uit deze quotes, blijkt een tegenstrijdigheid of het land achter nu prive-bezit van de persoon is, of deel van een (voormalige?) vennootschap
De vorige eigenaar van de 2 appartementen was tevens medeeigenaar van de vennootschap van het handelspand , en plaatse zijn auto's achteraan op het prive eigendom van de vennootschap.
[..]
Ik (eigenaar handelspand en prive eigendom achter de gemeenschappelijke grond) wil dit niet.
iig kan ik niet anders dan concluderen dat
de parkeerplaatsen voor de winkel behoren tot het kavel dat in een bezitsgemeenschap van twe appartementen-eigenaren en de winkel valt, waarbij twee parkeerplaatsen in gebruiksrecht zijn voor de winkel en oorspronkelijk ieder appartement ook een parkeerplaats ervoor heeft...
maar dat er dus een 'afspraak' bestaat dat de appartementen-eigenaren achter het pand parkeren zodat alle parkeerplaatsen voor klanten van de winkel zijn...
Latenw e wel zijn, als deze situatie bv al langer dan 23 jaar bestaat kan daaruit wel degelijk een vast gebruiksrecht ontstaan... _maar_ in theorie kan een appartement-eigenaar nu nog best een bordje met zijn eigen kenteken bij die parkeerplaats plaatsen en dat deze prive-bezit is en _niet_ gebruikt mag worden door winkel-klanten.
Dat zou dan een conflict leiden, maar is de enige manier waarop hij zijn eigen gebruiksrecht terug kan claimen... doet hij dit niet, kan hij die eigen claim op een parkeerplaats verliezen... en als dan de eigenaar van het grondstuk achter plots een slot daarop doet, is hij wel degelijk behoorlijk de pineut...
als eigenaar van een appartement kan ik me goed voorstellen dat dat een zeer negatieve situatie is... als hij bv over 7 jaar zijn appartement wil verkopen en het kan geen eigen privaat gebruiksrecht op de parkeerplaatsen voor het huis claimen, en evenmin een vast recht op een parkeerplaats achter het huis, verliest zijn appartement verkoopwaarde..
de enige andere mogelijkheid die die eigenaar heeft, is om een bordje bij 'zijn' parkeerplaats voor de winkel te plaatsen met een aangave dat het geen publieke parkeerplaats is voor klanten van die winkel, maar een prive-parkeerplaats...
Het is uiteindelijk aan TS om af te wegen wat meer in zijn belang is... alle-vier de parkeerplaatsen voor de winkel enkel voor klanten van winkel te kunnen blijven gebruiken, en daarvoor ook een schriftelijk en blijvend recht te parkeren op het achterstuk toestaan (mogelijk door het bv het inschrijven van een Recht van overpad bij de belgische versie van Kadster voor dat andere perceel).
Toke_gt schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:23:
[...]
Dit heb je niet helemaal goed begrepen en beschreven. Je haalt volgens mij winkelier en particulier door elkaar.
TS is huidige winkeleigenaar en eigenaar van de besloten parkeerplaatsen aan achterzijde. Vorige eigenaar heeft twee andere appartementseigenaren aangeboden dat zij de besloten parkeerplaatsen op zijn privegrond achter kunnen gebruiken. Voordeel voor hun: afgesloten parkeerruimte. Voordeel voor winkeleigenaar: vier parkeerplaatsen aan voorzijde voor klanten.
Daar gaat de discussie verder ook helemaal niet over. Waar het wel over gaat: een van de appartementseigenaren komt nu bij TS eigendom of vastgelegd gebruik van de parkeerplaats achter opeisen, omdat hij deze al drie jaar gebruikt en meent dat dat eigendom hem nu toekomt en daarom wil hij de akte laten wijzigen.
De discussie gaat juist wel erover dat de parkeerplaatsen _voor_ de winkel nu dus voor klanten zijn in gebruik, maar in 'naam' eigenlijk aan een appartement toebehoren (eigenlijk tot de VVE), die nu deze niet kunnen gebruiken (en bij gebruik noem ik dan een bordje erbij plaatsen met "prive-parkeerplaats" en je eigen kenteken, zodat klanten van de winkel er niet meer parkeren)..
Als ik de post probeer te lezen was de winkel oorspronkelijk een venootschap bestaande uit twee vennoten.
TS was naar ik meen een ervan... De vennootschap bezat zowel de winkel als een stukje grond achter het pand, zijn toenmalige partner in die venootschap bezat ook twee appartementen in dat pand, maar dan als privepersoon, buiten de venootschap.
Vermoedelijk is zijn toenmalige partner 3 jaar terug uit de vennootschap gestapt en heeft zijn twee appartementen verkocht.
Toen is echter de kopers van die appartementen verteld dat ze op het land achter het pand konden parkeren, om de parkeerplaatsen daar te gebruiken...
Daarvan staat echter helemaal _niks_ over op papier en dus is het eigenlijk een 'belofte' die bestaat zolang de eigenaar er ook zin in heeft.
Hij kan iedere moment dat hek gewoon op slot zetten en de sleutel niet langer delen...
Ook kan hij het stuk land verkopen en dan moet je maar hopen of een nieuwe eigenaar daar verder enige zin in heeft (vermoedelijk niet, waarom zou hij dat doen als hij niet ook winkel-eigenaar is)
Probleem is wel dat die parkeerplaatsen voor die, als het pand en winkel er al 23 jaar staan, en vermoedelijk al die tijd in gebruik zijn voor de winkel als klanten-parkeerplaats, er dan een gebruiksrecht ontstaat dat ook een prive-gebruik onmogelijk kan maken... de parkeerplaatsen zijn dan wel 'eigendom' van de appartementen-eigenaar via de VVE.
De oplossing om bv een recht van overpad in te schrijven voor parkeerdoeleinden in de kadaster-registratie, en bv voor de winkel-parkeerplaatsen dan vast te leggen als alle-vier als klantenparkeerplaats...
dan leg je de huidige en ook al lang geldende praktijk situatie ook rechterlijk goed vast en kunnen gebruikers zich op dat recht blijven beroepen..
Dat is een heel normaal en logisch verzoek, die zeker niet zo 'brutaal' en 'bemoeizuchtig' is als sommigen het hier laten overkomen.
De appartement-eigenaar heeft een duidelijk legitiem belang erbij dat de situatie rondom de parkeerplaats die tot zijn eigendom (het appartement) goed geregdl is...
De fout ligt vooral bij die voormalige vennoot die bij de verkoop van de appartements daar nogal slordig mee is omgegaan, maar ik denk eigenlijk dat TS daar zelf ook niet geheel buiten gestaan heeft zoals deze afspraak tot stand kwam waar hij zich ook aan gehouden heeft
[
Voor 32% gewijzigd door
RM-rf op 08-05-2024 09:25
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen