• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 20:41
Sinds een jaar heb ik een zonneboiler waarvan de tap water uitgang aangesloten is op de ingang van de CV ketel. Tussen de zonneboiler en CV zit +- 2 meter. Tussen de Keuken en de CV zit +- 8m en duurt het een tijdje voordat er heet water in de keuken is voor afwassen ed. Nu met de zonneboiler duurt het nog net iets langer + dat de CV altijd even kort aanslaat voordat die ontdekt dat er voldoende warm water binnenkomt en dus niet opgewarmd hoeft te worden.

Ik hoef geen kokend water in de keuken aangezien ik dat bijna nooit gebruik en een waterkoker afdoende is op moment dat er een thee drinker op bezoek is, dus een Quooker is voor mij overkil. Waar ik wel bij Quooker van gecharmeerd bent is de goede isolatie en daarmee hoge mate van zuinigheid.

Ik heb ook zonnepanelen en wil het "overschot" aan energie deels gebruiken om 1 x per dag een kleine boiler heet water (5-10l, +-70C) te maken van 13:00-17:00 zodat ik rond etenstijd heet water beschikbaar heb. Dit zou ook voldoende moeten zijn om de tijd op te vangen die nodig is om heet water uit de zonneboiler in de keuken te hebben (invoer "keuken" boiler = warm water uit van CV/zonneboiler) . Ik kan deze boiler intelligent laten schakelen met aanwezige domotica die energie productie/teruglevering zonne panelen en temperatuur zonneboiler kan meten en op basis daarvan kan schakelen

Wat voor type boiler zou geschikt zijn voor deze taak ?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou dit gewoon met je CV-ketel+zonneboiler doen. Investeringen in een extra boiler ga je nooit terug verdienen. En verlies in de leiding is geen totaal verlies, je warmt er je woning weer een beetje mee op.
Nog beter: gebruik je waterkoker. Of koop een waterkoker die je op 70 graden kunt instellen.

Wat wil je precies bereiken:
-Duurzaamheid?
-Kostenbesparing?

Beide ga je volgens mij niet bereiken met een extra boiler plaatsen.

duurzaam: gewoon met koud water afwassen. Eventueel scheutje heet water uit je waterkoker.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 16:21 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zelfs een 10L boiler van 20 naar 70 graden brengen kost iets van 500Wh en de meeste closetboilers zijn makkelijk 1000W of meer. dus je praat over een half uurtje op zijn ergst en dan is de tank warm voor de rest van de dag.
dit heeft onder de streep vrijwel geen nut, dan kan je beter kijken naar een "echte" warmtepompboiler ipv de CV, dat tikt wat harder aan dan een emmertje water onder de gootsteen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• lammerts
Het gaat mij om het "comfort" + dat ik de energie van de zonnepanelen kan gebruiken inhouse en daar geen teruglever kosten over hoef te betalen. Iets wat de komende tijden gaat spelen bij alle Energie leveranciers.
Het gaat me dus niet om duurzaamheid, maar meer om omgekeerde kostenbesparing (minder teruglever kosten)

PS:Ook als ik een warmtepomp neem, "zit" ik met de aanvoer afstand en een x tijd voordat er warm/heet water is.
PPS: overdag is mijn zonneproductie hoger dan verbruik, aangezien die op jaarverbruik is gebaseerd. Dus overdag/middag een boilertje opwarmen met 2-3 Kwh, is in theorie alweer een "besparing" in teruglever kosten

PPPS: het gaat me niet om de voors en tegens van terugleverkosten tov investering, duurzaamheid of dat energie opwek met panelen nog steeds rendabel kan zijn, ondanks terugleverkosten van +- E 200-300 p/jr. Het gaat mij om de afweging "keuken boiler" voorcomfort

[ Voor 48% gewijzigd door lammerts op 06-05-2024 18:48 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Comfort : ga dan voor een waterkoker met temperatuurregeling.

Terugleverkosten besparen dat is echt verwaarloosbaar.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

lammerts schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:42:
Dus overdag/middag een boilertje opwarmen met 2-3 Kwh, is in theorie alweer een "besparing" in teruglever kosten
Dit is echt een gevalletje recht lullen wat krom is.

2-3 kWh (dat is echt heel veel, daar douche ik de hele week van met 2 personen) aan duurzame energie verspillen een besparing in Terugleverkosten noemen is niet helemaal de bedoeling :P

Zo erg zijn die Terugleverkosten niet hoor. Geen reden om energie te gaan verspillen.

• lammerts
Vreemd dat een vraag over een bepaalde oplossing plotseling wordt gekaapt door personen die hun mening over duurzaamheid, besparen, kosten willen opdringen.

Zoals aangegeven, de vraag gaat over welke oplossing er voor een boiler gekozen kan worden ipv een Qooker. en de vraag gaat niet over wat goedkoper is en wat de reden van energie verspilling is.

Hoe moeilijk is het om bij de oorspronkelijke vraag te blijven..................?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wat vind je van het voorstel waterkoker met temperatuurregeling?

Verder :
-Je post in het duurzaamheidsforum
-je benoemt terugleverkosten als motivatie.

Dan is het logisch dat je zulke reacties krijgt.

Als je gewoon had gevraagd om een alternatief voor een quooker was het anders gelopen

[ Voor 64% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 23:39 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Ik snap de vraag ook niet echt. Een heel verhaal over zonnepanelen en zonneboilers.
Waarom zou een standaard Plieger 400W 10L keukenboiler niet voldoen voor jouw eisen dan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Kijk eens naar een fothermo boiler, ook op zonnestroom, maar dan anders (panelen rechtstreeks op boiler, evt 230volt backup). Dan omzeil je de ketel compleet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• lammerts
laat maar................

Geen antwoord geven op de duidelijke vraag en vervolgens gaan miepen over wat volgens jullie "beter" is.. uiteraard zijn er betere oplossingen voor alles, maar daar ging de vraag niet over.
Het begint een beetje op de "dutch desease" te lijken (tijdens een concert met elkaar gaan kleppen over andere zaken als het concert)

Als het niet mogelijk is om on topic te blijven, reageer dan niet!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
Ik snap je wel, ik heb nml sinds dit weekend ook een boiler in de keukenkast aangesloten. Qua stroomverbruik gaat dat ding maar heel kort aan want water is snel warm. In de nacht zie ik een toename van 0,04KWh elke 3 uur, in het sluipverbruik herkent Slimmemeterportaal het niet eens.
Zoek even op Marktplaats voor een 2dehands Itho/Daalderop boilertje, die van 10 liter zijn onverwoestbaar en hebben een koper vat. Ik heb de mijne voor 7 tientjes gehaald.

Ik heb het niet gedaan om de kosten, maar om 2 redenen:
- de CV stookt LTV op laag vermogen, wordt in de winter steeds onderbroken voor een beetje tapwater
- ik moet erg lang wachten in de keuken. Het is maar 6 meter leiding, maar de boiler geeft in 2 seconden heet water
- tapwaterleiding zat een dode aftakking op achter de keukenkast, zat bruin water in

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-11 17:35

DIY

Kijk eens voor een 11kW Clage of andere duurstroomverwarmer in het keukenkastje.
Geen stilstandverlies en binnen een paar sec warm water.

Zodra er warm water van de cv/zonneboiler is schakelt hij uit.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:00
lammerts schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 00:04:
laat maar................

Geen antwoord geven op de duidelijke vraag en vervolgens gaan miepen over wat volgens jullie "beter" is.. uiteraard zijn er betere oplossingen voor alles, maar daar ging de vraag niet over.
Het begint een beetje op de "dutch desease" te lijken (tijdens een concert met elkaar gaan kleppen over andere zaken als het concert)

Als het niet mogelijk is om on topic te blijven, reageer dan niet!
Volgens mij is comfort juist een onderdeel in duurzaam :*)

Zoals al genoemd de Itho/Daalderop close-in boiler.
Deze heb je ook in hotfill variant en heeft dan een kleiner verwarmingselement van ik dacht 500W.
Zet je die op een plaatje schuim en wat extra isolatie er om heen de tegen het stilstand verlies.

Let wel op dat als je geen PV op cop1 wil verbruiken, lees: in de winter, je toch iets aan legionella preventie moet doen.

Kun je de ketel ook niet bewerken dat die iets later inschakelt op warmtapwatervraag?
Temperatuursensor (ver)plaatsen (in)naar de zonneboiler o.i.d. .
Weet niet hoe slim je ketel is en wat daar aan mogelijk is.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:00
Inventum hotfill 400W element ;)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik weet niet hoe makkelijk of hoe moeilijk het is maar je kan ook een recirculatieleiding maken van warmwater keuken naar de zonneboiler. Als je dan warmwater wil hebben kun je een pompje schakelen op vaste tijden. Kost je geen electra voor de boiler, maar je hebt wel comfort van snel warm water.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

martijn v o schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:59:
Ik weet niet hoe makkelijk of hoe moeilijk het is maar je kan ook een recirculatieleiding maken van warmwater keuken naar de zonneboiler. Als je dan warmwater wil hebben kun je een pompje schakelen op vaste tijden. Kost je geen electra voor de boiler, maar je hebt wel comfort van snel warm water.
absoluut niet doen, ivm legionellagevaar.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Juist wel, als je daarmee de leidingen goed kan spoelen, en het zorgt er ook voor dat de boiler geheel op temperatuur is, dus .... veel beter dan een solo warmwaterleiding.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

martijn v o schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:04:
Juist wel, als je daarmee de leidingen goed kan spoelen, en het zorgt er ook voor dat de boiler geheel op temperatuur is, dus .... veel beter dan een solo warmwaterleiding.
dan zit je dus met 2 lange niet geisoleerde leidingen (isoleren mag niet)
ik vraag me af of je dat laatste stuk leiding (terug naar de zonneboiler) wel boven de 60 graden krijgt. En dat dien je dan minimaal wekelijks te doen.

Zeer inefficient, dan begint de energieverspilling echt de spuigaten uit te lopen. En dat voor een beetje lauw water 1 x per dag.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Zeker wel isoleren aleen de uittapleidingen niet. Maar goed het is een suggestie voor de topic starter die wil meer comfort, dat dit ten koste gaat van energie lijkt me evident. Ik laat het hierbij, geen zin in discussies vandaag.

Pagina: 1