Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Heren,

Ik loop even vast in mijn zoektocht, ik vind zoveel, maar ik weet niet goed wat nu wel of niet geschikt is. (Het eerste item wat we dachten dat goed was was toch niet goed)

Situatie:
Bij onze woning is de buitenkabel voor de verlichting geschakeld op een lichtschakelaar binnen. (daarmee dus alles aan of uit te zetten) Dit leek ons helemaal prima.

Vervolgens tijdens het plaatsen van de schutting netjes de aansluitingen voor de tuinverlichting in de schutting gemaakt en alle bedrading daar ook netjes in weggewerkt. (Zonder de hele schutting te demonteren kom ik daar niet zo makkelijk bij, dus een oplossing binnen is gewenst.)

Maar nu willen we de buitenverlichting op tijd aan/uit laten gaan en willen we dus de lichtschakelaar binnen vervangen door een tijdklok.

Google levert het volgende op:
https://www.google.com/se...eaCw&sclient=gws-wiz-serp

Heel veel dus. Maar wat is nu goed?

Zoals hierboven aangegeven hadden we wat besteld, de Rojal M, maar via de handleiding kwamen we erachter dat er 2 minuten stroom doorgegeven wordt omdat deze schakelaar voor rolluiken en dergelijke is bedoeld. En wij zoeken er juist 1 dat er 5 uur lang stroom op staat en dan weer uit gaat. En deze is dus weer retour.

Deze heb ik ook gevonden en lijkt iets te zijn wat we kunnen gebruiken:
https://www.gbo-electro.e...schakelklok-met-a-u-auto/
(Het liefst zoeken we een digitale)

Samengevat:
Inbouw tijdklok op de plaats van de schakelaar
Aan/uit tijd kunnen instellen.
Handmatig aan/uit zetten.

Een heel verhaal, maar hopelijk kan iemand ons vertellen wat we precies nodig hebben.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Het nadeel van een tijdklok is dat je die continu moet verstellen/aanpassen, een dawn/dusk sensor is vele malen praktischer.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Ik kan me voorstellen dat zo'n schakelklok zelf continue stroom moet hebben (bruin / blauwe draad invoer, zwart uitvoer).
Terwijl een eenvoudige schakelaar wellicht alleen bruin (invoer) en zwart (uitvoer) heeft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:27:
Het nadeel van een tijdklok is dat je die continu moet verstellen/aanpassen, een dawn/dusk sensor is vele malen praktischer.
Snap ik, maar dan moeten we de hele schutting (aan beide zijden) open maken om daar sensoren op te plaatsen. Dit leek ons een makkelijkere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:29:
Ik kan me voorstellen dat zo'n schakelklok zelf continue stroom moet hebben (bruin / blauwe draad invoer, zwart uitvoer).
Terwijl een eenvoudige schakelaar wellicht alleen bruin (invoer) en zwart (uitvoer) heeft.
Omdat er ook stopcontacten op de kabel aangesloten kunnen worden zijn alle kleuren op het punt beschikbaar

[ Voor 31% gewijzigd door Mad-Matt op 06-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38

BCC

? je hebt maar 1 sensor nodig - en die kan je in de buurt van je schakelaar zetten. Electricien laten langskomen helpt ook - die zijn veel handiger in oplossingen / kabelruns denken. Zit je je schakelaar in huis in de buitenmuur? Dan kun je zo doorboren naar buiten en daar een lichtsensor plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 06-05-2024 14:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik zou eens kijken of je iets met een "Shelly" zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eens met hierboven een whelly achter je schakelaar en se hele boel is smart vervolgens kun je vrij makkelijk wel iets slims maken die dat kan schakelen wellicht zrlfs op basis van zonsopgang etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 08:01
Ik zou idd een shelly achter je schakelaar monteren. In de shelly app kun je dan vrij gemakkelijk instellen dat de verlichting aan moet gaan bij zonsondergang en weer uit bij zonsopgang, daarnaast hou je ook nog de functie van de schakelaar zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door IceM op 06-05-2024 19:47 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Met ^, daar is een shelly handig voor, en het is dan nog eens een veilige (CE gekeurd) en goedkope oplossing (voor andere oplossingen betaal je vaak veel meer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
idd shelly of wat ook leuk is, MOES dimmer knop, kun je meteen de helderheid nog aanpassen ook (ook vanaf je telefoon of op schema of what ever...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik heb een Shelly besteld. vooral de opmerking van @IceM was ik blij mee dat de schakelaar ook nog blijft werken.

Pagina: 1