Afmeting balk/gording voor ophangen balken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:57
Hi allemaal,

Ik ben bezig met ontwerp van mijn schuurtje met zadeldak aan de voorzijde en een plat dak aan de achterzijde. Hierbij wil ik balken aan één zijde ophangen (ca. 2.3m) aan een andere balk die tevens een soort gording is (4.15m overspanning). Het platte dakje wat dan voor de helft op die gording steunt is dan ca 10m2. Weet iemand of ik dan al echt naar constructie LVL-balken moet gaan (óf I-joist?), of zou ik gewoon een grote massief vurenbalk kunnen pakken van bijv. 75x250mm kopmaat gebruiken?

Ik weet dat een constructeur dit kan berekenen, maar aanzien zo'n situatie in de praktijk waarschijnlijk vaak voorkomt, vraag ik het hier. Zo gaat dat volgens mij ook altijd bij dakkapellen in een gordingen dak namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH5ek1U5_OgLc2gYiqtQ7gHjn8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PF9RmUikcBwRx9797kTQqvQw.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 14:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De balkenschuif is leuk, maar je hebt het hier wel over een ingewikkeldere kracht dan enkel een balk tussen twee draagmuren. Hier moet eigenlijk iets uitgebreider aan gerekend worden.

Echter, een 75mm balkje lijkt me gevoelsmatig sowieso wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor je reactie! Deze ken ik, maar deze contructie is echt anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
pagani schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:20:
De balkenschuif is leuk, maar je hebt het hier wel over een ingewikkeldere kracht dan enkel een balk tussen twee draagmuren. Hier moet eigenlijk iets uitgebreider aan gerekend worden.

Echter, een 75mm balkje lijkt me gevoelsmatig sowieso wat krap.
Bedankt voor je reactie! Bij stijfheid en sterkte gaat het natuurlijk met name om de hoogte van de vuren balk. Ik kan bijvoorbeeld een 75x295 balk pakken. Dat is best serieus toch?
LVL balken kan ik niet zo snel vinden in grotere kopmaten in Nederland. De lengtes zijn sowieso met 12m altijd veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MWDKing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Bedankt voor je reactie! Bij stijfheid en sterkte gaat het natuurlijk met name om de hoogte van de vuren balk. Ik kan bijvoorbeeld een 75x295 balk pakken. Dat is best serieus toch?
LVL balken kan ik niet zo snel vinden in grotere kopmaten in Nederland. De lengtes zijn sowieso met 12m altijd veel te lang.
Maar de krachten op de balk gaan niet alleen in de lengterichting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
pagani schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Maar de krachten op de balk gaan niet alleen in de lengterichting zijn.
Dat klopt. De grootste standaard vuren balkmaat is 95x295mm. Zou ik naar een constructeur moeten voor dit vraagstuk denk je? Bij dakkapellen leggen ze de dalkbalkjes ook op de gording als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 22:48
Kan je de balken niet allemaal in in de lengte leggen of zijn er geen zijgevels? Dan hoeft alleen het stuk zadeldak op de gording te rusten en kan je voor de overige balken uitgaan van de eerder genoemde schuifmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 11:18
Ik zou de benodigde balken voor de verschillende oppervlaktes bijelkaar optellen. En desnoods 2x een balk 75*195 plaatsen oid. Dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Candymirror schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:40:
Kan je de balken niet allemaal in in de lengte leggen of zijn er geen zijgevels? Dan hoeft alleen het stuk zadeldak op de gording te rusten en kan je voor de overige balken uitgaan van de eerder genoemde schuifmaat.
Dit moet ook wel kunnen inderdaad. Ik was van plan een lichte fundering te maken aan de zijkanten, maar die kan wel wat dikker.
Pagina: 1