Kan ik een stopcontact op de draden aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Ik heb een berging waar een werkend lampje is. Ik wil daar graag ook een stopcontact aan toevoegen. Ik heb geen idee of dat met de 3 draden die binnenkomen mogelijk is. De kleuren lijken anders dan normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c8Nu55C9YkezwYE9SxWDjZvm30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTLSxC0w9XwwC3vSKSSmR2lp.jpg?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om het lichtknopje te vervangen voor een lichtknopje + stopcontact? Zo'n unit zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S1QRjKYGxaG6lIY-E8FM62Uqss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iHMd7NKxnv9nyFlyUHwtxiRz.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via MightyFool op 06-05-2024 14:14)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ja dat kan. je moet wel even puzzelen/verlengen.

rood is tegenwoordig blauw, dat is de 'nul'
groen is tegenwoordig bruin dat is 'fase'
zwart betekent schakeldraad, 'komt na de schakelaar'

Voor een wandcontactdoos (wcd) moet je dus fase en nul hebben. Die moet je aansluiten met 'stugge draad' en 'lasklemmen'. Op jouw foto gaat die rode draad in de lasklem en een nieuwe blauwe draad naar je nieuwe wcd. Een lasklem (ik noem het even klem A) met 4-5 gaatjes is dus voldoende want je gebruikt er maar twee, niets meer dan een 'verlengstukje of koppelstukje'.

Schakelaars of wcd's geven vaak de kans om te splitsen of door te lussen (vaak twee gaatjes naast elkaar of 2 draadjes onder één schroefje), dus je kan blauw en groen naar de wcd doen en van daar alleen de groen aftakken naar de schakelaar. Heb je daar geen mogelijkheid voor (geen schroefje of gaatje) dan stop je 3 draden in een andere lasklem ( we noemen deze maar even klem B), groen, nieuw stukje bruin naar wcd en nieuw stukje bruin naar schakelaar. Deze klem B splits dus de fase naar wcd en schakelaar, 3 gaatjes in gebruik. 'Na' de schakelaar blijf je gewoon die zwarte draad gebruiken.

Je mag eigenlijk geen randaarde wcd gebruiken, omdat je die niet kan aansluiten, zoek dus een wcd zonder die metalen randdingetjes (Je zal geen politieinval krijgen, maar we proberen dit heel netjes te doen). Apparatuur van metaal zoals een koelkast, wasmachine of diverse klustafelapparatuur zou ik liever van randaarde voorzien als je dat ergens door die buis kan friemelen.. Als de buis dicht bij de meterkast zit zou ik sowieso lekker 3 nieuwe draden erin trekken (fase, nul, aarde), je knoopt met een speciale knoop de oude aan de nieuwe draden en zo trek je tegelijk de oude eruit en de nieuwe erin. Is het meer dan 5 meter of met wazige splitsingen en ga je alleen een e-bike opladen dan zou ik het zo laten.

En natuurlijk meteen even een mooie lampbehuizing regelen voor dat bolletje. 'Bullseye of bulkhead' lampje van €15 en je kan meteen een foto sturen naar VT wonen ;) . Neem meteen een 11W ledlamp mee zodat je lekker stevig licht hebt. Er zijn ook van die Philips 'schijven' waar al een lekker felle lamp inzit en die kosten ook maar een €15, de foto kan dan ook naar VT wonen, maar dan win je geen prijzen :D

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:30

de Peer

under peer review

Ja uiteraard kan dat gewoon. Je woont in een oud huis blijkbaar waar nog oude kleurcodering gebruikt wordt. die zou je even kunnen opzoeken.

Ik heb het even voor je ingetoetst op google "oude kleurcodering elektra". 1e hit:
https://123groepenkast.nl...genwoordig%20geel%2Fgroen.

[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 13:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Ja dat kan. je moet wel even puzzelen/verlengen.

Voor een wandcontactdoos (wcd) moet je dus fase en nul hebben. Die moet je aansluiten met 'stugge draad' en 'lasklemmen'. Op jouw foto gaat die rode draad in de lasklem en een nieuwe blauwe draad naar je nieuwe wcd. Een lasklem (ik noem het even klem A) met 4-5 gaatjes is dus voldoende want je gebruikt er maar twee, niets meer dan een 'verlengstukje of koppelstukje'.

Schakelaars of wcd's geven vaak de kans om te splitsen of door te lussen (vaak twee gaatjes naast elkaar of 2 draadjes onder één schroefje), dus je kan blauw en groen naar de wcd doen en van daar alleen de groen aftakken naar de schakelaar. Heb je daar geen mogelijkheid voor (geen schroefje of gaatje) dan stop je 3 draden in een andere lasklem ( we noemen deze maar even klem B), groen, nieuw stukje bruin naar wcd en nieuw stukje bruin naar schakelaar. Deze klem B splits dus de fase naar wcd en schakelaar, 3 gaatjes in gebruik. 'Na' de schakelaar blijf je gewoon die zwarte draad gebruiken.

Je mag eigenlijk geen randaarde wcd gebruiken, omdat je die niet kan aansluiten, zoek dus een wcd zonder die metalen randdingetjes (Je zal geen politieinval krijgen, maar we proberen dit heel netjes te doen). Apparatuur van metaal zoals een koelkast, wasmachine of diverse klustafelapparatuur zou ik liever van randaarde voorzien als je dat ergens door die buis kan friemelen.. Als de buis dicht bij de meterkast zit zou ik sowieso lekker 3 nieuwe draden erin trekken (fase, nul, aarde), je knoopt met een speciale knoop de oude aan de nieuwe draden en zo trek je tegelijk de oude eruit en de nieuwe erin. Is het meer dan 5 meter of met wazige splitsingen en ga je alleen een e-bike opladen dan zou ik het zo laten.

En natuurlijk meteen even een mooie lampbehuizing regelen voor dat bolletje. 'Bullseye of bulkhead' lampje van €15 en je kan meteen een foto sturen naar VT wonen ;) . Neem meteen een 11W ledlamp mee zodat je lekker stevig licht hebt. Er zijn ook van die Philips 'schijven' waar al een lekker felle lamp inzit en die kosten ook maar een €15, de foto kan dan ook naar VT wonen, maar dan win je geen prijzen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Goeie tips en het gaat inderdaad om het opladen van een e-bike. Dankjewel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:51
jnr24 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:10:
...
...
Ik wil hier nog 1 ding aan toevoegen.
Je schakelt altijd de fase-draad.
Schakelaar in: bruin (fase).
Schakelaar uit: zwart (schakeldraad).

Bij je geschakelde lamp heb je meestal alleen de schakeldraad (zwart) en de nuldraad (blauw).

Voor de rest: super mooi stukje tekst hier d:)b

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Oh en als je helemaal 2024 wil gaan. Lampje met bewegingssensor.. Zeker voor een berging lekker makkelijk en itt tot een badkamer of gang bijna niet irritant (als de kat 's nachts de boel opschrikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
MightyFool schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:14:
Goeie tips en het gaat inderdaad om het opladen van een e-bike. Dankjewel!
Mooi, dan heeft randaarde weinig nut.

Tips voor ebikes: zet er een klokje op die bijvoorbeeld op al je fietsdagen 's morgens vroeg een paar uur laadt. Als je een accu namelijk op zondagavond tot 100% oplaadt en die blijft zo tot de volgende zaterdag dan verouderd hij sneller.
Zet je hem met 60% lading weg en wordt hij zaterdagochtend pas weer bijgeladen dan gaat de accu langer mee omdat hij minder lang 'onder druk' staat.

Auto's en laptops laden tegenwoordig ook maar tot 80% op om de batterij sparen tenzij je bewust op een paar knoppen drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

SA007

Moderator Tweaking
Al beantwoord maar toch een schopje naar DEI, daar hoort dit topic eigenlijk.

Qua randaarde, geen randaardestopcontact plaatsen, of de metalen clips eruit breken.
Als je echt randaarde moet hebben en bij blijkt niet te werken kan dat echt gevaarlijk zijn.
Pagina: 1