Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 23:03
De rugged thermal smartphonemarkt is een specifieke markt, maar wellicht kunnen jullie me tóch voorzien van tips.

Ik zoek een?
Rugged smartphone met warmtebeeldcamera ter vervanging van mijn CAT S62Pro.

Wat is je budget?
Niet specifiek. Goede value for money.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De reguliere dingen te doen, maar óók tijdens het klussen e.d. Ik heb nu een CAT S62Pro, maar die is het aan het begeven. Ik game verder nooit, kijk zelden netflix/films, maar wel youtube. Fotografie is met name technisch georiënteerd, dus geen plakboekkwaliteit vereist. De telefoon is dus een verlengstuk van mijn werk/mijn leven, en moet tegen klappen kunnen. 5G is voor mij niet echt interessant, maar de Jack-plug heb ik soms wél gemist aan mijn CAT.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn CAT heeft het tijdens een weekje weg begeven. Ik heb daarom in allerijl 'alvast' twee telefoons gekocht:
CAT S62 Pro, €490,-
Uitgebracht in juli 2020.
Deze is nog leverbaar, maar is inmiddels als wel bijna 4 jaar oud. Producent is failliet. Het voordeel is het handzame formaat, het nadeel is de achterhaaldheid. Draait op Android 10. Is 'slechts' 5,7", en dat formaat bevalt me goed. De rest zit allemaal op ongeveer 6,58"

Ulefone Power Armor 18T, €430,-
Uitgebracht in november 2022.
+ Prijs
+ Goede prestaties
- Updatebeleid schijnt matig te zijn.
- Gigantisch ding qua formaat, maar dat zijn ze nagenoeg allemaal.

Verder zie ik nog:
Ulefone Power Armor 18T Ultra, € 689,-
Deze is een stuk jonger (okt '23), maar verder Qua specs niet heel veel indrukwekkender, maar wél duurder.

Dogee V31GT, € 410,-
+ Hogere thermische resolutie (256x192 vs 160x120)
- Alleen verkrijgbaar via Aliexpress.

Blackview telefoons kwam ik ook tegen, maar die lijken ook niet echt actueel of prijstechnisch interessant.
Overigens koop ik de telefoon zakelijk, dus een btw factuur is een pré.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn primaire vraag is of mijn gevoel klopt dat het onverstandig is om een nieuwe CAT S62Pro te kopen. Zo ja, valt er iets te zeggen over de bovenstaande merken? Ik laat me immers leiden door scores op sites als Kimovil of GSMarena. Ik kan dus de CAT S62 opnieuw aanschaffen, de 18T houden, of tóch de portmonee trekken voor de nieuwere 18T Ultra? Of nóg iets anders? Mijn huidige CAT is dus nagenoeg overleden, dus een maand levertijd is niet écht wenselijk.

Elke tip of duwtje in de juiste richting is welkom. Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Een Android versie wordt 5 jaar gegarandeerd ondersteunt met API's voor apps. Dit jaar komt Android 15 uit in de zomer, dus Android 10 kan app ondersteuning verliezen. Dat kan een probleem worden met de S62 afhankelijk wat je gebruikt.

Ik zou de 18T houden als die voldoet. De Ultra kan waarschijnlijk een jaar langer mee, maar kost 1,5 keer de 18T, dus dat verdien je niet terug, en de Dogee heeft geen btw factuur verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamiiad
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-01 09:11
"Ulefone Power Armor 18T, €430,-
Uitgebracht in november 2022.
+ Prijs
+ Goede prestaties
- Updatebeleid schijnt matig te zijn."

Zojuist een system update uitgekomen voor de Armor 18T: Power_Armor_18T_AF5_V13.
Installatie ging vlekkeloos.
Dus voor dit model heeft Ulefone iig nog moeite gedaan. 👍

Heb m een half jaar, ben er prima tevreden over. (1 puntje: KPN 5G abbo, en heb de DNS instelling moeten aanpassen naar dns.google. De default KPN DNS service haperde bij mij. Kweenie of dat aan de foon ligt maar nu iig weer prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 23:03
Ik heb uiteindelijk de Ulefone Power armor 18T gekocht.
Qua robuustheid vind ik hem geniaal. Iets te groot qua oppervlakte, maar dat heb ik met alle grotere smartphones. Gewicht vind ik niet zo interessant. Hij is enorm robuust, en daar houd ik van.

Tot zover het positieve.

Sinds ik heb hem, merk ik enorm dat de ontvangst veel minder is dan ik gewend was.
Ik woon in een dorpje, en dan ook precies in een hoekje waar de ontvangst al niet zo best was. Waar ik met mijn CAT S62 nog enigszins bereikbaar was, is dat met de Power Armor niet zo. In huis kan ik bijvoorbeeld niet gebeld worden, maar ontvang ik ook geen SMS'jes die je tegenwoordig nodig hebt bij bijvoorbeeld tweetrapsverificaties. Mijn abonnement gaat via 50plus mobiel, Vodafone netwerk. Navraag leert echter dat de ontvangst van Vodafone in mijn hoek van het dorp matig is.

Ik heb een test uitgevoerd door de simkaart op exact dezelfde plek in huis kort na elkaar in een ander toestel te doen. Daarmee was de ontvangst significant beter.

Het lijkt er dus op of de ontvangst van de Ulefone minder sterk is, en dat ik op plekken met minder bereik door het ijs zak. Met Wifi lijkt ik ook te merken dat het toestel veel minder makkelijk signaal opvangt, en ook als ik door het huis loop, verbindt hij niet zo soepel met alle AP's.

De support van Ulefone is ok. Ze reageren, ze proberen te helpen, en ze geven aan dat het toestel een probleem lijtk te vertonen. De internal diagnostic functie laat echtre geen problemen zien.

Helaas ben ik voor de garantie afhankelijk van een wederverkoper van Bol, Leeuw Telecom. Ik heb hen een mail gestuurd. Zij schelden je nog net niet uit, maar in de reviews op internet lees ik dat dat óók gebeurt. Aanvankelijke noemde ze mijn verhaal "bullshit", gaven aan niet verantwoordelijk te zijn voor de garantie (wat wél zo is), en weigerde mij te helpen. Na druk van Bol.com kreeg ik een mail dat ze wel naar het toestel wilde kijken, maar ik geloof natuurlijk nooit dat ze daar opeens een wilwillende en oplossingsgerichte houding zullen aannemen.

Ik hoop nu dat Ulefone mij direct kan helpen. Nu vragen ze echter weer beeldmateriaal als bewijs. Enorm tijdrovend allemaal.

Het updatebeleid is volgens mij nagenoeg niet-bestaand. Ik heb al geruime tijd geen updates meer gehad. De telefoon draait op Android 12, en dat blijft ook zo. De telefoon lijkt ook inmiddels al aardig te vertragen, en is soms buggy.

Het rugged aan de telefoon is top
De warmtebeeldcamera is top
De rest vind ik toch erg matig.

Helaas wordt de markt van de rugged phones gedomineerd door relatief anonieme Chinese aanbieders die allen niet bekend staan om hun updatebeleid. Achteraf had ik een iets meer up-to-date toestel gekocht.
Één ding is voor mij zeker, ik mis de kwaliteit en support van de CAT phones best wel erg. Zo jammer dat Bullit failliet is.
iamiiad schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:59:

Zojuist een system update uitgekomen voor de Armor 18T: Power_Armor_18T_AF5_V13.
Installatie ging vlekkeloos.
Dus voor dit model heeft Ulefone iig nog moeite gedaan. 👍
Vreemd, mijn versie is nog altijd "Power_Armor_18T_AF1_EEA_V13.
Android beveiligingsupdate 5 juli 2024
Google play systemupdate 1 november 2024

Als ik wil updaten, zegt hij dat hij volledig up to date is.

[ Voor 11% gewijzigd door Laro op 08-01-2025 09:34 ]