Auto bij bereiken yountimer leeftijd van prive naar zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph888
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:13
Hallo,

ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden want ik lees wisselenede verhalen.

Ik werk als zzper en wil nu een auto kopen die november dit jaar de youngtimer leeftijd van 15jr bereikt.

Om hoge bijtelling te verkomen zou ik de auto tot hij youngtimer is prive willen rijden en mezelf 0,23ct per km willen vergoeden.
Vervolgens in november zakelijk gaan rijden zodat alle kosten afgetrokken kunnen worden en gebruik maak van de bijtellingsregeling voor youngtimers.

Ik lees dat heretiketteren van een auto alleen bij een bijzondere omstandigheid kan. Maar kan niet eenduidig vinden of het bereiken van youngtimerleeftijd dus wel of niet een bijzondere omstandigheid is.

Ofwel mag ik de auto prive rijden en eind dit jaar switchen naar zakelijk?

alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb deze vraag eens voorbij horen komen in een "startende ondernemers"bijeenkomst, waar een oa. een accountant bij was om dit soort vragen te beantwoorden.

Als ik het goed herinner raadde zij het af om dit te doen. De belastingdienst kan namelijk erg snel vraagtekens gaan zetten bij de daadwerkelijke waarde van de auto, en wat nou wel en niet zakelijke kosten zijn. Je kan het vast allemaal wel waterdicht maken, maar het werd echt wel afgeraden om zoiets te doen. Verkoop hem ook niet aan je pa en koop hem dan terug, want dan weet je zeker dat je onderzocht gaat worden.

Ik zou de auto gewoon echt pas kopen wanneer het een youngtimer is.

Als het echt een "nu of nooit" kans is, want het is een zeldzame versie die praktisch nooit te koop is: Koop 'm toch, en tik die 6 maanden bijtelling af. Doet even pijn, maar dan heb je wel je droomwagen. Misschien kun je nog advies inwinnen bij een boekhouder of het echt niet mogelijk is 'm over te schrijven.

Of: Kijk in het buitenland, daar is het heel wat makkelijker een "leuke auto" te vinden dan hier. zit er zelf ook hard aan te denken om mijn volgende auto gewoon te importeren.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 11:15
Bijtelling is voor ondernemers nooit hoger dan de daadwerkelijke autokosten. Wellicht dat de daadwerkelijke autokosten voor de periode meevallen en dus te overzien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jackxl schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:07:
Bijtelling is voor ondernemers nooit hoger dan de daadwerkelijke autokosten. Wellicht dat de daadwerkelijke autokosten voor de periode meevallen en dus te overzien zijn?
Als je een auto met destijds een flinke cataloguswaarde hebt kan dat nogal in de papieren lopen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een optie is om nu zakelijk aan te schaffen en dit kalenderjaar alleen zakelijk te rijden. Privé gebruik kan je per kalenderjaar veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:46

Bob Popcorn

Plop!

Ik zou de auto tot 1 januari dan alleen zakelijk gebruiken, zoals @desmond ook al zegt. Je kilometers nauwkeurig bijhouden kan met appjes zoals RouteReg. Tot die tijd een andere auto huren is ws goedkoper ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph888
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:13
Dank voor de reacties

k onderneem al een tijdje part time en werk daarnaast 32 uur in loondienste.
vanaf begin volgende maand ga ik full time voor mezelf werken omdat het te druk wordt.

Ik heb tot op heden een auto van de zaak (loondienst) die ik bijtel maar dus moet inleveren bij uit dienst treden.

Mag ik dan de zelf aangeschafte auto niet bijtellen? Ik heb dit jaar dus wel al een auto bijgeteld.
Pagina: 1