Haalbaarheid afvoerleiding kookeiland verleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-03 14:44
Beste leden,

Mijn oude L keuken is verkocht en ik ben inmiddels naar een keukenboer geweest voor het realiseren van mijn nieuwe keuken. Aangezien wij heel graag een kookeiland willen bevat de nieuwe opstelling een kookeiland. Echter, ik loop wel tegen iets lastigs aan.

Het zit namelijk zo, de afvoer zit nu tegen de wand aan (zie rode kruisje tekening). Aangezien er een kookeiland komt zoals op de tekening, dient deze afvoer te worden verlegd. De afstand tussen oude afvoer en nieuwe afvoer punt is +- 2.5 meter (zie gele lijn tekening) in één rechte lijn. Het probleem is dat mijn dekvloer +- 5 cm dik is en er leidingen doorheen lopen. Nu zijn de leidingen voor de radiatoren niet heel belemmerend, want ik ga nog vloerverwarmingen installeren, maar de overige leidingen kunnen id weg liggen. Daarnaast dient er natuurlijk ook voldoende afschot te zijn.
En let op, het gaat om een appartement op de 15e verdieping. Dus er is geen kruipruimte aanwezig.

Wat zijn de mogelijkheden in jullie optiek en is deze keukenopstelling überhaupt wel haalbaar? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_ljpI-uH2rdj22LWv34e8tYcOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWuQ6SGxU0wrxmLqwTckiQ0U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Daniëlvveen op 06-05-2024 11:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:12
Daniëlvveen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:47:
Beste leden,

Mijn oude L keuken is verkocht en ik ben inmiddels naar een keukenboer geweest voor het realiseren van mijn nieuwe keuken. Aangezien wij heel graag een kookeiland willen bevat de nieuwe opstelling een kookeiland. Echter, ik loop wel tegen iets lastigs aan.

Het zit namelijk zo, de afvoer zit nu tegen de wand aan (zie rode kruisje tekening). Aangezien er een kookeiland komt zoals op de tekening, dient deze afvoer te worden verlegd. De afstand tussen oude afvoer en nieuwe afvoer punt is +- 2.5 meter (zie gele lijn tekening) in één rechte lijn. Het probleem is dat mijn dekvloer +- 5 cm dik is en er leidingen doorheen lopen. Nu zijn de leidingen voor de radiatoren niet heel belemmerend, want ik ga nog vloerverwarmingen installeren, maar de overige leidingen kunnen id weg liggen. Daarnaast dient er natuurlijk ook voldoende afschot te zijn.

Wat zijn de mogelijkheden in jullie optiek en is deze keukenopstelling überhaupt wel haalbaar? :?

[Afbeelding]
Door de vloer heen boren en dan in de kruipruimte aansluiten op het riool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniëlvveen
saaltink schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Door de vloer heen boren en dan in de kruipruimte aansluiten op het riool.
Helaas is er geen kruipruimte aanwezig, want het gaat om één appartement. Ik was het vergeten in de post te plaatsen, maar dit heb ik zojuist aangepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 19:58
Op de 15e verdieping heb je in theorie minimaal 14 kruipruimtes :+

Maar zonder gekheid, waar loopt de huidige afvoer naar toe? (meestal naar de meterkast/centrale schacht). als deze op de afbeelding 'naar beneden' loop is het een kwestie van openbreken en daar opnieuw aansluiten. Wat is de het maximale afschot wat je kunt halen? --> dus hoe hoog zit de huidige afvoer in het dek?

p.s. hoe ga je de elektra en water door de vloer leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
epicfailguy23 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:55:
Op de 15e verdieping heb je in theorie minimaal 14 kruipruimtes :+

Maar zonder gekheid, waar loopt de huidige afvoer naar toe? (meestal naar de meterkast/centrale schacht). als deze op de afbeelding 'naar beneden' loop is het een kwestie van openbreken en daar opnieuw aansluiten. Wat is de het maximale afschot wat je kunt halen? --> dus hoe hoog zit de huidige afvoer in het dek?

p.s. hoe ga je de elektra en water door de vloer leggen?
Volgens mij loopt de huidige afvoer naar de hoofdafvoer in m'n toilet. En inderdaad, de afvoer loopt naar beneden. Maximale afschot wat behaalt kan worden weet ik niet precies .. Hiervoor moet ik dus echt gaten gaan maken in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:36
Kan je het spoelgedeelte niet aan de muurkant houden? Dat je alleen kookt op het kookeiland?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik ben wel echt Front-Anti-Kookeiland, tenzij een kookeiland echt in de vrije ruimte kan staan, lever je ontzettend veel nuttige vierkante meters in. Dat zie ik hier op de tekening ook gebeuren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
jeroentjeh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:14:
Kan je het spoelgedeelte niet aan de muurkant houden? Dat je alleen kookt op het kookeiland?
Nee want achter het eiland staan 5 hoge kasten tot aan het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je gaat sowieso ruimte rondom je waterleidingen moeten houden ten opzichte van de vloerverwarming in verband met legionellarisico. Dan hou je dus iets meer ruimte voor ook de afvoer.

Waarschijnlijk heeft de VVE ook nog wel een mening over dergelijke diepgaande sleuven in "hun" vloer trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-05 16:39
Waar loopt de afvoer vanaf het rode kruis (huidige plaats) heen?

Als deze nu al richting je eiland loopt kun je daar wellicht op aanhaken.

Een afvoer van 2.5 meter leggen in een dekvloer van 5cm én ook nog vloerverwarming infrezen? Dat is wel héél ambiteus als de afvoer zelf al 4cm in doorsnee is.

Mag je dieper frezen van de VVE? Je komt dan in de constructie uit.

En heb je deze keuken al gekocht? Want dit probleem komt niet uit de lucht vallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:30
Ik zou even een goede tekening opvragen bij de VVE. Eentje waar de leidingen ook op staan. Dan vind je wellicht een makkelijkere optie.

Wat ook mogelijk is: je boven/benedenburen vragen of zij ook een kookeiland hebben en vragen hoe zij dat hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gemis aan afschot, want met een 40mm pijp in 50mm dekvloer kom je niet ver, kan je misschien oplossen door een Sanibroyeur te plaatsen die het afvalwater wegpompt (?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb zoveel gezeik gehad met een 40mm liggende leiding in de keuken dat ik dat nooit meer zou willen. Minstens 50 (maar getroffen door trauma's leg ik nu netjes een 75 zoals handboek binnenriolering ook aangeeft).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 19:58
Daniëlvveen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Volgens mij loopt de huidige afvoer naar de hoofdafvoer in m'n toilet. En inderdaad, de afvoer loopt naar beneden. Maximale afschot wat behaalt kan worden weet ik niet precies .. Hiervoor moet ik dus echt gaten gaan maken in de vloer.
Umm ik weet niet waar jouw toilet/meterkast zich bevind. want ik gok dat je een standpijp in je meterkast hebt waar alles op uitkomt. Echter als deze zo loopt is het allemaal vrij eenvoudig, mits je natuurlijk dit controleert en de situatie zo is O-) |:( :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8egDIqZU0CbM7wdmijAogl_s5Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5m3OGA0NpDtheJm7iGAgDar.png?f=fotoalbum_large
Dan zal je met het afschot ect in theorie hetzelfde hebben. Echter zoals andere al hebben aangegeven kan je zomaar hakken en breken in de vloer?

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 06-05-2024 13:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmAk9qMfIHil42jQq5bCgVL-vqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRPrubcqIgHSZ13VI6lGZys8.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets niet een idee? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hierboven, maar ook in het ontwerp van @Daniëlvveen is er bijzonder weinig werkruimte. Je hebt een 60 centimeter breedte aan werkruimte om je snij- en ander werk te doen. Dan sta je in het ontwerp in de TS ook nog voor de vaatwasser terwijl je bezig bent. Ik denk goed om heel kritisch naar de hoeveelheid werkruimte (lees: vrij aanrechtblad) met een korte route naar je inductieplaat te kijken.

Je ziet hier boven (mooie kleur, heb hem zelf ook) waarom ik ook Front-Anti-Greeploos ben, als dat van die dikke geulen oplevert tussen je keukenkasten en/of aanrecht in.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 06-05-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij verschrikkelijk. Veel te weinig ruimte om dingen te snijden en wassen.

Of moet je dan met je druipende vergiet naar je kookeiland om daar lekker te snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
pagani schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:40:
Je gaat sowieso ruimte rondom je waterleidingen moeten houden ten opzichte van de vloerverwarming in verband met legionellarisico. Dan hou je dus iets meer ruimte voor ook de afvoer.

Waarschijnlijk heeft de VVE ook nog wel een mening over dergelijke diepgaande sleuven in "hun" vloer trouwens.
Dat was inderdaad ook wat ik in gedachte had, om ruimte rondom de waterleidingen over te houden. Maar goed dat je het benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik had precies ditzelfde probleem, alleen wist ik dat er bij mij "ergens" onder de vloer al VVW buizen moesten liggen, maar afgaande op de bouwtekeningen durfde ik te gokken dat deze minimaal 6cm diep moest liggen, dus ik ben gewoon 5cm diep gaan frezen, en vanaf daar gewoon gaan hakken.

Uiteindelijk een sleuf van 6 a 7cm diep kunnen maken, om zo toch een 50mm afvoer onder lichte afschot te kunnen plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dw73gTnNC6r714_6klACqRVHFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SilYBLqwPqVJeQR9LeVdpuTM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVHNmnPpQ9crKLpl5ApqqivKHq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFAeWypszRPrdZkDOLTa3ELh.jpg?f=fotoalbum_large

Eerlijk is eerlijk: ik heb me ontzettend zorgen gemaakt of het ging lukken. Bij het plaatsen van de keuken had ik vooraf een alternatief plan bedacht: Indien ik niet genoeg ruimte bleek te hebben, dan zou er een sanibroyeur in het eiland komen.

In jouw geval, met 50mm dekvloer, en onder de vloer geen mogelijkheid iets anders te doen, lijkt een sanibroyeur dus de enige oplossing. Hiermee pers je onder druk het water door een dunne (32?) afvoer, en hoef je dus ook niet zorgen te maken over afschot.

Uiteraard blijft het wel gokken dat je niks tegen komt, en de VVW zou ik om de leidingen heen plannen, dus niet eroverheen of er onder door.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:24:
Ik had precies ditzelfde probleem, alleen wist ik dat er bij mij "ergens" onder de vloer al VVW buizen moesten liggen, maar afgaande op de bouwtekeningen durfde ik te gokken dat deze minimaal 6cm diep moest liggen, dus ik ben gewoon 5cm diep gaan frezen, en vanaf daar gewoon gaan hakken.

Uiteindelijk een sleuf van 6 a 7cm diep kunnen maken, om zo toch een 50mm afvoer onder lichte afschot te kunnen plaatsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerlijk is eerlijk: ik heb me ontzettend zorgen gemaakt of het ging lukken. Bij het plaatsen van de keuken had ik vooraf een alternatief plan bedacht: Indien ik niet genoeg ruimte bleek te hebben, dan zou er een sanibroyeur in het eiland komen.

In jouw geval, met 50mm dekvloer, en daaronder geen mogelijkheid iets anders te doen, lijkt mij dat dus de enige oplossing. Hiermee pers je onder druk het water door een dunne (32?) afvoer, en hoef je dus ook niet zorgen te maken over afschot.

Uiteraard blijft het wel gokken dat je niks tegen komt, en de VVW zou ik om de leidingen heen plannen, dus niet eroverheen of er onder door.
toon volledige bericht
Maar deze constructie voldoet dus niet aan het bouwbesluit en vormt een legionellarisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
pagani schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Maar deze constructie voldoet dus niet aan het bouwbesluit en vormt een legionellarisico.
In mijn specifieke geval maak ik me daar geen zorgen over: De VVW blijkt nog dieper te liggen, en met de zeer lage temperaturen waarop ik stook zal de (geissoleerde) koudwater leiding zelden worden blootgesteld aan omgevingstemperaturen hoger dan 25 graden.
Bouwbesluit en de realiteit zijn niet ten alle tijde hetzelfde.

Los van mijn persoonlijke situatie: Ik zou TS zeker adviseren de VVW uit de buurt te houden van de leidingen, hij heeft de optie dat te doen, in mijn geval was er geen ontkomen aan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Daniëlvveen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Nee want achter het eiland staan 5 hoge kasten tot aan het plafond.
Er staat nog niks toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Mr. Stom schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:41:
Waar loopt de afvoer vanaf het rode kruis (huidige plaats) heen?

Als deze nu al richting je eiland loopt kun je daar wellicht op aanhaken.

Een afvoer van 2.5 meter leggen in een dekvloer van 5cm én ook nog vloerverwarming infrezen? Dat is wel héél ambiteus als de afvoer zelf al 4cm in doorsnee is.

Mag je dieper frezen van de VVE? Je komt dan in de constructie uit.

En heb je deze keuken al gekocht? Want dit probleem komt niet uit de lucht vallen natuurlijk.
Ik vermoed dat de afvoer vanuit de rode kruis richting mijn toilet gaat, want aan de andere kant van de muur waar de blauwe pijl heen wijst, zit de wasbak van m'n toilet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc23q4Ezz4mKIAi-91r3kYgzIAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpz3U76QWYDzh8iiljkdDVYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikViNBuiDrPOj4pMG62KrF0Lu2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UY71iOBX3d2qwODYIVa8ajq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Wuursj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:54:
Ik heb zoveel gezeik gehad met een 40mm liggende leiding in de keuken dat ik dat nooit meer zou willen. Minstens 50 (maar getroffen door trauma's leg ik nu netjes een 75 zoals handboek binnenriolering ook aangeeft).
Wat voor problemen heb je precies gehad? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
epicfailguy23 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Umm ik weet niet waar jouw toilet/meterkast zich bevind. want ik gok dat je een standpijp in je meterkast hebt waar alles op uitkomt. Echter als deze zo loopt is het allemaal vrij eenvoudig, mits je natuurlijk dit controleert en de situatie zo is O-) |:( :
[Afbeelding]
Dan zal je met het afschot ect in theorie hetzelfde hebben. Echter zoals andere al hebben aangegeven kan je zomaar hakken en breken in de vloer?
Het toilet bevindt zich achter de wand waarnaar de blauwe pijl wijst. Die gat in de muur daar waar je de leidingen van ziet, is de afvoer van de wasbak in m'n toilet. De meterkast zit achter de wand van de afvoer van m'n oude keuken, maar daar tussenin zit nog ongeveer 1 meter afstand want er zit nog een centrale hal tussen deze wand en m'n meterkast die zich namelijk in de gang bevindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc23q4Ezz4mKIAi-91r3kYgzIAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpz3U76QWYDzh8iiljkdDVYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikViNBuiDrPOj4pMG62KrF0Lu2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UY71iOBX3d2qwODYIVa8ajq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsdzJtS1eLSW14MgHXKQkJLk480=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxGcRwb3xshTsJPAmOf40wrv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van m'n meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf8Rp02Sb5VfYl9MKv2lSBMvufo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xfv9KypgA2JzT6Nu78tEC0if.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 06-05 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja, je kunt natuurlijk voorzichtig beginnen met een diamantschijf en hopen dat je niks raakt. :X
_meestal_ is de eerste 3cm redelijk vrij van objecten.

Doe je dat wel, dan weet je in ieder geval waar het stuk is, en waar je het dus moet repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:11:
tsja, je kunt natuurlijk voorzichtig beginnen met een diamantschijf en hopen dat je niks raakt. :X
_meestal_ is de eerste 3cm redelijk vrij van objecten.

Doe je dat wel, dan weet je in ieder geval waar het stuk is, en waar je het dus moet repareren.
Moeten ze niet bezuinigd hebben op de dekvloer. Dont ask :X

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
ConQuestador schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In jouw geval, met 50mm dekvloer, en onder de vloer geen mogelijkheid iets anders te doen, lijkt een sanibroyeur dus de enige oplossing. Hiermee pers je onder druk het water door een dunne (32?) afvoer, en hoef je dus ook niet zorgen te maken over afschot.

toon volledige bericht
Goed om te horen dat het is gelukt bij je zonder problemen. Gaat het ook om een appartement bij jou? En hoeveel afschot heb je aangehouden per meter? Zijn btw alleen de VVW leidingen het enige obstakel geweest voor het verplaatsen van de afvoer? Ik dacht dat er namelijk nog veel meer door de grond liep.

Ik heb inderdaad een aantal andere leden ook een sanibroyeur als eventuele oplossing horen noemen. Het probleem daarmee is dat ik lades heb in m'n eiland die al ingekort moeten worden aan beide kanten vanwege een quooker boiler die erin komt. Ik weet niet of zo een sanibroyeur er daarnaast nog past. En die dunne afvoer van 32 moet uiteindelijk toch ook door de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Oogje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Moeten ze niet bezuinigd hebben op de dekvloer. Dont ask :X
Inderdaad, dat is ook niet altijd het geval.
Heb namelijk de volgende reactie gekregen op de vraag hoe dik de dekvloer is:

"De gemiddelde dikte van een dekvloer is ca 5 cm, per project verschilt de opbouw.

De kans dat u een leiding raakt is daarom bijna 100% en de ervaring is dat de schade die een lekkage veroorzaakt heel groot kan zijn.

Wellicht dat u dan ook begrijpt dat wij dit altijd afraden."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou je toch aanraden het eiland te laten varen, zeker nu ik de foto's zie. De ruimte is er niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Daniëlvveen schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Goed om te horen dat het is gelukt bij je zonder problemen. Gaat het ook om een appartement bij jou? En hoeveel afschot heb je aangehouden per meter? Zijn btw alleen de VVW leidingen het enige obstakel geweest voor het verplaatsen van de afvoer? Ik dacht dat er namelijk nog veel meer door de grond liep.

Ik heb inderdaad een aantal andere leden ook een sanibroyeur als eventuele oplossing horen noemen. Het probleem daarmee is dat ik lades heb in m'n eiland die al ingekort moeten worden aan beide kanten vanwege een quooker boiler die erin komt. Ik weet niet of zo een sanibroyeur er daarnaast nog past. En die dunne afvoer van 32 moet uiteindelijk toch ook door de vloer?
Ik heb een vrijstaande woning, dus in mijn geval waren er geen onderburen die last konden krijgen van mijn werkzaamheden.

Ik zou het in jouw geval niet aandurven.. Hoogstens koken in het eiland (dan moet er alsnog een stroomkabel heen, maar die kan aan het oppervlakte ingefreesd worden). En anders toch kijken naar een hele andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Daniëlvveen schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Wat voor problemen heb je precies gehad? :(
Het ging hier om een leiding door de vloer die eerst een tijd dienst heeft gedaan voor een wasbak en ik toen misbruikt heb voor een tijdelijke keuken. En toen vrij snel (2 maanden) last van verstoppingen. Trekveren, gootsteenontstoppers, al snel hielp niks meer. Na het demonteren kwam er dan ook een stinkende derrie uit :r

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 20:48
Wuursj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:48:
[...]

Het ging hier om een leiding door de vloer die eerst een tijd dienst heeft gedaan voor een wasbak en ik toen misbruikt heb voor een tijdelijke keuken. En toen vrij snel (2 maanden) last van verstoppingen. Trekveren, gootsteenontstoppers, al snel hielp niks meer. Na het demonteren kwam er dan ook een stinkende derrie uit :r
Soortgelijke ervaring gehad. Is ook echt een kotswaardige derrie die je dan ziet/ruikt.
Vervangen door 50mm hielp al.

Als ik het idee zie van TS zou ik dat kookeiland vergeten. Is ook een enorme ruimteslurper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Ik was een keer in een appartement en daar wou men ook perse een kookeiland maar had men gewoon de vloer tussen de wand en het eiland verhoogd zodat je een plateau had. Daar liepen dan de leidingen. Dus gewoon een plateau van een paar meter breed. Mooi? Ik zou het niet doen maar men had wel het gewenste kookeiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Wuursj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:48:
[...]

Weet je zeker dat dat het 'm echt zat in de diameter van de buis en niet in de afschot per meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Uiteindelijk toch voor gekozen om het spoelgedeelte aan de wand te houden. Afvoer is netjes verlegd, er is voldoende afschot gecreeërd en er is ook nog eens een 50 mm pijp gebruikt. Elektra is ook verlegd.

Case closed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZTz1-WabEoV1pp94wm70jVCcSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5r7ym8Q5SeX2d48bny8JTRpv.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1