Tips deco m4 vervangen met wifi 6(e)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-08 14:56
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een drietal deco m4's in gebruik. Wij willen overstappen naar wifi 6(e). Ik ben al een tijdje bezig om een aantal apparaten met elkaar te vergelijken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Een aantal punten:

- Het nieuwe wifi dient met de standaard Odido/KPN modems en daarnaast eventueel in de toekomst met een eigen modem te kunnen werken. Wij hebben op dit moment nog de standaard modem van Odido in gebruik. Over een aantal maanden gaan wij overstappen naar KPN. Misschien wil ik daarna mijn eigen modem in gebruik gaan nemen.
- Netwerken kunnen splitsen. De thermostaat en bijvoorbeeld de wekker radio's werken alleen als een netwerk 2.4ghz is. Ik heb nu het gastennetwerk op 2.4 draaien en het standaard wifi op 5ghz. Na het splitsen van het netwerk veranderd er wat in de beveiliging (?) waardoor de wekkers niet aangesloten kunnen worden. Dit heb ik toen destijds geaccepteerd maar het zou leuk zijn als de wekkers weer aangesloten kunnen worden.
- Nieuwe wifi punten moeten direct op de modem en via een switch aangesloten kunnen worden. In de meterkast kan ik de hoofd deco aan de modem of aan een unmanaged switch hangen. Op de eerste verdieping wordt het apparaat op een unmanaged switch aangesloten. Op zolder weet ik nog niet of ik hem bekabeld aan wil sluiten. De kabel komt direct onder het bed uit dus het hangt een beetje af of het apparaat geluid maakt of ik hier iets aan wil sluiten.

Ik heb gekeken naar bijvoorbeeld de TP-Link Deco X50, de TP-Link AX5400, de XE75 en de Linksys Velop Pro 6E. Elke keer denk ik dat ik een goed setje gevonden heb en dan kom ik er achter dat de ene niet goed werkt met een KPN modem en de ander geen "IGMP snooping" heeft. Ik zie het niet zitten om een mooi setje te kopen en er na een weekend mee te klooien te denken "had ik maar die en die variant gekocht voor 20 euro meer".

Kunnen jullie mij tips geven?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je ze bedraad aansluiten zou ik voor een X50 gaan in jouw situatie. XE75 is eigenlijk alleen meerwaarde als ze draadloos verbonden zijn.

Splitsen van 2.4 en 5ghz is dmv het gastenwifi een beetje een knutseloplossing maar wel het enige hoe het kan. Als je netwerk isolatie erbij uitzet en wachtwoorden hetzelfde maakt is het wel een werkbare oplossing

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-08 14:56
laurens0619 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:39:
Als je ze bedraad aansluiten zou ik voor een X50 gaan in jouw situatie. XE75 is eigenlijk alleen meerwaarde als ze draadloos verbonden zijn.

Splitsen van 2.4 en 5ghz is dmv het gastenwifi een beetje een knutseloplossing maar wel het enige hoe het kan. Als je netwerk isolatie erbij uitzet en wachtwoorden hetzelfde maakt is het wel een werkbare oplossing
Bedankt voor je reactie. Dan denk ik dat het de X50 gaat worden!