Stugge of flexibele netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Goedemorgen,

In huis zijn wij netwerkkabels aan het trekken. Mogelijk voor toekomstig POE gebruik (WiFi mesh netwerk). Echter, we hebben nu 1 stugge kabel getrokken maar omdat de rol op was hebben we nieuwe flexibele netwerkkabel op rol besteld. De kabels worden niet afgemonteerd op een LSA-strook maar direct de kamers ingebracht via bestaande leidingen. Dus in principe zou het met flexibel ook kunnen. Alleen weet ik niet hoe dat voor POE precies werkt. In mijn beleving zijn dan stugge kabels beter.

Zou het in dit geval beter zijn om stugge 100% koperkabels te bestellen of zou dit prima kunnen met flexibele 100% koperkabels? De RJ45 connector monteren maakt voor mij op beide kabels niet uit. Dat is prima te doen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Flexibele kabel met connectors er op kan prima. Het is alleen niet de mooiste/beste oplossing. Technisch werkt het prima. Stugge kabel wordt aangeraden voor installaties omdat dat geschikt is voor afmonteren op LSA of keystones en dat is dan weer handig voor patchpanelen of wanddozen. Maar nogmaals , als jij van plan bent om aan beide kanten van de kabel een RJ45 Male connector te zetten dan is flexibele kabel prima. Het is technisch gezien dan gewoon een hele lange patchkabel die in je muur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:11:
Goedemorgen,

In huis zijn wij netwerkkabels aan het trekken. Mogelijk voor toekomstig POE gebruik (WiFi mesh netwerk). Echter, we hebben nu 1 stugge kabel getrokken maar omdat de rol op was hebben we nieuwe flexibele netwerkkabel op rol besteld. De kabels worden niet afgemonteerd op een LSA-strook maar direct de kamers ingebracht via bestaande leidingen. Dus in principe zou het met flexibel ook kunnen. Alleen weet ik niet hoe dat voor POE precies werkt. In mijn beleving zijn dan stugge kabels beter.

Zou het in dit geval beter zijn om stugge 100% koperkabels te bestellen of zou dit prima kunnen met flexibele 100% koperkabels? De RJ45 connector monteren maakt voor mij op beide kabels niet uit. Dat is prima te doen.
Zolang de kabel 100% koper is komt het met POE wel goed.

Als je rj45 stekkers wilt gaan knijpen moet je dat aan soepele kabels doen niet aan stugge.
Stugge kabels dien je af te monteren. Als je stugge kabels teveel beweegt om apparatuur meerdere malen aan te sluiten dan wordt de kern poreus en gaat de kwaliteit achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
saaltink schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Zolang de kabel 100% koper is komt het met POE wel goed.

Als je rj45 stekkers wilt gaan knijpen moet je dat aan soepele kabels doen niet aan stugge.
Stugge kabels dien je af te monteren. Als je stugge kabels teveel beweegt om apparatuur meerdere malen aan te sluiten dan wordt de kern poreus en gaat de kwaliteit achteruit.
Ik heb zelf ook enkele stugge kabels liggen afgemonteerd met een normale RJ45 connector en in mijn beleving werkt dat prima. Zolang je de connectors maar goed knijpt zodat de aderen goed geraakt worden. Ik test de kabels dan ook altijd even na met een tester.

Ik maak hieruit in ieder geval op dat een flexibele kabel met POE moet kunnen. Dan houden we die gewoon aan en hoeft 'ie ook niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb zelf ook enkele stugge kabels liggen afgemonteerd met een normale RJ45 connector en in mijn beleving werkt dat prima. Zolang je de connectors maar goed knijpt zodat de aderen goed geraakt worden. Ik test de kabels dan ook altijd even na met een tester.
Als je de juiste connectoren gebruikt is de kans op een kwalitatieve kabel al groter.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.cableorganizer.com/old-images/articles/solid-stranded-rj45-connectors/identify-solid-stranded-rj45.png

Een tester laat zien of er elektriciteit over de kabel kan maar niet hoeveel en welke kwaliteit signaal de netwerk apparatuur erover heen krijgt.

In de praktijk gezien dat een geteste kabel van 90 mtr toch niet werkt met POE of maar met een deel van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
saaltink schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Als je de juiste connectoren gebruikt is de kans op een kwalitatieve kabel al groter.

[Afbeelding]

Een tester laat zien of er elektriciteit over de kabel kan maar niet hoeveel en welke kwaliteit signaal de netwerk apparatuur erover heen krijgt.

In de praktijk gezien dat een geteste kabel van 90 mtr toch niet werkt met POE of maar met een deel van de apparatuur.
Dat klopt idd. Daar houd ik geen rekening mee. Ik zal eens kijken of we de stugge dan misschien ook nog even kunnen vervangen voor flexibel of niet. Hangt af van de lengte die we overhouden.

Dank voor de tips! :)

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 06-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Dat klopt idd. Daar houd ik geen rekening mee. Ik zal eens kijken of we de stugge dan misschien ook nog even kunnen vervangen voor flexibel of niet. Hangt af van de lengte die we overhouden.

Dank voor de tips! :)
De hele reden voor de stugge kabel is dat deze een stuk steviger is en dus minder snel kapot wordt getrokken. Ook heeft deze een gladdere buitenkant waardoor makkelijk door buis getrokken kan worden.

Als jij die flexibele kabel er heel doorheen krijgt kan dat ook werken. Wel voorzichtig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sethro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:00:
[...]

De hele reden voor de stugge kabel is dat deze een stuk steviger is en dus minder snel kapot wordt getrokken. Ook heeft deze een gladdere buitenkant waardoor makkelijk door buis getrokken kan worden.

Als jij die flexibele kabel er heel doorheen krijgt kan dat ook werken. Wel voorzichtig doen.
Dat. Grootste verschil tussen de kabels is dat je bij het trekken bij de stugge kern vooral de plastic kern aan het trekken bent zodat de aders ontlast worden, terwijl je bij flexibele kern rechstreeks aan de aders trekt. Als het beetje stroef gaat is de kans groot dat je die dingen kapot of iig out-of-spec trekt. Dat laatste is overigens het ergst, want het levert wisselvalige problemen op die pas na langere tijd zichtbaar worden in veel gevallen.

Ik zou echt overwegen om gewoon terug te vallen op best practices, stugge kabel voor vaste verbindingen te gebruiken, die af te monteren op contactdozen (voor 1-2) of patchpanels (voor meer) en dan flexibele (prefab) patchcables te gebruiken om apparaten op die contactdozen aan te sluiten.

Enige uitzondering op die stelregel is bij vaste, gemonteerde apparaten waar geen ruimte is voor contactdoos, dus bijvoorbeeld wallmount/ceiling mount AP's. Daar kun je een connector - voor stugge kabel - rechtstreeks op de kabel monteren.

Als je veel teveel flexibele kabel op rol besteld hebt, gewoon foute bestelling annuleren en correct materieel bestellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Sethro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Ik leg nieuwe buizen aan onder in de kruipruimte waar de kabels doorheen gaan dus qua kabels trekken gaat dat tot op heden prima. Straks loopt er ook een kabel in het natuurlijke ventilatiekanaal (buiten de buis om) en daar heb ik ook meer dan genoeg speling en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Dat. Grootste verschil tussen de kabels is dat je bij het trekken bij de stugge kern vooral de plastic kern aan het trekken bent zodat de aders ontlast worden, terwijl je bij flexibele kern rechstreeks aan de aders trekt. Als het beetje stroef gaat is de kans groot dat je die dingen kapot of iig out-of-spec trekt. Dat laatste is overigens het ergst, want het levert wisselvalige problemen op die pas na langere tijd zichtbaar worden in veel gevallen.

Ik zou echt overwegen om gewoon terug te vallen op best practices, stugge kabel voor vaste verbindingen te gebruiken, die af te monteren op contactdozen (voor 1-2) of patchpanels (voor meer) en dan flexibele (prefab) patchcables te gebruiken om apparaten op die contactdozen aan te sluiten.

Enige uitzondering op die stelregel is bij vaste, gemonteerde apparaten waar geen ruimte is voor contactdoos, dus bijvoorbeeld wallmount/ceiling mount AP's. Daar kun je een connector - voor stugge kabel - rechtstreeks op de kabel monteren.

Als je veel teveel flexibele kabel op rol besteld hebt, gewoon foute bestelling annuleren en correct materieel bestellen.
Zie hierboven. Heb nét gereageerd op @Sethro :P . Het trekken van de kabel zal gaan zonder (al teveel) weerstand. Dat is dus goed te doen en dan lijkt het mij imo veiliger om toch de flexibele kabels aan te houden. Er lopen geen inbouwdozen op de plekken waar de kabels uitkomen en dan zou ik al moeten werken met een opbouw WCD. Dat is misschien wel beter maar vind het geen gezicht. Dat weerhoud mij dan ook een beetje.

Ik denk dat ik zo wel verder kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Elke Cat 6 kabel heeft een plastic kruis tussen de ader paren en daar trek je in feite aan, dat is voor zowel stugge als flexibele kabel het geval.
Voor Poe maakt flexibel of stug niets uit, daar is alleen de dikte van belang, maar flexibele kabels zijn vaak dunner (te dun).

Wat van belang is dat je voor vaste bekabeling stugge kabel gebruikt en netjes afmonteert op LSA (dus wcd of patchpaneel) Rj45's aanknijpen is altijd prutswerk en geeft op den duur problemen.
RJ45's maken enkel oppervlakte contact waar corrosie tussen kan komen.
Ook gaan de contacten in een RJ45 in het gebruik vaak los zitten wat hele rare storingen in je netwerk veroorzaak die moeilijk te vinden zijn.
LSA snijd de stugge ader in en maakt een veel betere verbinding en omdat het niet meer beweegt (wcd) is het veel betrouwbaarder.

Kablels met RJ45's zo uit de muur laten komen is in mijn ogen vragen om problemen in je netwerk.

Soms kun je niet anders zoals bijvoorbeeld bij het plaatsen van Access points, dan kun je het beste van die toolless RJ45's gebruiken die een LSA aan boord hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 07-05-2024 09:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1