PIR sensors met kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
Ik ben bezig met de bouw van een woning, en 1 van de zaken waar ik mee bezig ben is het opbouwen van een domotica systeem aangestuurd door een Wago PLC.

Eén van de zaken die ik hier wil implementeren is een motion detection met het gebruik van PIR sensors. Zo wil ik deze namelijk gebruiken op locaties waar de verlichting niet altijd hoeft ingeschakeld te worden met een schakelaar: WC, gang, ... Alsook het toevoegen van PIR sensors voor het gebruik als alarm systeem.

De vereiste van zo een PIR sensor is dat deze bekabeld is, ik wil niet elk jaar over heel mijn huis batterijen vervangen dus vandaar dat ik alles bekabeld aan het uitvoeren ben.

Heeft er iemand ervaring met bekabelde PIR sensors die je kan koppelen aan een PLC? Hoe bouw je deze proper in, en zijn er merken waar ik zeker van moet wegblijven?

Ook lees ik veel over Human presence sensoren, deze zouden beter zijn voor als je langdurig stilzit? Maar hiervan vind ik wel geen bedraade versies.

[ Voor 36% gewijzigd door ghost616 op 06-05-2024 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet in wat voor plafond het moet komen maar ik denk dat de Tuya zy-m100-L een mooi model is voor wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat denk ik allerminst. Ik heb de zy-m100-s (hetzelfde apparaat, maar dan met wall-mount) en het spamt je hele zigbee-netwerk vol. Heb 'm uitgezet en gebruik intussen weer PIR-sensoren. De Sonoff SNZB-06P doet het wél erg goed, maar die kent dan weer geen plafond-mount. Werkt op een USB-C aansluiting.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 07:42

V-8

Je kunt ook een kleine 3.3V voeding gebruiken en die solderen op de batterij-aansluitingen in een cheapass batterijgevoede sensor. Heb ik ook gedaan en werkt perfect!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Ik weet niet precies hoe zo'n domoticasysteem werkt, maar is dit niet iets? Je kan het netjes inbouwen, accu's gaan nooit leeg. Alleen je zit wel met een schakeldraad vanaf elke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Thijsmans schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:09:
Ik heb de zy-m100-s (hetzelfde apparaat, maar dan met wall-mount) en het spamt je hele zigbee-netwerk vol. Heb 'm uitgezet en gebruik intussen weer PIR-sensoren.
TLDR: Dat is wel heel erg overdreven, een ZY-M100 gebruikt 1.9% van de Zigbee bandbreedte.

Heb trouwens geen idee of WAGO PLC compatible is met deze Zigbee sensor, misschien met de wi-fi variant.

Tuya ZY-M100 message:
MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Presence Living Room', payload '{"cli":" ","detection_delay":0,"fading_time":0.5,"illuminance_lux":82,"linkquality":232,"maximum_range":8.1,"minimum_range":0.6,"presence":true,"radar_sensitivity":9,"self_test":"check_success","target_distance":4.37}'

size: ±300 bytes
Zigbee protocol overhead 50%: 300 bytes (ruime schatting)
Total message size: 600 bytes

Zigbee 3.0 data rate op 2.4GHz per channel:
250000 b/s of 31250 B/s

Een ZY-M100 verbruikt 600/31250 = 1.9% van de beschikbare Zigbee bandbreedte.

Bij mij versturen deze sensoren alleen data als ze aanwezigheid detecteren maar dat is niet bij iedereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zeggen: lees de ervaringen uit het veld .

[ Voor 30% gewijzigd door Thijsmans op 12-05-2024 17:15 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1