Tuin ophogen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Mijn woning is gebouwd op een kavel van net geen 700m2 wat grotendeels ca. 40-70cm lager ligt dan de omliggende bebouwing (het kavel had eerst een andere bestemming). De woning zelf ligt uiteraard wel op de goede hoogte, maar de tuin zal dus een keer opgehoogd moeten worden. Als ik eea uitreken kom ik al snel op 175-185 m3 grond wat er op zal moeten (rekening houdend met wat inklinking). Dat is best veel, en veel is al snel heel duur.

Zijn er mogelijkheden om bijv. eea op te hogen met piepschuim blokken, met daarop dan een laagje grond oid?
Nog andere ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Grond afvoeren is ook erg duur. Wellicht is er een bouwproject in de regio waar ze wat grond over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik begreep dat allemaal niet zomaar kan zonder allerlei vergunningen en metingen voor vervuling en pfas en wat ze allemaal nog meer verzinnen. En 175m3 is niet 'wat' grond, dat zijn misschien wel 5-6 grote vrachtwagens vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:23

EiT

TwArbo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:11:
Grond afvoeren is ook erg duur. Wellicht is er een bouwproject in de regio waar ze wat grond over hebben?
De vraag is of je die grond wilt hebben, zou er direct een zwembad in gooien en schone grond.

Ik denk dat belangrijkste vraag is wat er gebeurt als het regent en wat het grondwaterpeil is, mogelijk loopt alles van de buren naar jouw toe.

Je zou ook wat lagen in de tuin kunnen aanbrengen.

Sowieso direct drainages en elektra aanbrengen als je alleen moet ophogen. Dan ook besluiten waar wit en zwart zand wilt hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, drainage moet sowieso, en moet goed. Er liggen nu 2 greppels aan de buitenzijde voor de tuinen vd buren, dit kavel was het afvoerputje van de omliggende woningen die allemaal hoger liggen.

Een zwembad is leuk maar als ik geld had voor een zwembad ging ik hier niet zeuren over goedkopere manieren om op te hogen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Ik zou even een rondje bellen met verschillende grondverzetbedrijven in de regio.
Vaak valt er wel een deal te sluiten.
Ze hebben vaak ook grond wat niet vervuild is maar van alles door elkaar.

Je hoeft het ook niet volledig op te hogen met teelaarde.
Je kan een groot deel vullen met zand of klei of ander vulmateriaal.
Wellicht kunnen zij je daarin adviseren.
Daar flink overheen laten rijden zodat het lekker inklinkt meteen al.

De bovenste laag aanvullen met zand of teelaarde naar je tuinontwerp.

In je tuinontwerp kan je ook een meer natuurlijk ontwerp aanhouden.
Waar je rondom je huis een deel ophoogt en als tuin inricht.
En dan de rest wat glooiender en inricht als wilde tuin / wadi, dan hoef je niet het hele perceel op te hogen.
Voor het ophogen kan je dan ook uit een deel grond opgraven, om zo een echt dieper deel te krijgen wat als eerste vult met water.
Je wadi zal dan langer droog zijn, en het diepere deel zal sneller of altijd water bevatten.

Ik weet niet of 700m2 daar al weer te klein voor is alleen.

Zelf hebben we 350m2, en in 2013/2014 hebben we dat ook 70cm omhoog gehaald.
Dat kostte toen ruim 5000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:11
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:20:

Een zwembad is leuk maar als ik geld had voor een zwembad ging ik hier niet zeuren over goedkopere manieren om op te hogen ;)
Ach de prijs valt wel mee bij de Action rond de tien euro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:35
Zou er zeker geen piepschuim onder gooien.
Milieuvervuiling en je weet niet of je in de toekomst nog de grond in wilt voor leidingen bomen etc.

Ik heb afgelopen zomer ook mijn tuin opgehoogd en betaalde € 20,- per kuub voor zwarte grond.
Beetje afhankelijke van je regio kun je het ook voor € 15,- krijgen.
Vindt dat eerlijk gezegd wel meevallen

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:59

mrc4nl

Procrastinatie expert

rmr1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:47:
Zou er zeker geen piepschuim onder gooien.
Milieuvervuiling en je weet niet of je in de toekomst nog de grond in wilt voor leidingen bomen etc.
In Groningen bouwen ze complete verkeerspleinen met piepschuim blokken. Dus ik zou niet snel spreken van milieuvervuiling. Goedkoop, niet giftig en rot niet.

En daarnaast is piepschuim juist makkelijk om naderhand nog leidingen in the leggen. T is geen beton.

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Er is wel een verschil tussen een professioneel gebouwd verkeersobject boven de grond dat de komende tientallen jaren door professionals met de oorspronkelijke bouwtekeningen onderhouden gaat worden, en de tuin van TS waar een toekomstige koper opeens blokken piepschuim in de tuin aantreft wanneer er een keer een schep in de aarde gaat.

Zolang OP er zelf woont lijkt het niet heel veel uit te maken wat er aan gifstoffen in de grond zit, getuige:
allerlei vergunningen en metingen voor vervuling en pfas en wat ze allemaal nog meer verzinnen

[ Voor 24% gewijzigd door marcieking op 06-05-2024 13:17 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:59
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:17:
Ik begreep dat allemaal niet zomaar kan zonder allerlei vergunningen en metingen voor vervuling en pfas en wat ze allemaal nog meer verzinnen. En 175m3 is niet 'wat' grond, dat zijn misschien wel 5-6 grote vrachtwagens vol...
Bedrijven die hiermee dealen horen ook een gedegen administratie bij te houden van waar ze welke grond naartoe afvoeren. Als uit een controle blijkt dat daarmee gesjoemeld is kan daar een leuke boete op volgen. Daar wil je niet bij betrokken raken.

Je kunt het in een keer goed (laten) doen, dan heb je slechts 1x last van het gedoe en de bijkomende kosten. Maar als de kosten te hoog zijn kan je het ook opsplitsen in een aantal jaren. Pak je eerst het ene deel aan en later volgende delen. Wel handig om een goed overzicht te hebben van wat je uiteindelijk van plan bent, maar heeft als voordeel dat het later makkelijker te herstellen is als er wat mis gaat.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:10
Weet je zeker dat je "maar" 185m3 nodig hebt? Dat is voor ongeveer 250m2 tuin, 0,7m ophogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:20
Wij hadden mazzel, mogelijk is dat bij jou ook een optie (al zul jij actief moeten polsen, bij ons kwamen ze het vragen):

Wij waren een dumpplek. Eens in de af en toe hadden ze vulgrond over en ze hadden gevraagd of ze dat bij ons mochten neerleggen en een beetje verspreiden. Het is niet hele mooie grond, maar als je de eerste 50cm zo oplost en dan 20cm mooie grond erop, ben je er.

Bij ons was het meeste dus gratis (700m2, 80cm ophogen), enkel de schone grond betalen is een stuk beter te doen. Je zou wat grondverzet bedrijven kunnen benaderen, kijken of ze iets soortgelijks willen.

De 'prijs' was dat t gebeurde wanneer zij een lading over hadden en kwijt moesten (ze konden het zelf nergens opslaan), dus het gebeurd niet a la minuut. Voor ons een prima deal.

Complimentje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26

Managelorian

“This is the workflow.”

FRANQ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
Je hoeft het ook niet volledig op te hogen met teelaarde.
Je kan een groot deel vullen met zand of klei of ander vulmateriaal.
Met klei aanvullen?!? Dat is echt het slechtste advies ooit. Klei is perfect wanneer je ambities hebt om aardappels te verbouwen, maar in een tuin is het echt de hel. Zo hard als steen wanneer het droog is en het laat water slecht door waardoor je vaker dan nodig met plassen in borders en gazon zit.

Klei is niet handig voor in een tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Managelorian schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Met klei aanvullen?!? Dat is echt het slechtste advies ooit. Klei is perfect wanneer je ambities hebt om aardappels te verbouwen, maar in een tuin is het echt de hel. Zo hard als steen wanneer het droog is en het laat water slecht door waardoor je vaker dan nodig met plassen in borders en gazon zit.

Ik heb een klei moestuin. Als je bereid bent om er werk in te steken is er niks beter eerlijk gezegd. Voor een "normale" tuin is dit natuurlijk anders, maar een laag klei kan geen kwaad aangevuld met ander organisch materiaal.

[ Voor 8% gewijzigd door souljah1h op 06-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, het kavel begint aan de straatkant redelijk normaal maar loopt dan naarmate je verder komt af zowel in de diepte als in de breedte, en in het midden staat de woning op een opgehoogd gedeelte. Heb eea opgemeten en in een 3D pakket getekend zo goed als, en dan kom ik op zo'n 175m3. Het kavel was ooit bedoeld om een waterpartij door te trekken, en is dus met de bouw van de wijk nooit op hoogte gebracht.

Ik heb ook aan iets van een wadi zitten denken, op zich een mooie vervanging voor 1 van de greppels misschien, of sowieso als 'tuinfeature' en inderdaad dat scheelt weer ophogen. Het nuttige met het aangename combineren.

Misschien kan ik ook wel iets van die kratten ingraven om water op te vangen en langzaam af te geven, dat scheelt dan ook weer ophoging...? weet alleen niet wat ik met dat water moet doen behalve wat sproeien? Ben ook bang dat dit soort dingen erg veel geld kosten.

Die 175m3 is zo'n beetje als ik echt alles op hoogte wil brengen, worst case zeg maar. Ik ga binnenkort ook wel even wat hoveniers langs om te zien wat voor creatieve plannen er nog mogelijk zijn zodat wellicht niet alles omhoog hoeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Borisvkr op 06-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Managelorian schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Dit hele kavel is een bult klei van 12m dik... daaronder zit pas zand... het is met regen inderdaad 1 grote blubberzooi wat nooit meer op lijkt te drogen, totdat het inderdaad in de zomer zo hard als beton is... moet dus in ieder geval hele goede drainage hebben, of ik nu ophoog of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:07:
Mijn woning is gebouwd op een kavel van net geen 700m2 wat grotendeels ca. 40-70cm lager ligt dan de omliggende bebouwing (het kavel had eerst een andere bestemming). De woning zelf ligt uiteraard wel op de goede hoogte, maar de tuin zal dus een keer opgehoogd moeten worden. Als ik eea uitreken kom ik al snel op 175-185 m3 grond wat er op zal moeten (rekening houdend met wat inklinking). Dat is best veel, en veel is al snel heel duur.

Zijn er mogelijkheden om bijv. eea op te hogen met piepschuim blokken, met daarop dan een laagje grond oid?
Nog andere ideeen?
volgens mij heb je veel meer nodig... want 700*0,55 (gemiddelde van 40-70cm) is 385m3, wat dus 2x zoveel is als je nu uitgerekend hebt.

Zelfs als je uit gaat van het minimale heb je 280m3 nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 06-05-2024 14:58 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:24
Piepschuim in de grond steken ...

Vraag is ook een beetje wat de TS wilt met zijn tuin - een soort van wadi aanleggen kan al grond besparen en je tuin ook door drogere periodes helpen.
Hetzelfde voor een vijver of waterpartij.
Vraag is ook hoe nat de grond nu is en wat er achter je grond is, is dat ook hoger of ook weer lager?

Maar, ik zou in jou plaats eens horen bij een aantal grondwerkers / grondverzet bedrijven in je buurt en eens horen voor een prijs.
Beetje googelen geeft prijzen van 20-35 euro per kuub.
Kan me niet voorstellen dat EPS goedkoper gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:16
mrc4nl schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:53:
[...]

In Groningen bouwen ze complete verkeerspleinen met piepschuim blokken. Dus ik zou niet snel spreken van milieuvervuiling. Goedkoop, niet giftig en rot niet.

En daarnaast is piepschuim juist makkelijk om naderhand nog leidingen in the leggen. T is geen beton.
In groningen gaat piepschuim ook vaak in de fik.
https://www.rtvnoord.nl/n...weetal-aangehouden-update

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
RobbieB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:58:
[...]

volgens mij heb je veel meer nodig... want 700*0,55 (gemiddelde van 40-70cm) is 385m3, wat dus 2x zoveel is als je nu uitgerekend hebt.

De gehele kavel is 700m2 en hier staat een huis op. De oppervlakte van de woning dien je dan wel van de 700 af te halen.

En dan komt TS uit op 175m3 grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19
Nou grond en piepschuim is besproken. Even buiten de doos:
  • Wijnkelder
  • Atoomkelder
  • Koivijver
  • Ingegraven trampoline
  • Ingegraven 'kliko-lift'
  • Fietsenschuur
  • Zitkuil
  • Zandbak
  • Buitenkeuken
  • Wateropslag
En ook voor zwembad geldt: het kan slechts een afgedekte voorbereiding zijn, het hoeft niet meteen af.

Het kliko/fietsenschuur idee heb ik wel eens bij iemand gezien. De kliko's stonden op een elektrische lift onder een luik en bij diverse andere huizen zie ik wel eens 'verdiepte fietsenschuurtjes'. De fietsen staan dan zeg een meter dieper, 'plantenbak' of sedum dak erboven. En je kan zo een paar fietsen 'uit het zicht' en toch droog zetten. Vanuit het keukenraam is het dan slechts een wat hogere plantenbak waar je overheen kijkt.

Zitkuil met vlonderplanken kan een mooie waterbuffer zijn. Zet de boel op een paar stevige palen en je kuil is eigenlijk nog 25m³ dieper dan hij lijkt, water opvangen voor de tuin en als het te gek wordt is dit de ideale plaats om weg te gaan pompen (liever een meter water in een put dan 1 cm in heel je tuin)

Deze dingen kunnen bij ernstig veel neerslag een keer onderlopen. Ik zou dus wel de boel zo aanleggen dat als het een keer flink onderloopt de stopcontacten en/of verlichting niet vollopen. Het fietsenschuurtje hierboven is dus niet iets waar je ook nog je grasmaaier en tuinkussens bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

jnr24 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:55:
Zitkuil met vlonderplanken kan een mooie waterbuffer zijn. Zet de boel op een paar stevige palen en je kuil is eigenlijk nog 25m³ dieper dan hij lijkt, water opvangen voor de tuin en als het te gek wordt is dit de ideale plaats om weg te gaan pompen (liever een meter water in een put dan 1 cm in heel je tuin)
Je post bevat een heleboel goede ideen, maar bij deze is het eerste dat in me opkomt dat die zitkuil dan een paradijs voor muggen wordt - en daarmee een milde variant van je gasten in een zwembad met alligators gooien.

Stilstaand water = muggenhemel. Dus tenzij je er echt een vijver van maakt, waarbij je ervoor zorgt dat er altijd genoeg water in staat en waar je een zooi vissen in kwijt kan die van schaduw houden en je muggenlarven opvreten, zou je daar mee oppassen :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Daar ben ik met een wadi ook bang voor; zit hier op het platteland en qua muggen is het sowieso al een feest hier, vooral omdat het kavel dus vooral klei is, en de greppels heel lang vochtig blijven. Ook loopt hier een slootje ah einde van de kavel.

Voor alle buiten-de-doos opties, budget is wel een belangrijk dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
RobbieB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Niet het hele kavel heeft 70cm nodig, het laagste punt is ca. 70cm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom de hele tuin ophogen? Ik zou een stuk patio maken wat gelijk ligt aan de achterkant van de woning, en dan een aantal meter naar achteren over de hele breedte. Trapje er in maken en de rest lekker laten liggen zoals ie is :)

heb je een plaatje?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:07:
Als ik eea uitreken kom ik al snel op 175-185 m3 grond wat er op zal moeten (rekening houdend met wat inklinking). Dat is best veel, en veel is al snel heel duur.
Een paar duizend euro grond is toch een nobrainer investering?

Bestellen, aftikken en nooit meer aan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demartijn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 17:12
Wij hebben ook een 20 meter diepe achtertuin. hier heb ik het terras direct aan de woning opgehoogd met EPS (voorkomen van verdere verzakking) en een damwand. De rest van de tuin ga ik niet helemaal ophogen wegens:
1. Veel werk
2. Alle huidige beplanting moet er uit
3. Het staat eigenlijk wel mooi, dat hoogteverschil.

Overigens is er bij ons nog een hoogteverschil; we hebben ook nog een houten vlonder aan het water. Dus terras->gras/planten/bomen-> vlonder+tuinhuis aan het water. Hoogteverschil is opgevangen met looptrappetje en tegen de damwand een talud als plantenborder.

Aan de voorkant van de woning hebben we de oprit wel helemaal opgehoogd (ook met EPS). Daar moet je wel enorm oppassen met EPS en het bereiden met voertuigen. Er moet een flinke laag REPAC (gebroken puin) tussen het EPS en de bestrating komen anders krijg je spoorvorming.

Overigens is EPS ontzettend duur. Van mijn hovenier begreep ik dat het ongeveer 2x zo duur is als ophogen met zand.

Het leven is een ziekte... iedereen gaat eraan dood.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rukapul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Bestellen, aftikken en nooit meer aan denken zand er over.
There, FTFY :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 16:19
Dido schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Stilstaand water = muggenhemel. Dus tenzij je er echt een vijver van maakt, waarbij je ervoor zorgt dat er altijd genoeg water in staat en waar je een zooi vissen in kwijt kan die van schaduw houden en je muggenlarven opvreten, zou je daar mee oppassen :P
Er is vast wel iets te vinden of te bedenken tegen muggen. Zeer goed afdekken. Worteldoek, laat geen muggen of licht door, het water lijkt mij dan redelijk 'dood'. Er kan ook nog een laagje zand/grind over.
En wat er dan toch inkomt moet er ook nog weer uit.

Dit wist ik trouwens niet: "Per saldo zorgt een natuurlijk ingericht vijver er voor dat er meer muggen en larven worden gegeten dan er steekmuggen bij komen." (bron aquainfo.nl)

Oja, over piepschuim, dan kan je beter hier eens naar kijken, dat kan ook onder je terras e.d. ik heb er zo'n afvoerputje van voor 15 liter, werkt prima.:
https://www.hydroblob.com/buffer-en-infiltratiesysteem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Niet het hele kavel heeft 70cm nodig, het laagste punt is ca. 70cm.
Een alternatief is dan misschien om IBC contantainers in te graven als waterbuffer, de 1000l dingen zijn mogelijk gratis op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-04 17:14
ik heb wel zo'n 45 kuub zand losgestort voor je liggen over een paar weken ivm naisoleren van betonvloer op zand (vlakbij den Bosch), tis niet alles maar een begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
[...]

Paar duizend euro... reken maar op een euro of 30 per kuub, dan nog 2 of 3 dagen arbeidsloon, ik denk dat het al snel naar de 7.5K gaat als het geen 10K is. Noem het maar een nobrainer. Ik vind dat heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Paar duizend euro... reken maar op een euro of 30 per kuub, dan nog 2 of 3 dagen arbeidsloon, ik denk dat het al snel naar de 7.5K gaat als het geen 10K is. Noem het maar een nobrainer. Ik vind dat heel veel geld.
€30,- is veel te veel. Je kan het zeker voor de helft krijgen.
Goedkoopste die ik met 2 minuten google had was €13,94 incl btw.

Vwbt arbeidsloon zou ik zelf een mini graver huren voor een weekend en je bent klaar.
Kost echt geen 10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
dieuwe_s schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:09:
ik heb wel zo'n 45 kuub zand losgestort voor je liggen over een paar weken ivm naisoleren van betonvloer op zand (vlakbij den Bosch), tis niet alles maar een begin.
Ik ben geen loondienstbedrijf, ik heb geen vrachtwagens. En hoe zit het met schoongrondverklaringen etc? Want als ik hier met 2 of 3 vrachtwagens zand aankom en dan ga storten, reken maar dat er binnen een uur een gemeentemillieuambtenaar op de stoep staat. En hoe krijg ik dat zand verdeeld over mijn erf? Allemaal aardig bedoeld maar dit gaat het echt niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
rmr1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:30:
[...]

€30,- is veel te veel. Je kan het zeker voor de helft krijgen.
Goedkoopste die ik met 2 minuten google had was €13,94 incl btw.
linkje?

Dit is de eerste link die ik vind: https://grondverzet.nu/zandhandel/zwarte-grond/ 35/m3

[ Voor 15% gewijzigd door Borisvkr op 06-05-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 10:52
Een normale vaste kiepwagen vervoerd volgens mij iets van een 10m3, dus je kijkt tegen een 17tal vrachtwagens aan. Dat is veel, maar imho niets extreem.

Ik zou eens rondhoren achter ¨aanvulgrond¨ dat is dan meestal minderwaardige grond in de zin van bv. zandgrond of eventueel grond niet geheel vrij van puin. Je kan dan 50/50 gaan aanvulgrond/goede grond en de aanvulgrond vooral laten storten waar je gras komt. De toplaag wordt dan goede grond. Waar het gras komt is 10-15cm ruim voldoende, waar je planten gaat zetten kan je voor 30-35cm gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door miitjohn op 06-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Ja, daar noem je ook meteen een partij die niet zelf levert, maar tussenpersoon is en door search-engine optimalization bovenaan staat. Die schuiven het gewoon door naar een lokale leverancier, en willen er zelf ook nog wat (nou ja, wat, best veel) aan verdienen...

Bestel gewoon zelf direct bij die lokale leverancier. Hier heb je bijvoorbeeld 30 kuub voor 307,60, zal ongeveer 345 euro incl. BTW zijn: https://www.hoogeboom.nl/detail/2708721/zwarte-grond.htm. Geen idee wat jouw regio is, maar daar zitten ook vergelijkbare bedrijven.

Bedenk er ook goed bij dat je een interessante klant bent. Als ze voorrijden voor 1 kuub wit zand voor een nieuw stoepje, kost dat ze evenveel moeite en geld als voor 30 kuub zwarte grond. Bij dit soort hoeveelheden kan er best over de prijs gepraat worden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
miitjohn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:41:
Een normale vaste kiepwagen vervoerd volgens mij iets van een 10m3, dus je kijkt tegen een 17tal vrachtwagens aan. Dat is veel, maar imho niets extreem.
Wou je het laten bezorgen met dinky-toys ? Een normale kiepwagen doet 23 m3...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 11:13
Als je grond laat storten heb je echt geen schoongrond verklaring nodig, wel als je het laat afvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
https://reko-raalte.nl/reko-shop/zwarte-grond/

Op de site staat dat ze alleen oost-NL bezorgen
Maar er staat ook dat als je contact met ze opneemt dat er vast wat te regelen is.

Een vrachtwagen neemt tussen de 15 en 25m3 mee. Afhankelijk van het type.

Bekijk ook even op het omgevingsloket of je vergunningsplichtig bent, omdat je boven de 50m3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
www.grondbalans.nl die verkopen grond, scherpe prijzen. de grond die je daar koopt is getest op het moment dat ze het innemen. Dat is dus schoon als jij het koopt. met certificaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Borisvkr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Dit soort investeringen doe je voor de toekomst. Vroeger hoogden ze op met afval uit de bouw waarbij de bewoner later de veroorzaker vervloekte voor al die zooi in de grond.

Laatst paar keer naar de lokale zandboer gereden met aanhanger en die kiepte er voor 20euro/1000kg geel zand in. Zwarte grond is iets duurder, maar bij hoge volumes gaat de prijs omlaag en op die hoeveelheden zijn transportkosten minimaal.

Als ik met een schep en kruiwagen op mijn gemak in een uurtje 1000kg uit een aanhanger wegwerk dan is het 300-voudige los gestort met een gehuurd gravertje een iets groter klusje maar niet dramatisch. Je moet alleen doorwerken voor er een berg van 180m3 zand ligt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zoek een lokale toko die denkt in vrachtwagens, niet in losse kuubjes grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:42
Maak een waterpartij van de achterkant en gebruik de uitgegraven grond om de rest op te hogen. Gooi er wat visjes in om muggenlarven op te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Genoeg ideeen. Ik ga in ieder geval even bij een paar lokale hoveniers langs om te zien waar zij mee komen. Een wadi of iets met levels is geen gek idee; dan hoeft er minder opgehoogd te worden. Lastig is dat aan beide lange zijden van het kavel de kavels van de buren wel opgehoogd zijn; en ik wil een eigen hek plaatsen langs de lange kanten, zodat het een geheel wordt en niet 3-4 verschillende soorten hekken. Die schuttingen moeten dan wel op de 'burenhoogte' komen dus ik zal in ieder geval langs de rand op moeten hogen... dan krijg je al snel een 'grote zitkuil' wat ik eigenlijk niet wil. Dat heb ik nu al :) Ook lopen er langs de lange kanten greppels... maar goed misschien hebben de hoveniers wat slimmigheden. Daarnaast moet er qua afwatering/drainage echt eerst iets goeds gemaakt worden. Ook denk ik dat als ik de hoveniers grond aan laat voeren ik echt wel de hoofdprijs ga betalen, dus ik moet dat aanvoeren en ophogen en drainaige door een grondwerker/loonbedrijf laten doen. Maar... dan moet ik wel eerst plannen hebben gemaakt met een hovenier hoe eea er uit kan gaan zien. Zelf ben ik niet zo creatief op tuinen gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Rukapul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Als ik met een schep en kruiwagen op mijn gemak in een uurtje 1000kg uit een aanhanger wegwerk dan is het 300-voudige los gestort met een gehuurd gravertje een iets groter klusje maar niet dramatisch. Je moet alleen doorwerken voor er een berg van 180m3 zand ligt :D
300 uurtjes, met 8 uur op za/zo, is al bijna 10 weken elke weekend hard doorwerken. Dat is dik 3 maanden elk weekend bikkelen, en 3 maanden continue in de modderzooi zitten. En ook nog drainage aanbrengen.

Gaan we dus niet doen met het handje.
Dat moet met wat zware machines en ervaren mensen in 1 of 2 dagen kunnen. Daar wil ik graag voor betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Borisvkr op 07-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:15
Vergeet ook niet dat de grond in een vrachtwagen losse grond is. Als je die gaat aanbrengen op jouw terrein gaat die nog een flink stuk inklinken.. zeker bij diktes van 40-70cm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja absoluut. Ik denk dat het zelfs verstandig is om bijv. deze zomer alles op te hogen, en dan over een jaar nog eens kijken of er nog meer op moet, en dan pas de tuin verder inrichten. In de tussentijd wat goedkoop gras inzaaien ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jnr24 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:55:
Nou grond en piepschuim is besproken. Even buiten de doos:
  • Wijnkelder
  • Atoomkelder
  • Koivijver
  • Ingegraven trampoline
  • Ingegraven 'kliko-lift'
  • Fietsenschuur
  • Zitkuil
  • Zandbak
  • Buitenkeuken
  • Wateropslag
Mancave! YouTube: Backyard Underground Bunker Tour/Update 5 years on
Groot voordeel als je geen 175 kuub grond hoeft af te voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 07-05-2024 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:24:
Zoek een lokale toko die denkt in vrachtwagens, niet in losse kuubjes grond.
Nog even nagekeken; Ik was in 2020 5.75 eur/m3 kwijt voor in totaal 75 m3. Los gestort en zelf met een shovel naar de achtertuin gereden. Verplaatsen was een dagje heen en weer crossen met een gehuurd shoveltje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOlprB28fjUJf2OEIg0HMlSMhSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoXd8S7bl057G7gKabwdYOFJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_04BdzGg6k1FOd7quI8pK_9BIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLgVxHNDqF43HrrIMar1Vy7m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajqbh1n-WmIHDRsHvOUHOlUKBNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zy3eBqvAMwAk574fB5LqMRpq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
RemcoDelft schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Mancave! YouTube: Backyard Underground Bunker Tour/Update 5 years on
Groot voordeel als je geen 175 kuub grond hoeft af te voeren.
Grapjas. Dan moet er eerst geboord en geheid worden tot 15m diepte. Damwanden geslagen, gat graven. De boel moet constant drooggepompt worden. Dan een kelder er in bouwen, want een kant en klaar unit krijg je hier in de wijk niet met een kraan.

En dan? Dan heb je een kelder waarvoor je nog steeds eerst naar buiten moet, om er in afte dalen. Zo'n kelder wil je ONDER je huis.

Oh, denk qua kosten ook aan 50-75K ofzo. Ik denk nog wel meer. Dat ging het ongeveer extra kosten als ik een kelder van 4x8 meter onder het huis wilde TIJDENS HET BOUWEN.

Graag stoppen met dit soort plannen,zwembaden, kelders, landingsbanen, helicopterplatformen, binnenhavens... lees even de openingspost en als het nog niet duidelijk genoeg was, als ik tonnen had liggen voor dit soort onzin had ik hier echt niet om advies gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 22:49
Op deze site kost 25m3 grond zo n 1190 incl btw en bezorging. Ik gok dat ze voor 175m3 wel een mooiere prijs kunnen bedenken en ben je hooguit 8330 kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
"Hooguit" 8K... toe maar. Dat is dus 45 euro de kuub.. ik werdt al uitgelachen met mijn linkje van 35 euro de kuub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
ik ga er vanuit dat wanneer je meer dan een paar kuub wil hebben de prijs flink naar beneden gaat. Alleen houden die rekenmodules op internet daar geen rekening mee.
Ik zou gewoon eens een paar van die bedrijven bellen. Hou er rekening mee dat je plusminus 20% extra moet bestellen!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07
[...]

Als je zwemt in het geld wel ja.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:03
Vind je het leuk als we met je meedenken over een tuinontwerp en oplossingen voor de verschillende zijkanten? Zoja, heb je een plattegrond en kun je daarop aangeven waar welke verschillende tuinafscheiding zijn gebruikt door de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik zal even kijken of ik een drone video kan uploaden, dat verklaart wat meer over de situatie. Moet ik wel even wat blurren, mijn buurman wil niet dat zijn tuin etc zichtbaar is en op youtube staat. Dat respecteer ik uiteraard. Even kijken of dat allemaal lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:52
Borisvkr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:33:
Ik zal even kijken of ik een drone video kan uploaden, dat verklaart wat meer over de situatie. Moet ik wel even wat blurren, mijn buurman wil niet dat zijn tuin etc zichtbaar is en op youtube staat. Dat respecteer ik uiteraard. Even kijken of dat allemaal lukt.
Wat screenshots van die beelden zijn makkelijker te bewerken of uit te knippen en geven denk ik genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja ik heb een mooi shot van boven, ik denk dat dit wel eea duidelijk maakt.

Het kavel is ca. 32m lang en 21m breed (loopt een beetje taps, dus niet helemaal strak rechthoekig). De woning is ca. 15 x 8m en staat niet helemaal in het midden, de 'tuinrand' aan de bovenkant is zo'n 5m (van schutting tot woning) (dus het smallere deel), de bredere rand onder ca. 8m van heg tot woning. Van straat tot voordeur is een meter of 6.

Het witte vlak is zeg maar de 'terp', de normale bouwhoogte. Dat is ook rondom de woning wat opgehoogd. Aan de straatkant loopt het kavel dan zo'n 20cm af, en helemaal rondom tot zo'n -70cm, waarbij de bovenste dikke rode lijn een grote greppel is, en de onderste rode lijn een iets minder diepe greppel. Tot aan de sloot (blauwe lijn) loopt het kavel dus af naar -70cm.

Sta ik dus op het hoekje rechtsboven van de dikke rode en dunne rode lijn met de buurman te praten, sta ik 70cm lager. Zijn hek en dat van alle buren staan wel op de normale hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6VoxW1DTTlDbeh6XX6c1moPweE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MnwIaZJHJD6t2sMjpLy4SUU.png?f=fotoalbum_large

Het strookje grond tussen de sloot en mijn dunne rode lijn is gemeente, maar kan ik mogelijk bijkopen of huren. Dat is dan een strook van ca. 6x32m

[ Voor 97% gewijzigd door Borisvkr op 07-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:00
je tuin zo gezien zou ik de achtertuin afgraven, recht maken en misschien naar -80 cm graven, al het zand wat daar uit komt naar voren brengen en dam wanden plaatsen.
waarschijnlijk makkelijkste/goedkoopste oplossing zo.

je moet alleen goede water afvoer regelen, drain goot langs de dam wand met een dompel pomp omhoog pompen?

geld uitgeven moet je toch

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Oh ja het is allemaal klei, geen zand.

Probleem met afgraven is, als ik dus op de dikke en dunne rode lijn een eigen schutting wil, komt die schutting 80cm lager te staan dan die van de buren.... dat wil ik niet.

Nog een uitdaging, de dikke rode lijn, de greppel, moet ik officieel van de gemeente in stand houden voor afwatering, maar als ik er met de buren uitkom om daar goede drainage voor in de plaats te maken, komen we daar wel uit denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Borisvkr op 07-05-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Op zich is dit goed bereikbaar met groot materieel dus daar hoeft het niet aan te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Borisvkr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:15:

Probleem met afgraven is, als ik dus op de dikke en dunne rode lijn een eigen schutting wil, komt die schutting 80cm lager te staan dan die van de buren.... dat wil ik niet.

Nog een uitdaging, de dikke rode lijn, de greppel, moet ik officieel van de gemeente in stand houden voor afwatering, maar als ik er met de buren uitkom om daar goede drainage voor in de plaats te maken, komen we daar wel uit denk ik.
Doe je dit dan allemaal vanwege een schutting? Dan maak je toch een hogere schutting?
Waarom zou je daar een schutting willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
Borisvkr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:15:

Als je een schutting op het einde van je ophoging wilt zetten moet net zo een hoge schutting zetten als dat je moet zonder ophoging.

Zonder schutting lijkt je tuin veel groter zeker als je richting de sloten je gazon door laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Borisvkr

Voordat je grond gaat aanvoeren moet je eerst weten wat je met je tuin wilt!

Je hebt ontiegelijke mazzel dat je tuin op het moment zo laag ligt waardoor je waarschijnlijk ook minder last hebt van de storende laag. Als je weet wat je met je tuin wilt kan je het grondwerk in 1 keer goed aanpakken. Zodat je in de toekomst een goede tuin hebt met het juiste bodemleven wat weer van belang is voor een gezonde tuin.

Het is hoe dan ook verstandig om evengoed de storende laag aan te pakken dmv omspitten.

Als je weet wat je wilt kan je een plan van aanpak maken en zo de juiste ondergrond toepassen voor het beoogde doel.

Over welke regio hebben we het?

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 07-05-2024 18:56 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
No Hands schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:40:
[...]
Doe je dit dan allemaal vanwege een schutting? Dan maak je toch een hogere schutting?
Waarom zou je daar een schutting willen?
Die zijde grenst aan 3 buren met 3 verschillende schuttingen. Ik hou wel van wat eenheid, ik zou daar graag 1 gelijke schutting hebben. Dat ga ik met de buren onderling helaas niet voor elkaar krijgen, dus zal ik, als ik dat wil, daar een eigen schutting moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
saaltink schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:44:
[...]
Als je een schutting op het einde van je ophoging wilt zetten moet net zo een hoge schutting zetten als dat je moet zonder ophoging.
Dat was een reactie op iemand die zei 'graaf de hele tuin uit tot -80cm'. Dan moet ik dus een schutting van 2.80m hoog maken. Dat mag niet. Schutting mag maar 2m hoog zijn.
saaltink schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:44:
[...]
Zonder schutting lijkt je tuin veel groter zeker als je richting de sloten je gazon door laat lopen.
Op de korte zijde, richting de sloot wil ik ook geen dichte schutting. Misschien wel iets van draadstaafmat hekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
pjot1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:55:
@Borisvkr
Over welke regio hebben we het?
Noord friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Wat renders die ik eerder maakte.
De bomen bij de zonnepanelen zijn niet zo'n goed idee ;)
Maar verder zou ik dit al helemaal prima vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKGm5yIhd860CAY-X_6uVmNJzqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcWNUix0xSFlGI8a8ZlWmTN3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4Ub4g_aox5AigWS-igH1bbQkyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxjAfZMnKBSW9qchGTzk5VlV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzb3bxX_WMG6TQM05PqW1Cf2AYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKFosMdfAIUoOkrC5XWskYWU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Borisvkr op 07-05-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Om een idee te krijgen van de huidige situatie, al zijn dit plaatjes van een jaar geleden, de grasmat is inmiddels aardig bijgetrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qaDP157OXQVBmM8HVtfwW08M94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnufBdYPhudSyAHASaSAWChx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faEN8JduKVxkUDtFXscYqiKJLcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZEhJHWafvkr3DBn8CQtAh2h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wr-byvfWrqcHPhqdLq4kfu8fq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i6WLcgXfpa2aCpXon5gZbBZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrvkxrsIEz25SiUX9krVPhPcj1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BTOunLvVGJJahxMF39XoS8K.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door Borisvkr op 07-05-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Borisvkr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Die zijde grenst aan 3 buren met 3 verschillende schuttingen. Ik hou wel van wat eenheid, ik zou daar graag 1 gelijke schutting hebben. Dat ga ik met de buren onderling helaas niet voor elkaar krijgen, dus zal ik, als ik dat wil, daar een eigen schutting moeten zetten.
Maar dan blijft d gevraag, je wil dus die tuin ophogen omdat je anders een hele hoge schutting moet zetten? Voor de buren is jouw schutting toch niet hoger? Het begint alleen lager.
Kun je geen heg? die mag wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag de 'buurman'.

Je hebt genoeg loonwerkers, boeren en aanverwante figuren vlak bij wonen. Vast iemand die dadelijk wat grond & tijd over heeft.

Los daarvan:
Je hebt nu kleigrond, dat watert enorm slecht af.
Win (goed) advies in waarmee je het beste deze klei kunt mixen en laat je hele tuin voor ~1m afgraven en mixen met het juiste spul.
En vergeet niet te bemesten, daar moeten ook veel boeren vanaf.
Daarna heb je ook veel minder drainage nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Van ophogen met piepschuim tot 1m afgraven... het gaat er denk ik ook om wat alles moet gaan kosten, en wat ik verder met de tuin wil. Voor een grasmatje ga ik niet 1m laten afgraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Borisvkr schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:03: waarbij de bovenste dikke rode lijn een grote greppel is, en de onderste rode lijn een iets minder diepe greppel. Tot aan de sloot (blauwe lijn) loopt het kavel dus af naar -70cm.

Sta ik dus op het hoekje rechtsboven van de dikke rode en dunne rode lijn met de buurman te praten, sta ik 70cm lager. Zijn hek en dat van alle buren staan wel op de normale hoogte.
Ik ga nog een schetsje maken, maar alvast wat suggesties om zonder al te grote investeringen toch al direct wat te kunnen doen.
- in de achtertuin een haag tegen de schuttingen van de buren zetten, dus bovenin de greppel
- aan de andere kant van de greppel (dus een meter je tuin in) leibomen die uiteindelijk aan elkaar grenzen. Dan heb je vanuit je huis gezien een haag een meter achter de leibomen staan. Schuttingen weggewerkt, zelf geen hoge schutting nodig, de greppel kan blijven en je creëert diepte, wat een prettige aanblik is. Het is niet meteen volgroeid, dus als de schuttingen je echt storen, zou je er iets simpels tegenaan kunnen zetten (wilgenmatten, 5m lang,1,8m hoog is ca 70 euro), wat uiteindelijk wegvalt achter de nieuwe haag.
Als ik het goed zie heeft de buur aan de andere kant al een haag staan, die zou je kunnen verlengen. Vind je die niet mooi dan kun ook kiezen voor een andere haag, met een tuinkast, kas, tuinhuis of iets dergelijks ertussen om de hagen ‘te breken’.
Zo hoef je aan de zijkanten niet veel te doen, geen greppels dicht, geen enorme verhoging nodig.
In de tuin zelf kun je met hoogteverschillen werken, daar maak ik dat schetsje voor.
Kun je de ligging tov de zon nog aangeven?(edit: laat maar, ik zag de zonnepanelen al op de foto :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 08-05-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Gewoon ophogen:
Met fijn puin waar een oprit of tegels komen.
Met 'afgevoerde' schone grond waar begroeiing komt, met daarop een laag van echte teelaarde (zonder of met heel weinig slib van de waterzuivering!) dikte afhankelijk van jou budget.

Zoek naar 'grondverzet bedrijven' die hebben naast het normale werk van grond verwijderen, verplaatsen en vervoeren vaak een handel hier in (zand, grind, grond...)
Goedkoop wordt het niet, de uren, vrachtwagen, tractor e.d. niet, zeer goede teelaarde ook niet.
En nogmaals slib is verschrikkelijk, met dit spul is deels mijn tuin opgehoogd, wordt keihard als het droog is en wordt drek als het nat is, het was bij-gemengt met 'biologisch' materiaal om de struktuur te verbeteren, daar zat dan heel veel zaden van allerlei onkruiden in die allemaal de jaren daarop opkwamen :( |:(

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 08-05-2024 18:14 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik heb een ontwerp gemaakt waarbij je voorlopig maar heel weinig aan grondverhoging hoef te doen. Je kunt dit in fasen aanpakken, dus het kost je niet meteen al je ribben uit je lijf. Sowieso kun je de materiaalkeuze makkelijk op je budget aanpassen.
Ik ben uitgegaan van je oorspronkelijk schets met een afscheiding aan weerszijden tussen voor en achtertuin en je dronefoto met het kader van het reeds opgehoogde deel. Verder begrijp ik dat eenduidigheid belangrijk is en uit je opmerking dat je de render al behoorlijk naar wens vindt, maak ik op dat je niet al te veel poespas in de tuin wilt.
Het vlonderterras achterin is vooral interessant als je de strook van de gemeente erbij koopt. Mocht je daarvan afzien, dan is zo’n terras (avondzon op die plek) nog steeds wel prettig, maar dan met kleinere afmetingen. Voordeel van zo’n terras met pergola/veranda is dat je jezelf in die hoek van alle buren afschermt. Door er een terras op palen van te maken, kun je de grond in die hele hoek op het lage niveau laten.
Ik weet niet wat je precies wilt met de ruimte naast het huis aan de voorzijde. Moet dat een oprit worden? Dan zou ik daar goede fundering aanbrengen en eventueel een rooster over de greppel.
De greppels zou ik verder zo laten, is fijn voor de afwatering die van de buurtuinen komt. Eventueel kun je daar inderdaad een wadi van maken, maar dat hoeft zeker niet meteen al.
Laat het je inspireren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZq-tMZpkc8I337QkZj5e34WsOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fnGBWdZbttqhOrFsXDdzff6d.jpg?f=user_large

Fase nu:
1. Huidig terras op 0-niveau. Fase 0
Fase 1:
4. Wilgenmatten plaatsen tegen schuttingen met buren of alle schuttingen in dezelfde kleur verven. Kan alleen met toestemming of als schutting op erfgrens staat. Alternatief en oplossing op lange termijn: haag plaatsen. Fase 1 (en later)
5. Leibomen aan tuinzijde van greppel (beide zijden van de tuin). Fase 1
Fase 2:
2. Terras van steen of grind (of houtsnippers) rondom op huidig 0-niveau. Traptreden naar lager deel. Fase 2
3. Grasveld egaliseren op niveau -1 (40-50 cm lager dan 0-niveau). Fase 2
Fase 3:
6. Grindpad of houtsnippers aan voorzijde op huidig 0-niveau. Aflopend naar straatniveau. Fase 3
9. Bomen in voor en achtertuin. Fase 3/4
Fase 4:
7. Vlonderterras op 0-niveau (met bijv pergola of noord/oostwand (half)dicht). Fase 4
8. Pad naar vlonderterras. Fase 4

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 08-05-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Leuke ideeen, al zie ik die grote opstaande rand rondom de woning met trappen naar beneden niet zo zitten. Het terras voor het huis is er al, aan weerszijden vh huis wil je wel iets van een looppad,maar dit zou neerkomen als een pad van 2m breed ofzo, te breed voor een pad, te smal voor een terras.

Ik zit zelf te denken om daar rechtsonder iets van een tuinhuisje neer te zetten, eigenlijk kom ik, ondanks de interne garage, gewoon een hokje tekort voor alle tuinrommel, en ook iets om tuinstoelen en parasols etc in te bergen in de winter. Met een mooi afdakje voor de kliko's. Ik denk dat die hele hoek dan ook bestraat gaat worden.

Zit ook te spelen met een wadi. Ik zou de greppel iets kunnen verleggen en dan uit diepen. Zo hou ik toch nog ruimte over om toch een eigen schutting te plaatsen (wat nu eigenlijk niet kan omdat de greppel meteen langs de huidige schutting loopt).

Rondom de woning zelf dan nog iets van een smal grindpad-met-border, dat scheelt groene aanslag op de metselstenen en is handig voor het ramenzemen. Is nog niet ingetekend.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCsRcseeFLnt-wiWUgoE21LjN5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsazuxYGlHhuwQxqxtBH97qc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YhOHHZ6iFQIwP4Z_3WPK3IiuEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AobgyZAsc963n1HhdwMHqN4O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KKMftH8i6iEmOu_yKxpHMEPua0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXFDWJdtG0GE6vjO59FczDkL.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed, dan moet er dus nog best wel wat opgehoogd worden natuurlijk.
Wel jammer dat het 30 jaar duurt voordat die bomen zo groot zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Borisvkr op 09-05-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Borisvkr schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:48:
Leuke ideeen, al zie ik die grote opstaande rand rondom de woning met trappen naar beneden niet zo zitten. Het terras voor het huis is er al, aan weerszijden vh huis wil je wel iets van een looppad,maar dit zou neerkomen als een pad van 2m breed ofzo, te breed voor een pad, te smal voor een terras.
Het was puur bedoeld om je te laten zien hoe je gefaseerd met beperkt budget met de hoogteverschillen in je tuin kunt omgaan. Ik heb rondom het huis de kaders aangehouden die jij aangaf, omdat ik vermoed dat de fundering daar al op orde is. Zonde om dat dan weer af te graven. Maar of je er dan grind of steen op legt, of gras, of dat je er borders in maakt is natuurlijk aan jou en het budget.
Maar goed, dan moet er dus nog best wel wat opgehoogd worden.
Wel jammer dat het 30 jaar duurt voordat die bomen zo groot zijn...
Je kunt ook volwassen bomen kopen :) .
Verder denk dat het goed is dat je een beeld voor jezelf creëert wat je in de toekomst waar wilt hebben, dan kun je de basis in orde maken en daarna stap voor stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
[b]marcieking in "Tuin ophogen..."
Zolang OP er zelf woont lijkt het niet heel veel uit te maken wat er aan gifstoffen in de grond zit, getuige:
[...]
Lees dit nu pas, maar dit slaat werkelijk nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Kijk nog even goed hoe de zon om je huis draait. Het kan zijn dat je de zon het langst op dat deel naast het huis hebt waar je nu de opbergschuur hebt ingetekend. Dan wil je daar misschien liever een avondterras.
Wat dat betreft is het ook heel goed om niet te veel met je tuin te doen in het eerste jaar dat je er woont, maar om eerst te ervaren wat fijne plekken in/uit de zon en in/uit de wind zijn.
Pagina: 1