Ik heb een ontwerp gemaakt waarbij je voorlopig maar heel weinig aan grondverhoging hoef te doen. Je kunt dit in fasen aanpakken, dus het kost je niet meteen al je ribben uit je lijf. Sowieso kun je de materiaalkeuze makkelijk op je budget aanpassen.
Ik ben uitgegaan van je oorspronkelijk schets met een afscheiding aan weerszijden tussen voor en achtertuin en je dronefoto met het kader van het reeds opgehoogde deel. Verder begrijp ik dat eenduidigheid belangrijk is en uit je opmerking dat je de render al behoorlijk naar wens vindt, maak ik op dat je niet al te veel poespas in de tuin wilt.
Het vlonderterras achterin is vooral interessant als je de strook van de gemeente erbij koopt. Mocht je daarvan afzien, dan is zo’n terras (avondzon op die plek) nog steeds wel prettig, maar dan met kleinere afmetingen. Voordeel van zo’n terras met pergola/veranda is dat je jezelf in die hoek van alle buren afschermt. Door er een terras op palen van te maken, kun je de grond in die hele hoek op het lage niveau laten.
Ik weet niet wat je precies wilt met de ruimte naast het huis aan de voorzijde. Moet dat een oprit worden? Dan zou ik daar goede fundering aanbrengen en eventueel een rooster over de greppel.
De greppels zou ik verder zo laten, is fijn voor de afwatering die van de buurtuinen komt. Eventueel kun je daar inderdaad een wadi van maken, maar dat hoeft zeker niet meteen al.
Laat het je inspireren
Fase nu:
1. Huidig terras op 0-niveau. Fase 0
Fase 1:
4. Wilgenmatten plaatsen tegen schuttingen met buren of alle schuttingen in dezelfde kleur verven. Kan alleen met toestemming of als schutting op erfgrens staat. Alternatief en oplossing op lange termijn: haag plaatsen. Fase 1 (en later)
5. Leibomen aan tuinzijde van greppel (beide zijden van de tuin). Fase 1
Fase 2:
2. Terras van steen of grind (of houtsnippers) rondom op huidig 0-niveau. Traptreden naar lager deel. Fase 2
3. Grasveld egaliseren op niveau -1 (40-50 cm lager dan 0-niveau). Fase 2
Fase 3:
6. Grindpad of houtsnippers aan voorzijde op huidig 0-niveau. Aflopend naar straatniveau. Fase 3
9. Bomen in voor en achtertuin. Fase 3/4
Fase 4:
7. Vlonderterras op 0-niveau (met bijv pergola of noord/oostwand (half)dicht). Fase 4
8. Pad naar vlonderterras. Fase 4
[
Voor 7% gewijzigd door
Toke_gt op 08-05-2024 22:57
]