Beeldscherm in real life bekijken voordat er gekocht wordt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:31
Ik zoek een?
Een gaming beeldscherm voor m'n vrouw

Wat is je budget?
Max 1000?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ze wil het graag in het echt testen maar er zijn weinig plekken waar dat kan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ze gaat het in haar kantoortje gebruiken.

We wonen in Brabant en zijn zaterdag in Breda en Zondag in Tilburg in de stad geweest en daar even casual gekeken naar beeldschermen.
Maar kwamen wij tot de conclusie dat er niet echt winkels zijn waar je ze goed uit kan proberen.

Vanwege een hersenziekte zoekt ze een beeldscherm dat voor haar "rustig" is en dat gaat moeilijk via internet om dat te proberen. Ook weet ze niet goed wat een beeldscherm "rustig" voor haar maakt, anders konden we wel op bepaalde specs filteren. Dus zou ze dit willen proberen.

Maar iemand een idee een beetje waar dit kan?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 17:27

TommieW

Numa numa.

Hoe ervaart ze een onrustig beeldscherm? Is het een gevoel dat het scherm knippert?
Bij een LCD paneel kan de achtergrondverlichting op twee manieren gedimd worden; met PWM en met DC-dimming. Bij de eerste worden de LED's met een hoge frequentie uit- en aangezet, waardoor het voor de meeste mensen lijkt alsof er gewoon minder licht uit komt. Sommige mensen (waaronder misschien je vrouw) zijn daar gevoelig voor.
Bij DC-dimming wordt de backlight gedimd door een lager voltage door de backlight te laten gaan, waardoor het niet knippert. PWM dimming is (dacht ik) goedkoper om te implementeren en zie je dus eerder op low-end schermen.

Om te zien of dit het probleem is, kan ze bij een scherm dat ze als onrustig ervaart de helderheid op 100% zetten. Als het probleem dan weg is (afgezien van het felle licht), dan weet je dat dit het probleem is en je hier op moet letten bij het kopen van een nieuw scherm.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: heb je al 's bij de MediaMarkt of CoolBlue gekeken? Ik dacht dat die meestal wel schermen hebben staan.

Ten slotte, er mist nog wat informatie. Wat zoek je verder bij een scherm? Lage response tijden, welke resolutie, welke refresh rate, hoe goed moet de kleurreproductie zijn, welke kijkhoeken, etc.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
TommieW schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:14:
Hoe ervaart ze een onrustig beeldscherm? Is het een gevoel dat het scherm knippert?
Bij een LCD paneel kan de achtergrondverlichting op twee manieren gedimd worden; met PWM en met DC-dimming. Bij de eerste worden de LED's met een hoge frequentie uit- en aangezet, waardoor het voor de meeste mensen lijkt alsof er gewoon minder licht uit komt. Sommige mensen (waaronder misschien je vrouw) zijn daar gevoelig voor.
Bij DC-dimming wordt de backlight gedimd door een lager voltage door de backlight te laten gaan, waardoor het niet knippert. PWM dimming is (dacht ik) goedkoper om te implementeren en zie je dus eerder op low-end schermen.

Om te zien of dit het probleem is, kan ze bij een scherm dat ze als onrustig ervaart de helderheid op 100% zetten. Als het probleem dan weg is (afgezien van het felle licht), dan weet je dat dit het probleem is en je hier op moet letten bij het kopen van een nieuw scherm.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: heb je al 's bij de MediaMarkt of CoolBlue gekeken? Ik dacht dat die meestal wel schermen hebben staan.

Ten slotte, er mist nog wat informatie. Wat zoek je verder bij een scherm? Lage response tijden, welke resolutie, welke refresh rate, hoe goed moet de kleurreproductie zijn, welke kijkhoeken, etc.
Soms dat het knippert dus ik gok iets met de refreshrate of Hz waar we naar moeten kijken.
Maar het is beter of slechter bij verschillende schermen.
We durven niet precies te zeggen wat het is daarom dat we het ook willen uittesten.

En op basis daarvan uiteindelijk iets willen kiezen wat past bij haar ogen en daarna welke grootte etc.

We zijn een Mediemarkt en Coolblue binnen gelopen maar daar stond, voor gaming vrij weining bijzonders.
Althans werk in AMS zuid-oost en toen ik daar vorige week binnen liep stond daar veel meer.
Dus ja het is een optie daar heen te rijden met haar maar in Brabant zou dichter bij huis zijn O-)

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Azerty heeft een mooie showroom, maar Raalte is bijna twee uur rijden vanaf Tilburg.
Mocht je het overwegen, zou ik wel bellen en checken wat er nu staat aan beeldschermen.

Is een Vraag-advertentie plaatsen een idee? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
nils7 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:37:
[...]We zijn een Mediemarkt en Coolblue binnen gelopen maar daar stond, voor gaming vrij weining bijzonders.
Althans werk in AMS zuid-oost en toen ik daar vorige week binnen liep stond daar veel meer.
Dus ja het is een optie daar heen te rijden met haar maar in Brabant zou dichter bij huis zijn O-)
Het lastige is dat het bekijken van een scherm in een winkel meestal heel weinig zin heeft ivm de verlichting in winkels... misschien voor het knipperen wat relevant.

Verder sluit ik mij aan bij wat @TommieW zegt... goedkopere schermen willen nog wel eens het "flicker" veroorzaken. Schermen in het hogere prijssegment hebben hier in principe geen last van. Je ziet het eigenlijk nooit meer als eigenschap staan de afgelopen jaren, maar veel monitoren werden in het verleden geadverteerd met "flicker-free".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

nils7 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:00:
Maar kwamen wij tot de conclusie dat er niet echt winkels zijn waar je ze goed uit kan proberen.
Dat komt ook voornamelijk van de goedkopere verkoopkanalen via het internet. Daar gaat de monitor doos zo uit het magazijn naar de koper via een vervoerder. Daadwerkelijk een monitor opstellen in een winkel waar je ze kan beoordelen, dat kost veel geld (je hebt naast de monitor zelf ook iets nodig dat het beeld aanstuurt). Als een winkel meer dan 1 minuut je te woord gaat staan om een keuze te maken, dan is eigenlijk de hele marge op het scherm al opgebruikt.

Ipv langs te gaan, kan je de winkel beter even van te voren bellen of ze dit kunnen doen (een goede service gerichte winkel zal daar best in mee kunnen gaan - maar dan moet je de monitor daar natuurlijk wel kopen en niet voor één of twee tientjes minder online te kopen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Qwerty-273 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Dat komt ook voornamelijk van de goedkopere verkoopkanalen via het internet. Daar gaat de monitor doos zo uit het magazijn naar de koper via een vervoerder. Daadwerkelijk een monitor opstellen in een winkel waar je ze kan beoordelen, dat kost veel geld (je hebt naast de monitor zelf ook iets nodig dat het beeld aanstuurt). Als een winkel meer dan 1 minuut je te woord gaat staan om een keuze te maken, dan is eigenlijk de hele marge op het scherm al opgebruikt.

Ipv langs te gaan, kan je de winkel beter even van te voren bellen of ze dit kunnen doen (een goede service gerichte winkel zal daar best in mee kunnen gaan - maar dan moet je de monitor daar natuurlijk wel kopen en niet voor één of twee tientjes minder online te kopen).
Dat snappen we.
Maar ik zou nu ook niet weten welke winkel, MediaMarkt Bijlmer had tot nu toe het meeste staan wat ik zelf heb bezocht.
Maar we weten ook niet wat we zoeken, ik kan wel opbellen en vragen zet er eens 4 weg ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Kan je niet winkel vragen of je een showroom model mag lenen?
Want om nu nieuwe te bestellen, openen, testen en dan terugsturen worden winkels ook niet gelukkig van.

Of dat je in winkel hem even kan plaatsen waar de verlichting uit staat oid.
Veel winkels willen best wel wat doen voor klanten, zeker als je de reden erbij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
@nils7 Hadden ze geen beeldschermen staan in de Megekko pop up store in Breda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
Rtings test ook op PWM flickering: https://www.rtings.com/monitor/tests/motion/image-flicker

Misschien kun je daar wat meer info vinden. Je zoekt een scherm welke totaal geen PWM flickering heeft en aangezien ze daar op testen kun je vast een betere keuze maken!

Zucht...

Pagina: 1