Advies gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste lezers,

Na jaren een leaseauto te hebben gereden, heb ik deze mogelijkheid bij mijn nieuwe baan helaas niet.
Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen (allebei nog in een kinderstoeltje) en ben dus op zoek naar een ruime auto.
De auto zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer en ca. 2x per jaar voor een ski/zomervakantie, dus ongeveer 25000km per jaar.
Mijn budget is 20k, kan eventueel iets meer zijn maar dan moet het dat echt waard zijn.

Afstand heen- en terug naar werk is 60 km, dus zit te denken of hybride dan interessant is. Heb zelf (nog) geen laadpaal thuis, zou wel een optie kunnen zijn.

Heb afgelopen week in onderstaande auto een proefrit gemaakt. Die beviel goed, kwam alleen een flinke bezinelucht vanaf. Verkoper gaf aan dat dit kwam omdat de auto een paar weken stil had gestaan, alleen weet niet of dit klopt. https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list

Toen ik daar was zag ik ook deze auto staan, is wel boven budget maar mogelijk wel betrouwbaarder en meer waardevast. Zou dit een betere optie zijn? Is het die extra 7k waard?
https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list

Mijn vraag is wat voor auto zouden jullie aanraden, de vraag is dan vooral een auto die:
- Ruim is
- Betrouwbaar
- Eventueel hybride
- Liefst met carplay, dus bouwjaar 2018 ongeveer

Hoor graag wat jullie adviezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou je eerst eens gaan verdiepen in de modellen en wat je precies echt wilt (op de site van de ANWB kan je bijna van ieder model auto een occasionaankoopadvies vinden). Waarom denk je dat een Audi betrouwbaarder en waardevaster is? Grote duurdere auto's schrijven harder en meer af dan middenklassers.
De 1.0 ecoboost van Ford is nou ook niet echt een betrouwbaarheidswonder overigens.

Ik zou met dat budget en die wensen eerder kijken naar een Prius Wagon, zoiets als dit:
https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

Of een Toyota Auris station. Qua formaat vergelijkbaar als die Ford Focus, alleen betrouwbaarder, zuiniger en waardevaster.

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 06-05-2024 09:24 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
-tom-562 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Of een Toyota Auris station. Qua formaat vergelijkbaar als die Ford Focus, alleen betrouwbaarder, zuiniger en waardevaster.
Die wou ik ook aanraden (heb zelf ook een Auris TS 2015, fijne zuinige auto, lekker grote kofferbak), maar met de kinderstoel op de achterbank moet de stoel van de bijrijder al een stukje naar voren. Wij hebben voor ons kind van 2 een Britax Dualfix (draaibaar) en dat is echt een kolos van een ding. Als ik dan lees dat topicstarter twee kinderstoelen er in kwijt moet :X Tenzij de kids al wat ouder zijn en niet meer in zo'n lompe stoel zitten. Je kunt eens kijken of het een beetje past met een proefrit...
Auris TS heeft overigens geen Carplay, al zijn er wel mensen die er een aftermarket Android radio in zetten met dergelijke functionaliteit, maar in hoeverre dat lekker werkt?

Wellicht een Toyota Corolla Touring Sports, al heb ik geen idee of die zoveel ruimer is op de achterbank. Valt mogelijk ook (net?) buiten budget.

Kia Ceed (>=2018 ofzo) nog een optie wellicht?

Je hebt het over hybride en laadpaal trouwens, maar een hybride zoals Auris/Prius e.d. laden hun batterij op met energie die wordt teruggewonnen bij het remmen. De accu is dan ook vrij klein en is vooral voor file-rijden, optrekken bij het stoplicht, parkeren etc. Als je het over een laadpaal hebt dan bedoel je een plug-in hybride. Die heeft een wat grotere accu en kun je ook wat langer/verder elektrisch mee rijden.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25
-tom-562 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:23:
Ik zou je eerst eens gaan verdiepen in de modellen en wat je precies echt wilt (op de site van de ANWB kan je bijna van ieder model auto een occasionaankoopadvies vinden). Waarom denk je dat een Audi betrouwbaarder en waardevaster is? Grote duurdere auto's schrijven harder en meer af dan middenklassers.
De 1.0 ecoboost van Ford is nou ook niet echt een betrouwbaarheidswonder overigens.

Ik zou met dat budget en die wensen eerder kijken naar een Prius Wagon, zoiets als dit:
https://www.autotrack.nl/...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

Qua modellen heb ik nu vooral gekeken naar een Focus wagon, 308SW, KiaCeed, Toyota Corolla.
Niet echt een voorkeur daarin. SUV zou eventueel ook kunnen, alleen die hebben vaak wat minder (laad)ruimte. Of zijn er modellen binnen mijn budget die ik over het hoofd zie?

Kwam deze ook tegen, lijken interessant qua prijs en opties

https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

https://www.autoscout24.n...opspot-dealer-id=44148464

[ Voor 25% gewijzigd door koendt25 op 06-05-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:13
Er staan genoeg Focussen te koop in die uitvoering dus je kan gerust verder kijken als je twijfelt aan deze.

Uit wat voor auto kom je? Heb je nog wensen als stoelverwarming, automaat? Eventueel nog dieselen?

En welk formaat beviel beter, de A6 of de Focus?

[ Voor 16% gewijzigd door Harry Nak op 06-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25
Harry Nak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:41:
Er staan genoeg Focussen te koop in die uitvoering dus je kan gerust verder kijken als je twijfelt aan deze.

Uit wat voor auto kom je? Heb je nog wensen als stoelverwarming, automaat?
Ik had hiervoor een tesla model 3, toen hadden we nog maar 1 kind. Maar had toen al te weinig laadruimte.
Daarvoor een Enyaq en een Peugeot 308SW, die hadden beiden meer dan genoeg ruimte.
Stoelverwarming, (adaptive) cruise control, parkeersensoren zijn wel belangrijk, automaat hoeft niet perse.
Carplay is ook niet heilig, maar wil wel minimaal m'n telefoon kunnen koppelen en ook een navigatie systeem hebben.
En qua kilometerstand denk ik ook max 100k. Dan kan ik er wel een aantal jaar mee rijden.

Wanneer is het interessant om voor diesel te gaan? En is dat met de huidige milieuregels in Europa nog wel te doen?

[ Voor 17% gewijzigd door koendt25 op 06-05-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Hybride is vooral interessant als je veel stilstaat in de file. Wanneer je 'normaal' kunt rijden vallen veel voordelen van de mild-hybride weg. Laadpaal is een plug-in hybride, wat weer een ander verhaal is.

Diesel is niet interessant meer voor jouw kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik zou allereerst een keuze maken in "ruim".
Een auris is qua kofferbak mega ruim, maar zoals hierboven beschreven wat krap met kinderzitjes.

Een suv is over het algemene qua laadruimte minder ruim maar qua zitruimte veel ruimer.
Persoonlijk heb ik met gezin liever een SUV, de zitruimte gebruik ik bij iedere rit met het gezin en de kofferbak veel minder vaak. En als het nodig is? Tja dan gooi ik wel dakkoffer erop ;)

Echter dat ben ik. Je kunt ook EN ruimte zit EN ruime kofferbak maar dan kom je wel beetje in het segment RAV4 hybride suv met een ander prijskaartje

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2 jonge kinderen met kindersteoltjes en ruimte willen --> Skoda Octavia, Superb of VW Passat.
Want ruimte kun je met kleine kinderen nooit genoeg hebben :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Eerst even nadenken wat je precies wil en nodig hebt.

Een Ford Focus of Audi A6 zijn wel hele verschillende wagens, met heel ander weggedrag, ander soort afwerking maar ook andere onderhoudskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Seat Leon sportstourer? Ruim voor de klasse, goed compleet te vinden met relatief lage KM... en met een 1.5 tsi gaat het ook nog wel goed van de plek.

Zoiets:

https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-650195380

Anders Skoda Octavia Combi... in principe dezelfde auto maar ander uiterlijk en interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@koendt25 zet eens merk, model en korte omschrijving bij de links, scheelt een boel klikken.
Gaandeweg komen er meer eisen en wensen bij. Werk dat eens verder uit, want een Focus 1.0 is een heeeel ander beest dan een Audi A6. Je krijgt zo weinig waardevolle adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendt25
desmond schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:32:
@koendt25 zet eens merk, model en korte omschrijving bij de links, scheelt een boel klikken.
Gaandeweg komen er meer eisen en wensen bij. Werk dat eens verder uit, want een Focus 1.0 is een heeeel ander beest dan een Audi A6. Je krijgt zo weinig waardevolle adviezen.
Zal mijn wensen en eisen proberen zo concreet mogelijk te maken:

- Budget max 20k
- 20000-25000km per jaar
- Stationwagen
- Laadruimte voor 2 jonge kinderen
- Beenruimte hoeft niks extra's te zijn (heb nu een Opel Crossland X 2019, heeft genoeg beenruimte)
- Betrouwbaar
- Max 100000km
- Cruise control
- Parkeersensoren
- Navigatiesysteem
- Modellen tot nu toe bekeken: Focus Wagon, 308SW, Corolla, Volvo V60, Passat

En wat betreft de Audi, die zag ik gewoon toevallig staan in de garage. En daarbij meer de vraag van als je naar mijn wensen/eisen kijkt is het het dan waard meer te betalen voor een Audi, of heb je voor minder ook opties die voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:06
The Eagle schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:04:
2 jonge kinderen met kindersteoltjes en ruimte willen --> Skoda Octavia, Superb of VW Passat.
Want ruimte kun je met kleine kinderen nooit genoeg hebben :Y)
Als je veel ruimte wil, dit. Ik heb eigenlijk dezelfde vraag gehad als jij. De meeste ruimte voor jouw budget is een Skoda. Volgens mij zijn zowel de Octavia als de Superb er inmiddels als hybride, hoewel ik daarvan niet helemaal zeker weet of die al binnen budget te krijgen zijn. Maar dan nog: De normale benzine versies zijn behoorlijk zuinig. En ze zijn binnen budget met een wagonlading aan opties te krijgen, waaronder CarPlay. Ik heb een Octavia gehad uit 2016 die het al had.

Ik heb ook even naar een Auris TS gekeken, maar daarvan vond ik de ruimte op de achterbank echt te krap voor kinderstoelen. Wat betreft de A6 uit je startpost: mijn ervaring is dat voor dat soort "premium" auto's de onderhoudskosten ook "premium" zijn (n=1 eigen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=5
Is een Ford Mondeo niet wat voor je, heb er zelf een gehad met jonge kinderen, ruimte genoeg.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-06 17:42
Een familielid had ongeveer dezelfde wensen en als extra eis voldoende been- en zitruimte. (want hij is langer dan 2 meter) Uiteindelijk bij een Skoda Octavia combi uitgekomen. In de Skoda Superb heb je nog meer ruimte achterin, zou die zeker uitproberen.
Wanneer de auto over een navi-unit beschikt is android auto/carplay soms uitgeschakeld, dit kun je met een software-update eenvoudig vrijschakelen. Mocht je hier niet uitkomen stuur me dan even een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:59

aap

N=1: wij hebben sinds twee jaar een tweedehands Focus vergelijkbaar met het model in de link.
Bevalt ons prima. Is ruim van binnen (zowel kofferruimte als achterbank veel ruimer dan onze vorige auto, een Focus mk2; maar weet niet precies hoe zich dit verhoudt tot de Octavia).
Wegligging is erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 12:11
Ik ben zelf heel blij met mijn Auris station (of Corolla, is eigenlijk hetzelfde maar dan het nieuwere model)
Lekker zuinig voor een station en voldoende ruimte. Ook nog mogelijk om een trekhaak te plaatsen of een dakrek als je echte ruimte tekort komt in de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-06 16:28
Je bent al gewend aan een full-electric (Model 3). Klinkt misschien gek, maar wat dacht je van een Model S?
Is een luxe auto met dusdanig veel ruimte dat vele stationcars er niet eens aan kunnen tippen. (895 liter, met achterbank neergeklapt 1792 liter bagageruimte.)

Nu denk je misschien, die zijn toch veel te duur? Op dit moment kun je al instappen rond de 20.000 euro, veel mensen zijn "bang" voor de wegenbelasting die er straks (nog in onbekende vorm) op komt en verkopen daarom.

Het enige lastige is, je wil er eentje hebben in goede staat, daar zijn ODB dongles en de ScanMyTesla app voor, dan kun je alles uitlezen qua batterij en historisch gedrag. Euro of 50/60 vooraf qua aanschafwaarde om er zeker van te zijn dat je geen Tesla koopt waar morgen de accu van overlijdt omdat ie helemaal aan gort is gereden.

Ik heb een jaar of 4 terug een 2e hands MS 85 gekocht uit 2013 met ~170k op de teller. Aanschafwaarde rond de 32.000 euro. Ook met dongle gecontroleerd voor aanschaf.
De kosten zijn ontzettend laag:
  • Verzekring kost mij ~85 euro per maand voor WA+ (Allianz, maximaal schadevrije jaren, geen All-risk)
  • Amper onderhoud, een keer nieuwe banden, wat klein spul (verlichting, 3G naar 4G modem upgrade) en 1 grote uitgave aan de airco (was helaas kapot), omgerekend naar per maand ~90 euro
  • Afschrijving pakken we voor het gemak even op 100 euro per maand, is een schatting voor mijn auto.
  • Geen MRB, in iedergeval dit jaar nog, volgend jaar korting en 2026 hopelijk 400kg accu correctie op gewicht
  • Gratis laden, Lifetime Supercharging inbegrepen (gratis laden bij Tesla superchargers zolang de auto rijdt, alleen op bepaalde oudere modellen)
Totaal: 275 euro per maand!
Heb er nu 50.000 km mee gereden en wil niet anders meer.

Zelfs al zou MRB qua volle mep er bovenop komen (wat ik niet verwacht, maar stel), 403 euro per kwartaal. (benzine auto van 2100kg ingevoerd in Utrecht).
Dan nog kom je maar op ~410 euro per maand uit, er zijn heel weinig auto's die je voor minder rijdt, laat staan dat je de benzine/diesel nog mee hebt gerekend om te kunnen rijden.

Wij zijn hier aan het kijken voor een auto voor mijn vriendin die nu in een Aygo rijdt, zelfs daarvoor ben ik in de berekening bijna goedkoper uit om nog een 2e Model S te kopen i.p.v. elke andere auto.

Doe de rekensom eens voor jezelf, het zou zo maar én veel geld kunnen besparen én nog eens een hele dikke auto onder je gat met veel PK en luxe. Zeker als je budget al heel erg in de buurt zit van een goede 2e hands Model S.

[ Voor 3% gewijzigd door drocona op 06-05-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25
Dank voor al jullie antwoorden. Ik denk dat een Corolla de beste keuze is.
Nu kwam ik deze tegen, lijkt heel aantrekkelijk alleen vind het opvallend dat deze al een maand te koop staat.
Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020
https://www.autoweek.nl/o...lla-elektro-benzine-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:02
koendt25 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:55:
Nu kwam ik deze tegen, lijkt heel aantrekkelijk alleen vind het opvallend dat deze al een maand te koop staat.
Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020
Nee, is niet lang.

Met een Corolla kan je eigenlijk niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendt25
Ik ben vanmorgen ineens helemaal de andere kant op gegooid in mijn gedachte door een collega.
Hij rijdt een Kia Niro EV private lease.
Nu ben ik me hier eens in gaan verdiepen en wat berekeningen gaan maken van de kosten per jaar:

Toyota Corolla:
KOSTEN PER JAAR​
afschrijving € 2.233
brandstofkosten € 2.723
motorrijtuigenbelasting € 776
verzekering € 702
onderhoud € 1.040
rentekosten € 421
totaal per jaar € 7.895
KOSTEN PER MAAND​
excl. afschrijving/rentekosten € 437
incl. afschrijving/rentekosten € 658
KOSTEN PER KILOMETER​
excl. afschrijving/rentekosten € 0,21
incl. afschrijving/rentekosten € 0,32

Na 5 jaar 25000km per jaar:
8211 * 5 = 47370 + 21000 aanschaf = 68370 - ca.10000 restwaarde = 58370

Kia Niro EV:

Private lease via ANWB 25000 km per jaar:
Lease: 660*72 = 47520 - 2950 subsidie: 44570
Laden: 140*72 = 9325
Totaal = 44570 + 9325 = 53895

Zie ik hierin iets over het hoofd qua kosten?

Nu heeft zo'n Kia iets minder ruimte, maar nog steeds voldoende. (Mijn vader rijdt een Volvo XC40 en die heeft voor ons gezin genoeg ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:02
koendt25 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:16:
Ik ben vanmorgen ineens helemaal de andere kant op gegooid in mijn gedachte door een collega.
Nu ben ik me hier eens in gaan verdiepen en wat berekeningen gaan maken van de kosten per jaar:

Toyota Corolla:
KOSTEN PER JAAR​
afschrijving € 2.233
brandstofkosten € 2.723
verzekering € 702
onderhoud € 1.040
rentekosten € 421
totaal per jaar € 7.895
KOSTEN PER MAAND​
KOSTEN PER KILOMETER​

Kia Niro EV:

Nu heeft zo'n Kia iets minder ruimte, maar nog steeds voldoende. (Mijn vader rijdt een Volvo XC40 en die heeft voor ons gezin genoeg ruimte)
Hoe zeker ben je dat je zoveel km gaat rijden? Boetes als je eroverheen gaat zijn niet mals...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendt25
Snowhite0901 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Hoe zeker ben je dat je zoveel km gaat rijden? Boetes als je eroverheen gaat zijn niet mals...
Dit is juist ruim ingeschat, denk dat ik eerder rond de 20000 zit. Bij ANWB krijg je ook geld terug als je uiteindelijk minder hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020
Met een auto zoals deze kan je niet mis gaan. Ik zou alleen een andere uitvoering kiezen, dit lijkt mij echt de meest goedkope uitvoering gezien de wieldoppen en het gebrek aan iets van een infotainmentsysteem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:31
Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020
De Corolla lijkt me ook een uitstekende keuze kijkend naar je wensenlijstje waar vooral betrouwbaarheid en stationwagen op staat.

Het exemplaar dat je deelt zou ik ook overslaan: dat is wel een héél erg basic uitvoering. Wie wil er nog een Corolla kopen zonder infotainmentsysteem?

Deze exemplaren hebben wel meer kilometers maar dat is niets geks (gemiddeld 25.000km per jaar gereden). Bovendien doen Toyota's moeiteloos 300.000km dus je kunt nog jaren vooruit en tot 10 jaar en 200.000km heb je ook nog eens garantie.
https://www.autotrack.nl/...lla-benzine-2019-55489206
https://www.autowereld.nl...yle-39624307/details.html

Of voor ietsje meer nog wat minder kilometers mocht je je daar toch prettig bij voelen:
https://www.autowereld.nl...lus-39593592/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 07:32
Wel eens aan een Opel insignia gedacht. Iets minder zuinig maar wel lekker ruim.

https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:31
Opel Astra stationwagen van bj 2019. Geen noemenswaardige problemen met motoren volgens de reviewers en betrouwbaarheidstests. Rijd m zelf ook. Voldoet aan al je wensen incl carplay. Als ie al getipt is, dan excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Snowhite0901 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Waar komt toch dit toch allemaal vandaan? :)

Vertel in een kring gesprek dat je private lease rijdt, en de vooroordelen vliegen je om de oren.

DUUR!!!

Als je schade rijdt moet je de auto in zijn geheel afbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

koendt25 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:57:
Heb afgelopen week in onderstaande auto een proefrit gemaakt. Die beviel goed, kwam alleen een flinke bezinelucht vanaf. Verkoper gaf aan dat dit kwam omdat de auto een paar weken stil had gestaan, alleen weet niet of dit klopt. https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list
Dat is echt onzin, het gebeurde vroeger nog wel eens met een auto met carburateur maar tegenwoordig met injectie motoren allang niet meer.

Lekker laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Hier sinds kort een Octavia combi (2020) rijder. Ik kan je zeggen dat de kofferbak echt ruim is! 1.5 TSi met DSG is een beetje lui onderin maar gaat uiteindelijk lekker van z’n plek. Ook met de 1.0 Tsi gereden, maar die vond ik toch wat de nerveus en lawaaierig. Gewoon een fijne no-nonsense auto voor het gezin die in een leuke uitvoering er nog best ‘dik’ uit zit. Heb zelf de Sport uitvoering met schuifdak, zwarte sierlijsten en “18 Gemini VRs velgen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48
Renault Talisman
Toyota Avensis
Fiat Tipo SW
Opel Astra SW
Hyundai i40 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf de Focus model 2019-2021. Fijne auto, ruimste in zijn klasse (C segment), passen 3 kinderzitjes/verhogers naast elkaar achterin. Verder zijn de opties niet zo duur, dus voor weinig geld heb je een full option auto (stoelverwarming, ruitverwarming, automatische klep, etc).
Kofferbak is ruimer dan de V90.. (omdat er een dubbele bodem in zit).
Kosten zijn erg laag , zowel verzekering als wegenbelasting en onderhoudskosten.

Nadelen heeft ie ook... Dat is met name de 1.0 motor , in Nederland meer dan prima, maar in de bergen komt ie tekort. De vraag is wil je honderden euro's meer betalen per jaar voor een auto die in de vakantie wat meer vermogen heeft? Zo ja, dan niet voor de Focus gaan .

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2024 09:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 2080528 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Waar komt toch dit toch allemaal vandaan? :)

Vertel in een kring gesprek dat je private lease rijdt, en de vooroordelen vliegen je om de oren.

DUUR!!!

Als je schade rijdt moet je de auto in zijn geheel afbetalen.
Het is simpelweg veel duurder dan zelf financieren, zolang je tevreden bent met een auto van 1 a 2 jaar oud.

Nieuw vs. nieuw maakt het weinig uit. Maar waarom zou je nieuw willen rijden? Als dat je ding is kun het private lease zeker overwegen. Maar ik zie allemaal mensen PL gebruiken die never nooit een nieuwe auto zouden kopen…

Ik zou als ik de TS was gewoon kopen, het geld is er blijkbaar. De Corolla is een goeie optie. De Tesla die genoemd wordt zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 09-05-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:12
Sport_Life schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:15:
Heb zelf de Focus model 2019-2021. Fijne auto, ruimste in zijn klasse (C segment), passen 3 kinderzitjes/verhogers naast elkaar achterin. Verder zijn de opties niet zo duur, dus voor weinig geld heb je een full option auto (stoelverwarming, ruitverwarming, automatische klep, etc).
Kofferbak is ruimer dan de V90.. (omdat er een dubbele bodem in zit).
Kosten zijn erg laag , zowel verzekering als wegenbelasting en onderhoudskosten.

Nadelen heeft ie ook... Dat is met name de 1.0 motor , in Nederland meer dan prima, maar in de bergen komt ie tekort. De vraag is wil je honderden euro's meer betalen per jaar voor een auto die in de vakantie wat meer vermogen heeft? Zo ja, dan niet voor de Focus gaan .
Ik heb zelf ook de focus uit 2019 sinds enkele maanden met twee jonge kinderen. 1.0 ecoboost bevalt tot op heden prima. Zuinig op de lange stukken in Nederland met 100-110 km/u circa 1:20. Hiervoor 10 jaar een Octavia HB gereden. Met de focus kan je wat “sportiever” rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FreakNL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Het is simpelweg veel duurder dan zelf financieren, zolang je tevreden bent met een auto van 1 a 2 jaar oud.

Nieuw vs. nieuw maakt het weinig uit. Maar waarom zou je nieuw willen rijden? Als dat je ding is kun het private lease zeker overwegen. Maar ik zie allemaal mensen PL gebruiken die never nooit een nieuwe auto zouden kopen…

Ik zou als ik de TS was gewoon kopen, het geld is er blijkbaar. De Corolla is een goeie optie. De Tesla die genoemd wordt zou ik niet aan beginnen.
Dat is simpelweg niet waar, het verschilt per auto/aanbieding. Ik rij private lease en voor het geld wat ik betaal kan je geen 2e hands Golf o.i.d rijden.. t.o.v. wat ik voorheen deed hou ik zelfs geld over per maand.
Gewoon zelf gaan rekenen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:21
Tja, had beetje dezelfde wensen als jij. Dit was wel een paar jaar geleden. Uiteindelijk voor een passat station gegaan. Ruime auto (zeker als je geen reservewiel meeneemt kan er flink nog wat onder je kofferbakruimte), geïntegreerde kinderzitjes achter, vrij royaal qua opties veelal en rijdt lekker..

Anno 2024 weet ik niet of ik weer deze keuze weer zou maken, maar ik kan niet zeggen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt destijds. We hebben nog altijd ruimte zat.. enige keer dat ik niet uitkwam is dat met geïntegreerde zitjes in je achterbank (+ 2 kinderen) het middenzitje te krap is voor een volwassenen. Je kan er dan dus echt maar met 4 in, of je moet 1 kind niet op het zitje zetten..

Ik ben relatief lang en kan makkelijk "liggen" in mijn voorstoel terwijl er achter mij nog ruimte genoeg is voor een volwassen

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 09-05-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 11:16

Toyota Corolla:
KOSTEN PER JAAR​
afschrijving € 2.233
brandstofkosten € 2.723
verzekering € 702
onderhoud € 1.040
rentekosten € 421
totaal per jaar € 7.895
KOSTEN PER MAAND​
KOSTEN PER KILOMETER​

Kia Niro EV:

Hou rekening met ±€1000 kosten bij inleveren auto aan het eind van het leasecontract. Alle schades/vlekken >€2 munt worden als eigen risico aangerekend. Ervaring leert dat ze altijd wel een "schade" of 6 tot 8 vinden bij inleveren in in- / exterieur.

En met private lease zit je aan de auto vast. Gebeurt er iets prive waardoor je van je auto af moet, kun je met een eigen auto snel de hort op. Een private lease contract loopt x jaar en is boete onderhevig. Je kunt dit tackelen door een contract met een maand opzegtermijn maar dat resulteert weer in een hoger maandbedrag.

Edit:
Als gezinsauto, een Mazda CX-5 is misschien een goed alternatief. Oerdegelijk en behoorlijk ruim!

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

Wij hebben een maand geleden met hetzelfde gezeten, met vergelijkbaar budget.
In verband met kinderstoeltjes en beiden lang zijn, was de ruimte op de achterbank en achterbak een behoorlijk harde eis.

Wagens zoals de focus of corolla / auris viel al snel af, gewoonweg te klein achterin.

Onze lijst waren de D-segment stations / SUV's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J1kADVIOvK-f01uEvl5uIYcDvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnicRXU82tTqHHUayIOP7M3u.png?f=fotoalbum_large
Prijzen eind 2023/begin 2024

We zijn uiteindelijk uitgekomen bij een (iets over budget) 2020 Passat station GTE (24k, had wel veel kilometers, maar wij rijden max 15k km/jaar).
Van de Passat GTE wil je de 2020 en jonger, dat is de facelift met iets grotere accu (13kWh ipv 9) en flinke verbeteringen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Bastie-88 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Hou rekening met ±€1000 kosten bij inleveren auto aan het eind van het leasecontract. Alle schades/vlekken >€2 munt worden als eigen risico aangerekend. Ervaring leert dat ze altijd wel een "schade" of 6 tot 8 vinden bij inleveren in in- / exterieur.

En met private lease zit je aan de auto vast. Gebeurt er iets prive waardoor je van je auto af moet, kun je met een eigen auto snel de hort op. Een private lease contract loopt x jaar en is boete onderhevig. Je kunt dit tackelen door een contract met een maand opzegtermijn maar dat resulteert weer in een hoger maandbedrag.

Edit:
Als gezinsauto, een Mazda CX-5 is misschien een goed alternatief. Oerdegelijk en behoorlijk ruim!
Al 4x een PL contract gehad en nog nooit iets extra moeten betalen i.v.m. schade die aan de auto zat (en er zat wel overduidelijk schade aan, was geen enkel probleem) Wel qua km overschrijding, maar dat is ook vaak maat 10 cent per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DropjesLover schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:08:
Wij hebben een maand geleden met hetzelfde gezeten, met vergelijkbaar budget.
In verband met kinderstoeltjes en beiden lang zijn, was de ruimte op de achterbank en achterbak een behoorlijk harde eis.

Wagens zoals de focus of corolla / auris viel al snel af, gewoonweg te klein achterin.

Onze lijst waren de D-segment stations / SUV's.
[Afbeelding]
Prijzen eind 2023/begin 2024

We zijn uiteindelijk uitgekomen bij een (iets over budget) 2020 Passat station GTE (24k, had wel veel kilometers, maar wij rijden max 15k km/jaar).
Van de Passat GTE wil je de 2020 en jonger, dat is de facelift met iets grotere accu (13kWh ipv 9) en flinke verbeteringen.
Waarom heb je niet naar een leon st mk4 plugin gekeken?
Edit: ik zie nu pas dat je tabel tot 2020 loopt

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

EWK schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Waarom heb je niet naar een leon st mk4 plugin gekeken?
Edit: ik zie nu pas dat je tabel tot 2020 loopt
Leon = golf = kleiner.

Alles jonger dan 2020 valt ruim buiten budget in dit segment.
Wat je wil voor beste prijs/kwaliteit is eigenlijk een nette ex-lease auto, dus 4 à 5 jaar oud.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

DropjesLover schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Leon = golf = kleiner.

Alles jonger dan 2020 valt ruim buiten budget in dit segment.
Wat je wil voor beste prijs/kwaliteit is eigenlijk een nette ex-lease auto, dus 4 à 5 jaar oud.
4 cm korter dan een octavia. Dus kleiner ja, maar ook niet de wereld.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

EWK schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:25:
[...]

4 cm korter dan een octavia. Dus kleiner ja, maar ook niet de wereld.
Zoals met al dit soort topics zijn er velen die "en die" "en die" "en heb je ook gekeken naar deze" aandragen.
Je gaat nu in op mijn situatie, niet die van de TS.
Wij hebben de keuze gemaakt, dus wie probeer je nu een auto aan te praten?

Overigens zeg ik niet dat een Leon een slechte auto is.

Mijn lijstje is expliciet van de grotere D-segment auto's. Niet de C-segment zoals Leon, Golf, Megane, 308, Corolla, etc.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

DropjesLover schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Zoals met al dit soort topics zijn er velen die "en die" "en die" "en heb je ook gekeken naar deze" aandragen.
Je gaat nu in op mijn situatie, niet die van de TS.
Wij hebben de keuze gemaakt, dus wie probeer je nu een auto aan te praten?

Overigens zeg ik niet dat een Leon een slechte auto is.

Mijn lijstje is expliciet van de grotere D-segment auto's. Niet de C-segment zoals Leon, Golf, Megane, 308, Corolla, etc.
Ik probeer niemand wat aan te praten, ik vroeg me af waarom jij de leon had uitgesloten. Meer niet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 18:41
Of is dat niet lang?

Toyota Corolla 2020
Ik rijd zelf in dit type, rijdt prima en hij is door de lange wielbasis behoorlijk comfortabel op de snelweg. Ik vind alleen wel dat ie heel veel herrie maakt op de snelweg, zeker als je het vergelijkt met een ander C-segmenter als een Golf. Dit is ongeacht of je er nieuwe stille zomerbanden hebt, het lijkt alsof de auto gewoon isolatie mist. Dit is ook een veel gehoorde klacht over de Corolla.

[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 09-05-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Laatst online: 04-06 19:56
Verbaas me dat nog niemand een Volvo Station heeft aangeraden:
Een goeie 850 of V70 heeft ruimte te over en laat genoeg budget over voor onderhoud en een tablet voor de CarPlay. Als je iets moderner wil zijn er volgens mij een bult V60 Plugins uit de lease beschikbaar.

Daarnaast ben ik ook helemaal pro Private Lease en elektrisch rijden. Kijk ook eens naar een MG ZS bijvoorbeeld. Rij hier zelf al een paar jaar in met veel plezier. Met twee kinderen op de achterbank, en een hond in de achterbak.

Kortom, zat opties. Misschien nog even rustig de tijd nemen om te bedenken wat je het liefst wil, want het lijkt nu nog een beetje all over the place te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
koendt25 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:57:
Beste lezers,

Na jaren een leaseauto te hebben gereden, heb ik deze mogelijkheid bij mijn nieuwe baan helaas niet.
Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen (allebei nog in een kinderstoeltje) en ben dus op zoek naar een ruime auto.
De auto zal gebruikt worden voor woon-werk verkeer en ca. 2x per jaar voor een ski/zomervakantie, dus ongeveer 25000km per jaar.
Mijn budget is 20k, kan eventueel iets meer zijn maar dan moet het dat echt waard zijn.

Afstand heen- en terug naar werk is 60 km, dus zit te denken of hybride dan interessant is. Heb zelf (nog) geen laadpaal thuis, zou wel een optie kunnen zijn.

Toen ik daar was zag ik ook deze auto staan, is wel boven budget maar mogelijk wel betrouwbaarder en meer waardevast. Zou dit een betere optie zijn? Is het die extra 7k waard?
https://www.autoscout24.n...rce=dealerpage_stock-list

Mijn vraag is wat voor auto zouden jullie aanraden, de vraag is dan vooral een auto die:
- Ruim is
- Betrouwbaar
- Eventueel hybride
- Liefst met carplay, dus bouwjaar 2018 ongeveer

Hoor graag wat jullie adviezen zijn.
Ruim, betrouwbaar, zuinig,
https://www.viabovag.nl/auto/merk-toyota/model-priusplus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Capiyol schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:43:
Verbaas me dat nog niemand een Volvo Station heeft aangeraden:
Een goeie 850 of V70 heeft ruimte te over en laat genoeg budget over voor onderhoud en een tablet voor de CarPlay. Als je iets moderner wil zijn er volgens mij een bult V60 Plugins uit de lease beschikbaar.

Daarnaast ben ik ook helemaal pro Private Lease en elektrisch rijden. Kijk ook eens naar een MG ZS bijvoorbeeld. Rij hier zelf al een paar jaar in met veel plezier. Met twee kinderen op de achterbank, en een hond in de achterbak.

Kortom, zat opties. Misschien nog even rustig de tijd nemen om te bedenken wat je het liefst wil, want het lijkt nu nog een beetje all over the place te gaan...
Veel Volvo's die je noemt zijn ofwel oud (12+ jaar) met bijbehorend veel en duur onderhoud. Dat wil je niet aan een betrouwbare daily drive van 25k km/jaar.
Begrijp me niet verkeerd, ze kunnen prima 400.000+ km maar je weet dat afdichtingen, roest, koppeling, injectoren, versnellingsbak (iig bij automaat), een gare sensor, en standaard dingen zoals schokdempers, fuseekogels, etc etc er gewoon aan komen vanaf 200k km.
Recentere V60's van na 2018 (tweede generatie) zijn ook als niet-plugin nog zeer duur, ruim boven het budget van 20k.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 10-05-2024 17:43 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
De adviezen vliegen weer alle kanten op, zoals het Tweakers betaamt. Het valt me mee dat nog niemand heeft gesuggereerd om gewoon Linux te draaien :)

Het is mijzelf opgevallen dat als mensen een lijstje met eisen maken, daar meestal nog de helft aan ontbreekt. En dat de auto die ze uiteindelijk kopen, niet voldoet aan alle punten op het lijstje. De belangrijkste eis lijkt ruimte, maar autorijden is ook emotie. Wil je echt alleen maar je gezin van A naar B brengen? Of wil je ook een beetje plezier hebben als je dat doet? Zodra er emotie bij komt kijken, maakt het merk ineens wel uit. Ik kan me helemaal voorstellen dat je liever in een Audi rijdt dan in een Ford of Toyota. Het zijn allemaal goede auto's, maar een premium merk heeft net dat beetje extra, voor je gevoel dan. Probeer voor jezelf te bepalen of dit van toepassing is.

Ook de uitvoering en opties kunnen ongemerkt flink bijdragen aan plezier bij het rijden. Ik zou nooit als eis opschrijven dat een auto stoel- of stuurverwarming heeft. Maar ik kocht een luxe uitvoering waar het standaard op zat, en nu zou ik nooit meer zonder willen.

Je hebt op je lijstje een 'navigatiesysteem' staan. Houd er rekening mee, dat die systemen ontzettend snel verouderen. Het hangt van de fabrikant af, of je de kaarten gemakkelijk kunt updaten. Veel fabrikanten vragen daar nog steeds geld voor en je moet ervoor naar de garage. Als je de eis verandert in 'Carplay/Android Auto' dan kun je je telefoon als navigatie gebruiken, terwijl je de instructies nog steeds op het scherm in je auto ziet. Je beschikt dan altijd over recente navigatie (zolang je telefoon geupdate kan worden) zonder afhankelijk te zijn van de fabrikant.

Er werd al gesuggereerd om te gaan private leasen. Dat hoeft niet ongunstig te zijn, maar houd er wel rekening mee dat je een paar jaar aan zo'n leasecontract vast zit. Als je omstandigheden onverwachts veranderen, dan kan private lease ineens niet meer zo gunstig zijn. Denk aan een andere baan, waardoor je veel meer of minder gaat rijden, gezinsuitbreiding, verhuizing. Een eigen auto kun je verkopen als deze niet meer voldoet.

Als je voor een hybride mocht gaan, controleer dan GOED hoe het met de eisen zit voor een lagere wegenbelasting. Vrienden van mij hebben een prachtige Volvo XC40 gekocht, de hybride uitvoering vanwege de korting op de wegenbelasting. Om er vervolgens achter te komen dat het ding 1 gram CO2 teveel uitstoot voor die korting. Ze hebben dus meer betaald voor een hybride model, maar profiteren niet van de korting. Dealers en handelaren zijn daar niet altijd eerlijk over, dus controleer dat zelf goed.

Ik rijd zelf in een 2018 Renault Espace V, uitvoering Initiale. Ik vind dat een erg fijne auto. Hij is erg ruim, rijdt lekker en heeft werkelijk alle opties die je kunt bedenken voor een model uit 2018. Maar voor mij is autorijden ook emotie. Ik houd van de wat aparte designstrategie van Renault. Met de betrouwbaarheid zit het wel goed, het zijn onderwater Nissan modellen. Maar stiekem neem ik het risico op de koop toe. Als je voor pure betrouwbaarheid gaat, dan neem je een saaie Toyota of Volkswagen. Ik vind het niet zo erg om een iets hoger risico op storingen te lopen als ik daardoor in een veel mooiere en fijnere auto rijd. Als je dit model overweegt, neem dan de 1.8TCe benzinemotor.

Andere optie is de Renault Grand Scenic IV. Neem een 2018 of nieuwer met de 1.3TCe, de oudere 1.2 motor had nog wel eens een probleem. Niet zo luxe en groot als de Espace, maar nog steeds zeer ruim en comfortabel. Voor beide modellen geldt: neem eentje met Carplay/Android Auto, zodat je met je telefoon kunt navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:00
Toyota is een heel betrouwbaar merk. Zelfs als ik miljoenen zou hebben zou ik een Toyota rijden. In de afgelopen 10 jaar dat ik met een Toyota reed in mijn bezit zeer betrouwbaar en geen grote reparaties mee gemaakt. Ze zijn gewoon niet kapot te krijgen!

Ik heb gisteren een nieuw auto gekocht ondertekend eveneens een Toyota.

Een Toyota Aygo 1.0 X-Play bouwjaar Juni 2020 met maar 11.971 KM op de teller + inbouw van een Cruise Control t.w.v €718.

Ik raad jullie dan een Yaris aan. Ik had eerst Yaris als keuze voor €18.645. Maar uiteindelijk voor de Aygo gegaan €13K

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 09-05-2024 16:40 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Van der Berg schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:38:
Toyota is een heel betrouwbaar merk. Zelfs als ik miljoenen zou hebben zou ik een Toyota rijden. In de afgelopen 10 jaar dat ik met een Toyota reed in mijn bezit zeer betrouwbaar en geen grote reparaties mee gemaakt. Ze zijn gewoon niet kapot te krijgen!

Ik heb gisteren een nieuw auto gekocht ondertekend eveneens een Toyota.

Een Toyota Aygo 1.0 X-Play bouwjaar Juni 2020 met maar 11.971 KM op de teller + inbouw van een Cruise Control t.w.v €718.

Ik raad jullie dan een Yaris aan. Ik had eerst Yaris als keuze voor €18.645. Maar uiteindelijk voor de Aygo gegaan €13K
Heb je de topicstart wel gelezen? Het gaat om een gezin met 2 kinderen, hoezo kom je dan op een Yaris? TS komt met o.a. een Ford Focus station en een Audi A6 als station...Zo'n Yaris is leuk als boodschappenauto maar niet als serieuze auto voor een compleet gezin

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:00
-tom-562 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Heb je de topicstart wel gelezen? Het gaat om een gezin met 2 kinderen, hoezo kom je dan op een Yaris? TS komt met o.a. een Ford Focus station en een Audi A6 als station...Zo'n Yaris is leuk als boodschappenauto maar niet als serieuze auto voor een compleet gezin
Snap ik, Yaris is zeker te doen als gezinsauto. Mijn ouders hebben een Toyota Yaris Hybriden 1.5 en mijn vader achter het stuur en mijn moeder ernaast en soms ik en mijn vriendin achterin en is ruim. Mijn vader gebruikt hem helemaal niet als boodschappenauto :) maar wel dagelijks

TS is ook maar met zijn vieren

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 09-05-2024 17:43 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja in een Alto pas je ook met vier man, dan is het nog geen gezinsauto 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04

Toyota Corolla:
KOSTEN PER JAAR​
afschrijving € 2.233
brandstofkosten € 2.723
verzekering € 702
onderhoud € 1.040
rentekosten € 421
totaal per jaar € 7.895
KOSTEN PER MAAND​
KOSTEN PER KILOMETER​

Kia Niro EV:

Vergelijk je hier niet 6 jaar met 5 jaar?
Daarnaast vind ik 1040 gemiddeld per jaar aan onderhoud wel heel veel. Voor mn Golf zit ik gemiddeld niet eens boven de 400. Ook lijkt die afschrijving me wel heel veel als je hem 5 of 6 jaar gaat rijden?
Bij het laden, heb je rekening gehouden met laadverliezen? Ik zie ook geen kosten voor een laadpaal meegenomen? De rentekosten nemen ook af.
Dan kan je natuurlijk ook een kleinere auto kopen om de vergelijking eerlijk te houden. Ik heb het idee dat je voor jezelf nogal naar de private lease rekent, en dat is helemaal prima. Maar een eerlijke vergelijking is het zo in ieder geval niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 09:18
Zelf rijd ik momenteel in een Clio Estate. Ook een gezin met twee kinderen. Vind deze zelf net iets te klein (worden) en daarom ook op zoek.
Waar ik momenteel naar kijk:
- Nissan Qashqai (2022)
- Renault Talisman (vanaf laatste facelift)
- Renault Arkana
- Suzuki Swace
- Kia Ceed of ProCeed
- Grandland X
Zitten wel qua prijs vaak boven de 20k. Soms komt er ineens een goed aanbod en zit ook naar import te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
mannetje19 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:59:
Zelf rijd ik momenteel in een Clio Estate. Ook een gezin met twee kinderen. Vind deze zelf net iets te klein (worden) en daarom ook op zoek.
- Nissan Qashqai (2022)
- Renault Arkana
- Suzuki Swace
- Kia Ceed of ProCeed
- Grandland X
Zitten wel qua prijs vaak boven de 20k. Soms komt er ineens een goed aanbod en zit ook naar import te kijken.
Uit dit lijstje zit ik zelf te kijken naar een KIA ceed of ProCeed (2019+) voor +- 20000 kun je er eentje uitkiezen met vrijwel alle opties, lage km (vaak nog garantie) en redelijke motor eventueel met automaat.

Enige nadeel is dat ze niet zo heel zuinig zijn, maar als je niet veel KM's rijd is dat weer minder belangrijk

ProCeed is wel echt een unieke auto in zijn klasse wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

- Nissan Qashqai (2022)
- Renault Arkana
- Suzuki Swace
- Kia Ceed of ProCeed
- Grandland X
Een recente Grandland/3008 is verrassend betaalbaar. Ze zijn onderhuids hetzelfde (net als de 5008/C5 aircross), maar de Peugeot zit net wat beter in elkaar.
Wel voelt de Peugeot veel meer gedrongen/ingekapseld volgepropt van binnen met een enorm middenconsole ed. De Grandland voelt veel ruimer, maar heeft meer kraakjes ed.
PureLOOD schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Uit dit lijstje zit ik zelf te kijken naar een KIA ceed of ProCeed (2019+) voor +- 20000 kun je er eentje uitkiezen met vrijwel alle opties, lage km (vaak nog garantie) en redelijke motor eventueel met automaat.

Enige nadeel is dat ze niet zo heel zuinig zijn, maar als je niet veel KM's rijd is dat weer minder belangrijk

ProCeed is wel echt een unieke auto in zijn klasse wat mij betreft
Was de Ceed niet ruimer dan de ProCeed vanwege de aflopende daklijn van de laatste?

Private lease is aantrekkelijk wanneer je weinig kilometers maakt. Met meer kilometers zoals de TSaakt gaat het maandbedrag rap omhoog. Al helemaal als je eigenlijk een auto zoekt met oog op langer dan een private lease contact tijd (4+ jaar) en prima toe kan met een jonge tweedehandse. Auto's kunnen prima 250k km mee.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
DropjesLover schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Was de Ceed niet ruimer dan de ProCeed vanwege de aflopende daklijn van de laatste?

Private lease is aantrekkelijk wanneer je weinig kilometers maakt. Met meer kilometers zoals de TSaakt gaat het maandbedrag rap omhoog. Al helemaal als je eigenlijk een auto zoekt met oog op langer dan een private lease contact tijd (4+ jaar) en prima toe kan met een jonge tweedehandse. Auto's kunnen prima 250k km mee.
Wielbasis is hetzelfde en de beenruimte ook. Dak is wel iets lager, dus hoofdruimte achterin wat minder. Maar met 2 kleine kids zal dat geen probleem zijn. Bagageruimte is dacht ik wel zo'n 100L minder door de lagere daklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
- Nissan Qashqai (2022)
- Renault Arkana
- Suzuki Swace
- Kia Ceed of ProCeed
- Grandland X
Hoe kijk je naar import?

Ik kijk nog iets groter (Ford S-Max / Galaxy, VW Touran (?) / Tiguan Allspace, Seat Terracco, etc.). Het valt me op dat bijna het beperkte aanbod grotendeels import is.

Ik heb weinig zin in een auto met teruggedraaide teller of schadebak (dubbel voordeel voor de importeur: lage BPM en schadebak met weinig discount verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Rukapul schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Hoe kijk je naar import?

Ik kijk nog iets groter (Ford S-Max / Galaxy, VW Touran (?) / Tiguan Allspace, Seat Terracco, etc.). Het valt me op dat bijna het beperkte aanbod grotendeels import is.

Ik heb weinig zin in een auto met teruggedraaide teller of schadebak (dubbel voordeel voor de importeur: lage BPM en schadebak met weinig discount verkopen).
Er zijn garagebedrijven die zich specialiseren in de import van MPV's. Deze zijn vanwege de BPM nauwelijks nog interessant om in Nederland te verkopen, maar importeren gaat prima. Vooral uit Denemarken schijnt het interessant te zijn. Denemarken rekent gigantisch veel 'BPM', zoveel dat de fabrikanten hun verkoopprijs in Denemarken flink verlagen om competitief te blijven. Maar schijnbaar mag je die BPM weer verrekenen als je de auto uit Denemarken exporteert, waardoor de prijs lager is. Het schijnt dat zelfs sommige Duitsers hun VW's uit Denemarken halen vanwege de lagere prijsstelling. Het betreft hier gewoon jonge occasions waar helemaal niks aan mankeert.
Pagina: 1