Toon posts:

486 overklokken (aparte fsb voor de proc??)

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om een 486 te oc'n
maar via de fsb kan je maar tot max 50Mhz gaan dus dan heb je een 486dx2 66@100... maar volgens mij moet het hoger kunnen als je de proc een aparte fsb geeft (dus op pin Q,16 een apparte clock generator hangen ).. mar nou is mijn vraag eigelijk krijg je dan geen gezeur met geheugen ??
of kan ik dan ook nog ergens een timeout instellen ofzo ?
de volgende bios settings zijn interessant:

16 bit isa command wait: 1 ws
write buffer/back cache: back
isa clk speed: clk 2/8
slow refresh option: 15 us
system cacheble : dis
video cachable : dis
cwe wait time : 1/2 clk
cas delay cycle : normal
ras insert tine : normal
tag bit : 7bit tag

hulp met deze instellingen zou wel handig zijn
en weet iemand toevallig op hoeveel volt de proc de fsb binne kijgt ?? (anders mot ik weer gaan klooien met m'n mulitmeter)
het koelen doe ik met een oude no-name 120 mm fan die ik overstuur >:) (die draait dus op 30 volt... en ja dat kan die fan hebben)

thnx

dev.null

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oef, nu vraag je wel wat...

Ben benieuwd of er mensen zijn die zo 486 tweak-ervaren zijn als de meesten van ons nu met PI-PIII en SoA etc.

Zuiver redenerend (kan dus best zijn dat ik b*llsh*t blaat) lijkt het me erg sterk dat je de CPU op een andere FSB kan aansturen als de rest, omdat de 'northbridge' (bij de meeste chipsets zijn dat losse mem, VLB/PCI controllers enz.) gemaakt is om synchroon te werken, of asynchroon, maar dan wel intern bepaald. Denk niet dat een mem ctrl raad zou weten met pakweg 25% snellere i/o vanaf CPU dan het zelf gebruikt.

Ultieme 486 OC lijkt me overigens een 486DX5-133 (4x multi) naar 50FSB schroeven (lijkt me sterk dat dat zonder vloeibaar N2 gaat gebeuren, maar proberen kan altijd). 200MHz op 486... moet daarentegen wel toegeven dat mijn beste OC een 66@80 was, maar ja, mijn MSI MS-4134 (met ALi chipset) ondersteunt max 40MHz FSB.

Oslik blyat! Oslik!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38
mijn 486 50mhz krijg ik niet eens sneller dan 55mhz zonder dat ie fouten gaat geven (maar ja, wie wil er nou een router overclocken :))

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Een ding kan je al van pas komen: een 486 werkt volledig op 5V. FSB moet je dus op TTL niveau toevoeren.

Je kan ook ff riskant gaan doen, en je PSU modden zodanig dat er 6 volt op de 5V lijn komt te staan. Alle componenten zouden dat moeten overleven, zelfs 6,5 tot 7V zou moeten kunnen.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 17:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

als je 486 een intel is kan het volgens mij ietsie makkelijker, k heb het ooit met een i486 33 voor mekaar gekregen om 'm op 92 mHz te laten draaien.

En hij werkte daarna nog lang en gelukkig tot ik een upgrade set haalde naar een pentium type mobo :)

Maar hoe ik het toen geflikt heb, moet je me niet meer vragen, k geloof dat ik toen wel een of andere socketraiser tussen de proc en mobo heb geinstalleerd met wat hardware erop... :?

k weet het niet meer precies, het is al zo lang geleden dat ik dat heb gedaan...

Het enige wat ik wel weet is dat ik er windows 95 op aan het draaien heb gekregen en dat ie gewoon aangaf dat ie correct werkte om 91.9 mHz. (duz 92) :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Ik heb eens ergens gelezen dat je als je alle jumpers van het mobo afhaalt dat ie op 247 Mhz kan draaien.

Was ooit eens een topic over.

Dit topic dus : [topic=209557/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
zwahiel zou nog ff heel hard voor me kunnen denken ??
want een 486 33@92 is wel een leuke score.... maar wat ik me dan afvraag hoe krijg je dat voor elkaar op een proc zonder multiplyers :? ... de enige optie is dan volgens mij een apparte fsb...

Verwijderd

Over die 486 33@92 zou misschien kunnen dat je en upgrade proc hebt gekocht. Daar paste dus je oude 486 in en zat al een stukje nieuwere proc.

Toen heel populair..

Verwijderd

Ik weenie wat voor mobo jij heb ik heb hier o.a. een FIC 486 mobo met een AMD 486DX-4 100Mhz. 'k heb er ook nog een i486DX-2 66 en een i486DX-4 100 op gehad. het nadeel: ze draaien alledrie op een fsb van 33 mhz. mijn mobo kan wel op 50 mhz, maar dan geeft 'ie metteen al fouten. 40x3 kan ik wel instellen, maar dan gaat'ie op 80 mhz staan gloof ik.

Ik ga er nog een keer vet aan werken, 486 OC'en rulez
Pagina: 1