Ik ben hier al een tijdje naar op zoek en ik heb nog geen product gevonden met reviews die mij gerust stellen. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
Ik zoek een?
Een betrouwbare 10Gb/s netwerk solution voor mijn Windows 11 desktop.
Wat is je budget?
Bij voorkeur onder de 250EUR
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen speciale voorkeuren.
Onderdelen die ik wel al overwogen heb:
ASUS XG-C100F
Deze lijkt in eerste instantie interessant, maar heeft veel negatieve reviews omtrent drivers (linux issue?), en oververhitting. (zou bij mijn case recht boven een fan komen met behoorlijk wat airflow).
Hierbij zou ik nog een (matchende?) fiberkabel nodig hebben om te verbinden met de hieronder genoemde switch.
Intel X520-DA2 (Vraag & Aanbod)
Een van de reviews geeft aan dat dit officieel niet gesupport wordt in windows.
Hierbij zou ik nog een (matchende?) fiberkabel nodig hebben om te verbinden met de hieronder genoemde switch.
Een willekeurige RJ45 10Gb/s netwerkkaart.
Hierbij zou ik dan een SFP+ naar RJ45 module moeten aanschaffen om in de hieronder benoemde switch te monteren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil dus mijn Windows 11 desktop op 4 Meter kabellengte vanaf de switch op 10Gb/s verbinden als voorbereiding op een KPN 4Gb/s verbinding. (wordt binnenkort aangelegd)
Hieronder mijn desktop en netwerkapparatuur.
Netwerk
Desktop
Ik verdien mijn geld vanaf deze desktop en moet regelmatig grote (db) backups draaien waardoor de verhoogde snelheid zou helpen, maar met constante meetings moet de verbinding vooral ook stabiel blijven.
Ik heb naast de DAC kabels binnen mijn serverrack voor de router uplink en een NAS geen enkele ervaring met SFP+, en ik zie door de bomen echt het bos niet meer, alle hulp zou zeer welkom zijn
Wat raden jullie aan te doen?
Ben ik iets vergeten te vermelden, laat het mij dan weten!
Met dank,
Dirk-Jan
Ik zoek een?
Een betrouwbare 10Gb/s netwerk solution voor mijn Windows 11 desktop.
Wat is je budget?
Bij voorkeur onder de 250EUR
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen speciale voorkeuren.
Onderdelen die ik wel al overwogen heb:
ASUS XG-C100F
Deze lijkt in eerste instantie interessant, maar heeft veel negatieve reviews omtrent drivers (linux issue?), en oververhitting. (zou bij mijn case recht boven een fan komen met behoorlijk wat airflow).
Intel X520-DA2 (Vraag & Aanbod)
Een van de reviews geeft aan dat dit officieel niet gesupport wordt in windows.
Een willekeurige RJ45 10Gb/s netwerkkaart.
Hierbij zou ik dan een SFP+ naar RJ45 module moeten aanschaffen om in de hieronder benoemde switch te monteren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil dus mijn Windows 11 desktop op 4 Meter kabellengte vanaf de switch op 10Gb/s verbinden als voorbereiding op een KPN 4Gb/s verbinding. (wordt binnenkort aangelegd)
Hieronder mijn desktop en netwerkapparatuur.
Netwerk
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Netwerk switches | DrayTek VigorSwitch Q2200x |
1 | Modems en routers | DrayTek Vigor 3912 |
Desktop
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid |
Ik verdien mijn geld vanaf deze desktop en moet regelmatig grote (db) backups draaien waardoor de verhoogde snelheid zou helpen, maar met constante meetings moet de verbinding vooral ook stabiel blijven.
Ik heb naast de DAC kabels binnen mijn serverrack voor de router uplink en een NAS geen enkele ervaring met SFP+, en ik zie door de bomen echt het bos niet meer, alle hulp zou zeer welkom zijn

Ben ik iets vergeten te vermelden, laat het mij dan weten!
Met dank,
Dirk-Jan