Help mij a.u.b. een computer bejaarde proof te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeoutplease
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-05-2024
Hallo,

Mijn bejaarde oma vind het leuk om achter de computer van die simpele ouderwetse spelletjes te spelen en om via Publisher kaarten en dergelijke te maken.
Aangezien haar oude computer het leven gaf heb ik voor haar een nieuwe Acer XC-1780 gekocht en bij haar geïnstalleerd.

Inmiddels heb ik in de loop der jaren al een aantal keer de computer volledig opnieuw moeten installeren omdat mijn oma het regelmatig voor elkaar krijgt om de computer te laten crashen..
Zo verwijderd zij cruciale bestanden waardoor Windows niet meer werkt en zo heeft ze nog meer trucjes.
Vandaag wederom een complete crash en weet opnieuw de boel moeten installeren maar nu wil ik het iets meer bejaarde proof gaan maken.

Ik heb een extra account voor mijzelf aangemaakt zodat ik mijzelf admin kon maken en haar account als gewone gebruiker.
Daardoor kon ik in ieder geval de harde schijf waar Windows op geïnstalleerd staat blokkeren voor haar zodat zij daar niets meer uit kan verwijderen.
Maar het lukt mij helaas niet om de instellingen te blokkeren zodat zij daar ook niets meer in kan wijzigen.

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand weet hoe ik na het compleet installeren van haar computer inclusief spelletjes en instellingen goed zetten enz een complete back-up kan draaien zodat als het weer voorkomt dat de computer crasht ik in één keer alles terug kan zetten zoals het was zonder het allemaal los te hoeven moeten doen.

En is er een (het liefst gratis) programma die het mogelijk maakt dat ik vanaf een afstand in kan loggen op haar computer om het over te kunnen nemen als er weer problemen zijn?

Mochten er nog meer tips zijn voor een bejaarde proof computer dan zijn ze welkom!

Beste antwoord (via Helpmeoutplease op 14-05-2024 10:37)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:11
Als het écht zo vaak voorkomt kun je wat dingen toepassen, waarbij ik voor een normale prive pc geen voorstander ben van alles dichttimmeren maar meer van eenvoudig terugkunnen:
- De schijf opdelen in 3 partities.
- Eéntje alleen voor haar data, hier verwijs je de gebruikersmap van haar account naartoe.
- Eéntje voor de normale Windows installatie
- Eéntje voor een image/kopie van de werkende installatie
- Zorg dat herstelpunten aanstaan. Met een herstelpunt kun je eenvoudig terug naar een moment waarop alles werkte, zonder data te verliezen.
- Als je klaar bent met installeren, een image maken naar een usb stick, en naar die losse partitie. Met een losse partitie kun je razendsnel de image terugzetten met iets als MacriumReflect. Dan start je even opnieuw op vanaf een geprepareerde stick, en zet je de image heel snel terug.
- Zorg voor iets als teamviewer zodat je op afstand kunt helpen, je kunt dan ook herstelpunten terugzetten
- Maak voor oma een normale user aan. Guest account zou ik niet zo snel aan beginnen, dat is erg beperkt en levert e waarschijnlijk meer vragen op.
- Als je specifiek weet wat oma doet, zou je bepaalde "risico" acties kunnen blokkeren met grouppolicies. Dit stel je in op haar eigen account. Dat gaat voor een niet IT'er wat ver, maar dan kun je bijvoorbeeld zorgen dat de virusscanner niet uit kan, dat ze iets verdachts gedownload heeft ook écht niet kan uitvoeren, ook niet na 10x op ja doe toch maar te klikken. Als je daar naar zoekt kun je wat specifieker zoeken met termen als "kiosk modus", dan kom je wel veel regels en instellingen tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door barbarbar op 07-05-2024 09:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Windows clients want dit heeft niets met hardware te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 05-05-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

FreakNL

Well do ya punk?

Voor het overnemen kun je AnyDesk gebruiken.

Verder zou ik de veeam agent downloaden en wekelijkse een full backup draaien op een externe USB. Dan kun je altijd meteen terug naar een bepaald moment in tijd als de boel weer vernacheld is.

Als zij puur gebruiker is en niet admin kan er trouwens weinig fout gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik zou haar een guest-account geven, en van het internet halen. <- guest heeft nog minder rechten dan gewoon account

dan kan ze niet zoveel mis doen :)

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 05-05-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeoutplease
FreakNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:13:
Voor het overnemen kun je AnyDesk gebruiken.

Verder zou ik de veeam agent downloaden en wekelijkse een full backup draaien op een externe USB. Dan kun je altijd meteen terug naar een bepaald moment in tijd als de boel weer vernacheld is.

Als zij puur gebruiker is en niet admin kan er trouwens weinig fout gaan.
Bedankt! Ik ga dat eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeoutplease
99ruud99 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:14:
ik zou haar een guest-account geven, en van het internet halen. <- guest heeft nog minder rechten dan gewoon account

dan kan ze niet zoveel mis doen :)
Van het internet halen is geen optie, ze zoekt de plaatjes voor haar kaarten via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
en guest account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Kun je de Windows mappen niet read only maken en de temp files elders opslaan?

En allicht allerlei hotkey's uitschakelen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23
Met een non-admin account is het erg lastig om instellingen dermate aan te passen dat de boel "crashed". Dat moet in ieder geval niks zijn wat jij met jouw admin account weer vrij snel kunt herstellen, er vanuit gaande dat jouw oma niet doelbewust de boel overhoop haalt.

Dus ik ben wel benieuwd wat ze nu precies doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:49

Yucon

*broem*

The Realone schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 02:50:
Met een non-admin account is het erg lastig om instellingen dermate aan te passen dat de boel "crashed". Dat moet in ieder geval niks zijn wat jij met jouw admin account weer vrij snel kunt herstellen, er vanuit gaande dat jouw oma niet doelbewust de boel overhoop haalt.

Dus ik ben wel benieuwd wat ze nu precies doet.
Ergens is het wel knap. Meestal is het probleem met oudere mensen juist dat ze niets durven doen. Daar heeft oma geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-07-2024
Het beste is inderdaad om een admin account aan te maken en een gasten account voor je oma, zodra ze iets wilt geïnstalleerd wil hebben moet ze jou maar bellen.

Je kan ook de NTFS rechen op de C:\ aanpassen zodat je alleen iets mag weg schrijven in de gebruikers map.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:05

Jrz

––––––––––––

Sja.. mss vind ze daarna een andere manier om de computer te saboteren en je een keer te kunnen zien

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
Het maken van een image van de computer kan met bijvoorbeeld: Clonezilla, RescueZilla of MacriumReflect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Vroeger, in het Windows XP tijdperk was er een tooltje beschikbaar dat kwam vanuit de XPembedded omgeving (FBWF, File Based Write Filter) waarmee de gehele schijf read only kon worden gemaakt doordat een stukje van het werkgeheugen bij de harde schijf werd betrokken. Je kon wel zaken wijzigen en opslaan, maar doordat de opslag enkel in het geheugen zat was de PC weer gerest na een reboot. Je kon toen wel specifieke mappen uitsluiten (bijv 'mijn documenten') waardoor wijzigingen in deze map wél direct naar de HDD werden geschreven.

Voordeel was dat je daarmee een systeem echt hufterproof kon maken. Je kon in Windows wijzigen en aanrommelen wat je wilde, maar doordat de gehele HDD hard read-only was ingesteld was na een reboot alles weer als normaal. Vroeger heb ik dit regelmatig gebruikt om een systeem écht hufterproof te krijgen.

Misschien een bredere vraag; maar mogelijk zou dit File Based Write Filter ook voor Windows 10 beschikbaar zijn?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37
Als datgene wat ze doet via een browser kan dan een Chromebook nemen misschien? (Mits een laptop een optie is).

Voor mijn moeder (78) jaren geleden ook gedaan en dat werkt erg goed.
Natuurlijk was het even wennen maar ze kan alles wat ze er mee wil doen en ik hoef er bijna nooit meer iets aan te doen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:57
Yucon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:21:
[...]

Ergens is het wel knap. Meestal is het probleem met oudere mensen juist dat ze niets durven doen. Daar heeft oma geen last van.
Dit is echt precies mijn oma. Ik heb al vaker gezegd dat ze haar bij Microsoft in een test team moeten neerzetten, want die krijgt zaken voor elkaar die je gewoon niet voor mogelijk houd. Blijkbaar kan ze samen met oma van TS in dat team. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 07:13
Gewoon een iPad naar binnen gooien?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05:17
outlook.com aanmaken (sowieso geen mailadres van de provider doen) zodat je een MS-account hebt
Onedrive activeren
Alle mappen zoals mijn documenten / afbeeldingen / bureaublad omzetten naar mappen op onedrive
Browser-sync binnen Edge aanzetten zodat dit ook op onedrive komt

PC stuk -> Windows installeren, onedrive sync -> mappen goed zetten

Dan heb je iig altijd alle spullen.

Maar als normale user kun je volgens mij nooit wat stuk maken. Anders gooi de je gebruiker weg / profiel weg en start je met een schone gebruiker. Onedrive koppelen en je bent er weer.

Of idd een iPad / Mac. Ik denk dat je met een mac mini minder kunt slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1883242

Misschien eens met rust door gpedit.msc lopen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
Als het écht zo vaak voorkomt kun je wat dingen toepassen, waarbij ik voor een normale prive pc geen voorstander ben van alles dichttimmeren maar meer van eenvoudig terugkunnen:
- De schijf opdelen in 3 partities.
- Eéntje alleen voor haar data, hier verwijs je de gebruikersmap van haar account naartoe.
- Eéntje voor de normale Windows installatie
- Eéntje voor een image/kopie van de werkende installatie
- Zorg dat herstelpunten aanstaan. Met een herstelpunt kun je eenvoudig terug naar een moment waarop alles werkte, zonder data te verliezen.
- Als je klaar bent met installeren, een image maken naar een usb stick, en naar die losse partitie. Met een losse partitie kun je razendsnel de image terugzetten met iets als MacriumReflect. Dan start je even opnieuw op vanaf een geprepareerde stick, en zet je de image heel snel terug.
- Zorg voor iets als teamviewer zodat je op afstand kunt helpen, je kunt dan ook herstelpunten terugzetten
- Maak voor oma een normale user aan. Guest account zou ik niet zo snel aan beginnen, dat is erg beperkt en levert e waarschijnlijk meer vragen op.
- Als je specifiek weet wat oma doet, zou je bepaalde "risico" acties kunnen blokkeren met grouppolicies. Dit stel je in op haar eigen account. Dat gaat voor een niet IT'er wat ver, maar dan kun je bijvoorbeeld zorgen dat de virusscanner niet uit kan, dat ze iets verdachts gedownload heeft ook écht niet kan uitvoeren, ook niet na 10x op ja doe toch maar te klikken. Als je daar naar zoekt kun je wat specifieker zoeken met termen als "kiosk modus", dan kom je wel veel regels en instellingen tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door barbarbar op 07-05-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57
Doet mij denken aan vroeger; toen had je een Reborn PCI kaart. Dan kon je oma, je neefje, of van mijn part je kat een admin account geven maar iedere keer dat ze de PC opnieuw opstarten was de computer weer zoals jij het achtergelaten had. Prachtige oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Icey schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:07:
Doet mij denken aan vroeger; toen had je een Reborn PCI kaart. Dan kon je oma, je neefje, of van mijn part je kat een admin account geven maar iedere keer dat ze de PC opnieuw opstarten was de computer weer zoals jij het achtergelaten had. Prachtige oplossing!
Ja moest ik ook aan denken. Werden ook vaak in bijv internetcafés gebruikt zodat wijsneuzen die pc’s niet konden verprutsen. Mooie oplossing was dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Icey schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:07:
Ja zoiets kun je nog wel instellen, maar dan moet je aardig diep in de commando's en bios duiken. Je kunt wel een spiegelpartitie maken en bij opstarten wisselen, en dan in de achtergrond weer een originele image terugplaatsen, maar dat is allemaal erg omslachtig en foutgevoelig.

Als je zoiets wil kun je nog haast beter een VM maken die je op de PC zelf draait, en waarop je oma inlogt met RDP. Dan maak je bij opstarten even een kopie van de VM waarin ze daadwerkelijk werkt, en klaar is kees. Maar dat opzetten is denk ik ook wat te veel gevraagd voor OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aparte partie aanmaken, daar documenten etc naar migreren. En dan de C schijf helemaal verbergen in de verkenner etc (weet even niet hoe maar moet kunnen volgens mij).

Remote beheer gebruik ik al jaren Teamviewer voor, werkt prima :)

Tegen gebruikers die domme dingen uithalen kun je drie dingen doen:
- afgrendelen
- verbergen
- gebruiker opleiden.

Gek genoeg is met een beetje geduld die laatste nog het beste te doen. Het is niet dat ze het niet willen begrijpen, het duurt alleen lang en dus heb je engelngeduld nodig (en krijg je 10x de zelfde vraag soms).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:44
Ik heb bij mijn oma Linux Mint geinstalleerd. Deze lijkt enigzins op windows xp/7 waardoor ze er gelijk mee kon werken.
Voordeel van Linux hierin is natuurlijk de stabiliteit en eenvoud. Ik heb dan ook nooit meer een telefoontje gekregen over haar pc dan tenminste :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

dehardstyler schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Dit is echt precies mijn oma. Ik heb al vaker gezegd dat ze haar bij Microsoft in een test team moeten neerzetten, want die krijgt zaken voor elkaar die je gewoon niet voor mogelijk houd. Blijkbaar kan ze samen met oma van TS in dat team. :D
ik laat serieus mijn kinderen software testen. Ongelofelijk wat die ettertjes allemaal kunnen vinden

Overigens is linux nog niet zo'n gek idee. Linux is absoluut geen stokpaardje van me, maar m'n moeder heeft jarenlang totaal probleemloos op een raspberry pi gewerkt. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat niet vatbaar is voor telefoontjes van de 'microsoft helpdesk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:27
JPS schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Ja moest ik ook aan denken. Werden ook vaak in bijv internetcafés gebruikt zodat wijsneuzen die pc’s niet konden verprutsen. Mooie oplossing was dat!
Daar had je ook een softwareversie van. Veel gebruik van gemaakt op school, weet niet meer hoe het heet ..

Internet is your friend ..
https://senet.cloud/en/blog/best-internet-cafe-software

[ Voor 10% gewijzigd door geldersscheepje op 07-05-2024 10:23 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05
Ik weet niet meer of er iets moderns bestaat voor dit: http://www.recoverycard.de/produkte.html

heb het in het verleden voor mijn ouders gebruikt. in principe een soort van write protectie op je OS leggen. bij elke reboot is het weer terug naar laatste staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 12:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hoe doet je oma die dingen eigenlijk? Is ze echt zelf dingen aan het verwijderen, is het onhandigheid, of klikt ze gewoon op alles wat los en vast zit en is het steeds destructieve malware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37
Patriot schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:19:
Hoe doet je oma die dingen eigenlijk? Is ze echt zelf dingen aan het verwijderen, is het onhandigheid, of klikt ze gewoon op alles wat los en vast zit en is het steeds destructieve malware?
Vaak weten ze zelf niet (meer) wat ze gedaan hebben.
Ik zie het bij mijn moeder ook met haar telefoon.
Dit werkt niet meer of dat is ze kwijt (volgens haar).
Het is niet zozeer de software maar de leeftijd die meespeelt.
En daar kan geen enkele software tegenop.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 12:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ad de Jong schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Vaak weten ze zelf niet (meer) wat ze gedaan hebben.
Ik zie het bij mijn moeder ook met haar telefoon.
Dit werkt niet meer of dat is ze kwijt (volgens haar).
Het is niet zozeer de software maar de leeftijd die meespeelt.
En daar kan geen enkele software tegenop.
Op basis van wat er is misgegaan kun je wel verschillende maatregelen nemen. Soms is dat zo simpel als een bepaalde folder verbergen, maar als het daadwerkelijk om malware gaat dan is het wel lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-06 16:43

GrimScythe

Game Addict

Ik weet niet of het nog bestaat maar is Deep Freeze niet een optie?
Dan wordt windows hersteld naar de geconfigureerde versie bij elke reboot.

Edit: ik zie dat Reboot Restore Rx een alternatief is voor Deep Freeze.

[ Voor 20% gewijzigd door GrimScythe op 07-05-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:51

Soggy

vroemmmm

Ik werd er in de afgelopen jaren ook moedeloos van hoe vaak mijn vader het voor elkaar kreeg zijn Windows om zeep te helpen. Als Publisher de enige reden is om nog Windows te moeten blijven draaien, zou ik daar een alternatief voor zoeken (of een office 365 abbo want daar zit publisher volgens mij ook in) en dan over naar een linux distro of ChromeOS.

Nadat ik mijn ouders had overgezet nooit geen klachten meer, alles bleef draaien en veel minder ingewikkeld (zeker ChromeOS). Ze kregen er zelfs meer plezier in en de overstap van Windows naar iets anders was een veel kleinere stap dan verwacht (zowel voor mij als ook voor hun).

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:08
Zouden ze het er om doen, vraag ik me wel eens af. Gewoon zodat (klein)zoon dan weer eens gezellig langskomt, zeg maar. Mss gewoon eens langsgaan zonder aan de computer te werken, dat ze effectief ff zonder zitten. dan worden ze er ook wel voorzichtger mee.

ontopic, misschien idd ChromeOs of ChromeOS Flex installeren, of een mac mini neerzetten.
Mint Linux is ook een goeie, al zit je dan met Publisher. En om oma nou een M365 abonnement aan te
smeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:06
Ik kan me er veel bij voorstellen. Met policies kom je een heel eind, maar een Reborn-achtige oplossing is inderdaad het mooist. Die valt tegenwoordig via Windows zelf te realiseren met het Unified Write Filter (UWF).

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 10:42
Ik heb bij mijn opa TeamViewer draaien. Kan je in de achtergrond mee laten opstarten zodat je niet de codes hoeft uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 12:44
Helpmeoutplease schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:07:
Hallo,

Mijn bejaarde oma vind het leuk om achter de computer van die simpele ouderwetse spelletjes te spelen en om via Publisher kaarten en dergelijke te maken.

Mochten er nog meer tips zijn voor een bejaarde proof computer dan zijn ze welkom!
Voor deze use case lijkt me een Linux life-usb distro ideaal. Als voorbeeld knoppix: deze is erg compleet en draait gewoon vanaf een usb stick ( maar eventueel ook van een partitie op een disk). Alle systeembestanden zijn read-only gemount van het live-usb image. Je kan uiteraard wel extra bestanden op een ander volume opslaan.

Voor zover ik weet heeft Ubuntu ook live images. Knoppix loopt vaak achter maar is wel erg compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helpmeoutplease
Iedereen bedankt voor alle tips!

Een guest account doe ik ook liever niet maar ik ga zeker alle tips even doornemen en van alles toepassen op oma’s computer.

Wel grappig om te lezen dat meerdere dit ervaren met hun ouders / opa’s / oma’s en voor degene die het zich afvragen, ik denk dat het in het geval van mijn oma gewoon roekeloos klikken is en roekeloos van alles slepen, verwijderen en dingen intypen is!

Zo heeft ze er een keer voor gezorgd dat haar startbalk definitief uit Windows verwijderd was en alle back ups verdwenen waren..
Heel Windows verwijderd, verschillende malware en andere virussen binnen gehaald en de lijst blijft maar oplopen waarom haar computer opnieuw geïnstalleerd moest worden haha

Misschien is het inderdaad sabotage om (klein)kinderen vaker te zien, wie weet!

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Helpmeoutplease schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:38:
Iedereen bedankt voor alle tips!

Een guest account doe ik ook liever niet maar ik ga zeker alle tips even doornemen en van alles toepassen op oma’s computer.

Wel grappig om te lezen dat meerdere dit ervaren met hun ouders / opa’s / oma’s en voor degene die het zich afvragen, ik denk dat het in het geval van mijn oma gewoon roekeloos klikken is en roekeloos van alles slepen, verwijderen en dingen intypen is!

Zo heeft ze er een keer voor gezorgd dat haar startbalk definitief uit Windows verwijderd was en alle back ups verdwenen waren..
Heel Windows verwijderd, verschillende malware en andere virussen binnen gehaald en de lijst blijft maar oplopen waarom haar computer opnieuw geïnstalleerd moest worden haha

Misschien is het inderdaad sabotage om (klein)kinderen vaker te zien, wie weet!

Nogmaals bedankt allemaal!
Weet je zeker dat ze hier niet meeleest ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeoutplease
Yucon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Weet je zeker dat ze hier niet meeleest ? >:)
Ik sluit niets uit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 19:37
Ik denk dat ze graag heeft dat je af en toe langskomt. Ze vraagt ondertussen chat GPT hoe ze het beste de pc kan saboteren. Tsja, gewoon wat vaker op de koffie 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Met Teamviewer is het mogelijk om op afstand een PC te bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell4you.
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 08:23
Toen mijn vader nog leefde..gebruikte ik deepfreeze
-2partitions : c:windows (deepfreeze) / d met downloads/mijn documenten/video/muziek/games (thawed)

Ik was gisteren nog bij mijn tante..90y
Ze zij dat haar laptop het niet deed..en ze had gelijk..mensen van de biep hadden de wifi kaart uitgeschakeld.
-ze had hulp gevraagd een brief op te stellen (misschien was ze een last? )
en dan edge..u browser is bijgewerkt..7 keer volgende klikken (aka Nu met AI ) ze wilde gewoon snelkoppeling facebook gebruiken..fam in aus
Ik installer ook extensions..Consent-o-matic..ublock , disable html5 autoplay en gebruik dns: 94.140.14.14 tegen ads
Maar pop-ups..zijn een tegenslag..voor een 90y vrouw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Tech_SSD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:50:
Met Teamviewer is het mogelijk om op afstand een PC te bedienen.
Rustdesk is hier ook geschikt voor. Die software is open source.
Pagina: 1