Verwijderen MDF vastgeschroefde vloerplaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 21:34
Hallo klusser,

In ons nieuwe huis zitten een soort MDF vloerplaten vastgeschroefd in een houten ondervloer. Over de schroeven is lijm heen gegaan en eruit schroeven is tot zover niet gelukt. Ook een koevoet of stoot ijzer gaat heel moeizaam of we maken de houten ondervloer kapot.

Heeft iemand een goede suggestie hoe je deze platen makkelijker kan verwijderen zonder de ondervloer te slopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22dFSec73KeK-ppEk1K3TQLYmss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/47Kr1aLX6PfZHkjgSXlkT3NX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awqZYtvcPitHN1o1v1oVaAt8Bnc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BefcYr3ezcSAxCWLZyhON1Rh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3naS-Zlz1peizLdZR4xfvuTMhdM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uD48YDqs9r4rHsWPvUBvIipP.png?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via IH95 op 07-05-2024 17:54)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Pro Tip van mijn zwager de sloper:
Met een bats er uit scheppen. Als je flink kracht zet, dan ram je de platen met schroeven en al er wel uit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als de platen niet gelijmd zitten zou je met een goed afgestelde invalzaag sleuven kunnen zagen en/of misschien is het genoeg om de (schroef)kop met een haakse slijper af te slijpen zodat je de plaat kunt liften.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:52
Dit ziet er eerder uit als spaanplaat.
Je kan inderdaad met een invalzaag de platen doorzagen en dan til je ze er zo uit. (Mits ze niet gelijmd zijn) en dan met een multitool even de schroeven doorzagen.

Out of the box:
Met een gaten zaag over de schroeven heen
En dan is de plaat ook los.
Daarna schroeven doorslijpen oid.
Met deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwrZCSkipdaZdIRjuMw68pdBUSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNcUc6XAKECqTPLGhulABlWM.webp?f=user_large

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goede maat schroevendraaier gebruiken icm een hamer een paar flinke tikken op de kop.

En je draait ze er zo uit 8)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Met een bats er uit scheppen. Als je flink kracht zet, dan ram je de platen met schroeven en al er wel uit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:56
Ik zou geen invalzaag gebruiken, teveel kans om een schroef te raken en dan ben je daarmee de sjaak.
Een platte koevoet icm een zware hamer en dan de koppen eraf slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
JukeboxBill schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:34:
Vorige zomer had ik deze tip moeten toepassen, ik had dit toen ongeveer hetzelfde gedaan maar dan met een grote koevoet.
Ik denk dat een bats net iets handiger is dan een koevoet < dan trek je soms een plaat kapot en kun je op de knietjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 21:34
Dit lijkt toch wel de beste optie te worden, dank voor de tip! Een k*tklus wordt t sowieso..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met je billen? Naar welke sportschool gaan jullie?

.. Ooh, de rest van Nederland bedoelt daar een soort van schop mee.. O-)

Ietsje serieuzer: Zou zelf waarschijnlijk naar de dremel gegrepen hebben. Sleufje slijpen en dan met een brede platte schroevendraaier losdraaien. Al vaker gedaan met weerbarstige schroefjes. Maar als een schop werkt, is dat waarschijnlijk wel iets sneller hier (en hoef je geen dremel te kopen als je die nog niet hebt uiteraard)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1