Semi standaard upgrade/vervanging vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brinxter
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik besteed (te) veel tijd achter mijn PC (5-7 uur per dag door de weeks), ik heb altijd wel een stream open of ben iets aan het spelen, wat ik momenteel heb is al wat ouder aan het worden, en dus toe aan een upgrade.
Graag zou ik mijn scherm voor een keer ten volle gebruiken, en alles wat ik ga spelen de komende paar jaren op max willen zetten.
Dit is wat ik momenteel heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 312,17€ 312,17
1MoederbordenMSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsASUS ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 38,99€ 38,99
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,96

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nu kan ik wel zeggen dat geen bovengrens aan zit, en theoretisch is dat het geval, maar ik wil wel openstaan om binnen een aantal jaar nog iets te upgraden, naar bijvoorbeeld een 14900k met 50 of 60 serie,
Ik heb niet direct behoefte om 2x zoveel uit te geven als ik de prestatie niet echt ga merken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het zou praktisch zijn als ik de kast kan hergebruiken, maar niet noodzakelijk, het scherm blijft, samen met de SSD (ik denk dat ik er een 2e bijkoop als systeemschijf/redundantie)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles op het scherm en de kast na, ik vermoed dat mijn 450w voeding niet gaat trekken, dus die wordt ook vervangen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 352,99€ 352,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 235,-€ 235,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.149,-€ 1.149,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsASUS ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 120,-€ 120,-
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.030,89

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben een fan van Intel, dus ik blijf daar waarschijnlijk bij, verder heb ik veelal MSI componenten gebruikt en daar nooit problemen mee gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast staat achter mijn monitor op mijn buro, dus ik zou graag het geluidsnivo wat laag houden.
Ook heb ik geen behoefte aan RGBsterker nog, als ik iets meer betaal en dan geen RGB heb, zal ik dat waarschijnlijk doen, ik hoef geen UFO op mijn buro te hebben. (No offense tegen iedereen die dat wel heeft, het is mooi om te zien, maar niet om elke dag door afgeleid te worden)

Ga je overklokken?
Nee, ik heb daar nog nooit interesse in gehad.

Wat verwacht je van ons?
Een intelligente discussie, ik ben al veel te lang uit het hardware wereldje, overtuig mij waarom die AMD processor of kaart meer knal voor zn Euro levert, waarom deze kast echt niet meer kan, of hoe dom het is om die 4080 super te kopen want de 4070 super TI is toch echt beter. Ik sta open voor elke suggestie op waterkoeling na, dat is mij echt een stap te ver.

[ Voor 4% gewijzigd door brinxter op 05-05-2024 23:12 ]

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Voor het overtuigen van een AMD processor verwijs ik je door naar de vele recensies, zowel de professionele als die van consumenten… Ik heb verder het idee dat je de ssd’s van je oude en nieuwe build omgewisseld hebt. Als je 2 TB hebt ga je geen 250 GB kopen. Aangezien prijs geen groot issue is, is de 4080 super prima te verdedigen, zeker met de resolutie waarmee je wil spelen. Een oude kast meenemen is koeltechnisch vaak niet handig maar voor jouw specifieke kast weet ik dat niet. Op zeker zal je dan geen usb-c uitgang op de kast zelf hebben maar dat is geen onoverkomelijk probleem.

Ps: een intel 14900 zonder waterkoeling is gewoon totaal onmogelijk om alvast op je processorkeuze vooruit te lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Therazor op 05-05-2024 22:02 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• brinxter
Therazor schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:59:
Voor het overtuigen van een AMD processor verwijs ik je door naar de vele recensies, zowel de professionele als die van consumenten… Ik heb verder het idee dat je de ssd’s van je oude en nieuwe build omgewisseld hebt. Als je 2 TB hebt ga je geen 250 GB kopen. Aangezien prijs geen groot issue is, is de 4080 super prima te verdedigen, zeker met de resolutie waarmee je wil spelen. Een oude kast meenemen is koeltechnisch vaak niet handig maar voor jouw specifieke kast weet ik dat niet. Op zeker zal je dan geen usb-c uitgang op de kast zelf hebben maar dat is geen onoverkomelijk probleem.

Ps: een intel 14900 zonder waterkoeling is gewoon totaal onmogelijk om alvast op je processorkeuze vooruit te lopen.
Zou je mij een beetje de richting willen wijzen naar de AMD vs Intel disscussie? (niet echt ter overtuiging, meer uit nieuwsgierigheid)
Ik heb momenteel beide SSDs in mijn oude systeem zitten, en denk erover om of terug te gaan naar de ene van 2tb (ik heb alleen Widows op de 250gb staan, en hijs altijd vol, super irritant)

De 12900k is dus zo'n beetje de max wat ik kan gebruiken, op dit moment? Dat is prima, het bord zou meer aankunnen, ik zie dan wel wat de toekomst brengt)

[ Voor 6% gewijzigd door brinxter op 05-05-2024 22:10 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ryzen 7800x3d is sneller voor gaming, als dat is wat je wilde horen. Heeft wel ander mobo nodig natuurlijk :)
de ramsticks zijn gemaakt voor amd trouwens - dus die zitten al juist als je de r7 pakt. (als je bij intel blijft even wisselen).
koop een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB dan ben je meteen klaar.

• brinxter
99ruud99 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:19:
ryzen 7800x3d is sneller voor gaming, als dat is wat je wilde horen. Heeft wel ander mobo nodig natuurlijk :)
de ramsticks zijn gemaakt voor amd trouwens - dus die zitten al juist als je de r7 pakt. (als je bij intel blijft even wisselen).
koop een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB dan ben je meteen klaar.
Wat ik van de kwestie Intel AMD af weet is waarschijnlijk al wat verouderd, AMD is veelzijdiger, Intel duurder maar krachtiger.

Dank je voor de suggestie van de sticks, ik ga kijken naar ander geheugen, dat pas ik dan aan.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je gaat van 16 naar 32 gb geheugen. Zou je niet als je een paar jaar vooruit wil beter 64 gb direct aanschaffen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat intel krachtiger is klopt maar niet in gaming en gaming is op dit moment Amd heer en meester

• brinxter
Ik heb de lijst wat aangepast, ik zag geen reviews bij het geheugen, maar deze is, uh, beter?
99ruud99 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:34:
Dat intel krachtiger is klopt maar niet in gaming en gaming is op dit moment Amd heer en meester
Waar uit dat zich in, als je dat weet? (ik herinner me iets dat er relatief meer games geoptimiseerd waren/zijn voor Intel, en Intel heeft iets van physics ofzo, ik weet het echt niet meer :D )
SVMartin schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:32:
Je gaat van 16 naar 32 gb geheugen. Zou je niet als je een paar jaar vooruit wil beter 64 gb direct aanschaffen?
Is dat niet enorm overkill?
Wat zou ik met 64g kunnen wat ik met 32g niet kan? (dit is een oprechte vraag, niet bedoeld als sarcasme)

[ Voor 95% gewijzigd door brinxter op 05-05-2024 22:41 ]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tsja, terechte vraag. Ik weet niet wat games tegenwoordig en in de nabije toekomst vragen. En ik weet niet wat je allemaal tegelijk open hebt staan. Maar je geeft aan dat budget geen enorme limiterende factor is, en ik heb zelf altijd 'teveel' geheugen gekozen. Daarmee voorkom je dat je later je twee bestaande modules weg moet doen, extra bijpriken doe je meestal niet omdat je niet bijpassende modules kunt aanschaffen. En op het moment dat je een. Tekort krijgt wordt je systeem meestal duidelijk trager.

• brinxter
SVMartin schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:42:
Tsja, terechte vraag. Ik weet niet wat games tegenwoordig en in de nabije toekomst vragen. En ik weet niet wat je allemaal tegelijk open hebt staan. Maar je geeft aan dat budget geen enorme limiterende factor is, en ik heb zelf altijd 'teveel' geheugen gekozen. Daarmee voorkom je dat je later je twee bestaande modules weg moet doen, extra bijpriken doe je meestal niet omdat je niet bijpassende modules kunt aanschaffen. En op het moment dat je een. Tekort krijgt wordt je systeem meestal duidelijk trager.
Hmm, dit mobo heeft 4 slots, ik kan altijd nog uitbreiden, maar bedankt voor de suggestie ;)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Als je Intel wilt neem dan geen twee generaties oude i9, de Intel Core i7-13700KF heeft net zoveel cores en presteert beter. Ook hebben deze CPU's waterkoeling nodig om optimaal te presteren, denk bv aan een van de betere die er te koop is, de DeepCool LS720. Maar tweakende gamers lezen de BBG en komen zo bij de concurrent uit die @Therazor en @99ruud99 ook noemen en aan een midrange luchtkoeler voldoende heeft (bv. Scythe Mugen 6)...

[ Voor 35% gewijzigd door martyw op 05-05-2024 23:08 ]

• brinxter
martyw schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:58:
Als je Intel wilt neem dan geen twee generaties oude i9, de Intel Core i7-13700KF heeft net zoveel cores en presteert beter. Ook hebben deze CPU's waterkoeling nodig om optimaal te presteren, denk bv aan een van de betere die er te koop is, de DeepCool LS720. Maar tweakende gamers lezen de BBG en komen zo bij de concurrent uit die @Therazor en @99ruud99 ook noemen en aan een midrange luchtkoeler voldoende heeft (bv. Scythe Mugen 6)...
Heej, hardstikke bedankt voor je antwoord, en de link. (ja, die had ik misschien zelf moeten vinden)
Ik heb n.a.v. jouw informatie de build aangepast naar een AMD en bijpassende componenten.
Het geheugen heb ik veranderd omdat deze geen RGB hebben.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Zou je mij een beetje de richting willen wijzen naar de AMD vs Intel disscussie? (niet echt ter overtuiging, meer uit nieuwsgierigheid)
Ik heb momenteel beide SSDs in mijn oude systeem zitten, en denk erover om of terug te gaan naar de ene van 2tb (ik heb alleen Widows op de 250gb staan, en hijs altijd vol, super irritant)
Het onderdeel processor is ondertussen al besproken dus daar zal ik niet over uitwijden. Als je boot SSD van 256 GB nu al iedere keer vol zit zou ik deze gewoon niet meer opnieuw inzetten en gewoon alleen de 2 TB gebruiken. Het gebruik van meerdere data volumes is al iets uit het verleden wat toendertijd handig was maar nu niet meer. Zodra je dan tekort komt met je 2 TB dan tegen die tijd gewoon een extra SSD aanschaffen. Je wilt niet iedere keer emmeren met je system partitie omdat de gebruikte drive eigenlijk gewoon te klein is en met 2 TB zal je vermoedelijk voorlopig nog wel goed zitten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1