Aardlekschakelaar valt uit, groepen niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-02 00:31
Ik heb last van het volgende: ongeveer om het half uur / 20 minuten valt de aardlekschakelaar van groep 3,4,5 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWTxlu4ii8vDEJUwjy2gSbpsyk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgH6Kbn2nX6kH5Le1kpVBbx0.png?f=fotoalbum_large

Deze staat dan naar beneden, de groepen schakelaars niet. Kan dus weer makkelijk aangezet worden, maar wel vervelend als dit elke keer gebeurt ivm de koelkast etc. |:( Nu heb ik geprobeerd om alles uit de stopcontacten te halen en zelfs groep 3, 4, en 5 volledig uit te zetten in de meterkast. Maar welke groep ik ook uitschakel, de aardlekschakelaar blijft zichzelf om de zoveel tijd uitschakelen. En het is ook moeilijk te lokaliseren omdat de groepen zichzelf dus niet uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G2RkDpvGj07IezTYePzQEbaJGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYalzkHBqNZM0BY6w4D12tTL.png?f=fotoalbum_large

Groep 3, 4 en 5 zijn uitgeschakeld als de aardlekschakelaar zichzelf uitschakelt. Het lijkt me dat het dus sowieso niks te maken heeft met groep 1 en 2, die blijven altijd werken. Maar goed, ik ben hier geen kenner van. Iemand een idee wat ik nog zelf zou kunnen doen / waaraan dit kan liggen? Bij voorbaat dank..

Beste antwoord (via NilsHolgersson op 17-05-2024 11:03)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52
Als de aardlek nog steeds uit gaat als alle groepen die erop zitten uit staan dan kan je wel aannemen dat de aardlekschakelaar stuk is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:14
Ik gok op boiler. Makkelijkste is die even afkoppelen en kijken of het dan nog gebeurt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52
Als de aardlek nog steeds uit gaat als alle groepen die erop zitten uit staan dan kan je wel aannemen dat de aardlekschakelaar stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Aha oké, heb de boiler nu afgekoppeld. Even kijken of het zo blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Shit, ook zonder de boiler in het stopcontact schiet de aardlekschakelaar naar beneden. Dit tref ik dan aan in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLgP-BpE7sfJhANQrMk7CGqpLMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97yjgPvyvwkoS5tnLG6zvYIx.png?f=fotoalbum_large

Groepen schakelaars omhoog en aardlekschakelaar naar beneden. Kan ik gewoon weer aanzetten, is er weer een half uurtje stroom op die 3 groepen, dan valt het weer uit. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Groep 3-4-5 alleen 3 aan en tijdje testen, niet uit dan 4 aan en tijdje testen, dan 5 aan zodat je kan pinpointen welke groep het veroorzaakt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dus zelfs als je de automaten 3/4/5 gelijktijdig uitzet blijft de aardlekschakelaar er uit vliegen?

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 05-05-2024 20:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En over welke aardlek zitten groep 2A en 2B ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Foto binnenkant .. (niets aanraken).

[ Voor 33% gewijzigd door BiLLY_daKid op 05-05-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Wat @Knielen zegt, als je de achterliggende groepen uitzet en je aardlek vliegt er nog steeds uit.
Dan vermoedelijk een defecte aardlekschakelaar. Deze dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Alle testen gedaan die mogelijk zijn, vandaag een monteur erbij, heeft elke groep gemeten: alle waardes zijn normaal, aardlekschakelaar is ook goed zegt hij. Boiler apart gemeten, was goed. Hij snapt het niet, alles lijkt in orde, bel maar weer als die er weer uit schiet. Monteur weg, uurtje later, weer aardlekschakelaar omlaag. Wat een mysterie. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:39
NilsHolgersson schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:42:
. Monteur weg, uurtje later, weer aardlekschakelaar omlaag. Wat een mysterie. 🫣
Er moet IETS gebeuren, zo kom je niet verder. Wissel anders beide aardlekschakelaars even om. Of laat ze omwisselen als je het zelf niet kan of durft.
Alternatief is dat je gewoon een nieuwe aardlekschakelaar koopt en plaatst.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:41

The End

!Beginning

Schiet hij ook uit als alle drie de groepen uit staan? Dan kan niet anders dan dat de aardlek stuk is of er nog een automaat op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoezo zitten er daar twee setjes geschakelde 16A groepen in die kast. Nou ben ik persoonlijk al geen groot fan van zo'n 2x16A 'KookGroep' op 1x25 of 1x35A maar waar dient die tweede dan nog voor?

Laat maar: Foto's op een klein telefoonscherm kijken is niet goed gegaan :( :P

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 06-05-2024 18:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:21
Will_M schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:28:
Hoezo zitten er daar twee setjes geschakelde 16A groepen in die kast. Nou ben ik persoonlijk al geen groot fan van zo'n 2x16A 'KookGroep' op 1x25 of 1x35A maar waar dient die tweede dan nog voor?
Wat bedoel je? De hoofdschakelaar rechtsonder of de aardlekautomaat middenonder (met daartussen de rechter aardlekschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@NilsHolgersson je zal toch met iets meer antwoorden komen als je hier nog hulp wilt. Weet je 100% zeker dat de aardlek alleen voor 3, 4 en 5 is? En wat als je die alle 3 uit laat?

Je kan het ook overlaten aan een monteur maar dan heeft dit topic geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ricko1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Wat bedoel je? De hoofdschakelaar rechtsonder of de aardlekautomaat middenonder (met daartussen de rechter aardlekschakelaar)
Laat maar :o Is inderdaad de hoofdschakelaar rechts onderin :P

Dat label met de verklaring van de groepen is overigens wel verouderd, zo te zien 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 06-05-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Ik ga nu proberen zonder alle drie de groepen, kijken of de aardlekschakelaar dan ook uit schiet. Er is idd een groep tussen geplaatst voor electrisch koken, dus de groepen daarna zijn eigenlijk iets opgeschoven in nummering. Maar die zit op aardlekschakelaar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
NilsHolgersson schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:04:
Ik ga nu proberen zonder alle drie de groepen, kijken of de aardlekschakelaar dan ook uit schiet. Er is idd een groep tussen geplaatst voor electrisch koken, dus de groepen daarna zijn eigenlijk iets opgeschoven in nummering. Maar die zit op aardlekschakelaar 1.
en is er nog iets helder geworden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Nee...helaas.. het is raar. Ik denk idd dat dit topic misschien geen waarde meer heeft. Jullie kunnen immers niet in mijn huis om dingen te onderzoeken. Wel bedankt voor het meedenken iig. Het kan vanalles zijn.

Met 3 groepen eraf klapte de schakelaar er niet af. Ik dacht dat ik alle groepen er wel een keer af had gehad, maar toen realiseerde ik me dat ik toen de koelkast wel had aangesloten op een andere groep, omdat ik niet wilde dat alles ontdooide. Ik had dus nooit getest zonder de koelkast. Het kon dus eigenlijk alleen nog aan de koelkast liggen ... want ik had wel de mechanische ventilatie stekker eruit gehaald en de monteur had de boiler doorgemeten. Verder zijn er geen apparaten die 'aanslaan'. Ik heb toen alles eerst weer erop gezet, op goed geluk. Toen werd ik half 4 's nachts wakker en merkte ik dat ik geen wifi had, oftewel het stroom was er weer af. Toen heb ik alles aangezet, alleen de stekker van de koelkast eruit gelaten. Als die er nu afklapt weet ik zeker dat het niet aan die koelkast ligt. Ik had namelijk gelezen dat de koelkast het ook kan veroorzaken met de 'anti frost' stand die inschakelt na een tijdje.. Ik had dit wel gezegd tegen de monteur, maar toen ik zei dat ik die koelkast pas anderhalf jaar heb leek het hem heel sterk.

Er kwam geen storing meer, gisteren kon ik thuiswerken waardoor ik dingen kon proberen, met mobiele hotspot aan, maar vandaag moest ik naar kantoor. Vriendin heeft wel meivakantie. Ze appte rond half 2 dat er nog geen storing was geweest, en of de koelkast weer aan mocht. Ik dacht oké, we hebben nooit storing gehad als de koelkast niet aan het stroom zit.. zet hem maar aan, als het nu gebeurt weet je het bijna zeker dat het daaraan ligt. Maarja, de installateur van de meterkast laten komen omdat je eigen koelkast storing veroorzaakt is ook zoiets. Of de monteur van coolblue (waarvan de koelkast is) laten komen terwijl je niet zeker weet of hun product de storing veroorzaakt. Het is irritant dat je het niet met zekerheid kunt zeggen en het steeds zo lang duurt voordat de schakelaar uitgaat.

Anyway, de hele dag vandaag was er geen storing geweest tot vanavond 9 uur opeens weer. Misschien duurde het zo lang omdat we de koelkast er zo lang afhadden? Ik heb geen idee of dat kan hoor, tast in het duister, morgen toch maar weer even de installateur bellen. Misschien toch even de koelkast laten meten voor de zekerheid / verder onderzoek doen.

Samenvatting: snap er nog steeds niks van helaas, maar ik "baal wel als een stekker"..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Zet de koelkast een paar dagen met een verlengsnoer op groep 1 of 2 (dat is immers de andere aardlek) en je weet het.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Pak anders eens een verlengsnoer en zet de koelkast op een andere groep en dan kijken of de aardlek van die groep eruit vliegt.
Dus niet op groep 3 of 4 of 5 zetten maar ergens anders. bv wasmachine.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:59

martijn v o

Certified by Enphase.

nou ja precies dat dus :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Dat is ook een idee inderdaad, het is wel een kolossaal geval die je niet even verplaatst, dus ik zal morgen eerst een goed verlengsnoer moeten fixen. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
NilsHolgersson schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:45:
Nee...helaas.. Knipperdeknip
Samenvatting: snap er nog steeds niks van helaas, maar ik "baal wel als een stekker"..
Eigenlijk ook weer wel hé.. Omdat je toch nu nog eigenlijk alleen de koelkast verdenkt..
Zo als aangegeven even met een verlengsnoer, en bijvoorkeur op de andere groepen (1/2)omdat die sowieso achter een andere aardlek zitten...

Is je probleem dan verhuist heb je hem te pakken... En kan je de groepen in wezen langer uitlaten (je bier wordt dan niet lauw) :) mocht het niet aan de koelkast lijken te liggen

[ Voor 3% gewijzigd door SMSfreakie op 08-05-2024 06:51 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05

FreakNL

Well do ya punk?

NilsHolgersson schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:45:
Nee...helaas.. het is raar. Ik denk idd dat dit topic misschien geen waarde meer heeft. Jullie kunnen immers niet in mijn huis om dingen te onderzoeken. Wel bedankt voor het meedenken iig. Het kan vanalles zijn.

Met 3 groepen eraf klapte de schakelaar er niet af. Ik dacht dat ik alle groepen er wel een keer af had gehad, maar toen realiseerde ik me dat ik toen de koelkast wel had aangesloten op een andere groep, omdat ik niet wilde dat alles ontdooide. Ik had dus nooit getest zonder de koelkast. Het kon dus eigenlijk alleen nog aan de koelkast liggen ... want ik had wel de mechanische ventilatie stekker eruit gehaald en de monteur had de boiler doorgemeten. Verder zijn er geen apparaten die 'aanslaan'. Ik heb toen alles eerst weer erop gezet, op goed geluk. Toen werd ik half 4 's nachts wakker en merkte ik dat ik geen wifi had, oftewel het stroom was er weer af. Toen heb ik alles aangezet, alleen de stekker van de koelkast eruit gelaten. Als die er nu afklapt weet ik zeker dat het niet aan die koelkast ligt. Ik had namelijk gelezen dat de koelkast het ook kan veroorzaken met de 'anti frost' stand die inschakelt na een tijdje.. Ik had dit wel gezegd tegen de monteur, maar toen ik zei dat ik die koelkast pas anderhalf jaar heb leek het hem heel sterk.

Er kwam geen storing meer, gisteren kon ik thuiswerken waardoor ik dingen kon proberen, met mobiele hotspot aan, maar vandaag moest ik naar kantoor. Vriendin heeft wel meivakantie. Ze appte rond half 2 dat er nog geen storing was geweest, en of de koelkast weer aan mocht. Ik dacht oké, we hebben nooit storing gehad als de koelkast niet aan het stroom zit.. zet hem maar aan, als het nu gebeurt weet je het bijna zeker dat het daaraan ligt. Maarja, de installateur van de meterkast laten komen omdat je eigen koelkast storing veroorzaakt is ook zoiets. Of de monteur van coolblue (waarvan de koelkast is) laten komen terwijl je niet zeker weet of hun product de storing veroorzaakt. Het is irritant dat je het niet met zekerheid kunt zeggen en het steeds zo lang duurt voordat de schakelaar uitgaat.

Anyway, de hele dag vandaag was er geen storing geweest tot vanavond 9 uur opeens weer. Misschien duurde het zo lang omdat we de koelkast er zo lang afhadden? Ik heb geen idee of dat kan hoor, tast in het duister, morgen toch maar weer even de installateur bellen. Misschien toch even de koelkast laten meten voor de zekerheid / verder onderzoek doen.

toon volledige bericht
Vrouwen….
Mijn vriendin moet ook altijd wassen als ik boven de boel aan het verbouwen ben. Sta ik daar tot mijn enkels in het laminaat en het enige wat in hoor “wanneer kan ik de wasmachine weer gebruiken”…

Dat gezegd hebbende. Je kunt blijkbaar wel bij de stekker van de wasmachine… Dus idd een verlengsnoer naar groep 1 of 2. En dat hoeft echt geen 3x4mm heavy duty verlengsnoer te zijn.

Ik vraag me nog steeds af wat die geschakelde groep is (zeg maar 3&4) en op welke aardlek die dan zit. Logica dicteert dat het een kookgroep is en dat hij op aardlek 1 zit maar technisch kan hij gewoon op aardlek 2 zitten..

En wat zit er op die aardlekautomaat? PV?

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2024 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NilsHolgersson
SMSfreakie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Eigenlijk ook weer wel hé.. Omdat je toch nu nog eigenlijk alleen de koelkast verdenkt..
Zo als aangegeven even met een verlengsnoer, en bijvoorkeur op de andere groepen (1/2)omdat die sowieso achter een andere aardlek zitten...

Is je probleem dan verhuist heb je hem te pakken... En kan je de groepen in wezen langer uitlaten (je bier wordt dan niet lauw) :) mocht het niet aan de koelkast lijken te liggen
Dit gaan we vandaag proberen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
FreakNL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:03:
Ik vraag me nog steeds af wat die geschakelde groep is (zeg maar 3&4) en op welke aardlek die dan zit. Logica dicteert dat het een kookgroep is en dat hij op aardlek 1 zit maar technisch kan hij gewoon op aardlek 2 zitten..

En wat zit er op die aardlekautomaat? PV?
Is idd later tussen geplaatst vanwege elektrisch koken en zit op aardlek 1. De keuken zit voor de helft op groep 3 en helft op groep 5. Ik had groep 3 uitgezet, maar de stekker van de koelkast toen wel in een stopcontact gedaan van groep 5. 🫢 Omdat de monteur zei dat die (best nieuwe) koelkast het wss niet kon zijn. Toen knalde de aardlekschakelaar er ook uit, en dacht ik: het ligt niet aan groep 3. Maar eigenlijk een foute test dus, vandaar mn verwarring.

Je onderste vraag kan ik zo 1 2 3 niet beantwoorden, ben ook niet thuis nu. Ik dacht de zonnepanelen ja.

[ Voor 5% gewijzigd door NilsHolgersson op 08-05-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daar (PV) kan natuurlijk ook iets geks mee gebeuren. In theorie zou die aardlek 2 niet moeten doen klappen maar aangezien je aan het troubleshooten bent kun je ook proberen om die eens een paar dagen uit te zetten. Dat is nu wel even zonde van de opbrengst, maar je moet alles uitsluiten.

Het is gewoon dingen uitsluiten.

Ik zou wel met de koelkast beginnen, zet die eens op groep 1 of 2... Als aardlek 1 er dan uitschiet weet je genoeg.. Als dan alsnog aardlek 2 eruit schiet weet je dat het iig niet aan de koelkast ligt. En dan moet je andere apparaten gaan uitsluiten en dat kan alleen met trial-and-error.

Het kan ook gewoon zijn dat je aardlekschakelaar niet goed meer is. Die vervangen had je eigenlijk gelijk door de monteur moeten laten doen toen hij er was.. Die dingen kosten niks en de monteur was er toch al... Maar dat is nu ouwe koeien..

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Hm ja, dat ga ik proberen als aardlek 2 eruit klapt terwijl de koelkast aangesloten is op aardlek 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:48
Knielen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:32:
Nee dit is niet correct stoppen gaan uit op overbelasting. Aardlek vergelijkt wat er in gaat en wat weer terug gaat zit er een verschil vliegt. deze er uit. Dus waarschijnlijk veroorzaakt iets een sluiting wat via de randaarde weglekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10
@Skywalker27 Dan kan die aardlek zelf nog steeds defect zijn.

Het komt vaker voor dat die dingen trigger-happy worden. Als echt alle groepen er achter uit staan dan is het 99% zeker de ALS zelf.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 18:29
Sine schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:41:
@Skywalker27 Dan kan die aardlek zelf nog steeds defect zijn.

Het komt vaker voor dat die dingen trigger-happy worden. Als echt alle groepen er achter uit staan dan is het 99% zeker de ALS zelf.
Niet per se.
Het kan ook waterschade / lekkage zijn in leidingen in muren en vloeren van de vaste elektrische installatie.
Maar dit moet wel te meten / vinden zijn door een elektricien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Eén van de dingetjes die je ook kan testen, is even een losse aardlekstekker kopen met een lagere drempelwaarde dan die van je meterkast. Deze bijvoorbeeld schakelt bij 10mA, die in je meterkast vaak bij 30mA lekstroom. De prijs is niet 0 natuurlijk, maar valt wel mee, en het is een handig ding te hebben om problemen te vinden.

Dan kan je bijvoorbeeld je koelkast daarop zetten, en als dit ding schakelt en je hoofdschakelaar niet, weet je dat dat de boosdoener was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

GarBaGe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Niet per se.
Het kan ook waterschade / lekkage zijn in leidingen in muren en vloeren van de vaste elektrische installatie.
Ik zie niet in hoe. Als de automaten uit staan, dan is er geen circuit meer naar leidingen in muren. Dan zou de vochtschade reeds in de zekeringkast moeten zitten, en dat had de technieker moeten zien die is langsgeweest.

Als je alle 3 de groepen die achter de ALS zit uitschakeld, dan komt zit je verlies dus in de kast, of is de ALS slecht..

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:19

DjVe

Hatsaflats!

Als er PV op zit, dan durf ik vergif in te nemen dat dit de oorzaak is. Een omvormer genereerd lekstroom en daarom zet je deze dus altijd op een eigen ALB van 30/100/300mA (afhankelijk wat de fabrikant voorschrijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De PV zit achter een eigen aardlekautomaat, zie TS

Maar je weet natuurlijk niet wat er geknutseld is

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 20:25
Het lijkt mij iets met condenswater.
2 mogelijkheden.

1 Isolatie van de koude leiding in het motorcompartiment die weg is waardoor er daar waterdamp condenseert en de druppels op elektrische geleiders vallen/komen
2 een lekke binnenkant waardoor condenswater naar het motorcompartiment sijpelt
Probeer het eens met een handdoek in het gootje aan de achterkant en op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
[...]

Niet per se.
Als de afgaande groepen uit staan, nee, dan loop daar geen stroom meer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 18:29
Sine schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:19:
[...]
Als de afgaande groepen uit staan, nee, dan loop daar geen stroom meer.
Als er rare dingen gebeuren, moet je extra voorzichtig zijn met aannames en vooral alles meten.
Meten is weten.
Het kan gebeuren dat iemand wat aanrommelt en per ongeluk 2 groepen aan elkaar koppelt.
Dan staat er nog stroom op de groep, ook al staat ie uit.
Immers, deze stroom komt van een andere groep.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 08:51
NilsHolgersson schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:12:
Hm ja, dat ga ik proberen als aardlek 2 eruit klapt terwijl de koelkast aangesloten is op aardlek 1.
Let wel op hoe de stekkers erin zitten, want als je omgedraaid t.o.v. het stopcontact waar ie normaliter in zit zou de aardlek er zomaar niet uit kunnen vliegen. Ik heb dat ook met mijn wasmachine waarbij de aardlekschakelaar eruit klap. Als ik de stekker van de wasmachine omdraai dan gaat het “goed” (remark: tussen aanhalingstekens tweakers).

[ Voor 7% gewijzigd door mgizmo op 08-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:06
Ik ken dit probleem. Waarschijnlijk heb je toch ergens een aardlek, want aardlekschakelaars gaan bijna nooit stuk. Als je al je apparaten al hebt losgekoppeld, dan zit het in je installatie. Bij mij zat het in de schuur, daar komt de grondkabel uit in zo'n verdeelkastje en dat stond vol water. Blikbaar ergens een lek in het dak waardoor water in de pvc buizen liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Mja, er is lastig een vinger op te leggen. We hebben een verlengsnoer gekocht en via dat vanochtend de koelkast aangesloten op een groep onder aardlekschakelaar 1. Tot nu toe nog geen storing gehad, maar goed, gisteren begon dat ook pas rond 9 uur 's avonds weer. Nog even aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GarBaGe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Als er rare dingen gebeuren, moet je extra voorzichtig zijn met aannames en vooral alles meten.
Meten is weten.
Het kan gebeuren dat iemand wat aanrommelt en per ongeluk 2 groepen aan elkaar koppelt.
Dan staat er nog stroom op de groep, ook al staat ie uit.
Immers, deze stroom komt van een andere groep.
Wat ik persoonlijk misschien nog wel het ergste vind is dat de TS er al een keer een "vakkundig elektriciën" bij gehaald heeft om alles door te laten meten en dat er toen zogenaamd niets uit kwam, buiten een antwoord in de zin van: "Je mag nogmaals bellen als er weer een probleem ontstaan is" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar hoe ga je snel even verliesstroom doormeten? Je zou met een megger kunnen proberen na te gaan of 1 van de groepen een lage weerstand heeft naar de aarde, maar of dat een sluitend resultaat geeft is niet altijd te zeggen.

Er zijn hier vele, niet professionals, die gegeven de omschrijving en testen van TS gewoon zeggen: vervang de ALS, en ik sluit mij bij die conclusie aan. Waarom zou die elektricien dan ook niet snel de ALS vervangen daar die duidelijk van leeftijd is. En ja, die dingen kunnen ook defect geraken. De kosten van zo een ALS zijn ook lager dan een volgend bezoek van diezelfde, of een andere, technieker.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 23:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Niet per se.
Die leidingen zitten allemaal achter de groepen, dus als de groepen uitstaan en het probleem is er nog steeds, dan moet het probleem wel in de ALS zelf, of tussen de ALS en de groepen zitten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 14:48

AlexAuto

Parttime Tweaker

Misschien een idee. Kijk of je een LED-lamp hebt staan op een geaard apparaat.

Een ruime maand geleden had ik iets vergelijkbaars. Complete aardlek eruit, geen daarop aangesloten groepen. Hoogstwaarschijnlijk was een lekstroompje van de LED-lamp naar de PC-kast eronder de schuldige. De UPS waarachter de PC hing werd er zelfs door uitgeschakeld. Met een matje onder de LED-lamp geen last meer van gehad. Misschien helpt het je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 18:14
Will_M schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Wat ik persoonlijk misschien nog wel het ergste vind is dat de TS er al een keer een "vakkundig elektriciën" bij gehaald heeft om alles door te laten meten en dat er toen zogenaamd niets uit kwam, buiten een antwoord in de zin van: "Je mag nogmaals bellen als er weer een probleem ontstaan is" 8)7
Er kan ook weinig of niets uikomen. De aardlek staat aan dus is er geen probleem. Kan je meten/meggeren zoveel je wilt. Dat is het moeilijke aan dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
GarBaGe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:25:
[...]
Dan kan er afgaand prik staan ja, niet tussen aardlek en automaten. Dus daar kan ook geen foutstroom lopen.
PhilipsFan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:48:
Waarschijnlijk heb je toch ergens een aardlek, want aardlekschakelaars gaan bijna nooit stuk.
Bijna ... er zijn er ook genoeg die niet meer reageren, of trigger happy worden.
En voor 'bijna nooit' heb ik er toch al genoeg in mijn vingers gehad.

Zoals deze een paar maanden geleden:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Trippende Aardlek

Zonder ingeschakelde afgaande groepen.

Ik heb het ding vervangen door een nieuwe, geen enkel probleem meer.
De uitgebouwde ALS tripte zo in je hand als je er tegen tikte, zonder aangesloten spanning dus.
Als je al je apparaten al hebt losgekoppeld, dan zit het in je installatie.
Als je ALS nog tript met alle achterliggende groepen afgeschakeld, zit het 99% in je aardlek zelf. Er staat dan immers geen spanning meer op die afgaande groepen, dus er valt ook geen stroom te lekken.
elfs als er in je achterliggende installatie groepen verknoopt zijn zal er dan geen stroom meer door deze aardlek lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 10-05-2024 12:58 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Een hele tijd hadden we geen storing toen ik de koelkast met een verlengkabel had aangesloten op groep 1/2, dus ik dacht iets op het spoor te zijn, maar donderdagavond opeens weer wel (groep 3/4/5). De koelkast is het dus sowieso niet. Toen heb ik getest met de zonnepanelen uit, ook toen was er storing. We hadden er echt bijna niks in: stopcontacten in de woonkamer leeg, boiler eruit, stopcontacten in de keuken leeg, toen bleef eigenlijk alleen nog over: buitengevel achterkant. Het is inderdaad wel zo dat de buitenlamp al een tijdje kapot was, dus die heb ik vandaag vervangen door een nieuwe, mooi met ledlampjes, modern. Moest sowieso een keer gebeuren natuurlijk, maar heel misschien heb ik nu het euvel verholpen... anders heb ik inmiddels genoeg verlengkabels om de tijd uit te zitten tot de elektricien weer kan komen, want ik heb ook niet echt ideeën meer..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Elektricien heeft nieuwe aardlekschakelaar geplaatst, hopen dat hiermee de kous af is O-) O-) O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1_4fZhT2Ez_AQLQbETj-OKJuAs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/34spupeG0htwKSFh9U9V9dRy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Mooi dat het gefixed is, ze gaan *bijna* nooit kapot, met nadruk op bijna ;)
Die holec alasco is ook al niet de jongste meer en kom je niet veel tegen.

Minstens eens per jaar je aardleks testen is daarom ook geen slecht plan, bij voorbeeld als de klokken verzet moeten worden en je toch al klokken gelijk moet zetten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Al een week geen storing gehad. Kan er dus vrijwel zeker van zijn dat het idd de aardlekschakelaar zelf was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Even een topic kick, want mijn situatie lijkt sinds gisteren/vandaag exact op dit probleem. Zelfs de groepenkast, het aantal groepen, de ALS en beltrafo zijn hetzelfde :P

Gisteren belde mijn vriendin, aardlek eruit. Gevraagd of ze iets bijzonders aan het doen was, maar dat was niet het geval. Alle grote apparaten zoals oven, kookplaat, wasmachine, droger waren niet in gebruik. Dus aardlek weer om gezet en geen problemen gehad tot vandaag.

Sinds vanochtend knalt telkens de rechter aardlek eruit, maar de groepen 1, 2,3 en kookgroep die erachter zitten niet. Heb inmiddels één voor één de groepen uitgezet en gewacht totdat de aardlek er weer uit sprong.

Wat overblijft is, zoals het nu lijkt groep 3. Daar zit de wasmachine op, waar de stekker er nu al een tijd uit is. Dus die is het ook niet. Maar ook de zonnepanelen, met op zolder een extra groepenkast. Waar de groepen er ook niet uit springen.

Ik heb op dit moment de omvormer uit gezet en wacht totdat de ALS er weer uit knalt, dan weet ik zeker of het al dan niet in de zonnepanelen/omvormer zit.

Wat ook gek was. Ik had, om te checken, ook de andere ALS uitgeschakeld met verder alleen groep 3 nog ingeschakeld. (weet even niet meer of ik toen de omvormer al uit had staan...)
Toen er een klein uurtje niets gebeurde de "goede" ALS uitgeschakeld en direct knalt de andere ALS eruit :?
Mijn boerenverstand zegt dat dat toch eigenlijk verband met elkaar kan hebben 8)7

Anyway, net een installateur gebeld. Die komt morgenvroeg.
Ik heb nu alles ingeschakeld, behalve de omvormer. Wachten of dit goed gaat en anders vanmiddag nog eens proberen de omvormer weer aan te zetten.

Ik hoop op een rotte ALS, een gare omvormer is vast duurder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en daarom is het fijn om een PV omvormer op een aardlekautomaat te drukken ipv een gewone automaat en bij een aardlekschakelaar op die meer beveiligt dan alleen de PV

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:51
B-Real schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:53:
Even een topic kick, want mijn situatie lijkt sinds gisteren/vandaag exact op dit probleem. Zelfs de groepenkast, het aantal groepen, de ALS en beltrafo zijn hetzelfde :P

Gisteren belde mijn vriendin, aardlek eruit. Gevraagd of ze iets bijzonders aan het doen was, maar dat was niet het geval. Alle grote apparaten zoals oven, kookplaat, wasmachine, droger waren niet in gebruik. Dus aardlek weer om gezet en geen problemen gehad tot vandaag.

Sinds vanochtend knalt telkens de rechter aardlek eruit, maar de groepen 1, 2,3 en kookgroep die erachter zitten niet. Heb inmiddels één voor één de groepen uitgezet en gewacht totdat de aardlek er weer uit sprong.

Wat overblijft is, zoals het nu lijkt groep 3. Daar zit de wasmachine op, waar de stekker er nu al een tijd uit is. Dus die is het ook niet. Maar ook de zonnepanelen, met op zolder een extra groepenkast. Waar de groepen er ook niet uit springen.

Ik heb op dit moment de omvormer uit gezet en wacht totdat de ALS er weer uit knalt, dan weet ik zeker of het al dan niet in de zonnepanelen/omvormer zit.

Wat ook gek was. Ik had, om te checken, ook de andere ALS uitgeschakeld met verder alleen groep 3 nog ingeschakeld. (weet even niet meer of ik toen de omvormer al uit had staan...)
Toen er een klein uurtje niets gebeurde de "goede" ALS uitgeschakeld en direct knalt de andere ALS eruit :?
Mijn boerenverstand zegt dat dat toch eigenlijk verband met elkaar kan hebben 8)7

Anyway, net een installateur gebeld. Die komt morgenvroeg.
Ik heb nu alles ingeschakeld, behalve de omvormer. Wachten of dit goed gaat en anders vanmiddag nog eens proberen de omvormer weer aan te zetten.

Ik hoop op een rotte ALS, een gare omvormer is vast duurder :/
toon volledige bericht
Begrijp ik goed dat er een kleine onderverdeler op de wasmachinegroep is aangesloten, waarachter de wasmachine en de PV omvormer hangen? Indien ja, dan ligt dit probleem mogelijk aan de lekstroom van je omvormer. De groep die het onverdeelkastje afzekerd, had achter de normale aardlek uitgehaald moeten worden en een eigen alamat of automaat moeten krijgen.

Als je foto's deelt van meterkast, onverdeelkastje en type omvormer kunnen we dit uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Skubba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Begrijp ik goed dat er een kleine onderverdeler op de wasmachinegroep is aangesloten, waarachter de wasmachine en de PV omvormer hangen? Indien ja, dan ligt dit probleem mogelijk aan de lekstroom van je omvormer. De groep die het onverdeelkastje afzekerd, had achter de normale aardlek uitgehaald moeten worden en een eigen alamat of automaat moeten krijgen.

Als je foto's deelt van meterkast, onverdeelkastje en type omvormer kunnen we dit uitsluiten.
Dat is exact wat vanochtend is gedaan door de installateur ;)

De zonnepanelen liggen hier een jaar of 8 volgens mij, heeft de vorige bewoner laten doen.
Wij hebben in de afgelopen 3 jaar nul problemen gehad. Dus wellicht een incident, misschien het begin van meer ellende maar de installateur gaat er vanuit dat het nu opgelost is en ik dus ook :)
Pagina: 1