na isolatie vloer op zand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robenmerel
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,
Wij hebben een oude boerderij gekocht en willen de vloer aanpakken.
Gaan we de betonvloer eruit breken en zand eruit scheppen, isolatieblokken erin, betonvloer storten, vloerverwarming aanleggen etc

Of

Gaan we voor airofill van Takkenkamp? zij zuigen zand onder beton weg en vullen het op met isolatie materiaal. Dit scheel een hoop werk. Maar ik kan maar 1 bedrijf vinden dit die doet en nergens lees ik ervaringen.

Wie kan ons raden?

Groeten Rob

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Uitbreken en nieuw beton storten met dik pak isolatie eronder. Je kan het maar 1 keer goed doen en op deze manier weet je zeker dat het goed is.
Airofill is dat al operationeel? Vorige jaar was het nog in de testfase.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robenmerel
Het lijkt alsof het operationeel is, maar ik zie nog geen ervaringen helaas…
Ik hoop eigenlijk iets te vinden, waardoor we niet de hele vloer incl zand eruit hoeven te halen.
Maar als het echt heel veel scheelt qua warmte verlies, dan gaan we het uiteraard doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

Als je alles eruit sloopt kan je ook riolering en elektriciteit goed regelen. Bovendien zie je wat je doet, zodat je kan zorgen dat er overal een even dik isolatiepak ligt en de vloer goed ondersteund wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:08
Robenmerel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:09:
Het lijkt alsof het operationeel is, maar ik zie nog geen ervaringen helaas…
Ik hoop eigenlijk iets te vinden, waardoor we niet de hele vloer incl zand eruit hoeven te halen.
Maar als het echt heel veel scheelt qua warmte verlies, dan gaan we het uiteraard doen.
Lekker alles eruit halen. Kun je meteen je waterleiding etc vernieuwen, allles wat een eigen groep nodig heeft meteen voorzien van eigen buisje richting de meterkast, loze leidingen leggen etc.

Denk verder dan alleen de isolatie;). Ik gok dat alles uit, nieuw erin ook goedkoper gaat worden dan die inspuitmethode.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik lees op https://airofill.nl/ dat het bedoeld is voor de spouw.

Maar ik ben het eens met de rest: je krijgt het beste resultaat en de minste risico's als je de vloer opnieuw opbouwt.

Als ervaringsdeskundige kan ik melden dat bij zowel het naisoleren van de vloer en de spouw bedrijven niet de afgesproken isolatie leveren. In mijn geval is dit later rechtgezet maar het geeft maar aan dat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
nokiaan958GB schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:50:
Ik lees op https://airofill.nl/ dat het bedoeld is voor de spouw.

Maar ik ben het eens met de rest: je krijgt het beste resultaat en de minste risico's als je de vloer opnieuw opbouwt.

Als ervaringsdeskundige kan ik melden dat bij zowel het naisoleren van de vloer en de spouw bedrijven niet de afgesproken isolatie leveren. In mijn geval is dit later rechtgezet maar het geeft maar aan dat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed gaat.
Er is een schuimvariant die met een sort robotje onder een vloer wordt aangebracht. Dat robotje graaft een kanaal onder je beton op zand vloer en spuit daar dan direct schuim zodat dat het zand vervangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:29

TMV

We zitten zelf ook in een renovatie van een oude boerderij (1948) en hebben ook de vloeren aangepakt. Beganegrond was een betonvloertje opgebouwd met een laag puin op het zand en een 8cm laagje ongewapend beton. Dit hebben we eruit gebroken, het zand tot 40cm onder pijl afgegraven en opnieuw opgebouwd met 20cm EPS, een gewapende betonvloer en daarop een zwevende cementdekvloer met vloerverwarming.

Punt is, je weet niet precies wat de kwaliteit van je vloer is tot je gaat breken. In veel gevallen zal het beter en makkelijker zijn om alles gewoon helemaal opnieuw te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel even op de constructie bij bouw op zand. Bij ons huis bijvoorbeeld is de vloer een wezenlijk onderdeel van de dragende constructie, als we de vloer eruit hadden gehaald had niets de muren tegengehouden om horizontaal te gaan bewegen (en dus als een kaartenhuis in te storten). Zeker als je nog een cm of 40 diep gaat graven direct naast die muur. We hebben de muren buitenzijdig geïsoleerd en zelfs daar de grond in heel voorzichtig delen afgegraven, geïsoleerd en weer volgegooid (want vergelijkbaar effect, maar dan naar buiten toe)

Tenzij de boel onderheid is zou ik er zeker even een constructeur bij halen. Controleer dus eerst de eventuele bouwtekeningen.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 06-05-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robenmerel
No Hands schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:06:
[...]

Er is een schuimvariant die met een sort robotje onder een vloer wordt aangebracht. Dat robotje graaft een kanaal onder je beton op zand vloer en spuit daar dan direct schuim zodat dat het zand vervangt.
Deze variant kan ik niet vinden. Niet als beton direct op het zand ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robenmerel
pagani schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:59:
Let wel even op de constructie bij bouw op zand. Bij ons huis bijvoorbeeld is de vloer een wezenlijk onderdeel van de dragende constructie, als we de vloer eruit hadden gehaald had niets de muren tegengehouden om horizontaal te gaan bewegen (en dus als een kaartenhuis in te storten). Zeker als je nog een cm of 40 diep gaat graven direct naast die muur. We hebben de muren buitenzijdig geïsoleerd en zelfs daar de grond in heel voorzichtig delen afgegraven, geïsoleerd en weer volgegooid (want vergelijkbaar effect, maar dan naar buiten toe)

Tenzij de boel onderheid is zou ik er zeker even een constructeur bij halen. Controleer dus eerst de eventuele bouwtekeningen.
Wat hebben jullie dan uiteindelijk met de vloer gedaan? Begrijp uit jullie verhaal dat deze niet uitgegraven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

paQ

3 jaar geleden was het afzuigen en vervangen voor isolatiemateriaal echt extreem duur. Het ging toen echt om bedragen van 120-150 euro per m2 8)7 Geen idee wat ze nu er voor vragen, maar als je er nu voor gaat zou ik uitbreken (is een dag werk) en opnieuw laten storten. Heb je en vers beton, en voldoende dik.
Ik had hier in een oud deel ook een 'stampvloertje' van beton, dat bleek uiteindelijk nog geen cm dik te zijn :X
(En daar was gewoon op betegeld en bleef allemaal prima liggen :D )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Robenmerel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:20:
[...]

Wat hebben jullie dan uiteindelijk met de vloer gedaan? Begrijp uit jullie verhaal dat deze niet uitgegraven is?
Het verlies genomen en zo gelaten. We zitten op kurkdroge zandgrond, het verlies valt uiteindelijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Robenmerel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Deze variant kan ik niet vinden. Niet als beton direct op het zand ligt..
https://www.takkenkamp.co...0wBwH7EAAYASAAEgLbavD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 19:44
Robenmerel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:59:
Hallo,
Gaan we de betonvloer eruit breken en zand eruit scheppen, isolatieblokken erin, betonvloer storten, vloerverwarming aanleggen etc

Of

Gaan we voor airofill van Takkenkamp? zij zuigen zand onder beton weg en vullen het op met isolatie materiaal. Dit scheel een hoop werk. Maar ik kan maar 1 bedrijf vinden dit die doet en nergens lees ik ervaringen.

Wie kan ons raden?

Groeten Rob
Betonvloer eruit, schuimbeton erin , eventueel met vloerverwarming.
En zandscheppen kan je ook vervangen door zand zuigen, is misschien makkelijker.

Dat is wat ik op dit moment aan het doen ben. De komende week komt de zandzuiger, de week erna het schuimbeton.
Zo ben ik dadelijk van oud naar nieuw in 4 weken klaar. Er dat is ruim gepland, het zou zelfs in 2 weken totaal kunnen, maar dat wil ik niet i.v.m. een aantal eigen werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 18:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Schuimbeton is op zich een goede en relatief goedkope optie. Je hebt wel wat dikte/hoogte nodig om een goede isolatiewaarde te krijgen. De Rc waarde van schuimbeton ligt ongeveer op 0,95 per 10cm.

In mijn huis heb ik gekozen voor een opbouw van een betonnen ondervloer op het zand, 10cm Resol hardschuim (Kingspan K3), isolatiefolie en daar bovenop de vloerverwarming en de dekvloer (zandcement). Totale Rc waarde is ongeveer 5 met een opbouwhoogte van ongeveer 27cm.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 23:11
Wat is het bouwjaar en welke regio? Kun je wat meer vertellen over de fundering?
Dat is in ieder geval de gebruikelijke opbouw maar is wel afhankelijk van hoe je huis gebouwd is. Ik kan mijn eigen ervaring neerschrijven, wellicht dat jij (of een ander) daar iets aan heeft, al is het ter inspiratie ;) Een boerderij verbouwen is leuk :)

Betreft woning (boerderij) uit 1910 waar vroeger houten vloeren in zaten (met beluchting van buiten) die in de jaren daarna zijn vervangen door beton (soms gewapend, soms ook niet, in fases gebeurd dus niet aaneengesloten). De fundering is dus niet afhankelijk van de vloer (zoals in @pagani zijn voorbeeld). Woning is gefundeerd op staal (dus geen beton, maar trapsgewijs gemetseld in ons geval op klei-/leemgrond) en muren zijn 1 tot 1,5 steens dik. Een 3-tal binnenmuren (gevel was 15 meter, dus ca. iedere 4 meter) geven de stabiliteit i.c.m. de dakspanten op de verdiepingsvloer. Wij hebben de oude vloeren eruit gehaald en hebben afgegraven. Daarna EPS, beton, afwerkvloer en vloerverwarming erin. Nadeel van trapsgewijze funderingen is dat de goed aansluitend isoleren eigenlijk niet mogelijk is, dat blijven koudebruggen. Wij hebben uiteindelijk de fundering niet geisoleerd en nemen het warmteverlies voor lief.

Heb je de muren en dak qua isolatie in orde? Die verliezen namenlijk nog een pak meer dan je vloer (al geeft een warme vloer veel comfort). Uiteindelijk hebben wij na 6 jaar verbouwen van een woning uit 1910 een energieneutrale woning gemaakt (m.n. vanwege de hoeveelheid zonnepanelen i.c.m. warmtepomp).

Succes met je klus in ieder geval! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een alternatief dat minder ingrijpend is, kan zijn een houten opbouwvloer te maken.
- waterdicht folie op de vloer
- balken van 10cm hoog in een raster, 62cm h.o.h.
- tussen de balken PIR platen
- op de balken weer OSB platen
Daar bovenop de afwerking die je graag wilt hebben. Kan zelfs met tegels met de juiste methode :)

Toegegeven: het is dan wel minder invasief, langs de muren houd je een stukje koudebrug over tenzij je iets als metalstuds met isolatie toepast. En je verliest wat hoogte in de woonkamer.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:01
Waterbeesje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:16:
Een alternatief dat minder ingrijpend is, kan zijn een houten opbouwvloer te maken.
Daar bovenop de afwerking die je graag wilt hebben. Kan zelfs met tegels met de juiste methode :)

Toegegeven: het is dan wel minder invasief, langs de muren houd je een stukje koudebrug over tenzij je iets als metalstuds met isolatie toepast. En je verliest wat hoogte in de woonkamer.
Deze methode ga ik ook toepassen in mijn huis in Duitsland. Eruit slopen van de vloer is mij net iets teveel van het goede en is constructief mogelijk niet wenselijk (ik heb geen bouwtekeningen alleen een bouwaanvraag tekening). Ik ga wel dampdichte folie gebruiken onder de nieuwe vloer want waterdicht is niet genoeg. Het verlies in hoogte is beperkt en het rendement is prima (mijn spouw wordt geisoleerd dus het warmteverlies is te overzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
de kans dat er in een oud boerderijtje een dikke 10 cm vloerhoogte omhoog kan is minimaal. worden alle deuren dan ook zoveel korter? zitten je ramen dan allemaal ineens gek laag? moet je bukken om uit je raam te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Er zitten nogal wat mitsen en maren aan deze "oplossing".
Houten balken mogen niet in de modder of in het water liggen. Je hebt dan een droge kruipruimte zonder grondwaterproblemen nodig.
Een kruipruimte met een houten vloer moet je ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nokiaan958GB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Er zitten nogal wat mitsen en maren aan deze "oplossing".
Houten balken mogen niet in de modder of in het water liggen. Je hebt dan een droge kruipruimte zonder grondwaterproblemen nodig.
Een kruipruimte met een houten vloer moet je ventileren.
De opbouwvloer komt bovenop de bestaande betonvloer te liggen, bovenop waterdicht zeil ;) met een beetje geluk blijft het dan ook droog.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robenmerel
_Piwi_ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Wat is het bouwjaar en welke regio? Kun je wat meer vertellen over de fundering?

[...]

Dat is in ieder geval de gebruikelijke opbouw maar is wel afhankelijk van hoe je huis gebouwd is. Ik kan mijn eigen ervaring neerschrijven, wellicht dat jij (of een ander) daar iets aan heeft, al is het ter inspiratie ;) Een boerderij verbouwen is leuk :)

Betreft woning (boerderij) uit 1910 waar vroeger houten vloeren in zaten (met beluchting van buiten) die in de jaren daarna zijn vervangen door beton (soms gewapend, soms ook niet, in fases gebeurd dus niet aaneengesloten). De fundering is dus niet afhankelijk van de vloer (zoals in @pagani zijn voorbeeld). Woning is gefundeerd op staal (dus geen beton, maar trapsgewijs gemetseld in ons geval op klei-/leemgrond) en muren zijn 1 tot 1,5 steens dik. Een 3-tal binnenmuren (gevel was 15 meter, dus ca. iedere 4 meter) geven de stabiliteit i.c.m. de dakspanten op de verdiepingsvloer. Wij hebben de oude vloeren eruit gehaald en hebben afgegraven. Daarna EPS, beton, afwerkvloer en vloerverwarming erin. Nadeel van trapsgewijze funderingen is dat de goed aansluitend isoleren eigenlijk niet mogelijk is, dat blijven koudebruggen. Wij hebben uiteindelijk de fundering niet geisoleerd en nemen het warmteverlies voor lief.

Heb je de muren en dak qua isolatie in orde? Die verliezen namenlijk nog een pak meer dan je vloer (al geeft een warme vloer veel comfort). Uiteindelijk hebben wij na 6 jaar verbouwen van een woning uit 1910 een energieneutrale woning gemaakt (m.n. vanwege de hoeveelheid zonnepanelen i.c.m. warmtepomp).

Succes met je klus in ieder geval! :)
Dankjewel!!

De boerderij is van 1908, gemoderniseerd in ‘81, spouwmuur en dakisolatie toen gedaan. Het is in Apeldoorn, dus op droog zand. De fundering (nog niet kunnen checken, kan pas als we de sleutel krijgen) bij de muren is trapsgewijs en de binten staan op poeren met een voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Robenmerel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:55:
[...]

Dankjewel!!

De boerderij is van 1908, gemoderniseerd in ‘81, spouwmuur en dakisolatie toen gedaan. Het is in Apeldoorn, dus op droog zand. De fundering (nog niet kunnen checken, kan pas als we de sleutel krijgen) bij de muren is trapsgewijs en de binten staan op poeren met een voet.
Klinkt als een pareltje! :)

Gezien bouwjaar zal er in het originele bouwwerk geen beton gebruikt zijn maar is er en gefundeerd op staal. Dat zal ook voor de poeren waarschijnlijk gedaan zijn. De vloeren in 1908 zullen van hout zijn geweest, je zult aan de buitenzijde de ontluchtingsgaten waarschijnlijk nog wel vinden. De vraag is hoe in '81 een spouw is gecreëerd. Kun je daar wat meer over vertellen? Het helpt als de bewoners mogelijk nog foto's hebben, dan kun je exact zien hoe de opbouw is gemaakt en dat helpt je bij je eigen verbouwplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_

Dit heb ik zo uitgevoerd in de schuur/mancave. Er zijn wel wat dingen om rekening mee te houden:
1. Het moet zwevend gelegd zijn dus ontkoppeling met je ondergrond (niet het hout direct op de betonnen vloer)
2. Hout werkt en beweegt altijd, is dat wenselijk?
3. Opbouwhoogte is voor een boerderij met deuren van 201 of 211 wel een probleem als je daar nog eens 10 cm vanaf gaat snoepen

Er zijn nog drie alternatieve oplossingen als je de hoogte in kan:
1. Drukvaste isolatie met gipsvezelplaten waarin je vloerverwarming legt (minimaal 3-4 cm de hoogte in)
2. EPS platen waarin je vloerverwarming legt met daarop gipsvezelplaten (minimaal 3-4 cm de hoogte in)
3. EPS/PUR isolatie platen maar daarop netten, vloerverwarming en afwerklvoer (minimaal 6-8 cm de hoogte in)

Wellicht kan @Robenmerel delen met ons wat hij van plan is met de oude boerderij? Dan kunnen we inschatten hoe ingrijpend hij e.e.a. wil aanpakken. Een betonvloer eruit halen klinkt echter als ingrijpend, je krijgt er in ieder geval een onbewoonbaar (deel van je) huis van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Op staal gebouwd dus en zeer waarschijnlijk stabiele grond. Ik ben geen constructeur maar heb deze uitspraak van de constructeur die mijn berekening heeft gedaan “bij een stabiele grond situatie kun je max 50% van de fundering hoogte ontgraven voordat de druk op de wanden te hoog wordt”
Ter inspiratie zie mijn fotoalbum.
Verder (zoals hierboven gezegd), lekker alle leidingen leggen die eerst een probleem waren en nog veel meer. Zo heb ik een ringleiding systeem aangelegd voor audio en video.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 09:10
Nav dit topic heb ik eens contact opgenomen met Takkenkamp over de airofill oplossing en een prijsindicatie daarvoor. Ik heb thuis namelijk ook een vloer op zand liggen. Helaas is het geen goedkope oplossing en is het mijns inziens geen reële oplossing.

Kosten voor 35m2 woonkamer zouden al op >10k uitkomen. Zelfs als je dagelijks 10kWh de grond in pompt verdien je dit de komende 20 jaar niet terug.
Pagina: 1