Strook onder steegdeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKIqtiO9gGATwRX4DUE8Z96A4OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7DMhU1lyfxSrd3FgxT9xCPH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
Zie hier de onderkant van onze steegdeur. Opent naar binnen. Vanwege het afschot van de tegels kan de steegdeur onderaan niet aansluiten bij de grond.

We willen deze ruimte vraag opvullen. Op dit moment met een stel bakstenen maar dat werkt natuurlijk slecht. En een drempel maken daar is onwenselijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu dus een stel bakstenen als tijdelijke oplossing, en andere oplossingen overwogen:
  • kippengaas. Is flexibel maar schraapt dan over de grond, en niet zo mooi
  • een soort flexibele strook, misschien van rubber oid?
  • een andere oplossing waarbij iets automatisch omhoog schuift als de deur opent?
Ben benieuwd naar jullie advies!

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zou rubber doen of een drempel die het water wel laat ontsnappen..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Iets met een plankje van hetzelfde hout die rechts scharniert en links met een wieltje op de grond rust, dan buigt hij mee omhoog bij het draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Waarom moet het dicht? dat helpt misschien met het vinden van een oplossing

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJTP
jack zomer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:03:
Zou rubber doen of een drempel die het water wel laat ontsnappen..
Een rubberen lap dan? Die sleept dan ook over de grond?
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:05:
Waarom moet het dicht? dat helpt misschien met het vinden van een oplossing
Met name vanwege het grote aantal katten in de buurt. Ik hou zelf ook van katten maar ben er niet zo'n fan van dat ze mijn tuin als kattenbak gebruiken :p

[ Voor 25% gewijzigd door HJTP op 05-05-2024 19:14 ]

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat het een illusie is dat je tuin katten-dicht is als je dat strookje dichtmaakt. Hoe is het met de rest van de schuttingen? meestal klimmen ze daar gewoon overheen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:53
Bezem op monteren. Bij het opengaan gaan de borstels vanzelf mee. Bij het dicht gaan dicht alles af.

Nou zo ik geen hele bezem monteren maar wat flexibel rubber tussen twee plaatjes zou hetzelfde op moeten leveren. Als je het rubber smal genoeg maakt zal het ook niet al te veel weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HJTP schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
[...]

Een rubberen lap dan? Die sleept dan ook over de grond?

[...]

Met name vanwege het grote aantal katten in de buurt. Ik hou zelf ook van katten maar ben er niet zo'n fan van dat ze mijn tuin als kattenbak gebruiken :p
Dan komen ze gewoon over de schutting. Zelfs al zou je daar schrikdraad op zetten.

Zou eerder aanraden iets wat katten niet fijn vinden in je tuin bij de poort neer te zetten. Pot kattenkruid ofzo.

En dit is tevens een hele goede motivatie om een supersoaker aan te schaffen. Als ze een paar keer nat zijn geworden mijdt een kat je tuin wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
pagani schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:03:
Iets met een plankje van hetzelfde hout die rechts scharniert en links met een wieltje op de grond rust, dan buigt hij mee omhoog bij het draaien.
Hoe zou dat dan precies werken? En zoiets zou ik dan zelf moeten maken?
__R__ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:30:
Bezem op monteren. Bij het opengaan gaan de borstels vanzelf mee. Bij het dicht gaan dicht alles af.

Nou zo ik geen hele bezem monteren maar wat flexibel rubber tussen twee plaatjes zou hetzelfde op moeten leveren. Als je het rubber smal genoeg maakt zal het ook niet al te veel weerstand geven.
Het is best een flink afschot, zie ook de ruimte onder de steegdeur: centimeter of 10-15. Dat lijkt me wel veel voor een bezemborstel om geheel mee te geven, toch?
AtomicShockwave schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:28:
Ik denk dat het een illusie is dat je tuin katten-dicht is als je dat strookje dichtmaakt. Hoe is het met de rest van de schuttingen? meestal klimmen ze daar gewoon overheen namelijk.
The Eagle schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Dan komen ze gewoon over de schutting. Zelfs al zou je daar schrikdraad op zetten.

Zou eerder aanraden iets wat katten niet fijn vinden in je tuin bij de poort neer te zetten. Pot kattenkruid ofzo.

En dit is tevens een hele goede motivatie om een supersoaker aan te schaffen. Als ze een paar keer nat zijn geworden mijdt een kat je tuin wel.
Het betreft hier goeddeels oude katten die weinig over de schutting heen komen. En sowieso willen we het simpelweg onaantrekkelijk(er) maken om onze tuin te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Klippy

Still Game

10-15cm afschot is wel veel inderdaad.
Een stipborstel van 15cm wordt ook prijzig (voorbeeld). En geen idee of het niet te stug is om 10cm mee te bewegen. Al kan je altijd een klein stukje er af knippen aan de kant van de klink.

Je zou nog iets op de vloer kunnen maken, stukje metaal dat je kan opklappen aan een scharnier, maar ik denk dat je zoiets dan al zelf op maat moet (laten) maken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
je kan ook je afschot minder maken of een klein stukje recht maken in de draaicirkel van je deur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:58
pagani schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:03:
Ik denk dat je hier zoiets bedoelt? Scharniertje rechts, plank die meekomt met het wieltje linksonder.
Voelt een beetje houtje-touwtje maar zal vast werken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1iRmLBWBgdo7Mo46w4Wj6dH3as=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qSAzfT9fC6R4ooa5u9KRA4Sn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Maar: als de deur dicht is dan is er ongeveer 10-15 cm ruimte? En als je de deur opent? Hoeveel bedraagt de afstand dan tussen de vloer en de deur? Blijft dat 10-15? Of zit er een groot verschil in? Want dat heeft wel invloed op de flexibiliteit die je zoekt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40
Wat @pagani en @HikariMisako aangeven zat ik ook aan te denken.

Maar ik denk dat er toch iets van een geleiderail aan de linkerkant moet om te voorkomen dat afsluitende plank teveel gaat wijken bij het dichttrekken. De krachten op dat (groene) scharnierpunt rechts worden anders te groot.
Wanneer je zo'n deur dicht gooit zoals in de praktijk wel gebeurt, of dicht waait net wanneer je er met de fiets met boodschappen doorheen bent gegaan, breekt zoiets dan snel af.

Is dit niet praktischer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-J5qCYw6v8KoFmTlyTCBZWmEe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1b55IfFT5l5MtUyHyvC2EV0.png?f=fotoalbum_large

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
HikariMisako schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Ik denk dat je hier zoiets bedoelt? Scharniertje rechts, plank die meekomt met het wieltje linksonder.
Voelt een beetje houtje-touwtje maar zal vast werken :)

[Afbeelding]
Zoiets ja, maar dan wel met een geleiderail of iets voor de robuustheid. Je zou natuurlijk ook de hele plank omhoog kunnen laten gaan, maar dan kom je aan katrolletjes enzo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Zou iets als de Gravigate wat voor je zijn?
Afbeeldingslocatie: https://gravigate.com/cdn/shop/files/Gravigate-PICframe_HINGESproduct_900x.png?v=1619031915

Als je de poort opendoet komt die ook omhoog, bijkomend voordeel is dat die dan ook zelfsluitend is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

10-15 cm is geen afschot maar een afrit. Waarom zo achterlijk veel? Ik zou eerst daar eens naar kijken in plaats van rare oplossingen aan de deur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 16:27
Je kunt ook de bestrating verlagen, in het draaibereik van de deur. (en dan de deur verlagen, of naar beneden verlengen.)

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:17
Ik zou de oplossing eerder zoeken in je bestrating.

Als je geen drempel wilt, waarom niet? Als dit vanwege bijvoorbeeld een fiets is zou je ook een drempelhulpje kunnen gebruiken (https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle).

Of je gaat voor twee drempels van 7.5 cm... etc.

En anders de deur naar buiten laten draaien? Geen idee van de situatie aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18

FreakNL

Well do ya punk?

AtomicShockwave schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:28:
Dat dus. Katten vinden een andere weg.

Die bakstenen of eventuele drempel zijn wel heel onpraktisch met de fiets ook.

Zo’n borstel is het meest praktisch trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:23
The Eagle schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:35:
[...]
Kattenkruid zou het tegenovergestelde effect hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Het betreft hier goeddeels oude katten die weinig over de schutting heen komen. En sowieso willen we het simpelweg onaantrekkelijk(er) maken om onze tuin te proberen :)
En de rest van de tuin, is die dan "katten dicht"? Dus ze komen dan nergens meer onder, over of door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
HJTP schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
Kansloos.
Een kat klimt met het grootste gemak over zo'n afsluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38
HJTP schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:28:

[...]

[...]

Zinloos, je kan niks beginnen tegen die irritante ratten die de gemiddelde woonwijk terroriseren. Als ik hier de ruimte onder de poort dichtmaak gebruiken ze enkel de auto vaker als springplank om bovenover de schutting te komen. Of als alternatieve route gaan ze over het platte dak en laten ze vervolgens een lekker stinkend drolletje achter onder de dakramen.

Bouw 't is dicht met iets tijdelijks zodat je duidelijkheid hebt of het zin heeft

Ik heb het opgegeven, zorgt alleen maar voor extra frustratie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
Lavendel helpt tegen katten en ze vinden koffiegeur ook niet fijn. Dus als je koffiedrab in de borders strooit en hier en daar lavendel neerzet (kan ook gewoon in een pot als dat verder niet in je tuin past), dan heb je een behoorlijke kans dat ze hun heil elders zoeken. Woon je er nog maar kort en woonden er voor jou mensen met katten, dan zijn andere katten dat terrein aan het heroveren en duurt het langer.
Voor onder de poortdeur: gaas helpt niet voldoende, dan buigen ze met gemak opzij. Wel zou je een paar staalkabeltjes (zoals het ophangsysteem van ikea) kunnen spannen. Dat buigt wel mee over de stenen, maar een kat gaat daar niet doorheen. Lijkt me makkelijker dan een meebewegend klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:37
Of zo'n piepding, wel uitzetten als je thuis bent, en controleren of buren wel 60+ zijn zonder thuiswonende kinderen. Anders geef je die kids een trauma.
Pagina: 1